Update: Quad ESL 57 met Precision Devices laag

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Soundexcel

Update: Quad ESL 57 met Precision Devices laag

Berichtdoor Soundexcel » ma 11 jun 2007, 20:27

Zo.

Na een tijdje klussen ben ik dusdanig ver dat het me leuk leek om creaties te delen met het forum.

Zoals velen ben ik op zoek naar het beste.
Lang geleden begonnen met een Vifa Basis set (met andere laag sectie).
Hierna van deze zelfde midhoog units een twee-weg zuil gemaakt, die tegenwordig een goed huis heeft bij familie.
Na dit project ben ik bezig gegaan met actieve systemen.
Dit was mede door mijn achtergrond erg makkelijk. Tevens ben ik groot voorstander van actief tegenover passief.
Ik ben begonnen met een test zuil.
In deze zuil zaten de volgende componenten:
Hoog: XT25
Mid: MG10SD
Laag: SP-60
Gesloten behuizing.
Deze set heb ik getest met een Behringer DCX2496.
Zeer leuk apparaat om mee gespeeld te hebben. Erg handig voor het bepalen van filters en luisteren naar XO frequenties.

Met een lichte laag correctie kwam hier een waanzinnig resultaat uit.
Mede door deze resulaten ben ik gaan denken over een sirieus, laatste project.
Ik ben uitgekomen op:
Hoog: XT-25
Mid: MG10SD in Dappolito
Laag SPH-165 KEP

Ik heb voor dit systeem zelf een PCB ontworpen en laten etsen in china.
Net 3,5 weg filter met volume aanpassingen etc.
Kasten gebouwt en getest met deels een passief filter en een actief filter.
(dit omdat de PCB nog niet binnen was).
Dit gaf een verbluffend resultaat. Diep zeer strak laag, helder en vol hoog. Duidelijk mid wat een heel mooi stereo beeld gaf.
In de test stuurde in de set aan met twee AMC buizen versterkers. Voor het uiteindelijke project heb ik twee 41hz AMP4 versterkers gebouwt.
Deze zouden draaien op het laag. Voor mid hoog de AMC buizen versterkers.

Foto's van deze projecten zijn te vinden onder:
http://picasaweb.google.com/mathijsvdvenne

En toen kwam het ergste wat me ooit is overkomen:
Ik kwam op marktplaats een set Quad ESL 57 electrostaten tegen.
Ik had de midhoog panelen reeds gehoord bij een vriend van mij.
Hier was ik zeer overdonderd door het zeer gedetaileerde geluid van deze panelen.
De panelen die ik had gezien waren echter gemodificeerd. De panelen zaten niet naast elkaar maar boven elkaar. Iets wat vaker gebeurd.
Voor mij maakte dit niet uit. Ik ging ze (zoals het hoort bij een DIY freak) natuurlijk ombouwen.

Uiteraard heb ik eerst heel goed geluisterd naar de originele opset.
Ik vond het zeer goed klinken. Maar kwam zoals velen om het de volgende conclussie: Het laag is niet dynamisch en haald het niet bij het midhoog.

Via de zelfde vriend kon ik aan een set Precision devices (PD) drivers kopen. Waanzinnige 10" drivers, van de hoogste kwaliteit.
Hij zelf gebruikt onder de ESL panelen een set JBL 2220 drivers die hij weer via mij heeft gekregen. Dit werkte ongecorrigeerd al waanzinnig goed. Maar niet mijn sound.

Ik ben ook gegaan voor een open baffle. Echter zeer ondiep, met heftige correctie. Iets wat de drivers makkelijk kunnen hebben.

Het paneel is als basis 4,6 cm dik.
Bij het laag gedeelte ben ik (zoals op de foto's te zien) nog aan het expirimenteren met verschillende dieptes.
Op dit moment is 11cm naar het gehoor optimaal.
Als hij dieper is hoor je duidelijk een gebied rond 200hz naar boven komen.
Bij alleen de baffle klinkt het laag iets dunner dan bij 11cm.

Het filter is een 24db oct LR filter. op 250hz.
en een 6db/oct dipole correctie filter.

Hier dan de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk detail: Serie nummer :D

Deze setup klinkt waanzinnig. Vool diep laag. Gedetaileerd mid/hoog.
Heel strak stereo beeld en de twee componenten sluiten perfect op elkaar aan.
Ik zal wel nog een HP filter moeten toevoegen of de dipole correctie niet zo laag laten doorlopen.
Bij bijvoorbeeld "dreamland van Robert Miles" gaan de laag drivers waanzinnig tekeer. Het lijkt net alsof ze daar express een 25hz toon bij elke beat hebben toegevoegt. Niet normaal.

Ook leuk, meting van het van mid/hoog paneel:
Afbeelding
Dit is een simpele meting. Niet gecalibreerd etc. Het geeft echter wel goed de afval van het paneel weer.

Ik heb de panelen getest met en zonder demping aan de achter kant.
Met demping geeft een stuk meer detail. Zonder demping wordt het hoog een beetje rommelig.

Pritex is echter iets te veel van het goede.
Ik ben dus op zoek iets van bijvoorbeel filt. Dit zat ook achter de originele panelen. Op naar de lapjes markt dus :)

Toen ik de panelen nog origineel had, zat er naast de mid/hoog panelen geen baffle. Nu zit er 9,5cm aan beide kanten. Vaak wordt gezegd dat een ELS dit niet nodig heeft. In dit geval voegt het echter een stuk prachtig stereo beeld toe.

Verdere vorderingen zal ik zeker bijhouden.
Dit zal met name het netjes opbouwen van de filters en versterkers worden.
Laatst gewijzigd door Soundexcel op ma 09 jul 2007, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » ma 11 jun 2007, 21:20

Dit ziet er al ongelooflijk gaaf uit. Ben ook een fan van ESL's, zeker zelfbouw! I.c.m. een dipole driver voor het laag, kan dit volgens mij alleen maar mooier worden. Al lijkt het me afstellen van de driver op de ESL wel heel erg tricky. Ben daarom ook benieuwd wat jou "sound" nu eigenlijk is...

Daarnaast leuk om te lezen. Duidelijk een zelfbouw liefhebber! :D

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » ma 11 jun 2007, 21:26

speel zelf met de esl 57 en ben zeer benieuwd naar je bouwsels
zal dit zeker met argusogen volgen
mvg
audioot
p.s. veel succes

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » ma 11 jun 2007, 21:34

Zolang als ik speakerbouw. Hoor in eigenlijk altijd wel de XO frequenties van mijn creaties. Een groot deel hiervan is psychisch. Puur omdat je weet waar de XO frequenties liggen.

Ik doe veel studio werk theater en PA werkt. Het is dus mijn vak om frequenties te kennen (denk mega snel iets goed hebben klinken, rondzingers etc).

Ik was zelf ook erg bang voor de overgang.
Bij deze set gaat het echter fijloos in elkaar over.
Past heerlijk bij elkaar. Ik denk dat dit ook mede te danken is aan de dipole.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » di 12 jun 2007, 7:53

Een erg mooie opzet!! Dat zal zeker goed klinken. Is je crossoverpunt nu op 250hz?

Ik experimenteer nu zelf met een Ciare 15" woofer en B&G magnetostaten. Ik moet dan alleen wat hoger op 600hz crossen. (Zie onderwerp onder algemeen luidsprekerbouw: JeroenKV's dipole)

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » di 12 jun 2007, 10:24

Mijn XO frequentie licht inderdaad op 250hz. 24db/oct.
De meting is niet op mijn electrostaten gedaan.
De panelen waar ik de ESL panelen heb gemeten waren 35cm diep.
Hierdoor zie je waarschijnlijk de bult in de meting.

je topic volg ik uiteraard al een tijdje :)

ben je niet bang voor de bult die je tegen zult komen door de hoge XO frequentie? Of ga je deze weg EQ'en?

Doordat mijn paneel maar 11cm dik is licht mij bij de bult een stuk boven de XO frequentie. En dus heb ik daar geen last van.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » di 12 jun 2007, 11:50

Het lukt mij goed de bult weg te filteren, maar nu is mijn baffle ook maar 4 cm dik, dus dat scheelt! Ik twijfel nog over de filtering. Een actief digitaal filter lijkt mij ook wel wat!

