Inslagmoer losgedraaid, hoe repareren?
Moderator: Beheerdersteam
Inslagmoer losgedraaid, hoe repareren?
Vanavond een tegenslag gehad bij de bouw van mijn subwoofer. Ik wilde tijdelijk de woofer in de kast monteren, echter het aandraaien van één van de bouten ging nogal schroef. En toen was het te laat: ik voelde dat de inslagmoerwas losgekomen.
Uiteindelijk heb ik de bout kunnen verwijderen door de kop eraf te boren. Ook heb ik niet veel vertrouwen in de andere inslagmoeren die in de kast zitten. Ik heb de moeren en goed ingeslagen en ook nog wat montagekit tussen moer een kast aangebracht, maar blijkbaar was dat niet afdoende.
Nu moet ik de kast repareren, iemand ideeën hoe ik dit op kan lossen?
Uiteindelijk heb ik de bout kunnen verwijderen door de kop eraf te boren. Ook heb ik niet veel vertrouwen in de andere inslagmoeren die in de kast zitten. Ik heb de moeren en goed ingeslagen en ook nog wat montagekit tussen moer een kast aangebracht, maar blijkbaar was dat niet afdoende.
Nu moet ik de kast repareren, iemand ideeën hoe ik dit op kan lossen?
Vaak verbuigen de puntjes bij het inslaan of intrekken waardoor de verbinding tussen moer en MDF niet optimaal is. In dat geval kan het helpen als je de plaats waar de puntjes van de inslagmoeren komen met een heel klein boortje (1,5 - 2 mm) voorboort. Een pokkeklusje maar het voorkomt dat het dunne blik verbuigt en laat de puntjes goed in het materiaal happen. Eventeel een kloddertje lijm om de boel extra te fixeren, maar dat moet niet in de schroefdraad van de moer komen.
Maar in een bestaande kast is het waarschijnlijk lastig deze gaatjes te boren, je zou dan ingekorte messing spreidpluggen kunnen inlijmen of rampa inschroefmoer kunnen gebruiken. Die zijn in ieder geval wat steviger.

Boor het gat wel goed voor en zorg ervoor dat er genoeg vlees blijft staan, het MDF zet wel een beetje uit. Probeer anders op een proefstukje welke gatdiameter het beste bij deze moer past.
Maar in een bestaande kast is het waarschijnlijk lastig deze gaatjes te boren, je zou dan ingekorte messing spreidpluggen kunnen inlijmen of rampa inschroefmoer kunnen gebruiken. Die zijn in ieder geval wat steviger.
Boor het gat wel goed voor en zorg ervoor dat er genoeg vlees blijft staan, het MDF zet wel een beetje uit. Probeer anders op een proefstukje welke gatdiameter het beste bij deze moer past.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Een goede inslag moet blijft prima zitten in MDF, dat is juist de reden dat je inslag moeen gebruikt.Wowly schreef:Dit is een van de nadelen van het mdf......zachte prut
Misschien dat je de moer kan terugzetten maar dan met andere lijm kunt vastzetten. Een die ook het onderliggende MDF verhard?
Wowly
Echter moet je wle de goede hebben en niet die van de Gamma of Praxis.
Die had ik (van beiden) eerst ook en heb hetzelfde probleem ondervonden.
Ze zijn gewoon echt heel slecht gefabriceerd.
Zoek bij een (goede) ijzerhandel een paar goeie, die echt heel soepel om je bout heen draaien.
Als je naar Breda komt kan ik je zo het verschil laten zien.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik gisteren bij 2 Needles nog de mooie zwarte bollekop boutjes er in doen, en wat gebeurt me tot 2 maal toe? juist, de inslagmoer los (1*MDF, 1*multiplex).... gelukkig in beide gevallen draaide alles nog soepel genoeg om met trekken aan de bout e.e.a. weer los te krijgen. met montagekit weer vastgezet dus...
Bedankt voor de tips allemaal.
Met rampamoeren heb ik niet zulke geweldige ervaringen (de toplaag van het MDF gaat kapot, lastig recht te monteren), dus die ga ik niet gebruiken. Het gebruik van kooimoeren lijkt me interessant, maar dan voor een volgend project.
Mijn plan van aanpak is om een stukje van het beschadigde MDF af te raspen/vijlen en daarna een nieuwe inslagmoer proberen aan te brengen. Gelukkig is het een 10 inch subwoofer, dus ik heb voldoende ruimte om in de speaker te komen.
Vervolgens wil ik over alle inslagmoeren een plaatje MDF lijmen, zodat de moer ingeklemd komt te zitten tussen de twee MDF-lagen. Dit zou moeten voorkomen dat de moer naar achteren wordt gedrukt bij het indraaien van de bout.
Ook ga ik alle moeren nog even tappen (goede tip Sietse). Hopelijk dat ik hiermee de boel weer op orde heb, kan ik mijn sub tenminste afmaken.
De gebruikte inslagmoeren zijn inderdaad van de Praxis. In mijn eerdere luidsprekers heb ik een setje bouten en inslagmoeren van Speakerland gebruikt, deze blijven wel goed zitten. De volgende keer dus maar weer fatsoenlijke inslagmoeren aanschaffen.b_force schreef:Een goede inslag moet blijft prima zitten in MDF, dat is juist de reden dat je inslag moeen gebruikt.
Echter moet je wle de goede hebben en niet die van de Gamma of Praxis.
Die had ik (van beiden) eerst ook en heb hetzelfde probleem ondervonden.
Met rampamoeren heb ik niet zulke geweldige ervaringen (de toplaag van het MDF gaat kapot, lastig recht te monteren), dus die ga ik niet gebruiken. Het gebruik van kooimoeren lijkt me interessant, maar dan voor een volgend project.
Mijn plan van aanpak is om een stukje van het beschadigde MDF af te raspen/vijlen en daarna een nieuwe inslagmoer proberen aan te brengen. Gelukkig is het een 10 inch subwoofer, dus ik heb voldoende ruimte om in de speaker te komen.
Vervolgens wil ik over alle inslagmoeren een plaatje MDF lijmen, zodat de moer ingeklemd komt te zitten tussen de twee MDF-lagen. Dit zou moeten voorkomen dat de moer naar achteren wordt gedrukt bij het indraaien van de bout.
Ook ga ik alle moeren nog even tappen (goede tip Sietse). Hopelijk dat ik hiermee de boel weer op orde heb, kan ik mijn sub tenminste afmaken.
Er is niet zoveel mis met inslagmoeren. Als je tenminste de gaatjes voor de spijkers even voor boort met een 2 mm boortje. Je voorkomt dan dat het op de rand gaat splijten en de toplaag beschadigt. Als je de moer er op legt en even een klein tikje geeft heb je gelijk 4 centerputjes om voor te boren.
Zelf zet ik ze dan nog met een weinig 5-minuten epoxy vast.
Het is iig niet verstandig om die dingen te gaan forceren als de bout er niet makkelijk met de hand in gedraaid kan worden.
Zelf zet ik ze dan nog met een weinig 5-minuten epoxy vast.
Het is iig niet verstandig om die dingen te gaan forceren als de bout er niet makkelijk met de hand in gedraaid kan worden.
Dit kun je nu ook heel goed toepassen ter reparatie, smeer dan wel de schroefdraad + een stukje draadeind in met vet. Pak een nieuwe inslagmoer.hovingtim schreef:Ik lijm ze altijd vast met epoxy lijm, snoeihard en ze komen nooit meer los. Voor een 10tje heb je een flesje waar je toch een goed tijdje mee kan doen
Stop het grote gat vol met lijm en druk de inslagmoer op zijn plek.
Monteer wel eerst dat stukje draadeind in de inslagmoer (enkel draad voorzien van vet), ter voorkoming dat de draad vol met lijm gaat zitten.
