3-weg dipool met UCD180 voor mid-hoog

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

De correctie van de woofer met de spatial average methode: luisterplek + 4 plaatsen er omheen op +/- 75 cm. Hieronder voor het linker kanaal, rechts ziet er ongeveer hetzelfde uit.
Bijlagen
20090131- WL metingen.png
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als er echt een defect is, zou je ook flinke verschillen kunnen zien in THD en CSd.

Probeer die beiden eens te meten.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het correctiefilter is wederom zeer simpel, 7 PEQ's.

De donkerblauwe lijn is de gecombineerde target. Deze bestaat uit een 'housecurve':

30 6.0
35 4.4
40 3.1
45 2.0
50 1.1
90 0.0

(ik hou van stevige bas) en de afval van de geluidskaart (-3 dB op 30 Hz).
Bijlagen
20090131- WL filters.png
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Hieronder is een 1/3 octaaf RTA spatial average van 6 plekken te zien. Er is niet-gecorreleerde stereo roze ruis afgespeeld.

De bas is +/- 2 dB vlak, maar er zit een gekke dip tussen 1 en 4 kHz. Deze vervolgens rechtgetrokken met een paar PEQ's, de 'roomcorrectie' voor het midhoog.
Bijlagen
20090131- sp average geen DRC.png
20090131- sp average filter.png
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

En het uiteindelijke resultaat, wederom een spatial average.
Bijlagen
20090131- sp average drc2-4.png
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Dit is het resultaat van veel experiment: meten, luisteren en verbanden leggen.

Ik denk dat de tonale balans en de nu wel in orde is. Het laag is strak, diep en goed doortekend. De imaging is redelijk, niet superscherp. Ik denk dat dat komt door de vele nabij objecten: zijmuur, tv rechts, grote salontafel enz.

Het hoog heeft nog wel een probleem lijkt het. Met name sss klanken lijken een kleine resonantie te hebben, zo klinkt het tenminste. Heb het nog niet kunnen vaststellen met metingen. Mogelijk is de Neo3 defect. Zou het ook een electronica probleem kunnen zijn? Versterker niet zo fris, toch de geluidskaart, versterker vindt een belasting van 4 Ohm niet lekker, etc...?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Klinkt die neo dan ook zo als je hem op het andere kanaal zet?

Ik denk dat je een vervormingsmeting/imp-meting moet doen van de neo3
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
Dit is het resultaat van veel experiment: meten, luisteren en verbanden leggen.

Ik denk dat de tonale balans en de nu wel in orde is. Het laag is strak, diep en goed doortekend. De imaging is redelijk, niet superscherp. Ik denk dat dat komt door de vele nabij objecten: zijmuur, tv rechts, grote salontafel enz.

Het hoog heeft nog wel een probleem lijkt het. Met name sss klanken lijken een kleine resonantie te hebben, zo klinkt het tenminste. Heb het nog niet kunnen vaststellen met metingen. Mogelijk is de Neo3 defect. Zou het ook een electronica probleem kunnen zijn? Versterker niet zo fris, toch de geluidskaart, versterker vindt een belasting van 4 Ohm niet lekker, etc...?
Ik zou het anders hebben aangepakt, kijk maar of je er wat mee kan, onderstaande is bedoeld als tip niet als kritiek. