Er zijn 13 resultaten gevonden

door ite
di 18 jul 2023, 9:02
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Mij model is ook een "gewoon" LTspice schema.
Als je met de rechtermuis knop op de trafo klikt kan je (OPEN SCHEMATIC) kiezen en het schema bekijken
door ite
ma 17 jul 2023, 22:32
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Willy, het is geen bug, maar gewoon wiskunde van de middelbare school: sin(A)*sin(B)=(cos(A-B) - cos(A+B))/2. Als je voor A en B allebei f neemt dan wordt het cos(0)-cos(2f) = 1-cos(2f). Als je 2 sinussen van dezelfde frequentie met elkaar vermenigvuldigd krijg je dus een cosinus van de dubbele freq...
door ite
ma 17 jul 2023, 15:08
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Vermogen is I kwadraat x R.
Door het kwadraat krijg je de dubbele frequentie.
door ite
zo 16 jul 2023, 18:03
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Nog even een toevoeging: Alle berekeningen staan leesbaar in het hierarchische transformator model sub_opt_PP.asc LTspice voert ze aan het begin van de simulatie voor je uit. Je hoeft dus nooit meer de rekenmachine er bij te pakken als je een trafo wilt simuleren :) Het volstaat om de gegevens van d...
door ite
zo 16 jul 2023, 17:35
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

spoelMetTap.jpg
door ite
za 15 jul 2023, 15:53
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Willy, geef het niet te snel op. De uitgangsspanning is zo laag omdat je in je schema een potmeter op 0.1 hebt staan! Ik volg gewoon de datasheet wat betreft de 3 secundaire aansluitingen (als je de 16 ohm uitgang even niet meerekend). Ik heb in mijn model ook 2 spoelen in serie staan. De zelfinduct...
door ite
vr 14 jul 2023, 21:55
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Willy, 1)Ik heb het maar even opnieuw getekend, want ik zag door de bomen het bos niet meer :? . Jij had veel componenten aan elkaar zitten zonder draadje, waardoor de drag functie niet werkt. Het is handiger als je het veel ruimer opzet en eerst de draden tekent, en dan later de componenten op de d...
door ite
vr 14 jul 2023, 14:21
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

ik mis nog penthode1, penthode-mirror, en potmeter
door ite
vr 14 jul 2023, 13:59
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Je LTspice.zip krijg ik niet aan de gang omdat er veel ontbreekt.
Als je het complete LTspice schema met alle includes etc post, dan plak ik mijn trafo er in voor je.
door ite
do 13 jul 2023, 23:00
Forum: Versterkers
Onderwerp: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Reacties: 713
Weergaves: 12204

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Willy,

Probeer mijn universele trafo model eens uit: viewtopic.php?t=30223
Je kan de waardes uit de datasheet als parameters invoeren.

suc6,
Ite
door ite
di 09 mei 2023, 20:42
Forum: Versterkers
Onderwerp: Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.
Reacties: 75
Weergaves: 12878

Re: Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.

De resultaten kloppen wel aardig met mijn model als ik de parameters goed instel. Alleen klopt je UL-tap niet helemaal. De spanning op de tap is niet 40% van de spanning op de anode. In mijn model worden de lastige L-berekening door LTspice voor je gedaan O:) . Om even bij het thema van dit draadje ...
door ite
zo 07 mei 2023, 22:22
Forum: Versterkers
Onderwerp: Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.
Reacties: 75
Weergaves: 12878

Re: Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.

Ik heb geen trafo-model nodig. Ik heb al een model gemaakt voor de 125A. dat is een variatie op https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=30223

Mijn post gaat over het feit dat de beschreven meting volgens mij niet altijd tot goede resultaten leidt.
door ite
zo 07 mei 2023, 19:05
Forum: Versterkers
Onderwerp: Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.
Reacties: 75
Weergaves: 12878

Re: Uitgangstrafo's (UGT) voor buizenversterkers meten.

Ik wil de zelfinductie meten van een trafo om er een goed model van te maken. (Hammond 125A) Om wat feeling ervoor te krijgen heb ik de meetmethode van de startpost in LTspice gezet. Ik kreeg afwijkingen tussen de berekende L en de L in mijn spice-model(bij grote L's). Eerst dacht ik dat het de bere...