Zelf heb ik ook wel eens wat ESL panelen gebouwd, maar het rendement bleef een probleem. Handig om een Quad uit elkaar te halen! Staan die vaak te koop?

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » di 12 jun 2007, 20:35

opletten dat bij tweedehands de tweeterpanelen niet defect zijn want dat is een veel voorkomend euvel bij die dingen
mvg
audioot

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » do 14 jun 2007, 2:37

Het komt inderdaad regelmatig voor dat mensen de panelen voor weinig verkopen. Deze hebben echter vaak overslag gehad. En dus zit er een brandgat in je membraam.

Een complete revisie is een vlink werk. Al loont het zeker.
Het zijn waanzinnige panelen. En dan te bedenken dat ze 30 jaar oud zijn.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 14 jun 2007, 13:15

Hallo Soundexcel,

Wil je mij vertellen waar je de precision device unit gekocht hebt? Heb je een goed adresje?

mvg,

Martijn
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » do 14 jun 2007, 13:23

Zoals je aan het serie nummer kan zien zijn dit custom made drivers.
Ik heb ze van een vriend overgekocht. Hij heeft ze weer van een collega. Die ze custom heeft laten maken. Bij Precision devises.

Ik meen dat dit een standaard serie is. Echter een iets langere slag en een lagere FS dan de originele.

Ik heb zelf hele goede ervaring met Speakerstore

v-bro

Berichtdoor v-bro » vr 15 jun 2007, 22:49

Hee collega!

En een vriend natuurlijk... 8)

Die PD drivers komen dus van mij, voor degenen die meelezen...

Ik ben dus met de ellende begonnen (ja want na het luisteren kun je al gauw niet meer terug :wink: )

Hier mijn ontwerpje
Afbeelding
, gemaakt van een oude multiplex poort, voorzien van veel te diepe zijpanelen die ik binnenkort (na wat bij Soundexcel te hebben geluisterd) wat ga inkorten.....
Ik denk dat de JBL 2220A ook jou dan wel beter zal bevallen Soundexcel!

Maar misschien wordt ik wel betoverd om de twee PD driver die ik ook nog heb liggen te gaan inzetten...ben benieuwd!
Zelfs een tweeter kan een uitslag van enkele meters bereiken...helaas slechts een keer....

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » za 16 jun 2007, 0:44

Ik voel een date aankomen :wink:
Ben erg benieuwt naar wat je er van vind.
Het is wel een compleet andere constructie.
Door de diepe oren heb jij winst in het laag.
Ik heb heftige correctie om het dipole verlies te corricheren.

Die van mij zijn heel strak, dik en cleen.
Die van jou zijn wat voller en wolliger.

Twee totaal andere dingen, maar allebij werken perfect.
En het slot blijft mooi :)

v-bro

Berichtdoor v-bro » za 16 jun 2007, 16:34

Ok, wolliger in het <250hz gebied... :wink: Die ESL doet gelukkig bijna het hele frequentiegebied. Ben zeker nog niet klaar met tweaken, maar toen ik het ging bouwen dacht ik beter te groot dan te klein. :D

Dan zou ik er immers altijd nog wat vanaf kunnen zagen.. 8)
Afbeelding
Zelfs een tweeter kan een uitslag van enkele meters bereiken...helaas slechts een keer....

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » ma 18 jun 2007, 15:49

Ik heb, om de extreme lage frequenties tegen te gaan, een HP filter op 25hz toegevoegd.

Dit gaf echt een zeer extreem effect. Namelijk:
Het laag kwam in eens helemaal los van het ESL paneel.
Basgitaren waren ineens los van de rest van de mix.

Snel dit filter er weer tussen uit gehaald. Was geen succes :)

Nu alles maar eens netjes in een behuizing gaan bouwen.
Iemand een suggestie voor een niet te grote nette behuizing?

Ik kwam deze tegen:
http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm

Nette behuizingen maar nog redelijk aan de prijs.

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » ma 18 jun 2007, 16:00

Een actief digitaal filter lijkt mij ook wel wat!

