Gezien vochtigheid raad ik aan om naar synthetisch konusmateriaal te zoeken, en aluminium frame.
Ik ben ook wel benieuwd hoe een huiskamer luidspreker zal reageren in zulk een kleine behuizing. Ik heb hier effe geen winisd bij de hand om het te simuleren maar het is toch wel best om dat eens te doen.
Er zijn 17 resultaten gevonden
- za 14 jul 2012, 10:03
- Forum: Car Audio Specifiek
- Onderwerp: Scanspeak 2-weg in de auto?
- Reacties: 33
- Weergaves: 2012
- za 03 dec 2011, 11:19
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Wat vroeger goed was... achterhaald?
- Reacties: 14
- Weergaves: 1278
Re: Wat vroeger goed was... achterhaald?
Ik heb onlangs nog Altec Barcelona speakers uit eind jaren 60 gehoord; en ook een enorme coaxiaal box van Tannoy, ook enkele tientallen jaren oud , beide waren nog steeds echt wel super super muzikaal.
- zo 27 nov 2011, 20:49
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Fostex horn
- Reacties: 47
- Weergaves: 1594
Re: Fostex horn
De Zigmahornets waren mijn eerste DIY project. Het resultaat was best leuk, maar zoals ik al eerder aangaf, je moet realistisch blijven over de hoeveelheid; kwaliteit en diepte vd bas die je uit een FE103 kan halen. Al bij al was de Zigmahornet verrassend muzikaal met akoestische blues zoals Hans Th...
- za 26 nov 2011, 19:02
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Fostex horn
- Reacties: 47
- Weergaves: 1594
Re: Fostex horn
Hoorns zijn idd leuke diy projecten. Typisch is het goed wat te experimenteren met dempingsmateriaal achter de speaker en aan het begin vd hoorn. Nu, een FE103 is best ok gezien het formaat, maar je zal er nooit dezelfde bas uit krijgen als uit een grotere speaker. Daarom, en ook gezien het toch nog...
- zo 13 nov 2011, 10:42
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: K+T CT250 lage versie
- Reacties: 119
- Weergaves: 3558
Re: K+T CT250 lage versie
Het gaat om het idee wat je kan maken , als zelfbouwer geef je toch je eigen draai eraan ! Inderdaad. Zelf zou ik hem om te beginnen in 1 kast doen (met een intern tussenschot), en ik zou dat goudblad nooit aanbrengen. Op een andere duitse diy site is er een interessant hoogrendement 2 wegs concept...
- za 12 nov 2011, 11:39
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: K+T CT250 lage versie
- Reacties: 119
- Weergaves: 3558
Re: K+T CT250 lage versie
KT heeft nu ook een interessant nieuw project dat conceptueel wat lijkt op de CT250: de Aurum.
http://www.lautsprecher-shop.de/hifi/aurum.htm

http://www.lautsprecher-shop.de/hifi/aurum.htm

- wo 28 sep 2011, 6:31
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
- Reacties: 79
- Weergaves: 3933
Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
ok, ik snap de theorie en het schema wat ik dan niet zelf in kan schatten is welke waarde de condensator dan moet hebben in deze "breedband unit zonder filter aangevuld met een tweeter" configuratie ? inderdaad, die onderdeeltjes zijn niet zo heel duur en om nou voor elke spoel of condens...
- di 27 sep 2011, 22:08
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
- Reacties: 79
- Weergaves: 3933
Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
ok, een tweeter mag ook niet te veel laag voor zijn kiezen krijgen zeg je als ik je goed lees. dus we gaan hoger zitten. alleen een filter op de tweeter ? hoe ziet dat eruit? verder ga ik gewoon met de kasten aan de slag, daar gaat even tijd overheen voor het filter aspect in beeld komt. Als je enk...
- di 27 sep 2011, 19:57
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
- Reacties: 79
- Weergaves: 3933
Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
Al is het een oude fullrange driver, ik zou toch eerst hoger filteren dan 4khz, zo rond 7 of 8 khz bijvoorbeeld. En probeer eerst de fullrange speaker ongefilterd te laten spelen met enkel een filter voor de tweeter. Trouwens, 4khz lijkt me laag voor een 6db filter, er is kans dat je je tweeter dan ...
- di 27 sep 2011, 19:54
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: K+T CT250 lage versie
- Reacties: 119
- Weergaves: 3558
Re: K+T CT250 lage versie
Is hier nog een update van, met foto's indien mogelijk?
Hoe bevallen de speakers uiteindelijk?
Ik vind dit 1 van de meest interessante K&T ontwerpen, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Hoe bevallen de speakers uiteindelijk?
Ik vind dit 1 van de meest interessante K&T ontwerpen, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
- ma 26 sep 2011, 21:51
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
- Reacties: 79
- Weergaves: 3933
Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
Nog even over de tweeter. Ik had het idee die in een aparte losse behuizing erboven op te zetten. Maar kan ik hem ook onder de FR plaatsen in het front ?erboven is geen ruimte op de baffle. Heeft een tweeter nog een eigen kamertje nodig ? Als ik zo eens naar een tweeter kijk een soft dome in dit ge...
- zo 25 sep 2011, 23:22
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
- Reacties: 79
- Weergaves: 3933
Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
Wel, eigenlijk vind ik dit een heel leuk project voor de OP.bartsegers schreef:inderdaad.
Misschien zelfs een hoorn![]()
Leuk knutselen met wat spaanderplaat, en je kan later de luidspreker upgraden.
- ma 29 aug 2011, 15:19
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???
- Reacties: 61
- Weergaves: 1728
Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers
Wel zoals ik zei in mijn vorige post: volgens mij is het geen enkel probleem om een luidspreker te maken in zowel neodymium als ferriet uitvoering die verder 100% identiek is. Mijn fysica kennis is bijzonder roestig, maar hebben deze materialen (en ook alnico dus) geen andere hysteresis curves die ...
- vr 26 aug 2011, 22:59
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???
- Reacties: 61
- Weergaves: 1728
Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers
Ik bedoelde niets nagatief en niets positiefs hoor. Papier heeft wel een soort van eigen karakter maar het blijft nog steeds een van de beste conusmaterialen. En de betere vintage speakers klinken beslist gedetailleerd in de positieve zin. De mindere? I.d.d. gedetailleerd in de negatieve zin Zoals ...
- vr 26 aug 2011, 17:21
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???
- Reacties: 61
- Weergaves: 1728
Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers
Wel, ik heb in hong kong en in singapore enkele keren grote oude (maar gezonde) en helaas dure jbls en altecs gehoord, en die hadden een magnifiek moeiteloos muzikaal geluid, met een erg mooie bas, ondanks hun ouderdom speelden ze naar mijn mening stukken muzikaler dan zowat elke gewone compacte mod...
- vr 26 aug 2011, 11:06
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???
- Reacties: 61
- Weergaves: 1728
Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers
Het is anderzijds zo dat magneetmaterialen volgens mij een invloed op het geluid hebben, en dat kan ook een beslissingsfactor zijn. Ik vind bv in mijn beperkte ervaring dat alnico luidsprekers vaak zeer mooi gedetailleerd klinken, op een andere manier dan luidsprekers met ferriet luidsprekers.
- vr 26 aug 2011, 10:55
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: 2 setjes, iemand ideeen?
- Reacties: 23
- Weergaves: 862
Re: 2 setjes, iemand ideeen?
Het is te laat, anders had ik je deze populaire kit aangeraden:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct230.htm
Zou trouwens wel eens levendiger kunnen klinken dan die entry level Tannoys.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct230.htm
Zou trouwens wel eens levendiger kunnen klinken dan die entry level Tannoys.

