Er zijn 14 resultaten gevonden
- vr 29 apr 2011, 1:49
- Forum: Akoestiek
- Onderwerp: Werking diffusor
- Reacties: 94
- Weergaves: 6729
Re: Werking diffusor
LoL, dat artikel liegt er niet om! Jammer dat die QRDs hun belofte niet waarmaken. Zijn de 'vierkante' versies (itt de verticale lammellenversie) minder beroerd? Of vertonen die (mutatis mutandis, ivm extra dimensie) dezelfde problemen? Ben er helaas niet geslaagd een plaatje te vinden van die E-B P...
- wo 27 apr 2011, 23:08
- Forum: Akoestiek
- Onderwerp: Werking diffusor
- Reacties: 94
- Weergaves: 6729
Re: Werking diffusor
Een van de geinige dingen van een QRD is ook, dat als je het prime number opvoert, het steeds meer op een poly gaat lijken. dus een buisvorm, waarvan je intuitief al denkt dat het geluid wel aardig speidt. Ik krijg hierbij opeens een vrije associate met het oppervlak van een Freshnellens. http://nl...
- wo 27 apr 2011, 22:54
- Forum: Akoestiek
- Onderwerp: Werking diffusor
- Reacties: 94
- Weergaves: 6729
Re: Werking diffusor
Ik vind dat fractals erg mooie plaatjes opleveren. Niet pseudo-mooi 
Was gisteren toevallig in een luisterruimte met QRDs van piepschuim.
Dat kan toch vrijwel alleen een absorber zijn? maar of het patroon dan nog iets uitmaakt?
Was gisteren toevallig in een luisterruimte met QRDs van piepschuim.
Dat kan toch vrijwel alleen een absorber zijn? maar of het patroon dan nog iets uitmaakt?
- wo 27 apr 2011, 22:32
- Forum: Akoestiek
- Onderwerp: Werking diffusor
- Reacties: 94
- Weergaves: 6729
Re: Werking diffusor
Grappig, ik wist niet dat de werking van QRDs zo discutabel was. Dat quasi-fractal patroon op de foto leek me ook wat gezocht. Respons zal toch vooral bepaald worden door de hoogte/diepte van het grote patroon. Deze site is hier nog niet genoemd, geloof ik: http://www.subwoofer-builder.com/qrd.htm
- wo 27 apr 2011, 10:29
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Dank voor alle input! Ik ga erop studeren. Op- en aanmerkingen nog steeds welkom!
- di 26 apr 2011, 18:31
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Het liefst heb je een unit die een zeer kleine magneet heeft. Dan heb je aan de achterzijde vergelijkbaar afstraalgedrag als aan de voorzijde. Kijk dus vooral naar units met een bouw beter geschikt voor dipool. Vifa, Tangband? seas excel etc. Belastbaarheid moet acceptabel blijven, dus units met ee...
- di 26 apr 2011, 17:38
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Aha, het is mij inmiddels al duidelijker (dankzij link van Martijn M, thx!) hoe hard het rendement in het laag bij dipolen terugloopt -- iig harder dan ik dacht. Oplossingen (H-baffle, meer laag units, drastische EQ, aanvullende subs, u name it) ga ik bekijken. Vraag over Morel unit staat nog open.
- di 26 apr 2011, 16:43
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Misschien kan je http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=13500 overkopen? Ik zou de baffle dan wel ombouwen zodat je de Neo3 kan gebruiken. Een andere middentoner zou ook verstandig zijn, aangezien de Accuton niet echt een unit voor beginners is. (behalve dan als je digitaal gaat...
- di 26 apr 2011, 14:38
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Loud & clear! Efficiency is goed argumentMartijn M schreef:Ik zou echt even een paar (...en nog een paar) uurtjes vrijmaken om linkwitzlab.com door te spitten. Dat is waarschijnlijk de meest efficiënte manier om antwoorden op je vragen te vinden.
AbZ schreef:Ik moet er nog meer over lezen.
- di 26 apr 2011, 13:25
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Bij een "naakte" dipool heb je ook bundeling in verticale richting. Een MTM lijkt me niet zoveel toevoegen. Als ik het goed heb begrepen heeft een echte d'Appolito een zeer lage overgangsfrequentie. De NEO3 kun je echter niet zo laag inzetten. 1.5 kHz is wel het minimale, maar 2-2,5 kHz i...
- di 26 apr 2011, 12:13
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Ik zou ook voor 2x SLS12 per kant gaan, heb daar zelf ook mee gedraaid, ging prima. Die XLS sub zou ik echter niet verkopen maar erbij zetten voor het allerdiepste laag. Je zou dan je dipoolwoofers wat kunnen ontlasten onder de 35 a 40 Hz, daar lopen ze al snel tegen de xmax aan. Had deze ff gemist...
- di 26 apr 2011, 11:46
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
SLS12 is inderdaad ook een prima keuze. Twee stuks SLS12 heb je sowieso wel echt nodig wil je een beetje voldoende laag kunnen. Vergeet niet dat het rendement van een dipool vrij laag is. Dat merk je vooral in het laag. Ok, goed punt. There's no such thing as free lunch... Voor de prijs van een XXL...
- di 26 apr 2011, 11:29
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
Re: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Wil je echt een beetje volwassen laag hebben, dan kom je toch al snel uit op twee keer 12" per kant. Een XXLS12 is een prima drivers daarvoor, echter zou ik dan wel de 8 ohm versie nemen (aangezien ze dan parallel per kant kunnen). Tja, die XTZ sub is volgens een plakkertje op de kast een 8 oh...
- di 26 apr 2011, 10:49
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
- Reacties: 32
- Weergaves: 737
woofers voor dipool (Peerless XXLS12 of ... ?)
Hallo audiolieden, ben bezig om info en spullen te verzamelen voor een open dipool en wordt hierin weinig gehinderd door enige kennis van zaken. Plan is iig een MTMW opbouw met actieve analoge XO (eventueel digitale EQ) en de volgende drivers. Tweeter: BG Neo3 in de PDR versie. Midwoofer: Seas H1141...
