Ik heb nu een tijdje met de nieuwe caps (M-cap + ERO KP1832) geluisterd en dat klinkt lekker
En ik heb wat tijd gehad om wat te vergelijken.
Eerst heb ik de ERO KP1832 na een paar nummers geluisterd te hebben die ik goed ken vervangen voor een Jantzen Cross-Cap. Dit was duidelijk hoorbaar dat de klank toen zijn glans verloor en dof klonk. Het leven was er een beetje uit. Terug naar de M-cap + Ero klonk het weer levendiger. Maar het was lastig echt goed vast ste stellen wat er nu precies anders was.
Ik ging er echt voor zitten, maar was vooral bang dat het placebo effect mijn luisteren zou beinvloeden. Je hoort wel verschil, maar je moet echt heel goed naar specifieke dingen luisteren om echt te vinden wat er nu anders klinkt. Maar hoe wat het gekker is... hoe lastig je her ook objectief kan vergelijken, je onderbuik gevoel vertelt je meteen ja of nee, beter of slechter. Zonder dat je het nog echt kan omschrijven weet je het onbewust al. Het rare is dus dat het heel moeilijk te omschrijven is, en ik kan alleen maar in "vage" en "algemene" termen zeggen wat ik anders vind klinken, en niet zo mooi en specifiek als sommigen. Wellicht dat dit ook training vergt...
Verder met de ervaringen. Na de bevestiging dat de Ero echt het hoog meer doet leven de echte vergelijking tussen de M-cap + Ero en de Mundorf Evo oil die ik eerder gebruikte. Na het plaatsen van de Evo oil had ik eigenlijk meteen het gevoel wat ik had als met het plaatsen van de Cross-Cap i.p.v. de Ero. Het midden van de Evo oil klinkt wel wat warmer en mooier, maar daar is het ook mee gezegd. Na enkele keren heen en weer gewisseld te hebben en meerdere nummers geprobeerd te hebben moet ik zeggen dat de Evo oil totaal (voor deze set up) uit de gratie gevallen is. Het klinkt gewoon als een goedkope instap Cap in vergelijking met de M-cap + Ero KP1832.
Met deze combinatie klinkt het midden veel neutraler en natuurgetrouw. Het hoog klinkt veel levendiger, krijgt er een soort glans van en is lekker fel zonder schel te zijn. Het geeft de muziek gewoon meer overtuiging en het klinkt echter. De combinatie M-cap + Ero is wat mij betreft een hele mooie, het klinkt echt heel goed zo. Het frappante is dat zonder die Ero ik ook niet echt onder de indruk van de M-cap was.
Ik ga nog verder luisteren maar ik wilde niet teveel verschillende dingen proberen. Omdat je zo geconcentreerd luisterd zou ik anders knettergeg worden. Ik wil nu nog proberen wat het verschil is met en zonder sperkring, en dan het hoog afval dimmen door ze uit te dtraaien. Ik vermoed dat het dan toch overweldigend hoog zal zijn, wat ik in het begin vond, maar toch weer eens vergelijken.
Als blijkt dat de sperkring optie echt de beste is dan oerweeg ik de M-caps te vervangen voor Supremes voor meer ruimtelijkheid, wat nu al aardig goed is!
Later meer