Front doek
Moderator: Beheerdersteam
Front doek
Vraagje:
Hoe bevestig je het slimste frontdoek op een paneel?
(en zijn er misschien nog bijzonder eisen waaraan het paneel moet voldoen?)
Hoe bevestig je het slimste frontdoek op een paneel?
(en zijn er misschien nog bijzonder eisen waaraan het paneel moet voldoen?)
- audiomanics
- Contacteer:
- audiomanics
- Contacteer:
Zo'n ding kost een paar euro bij ge gamma.. met nietjes..ovni schreef:Ik heb natuurlijk geen tacker, maar ik zal eens kijken of ik er ergens een op m'n werk rond zwerft.
Ik neem aan dat het doek niet uitscheurt op den duur ...
Ik doe er zelfs de stoelen mee bekleden..

Zoiets dus
Kees
- Bijlagen
-
- arrow-t37-staple-gun-tacker-wire-&-tacker.jpg (20.86 KiB) 4371 keer bekeken
- jantje-secuur
Ik doe het zelf altijd met zo'n lijmpistool. Ik spuit eerst de frame volmet lijm opde achterkant, dit laat ik drogen, en dan ga ik creatief doen met mijn strijkbout.
Stukje uit een ander forum geknipt, wel zelf geschreven:
Benodigdheden:
- Speakerdoek
- Speakerdoekframe
- 'hete' lijm
- Strijkbout
- Schaar
- Een half uurtje tijd

Je legt het doek vlak op de tafel en je legt je frame er met de kant die voor moet komen onderop. Dan doe je je 'hete' lijm op de achterkant, dus nu de bovenkant erop. Laat dit gewoon hard worden.

Intussen laat je de strijkbout op hittegraad 1 gezellig warm worden, en je legt het doek eroverheen. Je hoeft nog niets strak te trekken.

Nu zet je je warme strijkbout erop, en zo zit het vast. Je hoeft er maar heel kort overheen. Doe het niet helemaal tot de hoek. Nu kun je de overstaande doen, waarbij je het doek wel strak trekt. Doe dit wel gelijkmatig!. Je kunt altijd nog corrigeren met de lijm. Als je alle vier de hoeken mooi hebt niet tot de rand kunnen we door naar de volgende stap.

Nu komt te clou om geen dubbelgevouwen hoeken te hebben: Naarmate je meer naar de hoek komt trek je het speakerdoek steeds strakker - in dit geval - naar links. Het doek moet in de hoek precies de hoek op 45 graden snijden. Dit doe je dan ook van de andere kant

Dit is het resultaat van de andere kant.

En dit van wederom de achterkant. Het is moeilijk te zien maar het ziet er behoorlijk raar uit omdat de vouw eigenlijk verspreid zit over het hele doek. Handig is dat je dit er nu gewoon vanaf kunt knippen!

Nog even een close-upje (er is nog niet geknipt)

Er zit nog wat vuil op het doek, maar de nippeltjes zijn eringeslagen zo zit ie op de speaker.

Nog even wat notes erbij: als het doek door het scheeftrekken een beetje gaat bobbelen aan de voorkant: harder trekken!
Zo werk je de bobbels strak. Mijn doek zit nu megastrak, vooral voor zo'n groot oppervlak.
Stukje uit een ander forum geknipt, wel zelf geschreven:
Benodigdheden:
- Speakerdoek
- Speakerdoekframe
- 'hete' lijm
- Strijkbout
- Schaar
- Een half uurtje tijd

Je legt het doek vlak op de tafel en je legt je frame er met de kant die voor moet komen onderop. Dan doe je je 'hete' lijm op de achterkant, dus nu de bovenkant erop. Laat dit gewoon hard worden.

Intussen laat je de strijkbout op hittegraad 1 gezellig warm worden, en je legt het doek eroverheen. Je hoeft nog niets strak te trekken.

Nu zet je je warme strijkbout erop, en zo zit het vast. Je hoeft er maar heel kort overheen. Doe het niet helemaal tot de hoek. Nu kun je de overstaande doen, waarbij je het doek wel strak trekt. Doe dit wel gelijkmatig!. Je kunt altijd nog corrigeren met de lijm. Als je alle vier de hoeken mooi hebt niet tot de rand kunnen we door naar de volgende stap.

Nu komt te clou om geen dubbelgevouwen hoeken te hebben: Naarmate je meer naar de hoek komt trek je het speakerdoek steeds strakker - in dit geval - naar links. Het doek moet in de hoek precies de hoek op 45 graden snijden. Dit doe je dan ook van de andere kant

Dit is het resultaat van de andere kant.

En dit van wederom de achterkant. Het is moeilijk te zien maar het ziet er behoorlijk raar uit omdat de vouw eigenlijk verspreid zit over het hele doek. Handig is dat je dit er nu gewoon vanaf kunt knippen!

