Cyburgs Stick's (+ Cyburgs Viech)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

@jw
Dat is wel een goed punt ja, gewicht. Ze zijn nu al behoorlijk zwaar, en dan zitten nog niet eens alle plankjes d'r in.

Versteviging tussen de wanden van de hoornmond moet ik nog maar ff bekijken, vind 't niet echt mooi om er wat tussen te doen dus dat moet 'k eerst maar testen :)
weidok

Bericht door weidok »

DualdudE schreef:
@jw
Dat is wel een goed punt ja, gewicht. Ze zijn nu al behoorlijk zwaar, en dan zitten nog niet eens alle plankjes d'r in.

Versteviging tussen de wanden van de hoornmond moet ik nog maar ff bekijken, vind 't niet echt mooi om er wat tussen te doen dus dat moet 'k eerst maar testen :)
Benieuwd hoe de vergelijkingstest zal uitvallen..

groot tegen klein :)

hebben jullie trouwens de "stick" al met de "needle" kunnen vergelijken ?
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ben begonnen met het bouwen van de Viech's. Als die klaar zijn, zijn m'n Stick's aan de beurt. Wanneer m'n huisgenoot z'n Needles gaat bouwen weet ik niet. 't schiet nog niet echt op :P
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Heb de sticks ook voor het grootste gedeelte inelkaar gelijmd, zal straks foto's posten :)
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Foto's:

Kast
Afbeelding

Filter
Afbeelding
Heb geprobeerd om het zonder extra draad allemaal aanelkaar te krijgen en dat is gelukt. Heb ook rekening gehouden met hoe de spoelen t.o.v. elkaar geplaatst zijn. Er stond ergens een overzicht van wat goed en niet goed was op het forum.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

De viechs spelen :) Ze zijn nog niet afgewerkt en ik heb gewoon een gat er in gezaagt en de beyma's op de baffle gemonteerd.

Ik kwam op hifi-forum.de een leuke variatie tegen voor het inbouwen van de beyma's. Het zal zo iets gaan worden als dit. Niet 100% gelijk maar wel in die strekking. Dan kan ik ook rustig met de bovenfrees experimenteren tot 'k wat leuks heb gefabriceerd. Het schijnt ook nog als leuke bijkomstigheid te hebben dat de midrange wat minder 'harsh' wordt doordat minder reflecties van de plaat direct achter de beyma weer door de conus naar buiten komen...so i've read ;)

Ik ga eerst nog met dempingsmateriaal aan het spelen voor ik verder ga met het afwerken en dicht lijmen van de behuizing. Nu resoneert het nog niet verlijmde paneel af en toe wel mee op de lage tonen, maar daar moet 'k maar ff 'doorheen' luisteren.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Heb de "high-end" filters in m'n viech's gebouwd. Demping zit 'r in en een van de twee kasten zit dicht. Ben er wel tevreden over zo. Vooral met films krijg je echt het bioscoop gevoel :P En dat voor een driver van €35,- vind ze lang niet gek klinken... :)
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Afbeelding

Ze spelen alweer een tijdje, ze beginnen steeds beter te klinken. Binnenkort ook de 2e kast maar dichtplakken :)
jw

Bericht door jw »

Leuk man! en nu een feestje geven :lol:
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Heb al wel gemerkt dat ik de kamer d'r mee kan uitbreiden, ff goed open dat volume en ik heb de woonkamer van de buren bij die van ons aan getrokken :P

Het lijkt trouwens alsof ik de baffle scheef heb gemaakt, maar dat ligt aan de foto :P
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Heftig zeg, die dingen. Ze zijn echt groot! :D
sietse

Bericht door sietse »

Dat zijn stevige jongens. Mogen die daar zomaar staan...? In de kamer....?
Bofkont.... :wink:
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Tja, m'n eigen huis, dus niemand die 'r wat van kan zeggen ;) Ben nog student en heb een huis samen met een vriend van me. Dus geen vrouwelijke invloed ;)
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Henkjan schreef:
rho schreef:
Inslagmoeren vind ik hier eigenlijk overbodig. Veel moeite voor weinig of geen voordelen.
ben ik t niet mee eens, schroeven en MDF is een slechte combi, haal je de units er eens een keer uit, goede kans dat t MDF verziekt is
Valt me nog mee tot nu toe, heb m'n beyma's met twee schroeven d'r in hangen momenteel, en die heb ik er al wel 20x uit gehad, toen ik met demping aan het klieren was. En 't gaat nog prima en ze zitten nog stevig vast, draait niet door :)
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Sticks heb ik vandaag ook functioneel gemaakt. De kasten zijn nog niet 100% goed dicht, maar het geluid valt me niet tegen. Hoog valt me niet tegen, doet niet echt onder voor de needle. Laag is meer dan bij de needle en ze kunnen ook behoorlijk harder. Laag wordt met verloop van tijd ook nog meer, en door het 100% dicht maken van de kast zal dit ook nog wel iets meer worden. Voor een dubbele BR is het redelijk strak.

Zal straks nog ff wat foto's posten :)
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

piccies:

Afbeelding

Afbeelding
Gaten onder een hoek uitgezaagd om de driver wat meer ruimte te geven.

Afbeelding
It's alive...ALIVE! ;)
DualdudE
Contacteer:

Re: Cyburgs Stick

Bericht door DualdudE »

weidok schreef:
En hebben jullie al een luistertest kunnen houden
tussen de "Stick"en de "Needle" :roll: :roll: :roll:
Echt extreem grote verschillen heb ik nog niet kunnen constateren in eigenschappen. De Stick gaat lager en heeft minder moeite met hogere volumes. Het lijkt of het geluid bij de Needles iets losser komt van de speaker, maar kan ook er mee te maken hebben dat de needles al wat meer zijn ingespeeld dan de Sticks.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ik ga binnenkort ook de viech-center bouwen. Omdat ik ze (eerst) als 5.0 wil gaan gebruiken. Kunnen het allemaal ff wat makkelijker aan dan de needles, en de Viechs heb 'k toch staan.

Heeft iemand misschien idee voor een behuizing om een 8 AG/N als rear te gebruiken? Een volledige Viech is veel te groot en kunnen we niet echt handig kwijt in de kamer. Heb op hifi-forum.de geen ontwerp kunnen vinden voor een rear. Er zijn twee ontwerpen voor een center in de viech-pdf, maar geen rears. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”