Vifa sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronald_1

Vifa sub

Berichtdoor Ronald_1 » vr 16 mei 2008, 22:28

Na al een tijd heb rondgelopen met het idee een subwoofer te bouwen ben ik onlangs eindelijk begonnen dit idee in de praktijk te brengen.

Het wordt een 40 liter gesloten sub met als driver de Vifa 26WA550 driver. Deze zal worden aangestuurd door een Reckhorn A401 subwoofer versterker.

De behuizing is gebouwd van 22 mm MDF. Hierover zal nog een afwerklaag van 6 mm MDF komen. Eigenlijk wilde ik 25 mm MDF gebruiken voor de kast, maar de bouwmarkt waar ik het hout heb gehaald kon dit niet leveren. Dus heb ik toen 22 mm dikte besteld, echter was ik vergeten dat ik mijn zaagplan daar niet op aangepast had. Foutje dus... :oops:
Uiteindelijk viel de schade door deze misrekening mee, de inhoud veranderde nauwelijks en twee planken waren enkele mm's te lang.

Om de kast extra te verzwaren heb ik stukken dakshingle op de wanden gelijmd. De shingles zijn lekker zwaar en ik kon er goedkoop aankomen, het leek me een interessant experiment. De shingles heb ik met montagekit bevestigd.
Omdat de korrels op de shingles de neiging hebben om snel los te laten heb ik een laagje spuitlijm op de shingles aangebracht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » vr 16 mei 2008, 22:29

De kasten heb ik met schroeven en houtlijm in elkaar gezet. Dit gaat lekker snel, bovendien had ik geen lijmklemmen die groot genoeg waren. Na het drogen van de lijm zijn de schroeven weer verwijderd.
Bij het schroeven van de kast nog een klein foutje gemaakt. Doordat de plank voor de achterzijde enkele mm's te lang was heb ik de shingles niet symmetrisch op deze plaat gelijmd. Met het in elkaar schroeven van de kast ben ik die paar mm vergeten en dus aan de verkeerde kant begonnen met als gevolg dat de shingles wat verschoven zitten t.o.v. van de bracing. Nogmaals oeps dus... :oops:

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » vr 16 mei 2008, 22:36

Vervolgens uit 18 mm MDF de bracing gemaakt. Alle gaten en randen zijn afgerond met behulp van de bovenfrees. In het centrum van de bracing heb ik wat extra ruimte gelaten bij het poolgat van de driver.

Doordat de shingles niet geheel symmetrisch in de kast zitten heb ik aan de achterkant van de bracing een paar randjes gefreesd zodat de bracing toch netjes in de kast past.

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » zo 18 mei 2008, 12:27

Goed bezig :)

Walt

Berichtdoor Walt » zo 18 mei 2008, 12:31

Hallo,

Zie ik het nu goed dat je eerst de kast hebt gebouwd en daarna pas de bracing erin?

Op die manier lijkt het mij erg lastig om er zeker van de zijn dat de bracing overal goed verlijmd is. Immer als je de bracing erin laat zakken 'duw' je de houtlijm opzij.

Groeten Walter

danielv

Berichtdoor danielv » zo 18 mei 2008, 12:59

meer foto's:D
pico tango rulez
no life without music
ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid :wink:
Afbeelding

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » zo 18 mei 2008, 14:00

Walt schreef:Hallo,

Zie ik het nu goed dat je eerst de kast hebt gebouwd en daarna pas de bracing erin?

Op die manier lijkt het mij erg lastig om er zeker van de zijn dat de bracing overal goed verlijmd is. Immer als je de bracing erin laat zakken 'duw' je de houtlijm opzij.

Groeten Walter

Ik heb de houtlijm aan de zijkanten van de bracing aangebracht en daarna met een fijne lijmkam uitgesmeerd zodat de kopse kanten geheel met lijm bedekt waren. De lijm heb ik vervolgens enkele minuten laten intrekken. Op deze manier heb je geen dikke klodder lijm die weggeduwd wordt.

Maar je hebt gelijk dat dit niet de meest ideale methode is om de bracing aan te brengen. Dit is de eerste keer dat ik luidspreker met bracing bouw en al doende leert men. :)

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » di 20 mei 2008, 22:30

Inmiddels weer een stuk opgeschoten met de subwoofer. Ik ben verder gegaan met de frontplaat. Allereerst met de bovenfrees de opening voor de woofer gemaakt. Aangezien er nog een 6 mm MDF laag op komt en de woofer ook 6 mm uitsteekt hoefde de plaat niet verder ingefreesd te worden.

Om de woofer nog iets meer ademruimte te geven heb ik de binnenkant hier en daar nog wat afgeschuind met de kantenfrees. Vervolgens inslagmoeren aangebracht, ik heb de moeren voor de zekerheid voorzien van een dot montagekit.
Omdat twee moeren samenvallen met de bracing heb ik gaten in de bracing geboord zodat de boutjes ver genoeg aangedraaid kunnen worden.

Hiermee was het front gereed en kon deze op de kast aangebracht worden.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » wo 21 mei 2008, 15:01

Wat is dat ding GROOT naast die fietsen :shock: .

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » wo 21 mei 2008, 18:00

Dat is optisch bedrog, er staat namelijk nog een kistje onder. :wink:

vigier

Berichtdoor vigier » zo 08 jun 2008, 11:41

Is ie al af??

P.S. Misschien dat andere forumleden dat ook thuis kunnen gebruiken?
- Schat, hij is wel erg groot he, deze luidspreker
- Nee lieverd, dat lijkt maar zo omdat er een voet/sokkel/standaard onder staat
Meer ideëen dan tijd

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » wo 11 jun 2008, 19:46

vigier schreef:Is ie al af??

Afgelopen weekend heb ik de subwoofer afgemaakt, dat wil zeggen: hij is nu speelklaar. Afwerking moet nog gebeuren.

Allereerst heb ik de kast afgewerkt met 6 mm MDF. Met een fijne lijmkam heb ik houtlijm op de zijden van de kast gesmeerd en de MDF-platen erop gelijmd, twee platen per keer. Daarna even met de kopieerfrees er langs en de boel is strak afgewerkt.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » wo 11 jun 2008, 19:50

Toen ik de driver tijdelijk in de kast wilde monteren, liep ik tegen een probleempje aan, een inslagmoer die los kwam.
Het bleek dat een andere moer ook niet goed vast zat. Ik heb deze ook verwijderd en uiteindelijk plaatjes MDF over de inslagmoeren gelijmd om de moeren extra goed te bevestigen. De moeren zitten nu geklemd tussen MDF.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » wo 11 jun 2008, 20:01

Nadat het probleem van de inslagmoeren was opgelost kon ik verder geaan met de laatste dingetjes. Tochtstrip aangebracht, een terminal in de kast gezet, draad aangebracht en voila: een speelklare kast.

De kast is nog niet afgewerkt, ik ben er nog niet uit hoe ik dit ga doen. Ik zit te denken om de zijkanten met hardhout te beplakken en de rest van de kast zwart te verven. Een andere optie is fineren. Of wellicht wit schilderen, dan past de sub mooi bij mijn Vifa Impuls speakers. En natuurlijk komen er nog zwarte boutjes in de kast. Suggesties zijn welkom! :)

Daarna was het tijd om de sub geluid te laten voortbrengen. Ik heb nog geen tijd gehad om uitgebreid te testen en de versterker goed af te regelen (zo'n Reckhorn heeft heel wat knopjes), maar de eerste indruk is goed, niet overheersend aanwezig en een prettige aanvulling in het laag.
Ik heb de sub samen met mijn Vifa Impuls luidsprekers laten spelen en met de B3S breedbandertjes. De laatste combinatie klinkt verrassend prettig moet ik zeggen. Nu eerst goed opstellen en afstellen maar vooral lekker luisteren. :)

richard

Berichtdoor richard » wo 11 jun 2008, 22:20

Ronald_1 schreef:Suggesties zijn welkom! :)
Je zou hem kunnen capitoneren!
Genoeg is beter.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » wo 19 aug 2009, 20:57

Het heeft even geduurd (ruim een jaar... :roll: ), maar de sub is eindelijk netjes afgewerkt. Gisteren de subwoofer weer in elkaar gezet nadat ik de kast gefineerd had. Verder nog pootjes en een aansluitterminal gemonteerd.

Ziet er toch een stuk beter uit dan zo'n kale MDF-kast. :)

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 19 aug 2009, 21:03

Heel mooi geworden zo. Heb je het fineer nog gelakt of in de olie gezet?
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor amanda » do 20 aug 2009, 3:17

Netjes hoor, ben benieuwd hoe de Vifa klinkt, was ook 1 van mijn optie's...
Wel grote behuizing, droge bas?

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » do 20 aug 2009, 15:53

Edo schreef:Heel mooi geworden zo. Heb je het fineer nog gelakt of in de olie gezet?

Het fineer is afgewerkt met Danish Oil. Eerst drie lagen met een doek opgebracht, daarna nog twee lagen met Scotchbrite.

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » do 20 aug 2009, 15:58

amanda schreef:Netjes hoor, ben benieuwd hoe de Vifa klinkt, was ook 1 van mijn optie's...
Wel grote behuizing, droge bas?

De behuizing lijkt groot, maar de netto inhoud is ongeveer 40 liter, zou prima moeten zijn voor deze driver.

De bas klinkt inderdaad droog, totaal niet bonkerig. Je bent welkom om eens te komen luisteren hoor.
Ik moet nog experimenteren met de opstelling van de sub. Wellicht eventueel eens een actief correctiefilter proberen.

Terug naar “Oude Showcases”