Het zoveelste TNT rack. Finished!

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Het zoveelste TNT rack. Finished!

Bericht door bartsegers »

Binnekort een eigen appartement, en dan moet er toch ook echt een goed rack komen!

Verbaasd over de eenvoud en flexibiliteit van het TNT rack, ben ik weer aan het zagen geslagen.

Via toolstation.nl heb ik heel goedkoop draadeind kunnen kopen!, en zenden was nog gratis ook btw... (tot 30 aprl :wink: )

Ik heb nu 6 draadeinden, en in totaal 12 planken 22mm 60x40 mdf liggen.
Hoe en wat verder wee ik nog niet precies.
De basis is er iig.

Afwerken wil ik weer in zwart hoogglans, dat gaat namelijk steeds beter.
Bovenste bouten wil ik echter niet zichtbaar hebben. Hoe gaan we dat oplossen?
Ik kan de bovenplaat toch door en door boren, en met een verdiepte moer afsluiten, maar dan moet er iets over het gat heen, dopje oid.
Ik ga eerst eens zoeken of er niet iets van een soort inslagmoer bestaat zodat de bovenkant vrij kan blijven.
Bijlagen
Sjolefest-0064.jpg
Laatst gewijzigd door bartsegers op zo 19 jul 2009, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik ben nog eens gaan neuzen in het google bestand, en kwam deze stelpootjes tegen.
Hebben mooi m12 draad aan de binnenkant.

Afbeelding

Als ik deze integreer in de planken, heb ik geen moeren meer nodig denk ik. Ik voorzie wel een probleem als ik 1 legplank met 4 van deze dingen vastzet, dan is de plank alleen verstelbaar door aan de draadeinden te draaien. De topplaat moet dus altijd los te halen zijn

hmm...

weet iemand nog een webshopje naast Fabory met leuk spul ?
Fabory heeft een soort van inschroef huls met m12 binnewerk.
dat kan wel handig zijn voor de topplaat
Afbeelding

en dan ook nog van die wielkes...
Afbeelding
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Het zoveelste TNT rack..

Bericht door scanspeakman »

bartsegers schreef:

Bovenste bouten wil ik echter niet zichtbaar hebben. Hoe gaan we dat oplossen?
Ik kan de bovenplaat toch door en door boren, en met een verdiepte moer afsluiten, maar dan moet er iets over het gat heen, dopje oid.
Ik ga eerst eens zoeken of er niet iets van een soort inslagmoer bestaat zodat de bovenkant vrij kan blijven.
Ik zat met hetzelfde; van die uitstekende bouten vond ik ook niet mooi. Ik heb het opgelost door moeren in één van de tussenliggende lagen te lijmen. Zodoende hoefde ik de bovenste plank niet te doorboren. Zie topic over mijn meubeltje.

viewtopic.php?t=7955

Scanspeakman
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

bartsegers schreef:
en dan ook nog van die wielkes...
Afbeelding
mooi kleurtje istie ook !
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

12 planken; hoe hoog wordt dat meubel?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

uhm, nou de bedoeling is om van die 12 planken 6 dikke te maken.
Vanmiddag ga ik alles verlijmen....

Ook dit rack zal weer een hoogglans klusje worden, moet snel gaan want heb een hoop geleerd van mijn speakers met hoogglans.


Ditmaal wel Flexa gekocht, dat was voor 50% in de aanbieding bij gamma. (tip)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je de planken gaat verlijmen kun je de moer voor de bovenste plank tussen de twee lagen wegwerken, toch?
Dan boor je alleen door de onderste heen.
Wanneer je met een scherpe beitel de zeskant netjes uitsteekt kun je de moer mooi klem in de plank maken.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

bartsegers schreef:
dan is de plank alleen verstelbaar door aan de draadeinden te draaien.
Lijkt me erg lastig :? Als dat draadeind door 6 planken gaat moeten de gaten wel héél erg in dezelfde lijn zitten wil je dat draadeind nog kunnen draaien..
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Miniwatt schreef:
bartsegers schreef:
dan is de plank alleen verstelbaar door aan de draadeinden te draaien.
Lijkt me erg lastig :? Als dat draadeind door 6 planken gaat moeten de gaten wel héél erg in dezelfde lijn zitten wil je dat draadeind nog kunnen draaien..
klopt!

Ik ben er ook vanaf gestapt en maak gewone gaten, en gebruik dan de moeren met ringen om te stellen.

De bovenste plaat zal zoals getipt maar alleen aan de onderzijde geboord zijn. de moer zet ik dan vast in het geboorde gat.
(constructielijm lijkt mij goed. allen zorgen dat ik het draadeind IN de moer zet en dan lijm. zo voorkom ik een verstopte moer)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor een verbinding tussen hout en metaal kun je volgens mij beter twee componentenlijm gebruiken. Dat hecht beter aan het metaal.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

bartsegers schreef:
uhm, nou de bedoeling is om van die 12 planken 6 dikke te maken.
Vanmiddag ga ik alles verlijmen....

Ook dit rack zal weer een hoogglans klusje worden, moet snel gaan want heb een hoop geleerd van mijn speakers met hoogglans.


Ditmaal wel Flexa gekocht, dat was voor 50% in de aanbieding bij gamma. (tip)
duidelijk, ben je niet bang voor lijntjes op de "scheiding" tussen de 2 planken per laag of maak je er een profieltje in oid?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

bartsegers schreef:
Fabory heeft een soort van inschroef huls met m12 binnewerk.
dat kan wel handig zijn voor de topplaat
Misschien even zoeken op Rampa-moeren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

richard schreef:
bartsegers schreef:
Fabory heeft een soort van inschroef huls met m12 binnewerk.
dat kan wel handig zijn voor de topplaat
Misschien even zoeken op Rampa-moeren.

Afbeelding
Dat is natuurlijk het allermooiste, heb ik nog nooit gezien. Zou bijna zelf zo'n rack willen maken... ;-)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Paul schreef:
bartsegers schreef:
uhm, nou de bedoeling is om van die 12 planken 6 dikke te maken.
Vanmiddag ga ik alles verlijmen....

Ook dit rack zal weer een hoogglans klusje worden, moet snel gaan want heb een hoop geleerd van mijn speakers met hoogglans.


Ditmaal wel Flexa gekocht, dat was voor 50% in de aanbieding bij gamma. (tip)
duidelijk, ben je niet bang voor lijntjes op de "scheiding" tussen de 2 planken per laag of maak je er een profieltje in oid?
Ik mikte eigenlijk op het ouderwetse schuur/plamuur werk, maar een minimaal kantje frezen alvorens te gaan verlijmen is ook een optie.
Dat heb ik wel meer terug gezien op de TNT-racks.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zo...
Na een paar dagen drogen zijn nu 6 platen klaar voor de afwerking.
het zijn dus 6 platen geworden van 44mm dik en 60x40.

Ik heb nu beschikking voer 6 drasdeinden, maar denk dat 4 stuks ook voldoende is...

Alle 6 de platen hebben aan de bovenzijde een facet gefreeds gekregen. onderzijde is nog strak en recht.

Ook heb ik voor het eerst met alabastine 2-1 mdf grondverf gewerkt.
resultaat moet nog blijken, maar de verwerkbaarheid valt mij tegen. dikke stroop is dat spul en slecht te rollen mijn inziens.

verder wordt het rack ook zwart hoogglans zoals de speakers.
we maken ons weer op voor paar laklagen en schuren/polijsten!

had fotos gemaakt, maar die zijn corrupt geworden bij het overzetten helaas... :!:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Nieuwe fotokes.
Ben niet te spreken over alabastine mdf spul btw.
Op de kopse kanten welke ik 2 keer (met opschuren) in de alabastine heb gezet trekt de flexa hoogglans er gewoon van weg... :shock:

Zo blijven we bezig natuurlijk, het trekt er niet in nee, daar hebben ze gelijk in...

Eens zien wat de 2e en 3e laag lak doet...

Overigens heb ik wel een lichte scheiding waar de platen verlijmd zijn. Had ik kunnen weten natuurlijk, maar heb zowel met vlakschuurmachine als vlakschuurmachien alles100% vlak proberen te krijgen. lijmnaad blijft werken nu eenmaal, maar ik ga ff bedenken of ik een facetje wil frezen erin.. Houdt het liefst de zaak 1 geheel omdat dat mooi massief oogt.
W'll see
Bijlagen
Sjolefest-0222.jpg
Sjolefest-0223.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zat nog nog dit oude topic te bekijken, is het rek nog afgekomen, heb je een paar picjes misschien? Ben voor de hobbykamer ook aan een rek toe, ook ik ga voor een rek als dit denk ik. Heb draadeind, plaatjes dopmoeren en moeren besteld, hout ik kijk ik nog even naar. Het dikkere MDF lijkt me wel wat, eventueel 2 llagen verlijmen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zoals je kon zien is de post van 22 juni :P
Zo oud is het topic niet dus. Maar omdat ik TIG dingen tegelijk doe gaat het langzaam. (geen punt, want ik laat de laklagen nu echt lang drogen voordat ik ga schuren en polijsten )

Ik ben nu klaar voor de 3e laklaag. Deze ga ik aanbrengen middels spuitbus, dat geeft toch nog altijd een mooi resultaat, en zorgt ervoor dat ik meteen fijn nat kan schuren.

