Gewoon, kwestie van inkleurenAatV schreef:Prachtig Anne! Hoe kom je aan al die weerstandswaarden?
Was het wat laat voor geworden, kijk maar naar de inzendtijdMisschien had je van de buisvoet nog een zonnetje kunnen maken?![]()
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Gewoon, kwestie van inkleurenAatV schreef:Prachtig Anne! Hoe kom je aan al die weerstandswaarden?
Was het wat laat voor geworden, kijk maar naar de inzendtijdMisschien had je van de buisvoet nog een zonnetje kunnen maken?![]()
Toen ik indertijd met IC's kennis maakte had ik het omgekeerde probleem, ze werden vanboven gezien geteld.Was even wennen.knuisje schreef:Van onder bekeken met de klok mee, check.
5% mag best.De trafo is vermoedelijk nog uit 't 220V tijdperk.Geen dikke draad gebruiken voor de gloei.Net eens de gloeiwikkeling belast op 2.6A. Het voltage zakt dan van 6.7V onbelast naar 6.5V. Dien ik precies op 6.3V uit te komen of valt dit nog binnen de marge?
Het midden van de HS komt aan massa.Als de 6,3V een middenaftakking heeft wordt dat meestal aan massa gezet.Heeft deze trafo blijkbaar niet, dan een kant aan massa.Kan dus blijven zitten.Bij mijn trafo zit één kant van de gloeiwikkeling met een draadje doorverbonden naar de middentap van de hoogspanningswikkeling. Ik neem aan dat ik dit draadje weg moet halen?
Uit 1953 om precies te zijn.Ah!buis schreef:De trafo is vermoedelijk nog uit 't 220V tijdperk..
Hindert niks, mag best wat te hoog.Vergeet niet, de eindbuis ziet de voeding min verlies over kathodeweerstand (22,5V) min verlies UGT (15V).knuisje schreef:Helemaal geweldig Barry.![]()
Ik heb nog wat gesimuleerd aan de voeding. Met een CLC kom ik wat te hoog uit met de spanning, met een CLCRC gaat het beter.
De maximale anode dissipatie van de ECL82 is 7 watt, kom ik niet in de problemen met dit schema? Als ik het doorreken kom ik op 9 watt uit.Ah!buis schreef:Die trafospanningen zakken nog wel wat eenmaal belast.Krijg je iets van een 300V na gelijkrichten.Niet x1,4 want buizen hebben een niet verwaarloosbare serieweerstand.
Als je er vanuit gaat dat een eindbuis 240V heen en weer kan zakken tot 60V (en nog voldoende stroom) geeft dat met 8k8 belasting een kleine 28mA.Maak er in klasse A 30mA ruststroom van.
Verstook je 290x30= iets over 9W.(290 is 300 min verlies kathodeweerstand ~)
Met 240Vt en 28mAt komt er dan een sinus van goed 3W uit.
Moet een eindbuis zijn met minstens Pa=9Wmax.Kunnen al de buizen die ik had opgesomd.
Handigst is, denk ik, om de eindbuisschakeling van het Philips schema aan te houden met een ECL82.Is met de extra wikkeling voor het schermrooster een UL eindtrap.
De triode daarin is ongeveer zoiets als de ECC81 in de RH84, moet wel aan te passen zijn.
Anne
Klopt (8,7W), komt niet zo nauw.knuisje schreef:De maximale anode dissipatie van de ECL82 is 7 watt, kom ik niet in de problemen met dit schema? Als ik het doorreken kom ik op 9 watt uit.