Hier heb ik ook mee zitten stoeien. De Behringer DCX2496.
Erg leuk apparaat. Zeer veel opties klinkt goed. Alleen die in en uitgangen.
Je kan er digitaal in, helaas niet digitaal uit. Dus als je de uitgangen mod kan je er best wat leuks van maken.

Groot nadeel vind ik echter dat je achter het apparaat een analoge volume regeling moet maken, om zo je converters optimaal te gebruiken.

Ik vind het zelfbouwen van een actief filter zo uitermate simpel, dat ik hiervoor heb gekozen. Samen met de volume regeling van Jos van Eindhoven een perfecte combi. een goede opamp als een LM4562 kost tegenwordig ook niks meer.

Ik heb ook ergens op internet een excel sheet gevonden wat alle mogelijke actieve filters en correcties uit rekend. Helaas kan ik de website nergens meer vinden. Het bestand bewaak ik met mijn leven :wink:
Ik heb deze sheets ook na berekend en alles klopt. Erg handige tool dus.

Tevens draai ik ook nog wel een hoop SACD, zonde om dat door een digitaal cirquit heen te halen :)

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » di 19 jun 2007, 14:43

Soundexcel schreef:
Een actief digitaal filter lijkt mij ook wel wat!

Hier heb ik ook mee zitten stoeien. De Behringer DCX2496.
Erg leuk apparaat. Zeer veel opties klinkt goed. Alleen die in en uitgangen.
Je kan er digitaal in, helaas niet digitaal uit. Dus als je de uitgangen mod kan je er best wat leuks van maken.

Groot nadeel vind ik echter dat je achter het apparaat een analoge volume regeling moet maken, om zo je converters optimaal te gebruiken.

Ik vind het zelfbouwen van een actief filter zo uitermate simpel, dat ik hiervoor heb gekozen. Samen met de volume regeling van Jos van Eindhoven een perfecte combi. een goede opamp als een LM4562 kost tegenwordig ook niks meer.

Ik heb ook ergens op internet een excel sheet gevonden wat alle mogelijke actieve filters en correcties uit rekend. Helaas kan ik de website nergens meer vinden. Het bestand bewaak ik met mijn leven :wink:
Ik heb deze sheets ook na berekend en alles klopt. Erg handige tool dus.

Tevens draai ik ook nog wel een hoop SACD, zonde om dat door een digitaal cirquit heen te halen :)

www.groundsound.com digitale kwaliteit... :wink:

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » wo 20 jun 2007, 14:41

Voor dat geld koop ik liever een Behringer DCX 2496, veel meer opties. En je kan nog eens lekker hobbyen :D

Mijn panelen stonden eerst 1,5 meter van de muur af. Het laag was door de ruimte heel verschillend. Op de ene plek weinig, een halve meter naar voor een enorme bak laag.

Nu heb ik de panelen ongeveer 70cm van de muur staan.
Ik merk nu duidelijk dat het beeld overal veel gelijker is. De plek waar je luisterd is niet meer belangrijk.

Heeft iemand hier toevallig informatie over?

Tevens heb ik mijn tweede buizen versterker op het laag aangesloten.
Dit i.p.v. de Crown D-150a mk2
Hiervoor moest ik een simpele verzwakking in de audio lijn maken. De E12 reeks maakt het wel een beetje ingewikkeld ;)

Het laag is duidelijk strakker, en in het echte laag dreunt het minder.
Nu nog de klasse D proberen........ Hopelijk wordt dit helemaal goed.

Ook zou ik graag nog een andere amp op de ESL panelen proberen.
Ik ga hier ook een klasse D voor testen. Ik heb het idee dat ik toch een stukje dienamiek en openheid mis. (tot dat ik er weer een andere speaker naast zet 8)).

Als ik hier meer duidelijkheid over heb kan ik ook alle componenten netjes in een behuizing gaan bouwen. Dit is namelijk afhankelijk van het gebruik van de klasse D versterkers. Alles in 1 behuizing is wel zo netjes.

weidok

Berichtdoor weidok » wo 20 jun 2007, 21:04

Soundexcel schreef:Nu nog de klasse D proberen........ Hopelijk wordt dit helemaal goed.

Ook zou ik graag nog een andere amp op de ESL panelen proberen.
Ik ga hier ook een klasse D voor testen. Ik heb het idee dat ik toch een stukje dienamiek en openheid mis. (tot dat ik er weer een andere speaker naast zet 8)).

Als ik hier meer duidelijkheid over heb kan ik ook alle componenten netjes in een behuizing gaan bouwen. Dit is namelijk afhankelijk van het gebruik van de klasse D versterkers. Alles in 1 behuizing is wel zo netjes.

Pfff.....Wij wachten in spanning hier in het Noorden... :)
Na ja we horen het wel komende herfst...
" there is no box like no box" :)

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » wo 20 jun 2007, 23:03

Ik heb zojuist een volume regeling op het laag aan mijn filter toegevoegd.
Het testen kan beginnen.
Ik hoop deze week ergens mijn Amp4's af te hebben.
Ze gaan op het laag. En ook het mid/hoog zal er aan moeten geloven.

Ben zelf ook zeer benieuwt.

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » do 21 jun 2007, 8:53

Soundexcel schreef:Voor dat geld koop ik liever een Behringer DCX 2496, veel meer opties. En je kan nog eens lekker hobbyen :D

Kun je bij de Behringer dan ook gemeten freq curves importeren, zodat je een optimaal filter kunt simuleren? Waarna je het gesimuleerde filter upload naar het filter?

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » wo 27 jun 2007, 14:38

Zo hierbij even een TAA4100A bevindingen.

- Op laag volume blijft het geluid beter overeind.
- Het hoog heeft meer detail en is meer aanwezig. Met de buizen valt het top hoog een beetje weg.
Aan de ene kant is dit mooi, heeft een volle klank die wat meer in de diepte heeft.
Echter ik mist wel net dat detail in slagwerk, gitaren etc. Met de klasse D ben ik dus weer een stuk verder in het project.

Op het laag mis in een stukje volheid. Hier presteren de buizen beter.
De klasse D is iets strakker en gecontroleerder. Echter er wordt flink ingeleverd in "body"

Nu zit ik te brainstormen over versterkers.

Amp 10 vind ik een zeer nette versterker. Ik lees overal zeer lovende recensies over de TA2022 chip.
Tevens zijn de vermogens en voeding perfect voor mijn gebruik.
Dit lijkt me dan ook een zeer nette amp voor het laag. Deze kan ik netjes in de behuizing bouwen die ik voor de filters en volume regeling ga gebruiken.
Deze versterker ga ik dus ook zeker testen.

Voor het hoog ga ik nu een test print met balancing unit bouwen voor het bridgen van mijn buizen versterkers.
Leuk experiment. Kijken wat er dan uit de elektrostaten komt.
Anders wordt het op zoek naar een versterker die perfect aansluit op de elektrostaten.
Bijvoorbeeld een klasse D. Maar een mooie klasse A versterker staat ook op de planning.
Een klasse A versterker wil ik ook zeker nog testen. Alleen nog een test exemplaar vinden :-)

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » wo 27 jun 2007, 14:45

Ik heb het zo snel nog niet voorbij zien komen, maar is anders bi-ampen een idee? Of doe je dat nu al? Ik mis iets, of ik begrijp het gewoon niet...

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » wo 27 jun 2007, 15:25

maar is anders bi-ampen een idee? Of doe je dat nu al? Ik mis iets, of ik begrijp het gewoon niet...

In beide gevallen heb je gelijk :wink:

Op dit moment draait de set op twee buizen versterkers.
Het laag heeft een actief filter met 24db/oct LP, en dipole correctie.
Het ESL paneel zit achter de ingangs buffer van dit filter.

Het ESL paneel heeft in de ingangs trafo een eigen filter.

De TAA4100A is dan ook een 4 kanaals chip. Dus 4 aparte versterker kanalen. Zie Amp9

Digidoo

Berichtdoor Digidoo » wo 27 jun 2007, 18:48

:roll:

Kijk. Nu begrijp ik het beter. Dank! :lol:

Terug naar “Oude Showcases”