Daarna gaan we weer polijstuh!! (bijna 1,5m2 polijsten pfoe)

Ik pak het verder aan zoals iedereen doet. Draadeind, en bovenste plaat zet ik aan de onderkant een moet in, die gaat niet door en door worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Okiedokie, ik houd het topic in de gaten, ondertussen wil ik her en der eens neuzen naar geschikt hout.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

MDF gaat prima!
Wil je echt hout, kijk bij ikea voor tafelbladen bv.
(Of gamma/praxis/bouwmaat etc)

Als je die verlijmd met een facetje ertussen kun je een heel degelijk rackje maken.

Overigens gaat 22mm mdf verlijmen ook goed. ik heb een mal gemaakt waarin ik de platen kon leggen, zodat ze niet verschoven tijdens lijmen.

Daarna alles flink afschuren. (eerst met band, daarna vlak masjientje)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat bedoel je met een facetje Bart?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ow gewoon een kantje ingefreesd om lijmnaad te verhullen. (v-groef)
Kijk maar eens op de humble site. mooi! voorbeeld
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Aha, heet dat een facetje, weer wat geleerd. Heb dit bij mijn speakers gedaan, om een lijmrand te verbloemen, een randje gefreesd. Zal het meenemen!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Jaa! daar zijn we weer...
Wat een dag vandaag, 26 graden int zonnetje en dan polijsten zonder schuurmachine :!:

Anyway, Alle 6 de plateaus zijn afgelakt, en de laatste laklaag heb ik met spuitbus gedaan. eerste 2 lagen met Flexa hoogglans dus.
Laatste laklaag dus met spuitbus van de ACTION.
Ja precies, een 2€ spuitbusje....
Teststukken gedaan, en dat ging echt perfect, ver boven mijn verwachtingen. Heb nu 6 bussen gebruikt op 6 plateau's 8)

Aangezien deze lak na 2 uur bewerkbaar is, (zegt de bus) kun je echt rap voort maken en je kostbare tijd goed benutten.
Laatste laag heeft overigens 2 dagen gedroogd, durfde het niet aan meteen te gaan polishen.

Nog 3 planken polijsten en ik ben klaar voor montage.

eerste foto is van de laatste laklaag met de hand geschuurd met korrel 1200.
Daarna afgeschuurd met korrel 2500. Zeer belangrijk voor het eindresultaat! Elke kras die er nu inzit blijft namelijk.

Keertje afdrogen tussentijds helpt je goed te zien wat nog verder geschuurd moet worden. (de glanzende delen)

Fotos zeggen meer, dus komen ze:
Bijlagen
Éen van de 3 plateaus die klaar is.<br />kopse kanten zijn trouwens erg goed gelukt wederom door goed gronden en bandschuren/vlakschuren. Naden zijn praktisch onzichtbaar.
Éen van de 3 plateaus die klaar is.
kopse kanten zijn trouwens erg goed gelukt wederom door goed gronden en bandschuren/vlakschuren. Naden zijn praktisch onzichtbaar.
Recht: voor schuren en polijsten, links erna. Wat een verschil!
Recht: voor schuren en polijsten, links erna. Wat een verschil!
finishing touch, ff wat wax eroverheen om de laklaag netjes af te sluiten. Deze wax moet een uurtje &amp;quot;curen&amp;quot;
finishing touch, ff wat wax eroverheen om de laklaag netjes af te sluiten. Deze wax moet een uurtje &quot;curen&quot;
En dan weer polijsten. Rustig beginnen laag toeren met M4, dan in een rap tempo opvoeren, afvegen met veel water, en dan M5 eroverheen. Resultaat is spekgladde hoogglans. Zeer belangrijk is om de paar minuten of per deel je polijstpads schoon te maken. Re
En dan weer polijsten. Rustig beginnen laag toeren met M4, dan in een rap tempo opvoeren, afvegen met veel water, en dan M5 eroverheen. Resultaat is spekgladde hoogglans. Zeer belangrijk is om de paar minuten of per deel je polijstpads schoon te maken. Re
korrel 2500 wederom met het handje, geeft gewoon beste gevoel!
korrel 2500 wederom met het handje, geeft gewoon beste gevoel!
Na schuren met de hand, korrel 1200 en water+St marc.
Na schuren met de hand, korrel 1200 en water+St marc.
Gebruikersavatar
TH0M
Berichten: 280
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 12:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door TH0M »

:o :o

Wauw, ziet er echt super goed uit! Zet me aan het denken of ik nu de voorkant van mijn speakers met zwart plexiglas ga maken, mat zwart, of toch dit hoogglans zwart!
Plaats reactie