Nog even een close-upje (er is nog niet geknipt)

Er zit nog wat vuil op het doek, maar de nippeltjes zijn eringeslagen zo zit ie op de speaker.

Nog even wat notes erbij: als het doek door het scheeftrekken een beetje gaat bobbelen aan de voorkant: harder trekken!
Laatst gewijzigd door jantje-secuur op vr 18 mei 2007, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Een goede variant daarop is "strijkband". Daarmee worden zomen in gordijnen gestreken. Kun je bij iedere stoffeerder krijgen en ik heb het ook wel eens voor bijna nop bij de Zeeman gezien (om broekspijpen te zomen}. Is minder geklieder dan die smeltlijm (oh wee als zool van je stijkbout daarmee onder komt te zitten) en je hoeft het niet zo heet te stoken.Interficior schreef:Ik doe het zelf altijd met zo'n lijmpistool. Ik spuit eerst de frame volmet lijm opde achterkant, dit laat ik drogen, en dan ga ik creatief doen met mijn strijkbout.
.....................
- jantje-secuur
Dankjewel.ovni schreef:perfect antwoord
Klinkt interessant Pjotr. Alleen wat je zegt heb ik inderdaad niet benadrukt, namelijk dat overdaad schaadt, als je een moderne strijkbout gebruikt met stoomgaten of zulke dingen. Zoals je bij mijn foto's ziet heb ik nog een old heavy-duty strijkbout gebruikt, en daar kan lijm niet zoveel kwaad, je kunt het er weer 'afstrijken'. Bij een strijkbout met van die gaatjes kan er wel het een-en-ander vollopen.Pjotr schreef:Een goede variant daarop is "strijkband". Daarmee worden zomen in gordijnen gestreken. Kun je bij iedere stoffeerder krijgen en ik heb het ook wel eens voor bijna nop bij de Zeeman gezien (om broekspijpen te zomen}. Is minder geklieder dan die smeltlijm (oh wee als zool van je stijkbout daarmee onder komt te zitten) en je hoeft het niet zo heet te stoken.
Zijn er pioniers met de draadjesmethode, dus een draad om de speakerdoek rijgen en dan aan te trekken? Dat kan natuurlijk met bovenstaande methode worden verenigd. Of natuurlijk iets heel erg speciaals door het doek eerst nat te maken en in de magnetron te doen zodat je doek uitzet (warmte) en dan opbrengen en dan wachten totdat het weer krimpt en dan hopen dat het dan strak zit... Volgens mij werkt zoiets niet echt goed.
Overigens ovni, als je een lang stuk moet doen is het handig om 2 houtjes te hebben en lijmklemmen, dan kun je in 1 beweging een lang stuk doek evenwijdig spannen.
- audiomanics
- Contacteer:
Nadeel van zo'n strijkbout is wel dat je de temperatuur goed moet instellen.. Veel doeken zijn van een kunsstof die kan smelten.
Je moet het doek ook goed strak houden tijdens het uitharden van de lijm. (moeders is ook niet zo blij met een vuile strijkbout)
Even over de vraag over het inscheuren als je de boel vast tackert.. Het doekje op het plaatje zit nu zo'n 25 jaar strak en glad..
Kees
Je moet het doek ook goed strak houden tijdens het uitharden van de lijm. (moeders is ook niet zo blij met een vuile strijkbout)
Even over de vraag over het inscheuren als je de boel vast tackert.. Het doekje op het plaatje zit nu zo'n 25 jaar strak en glad..
Kees
- jantje-secuur
Och, gewoon een bolletje. Is voldoende voor de lijm, en 1 bolletje is ook gemaakt voor de brakste stofsoorten qua hitte, dus dat zal wel loslopen.audiomanics schreef:Nadeel van zo'n strijkbout is wel dat je de temperatuur goed moet instellen.. Veel doeken zijn van een kunsstof die kan smelten.
Het afkoelen van de lijm is behoorlijk snel gebeurt, zeg zo'n 10 seconden, dus dat valt enorm mee.Je moet het doek ook goed strak houden tijdens het uitharden van de lijm.
Daarom neem ik ook een oude bout.(moeders is ook niet zo blij met een vuile strijkbout)
Ziet er strak uit Kees, maar zo te zien ga jij niet door tot aan de achterkant, of wel?Even over de vraag over het inscheuren als je de boel vast tackert.. Het doekje op het plaatje zit nu zo'n 25 jaar strak en glad..
Kees
Een nadeel van jouw tackermethode vind ik dat het meer kans op scheuren heeft (kijk, dat het bij jou niet gebeurt komt natuurlijk omdat jij de finesse hebt om het goed erop te leggen, maar iemand anders...) en je kunt niet meer corrigeren. Bij de methode met de heteluchtlijm kun je altijd nog een stukje bijtrekken.
- voodooless
- Contacteer:
- audiomanics
- Contacteer: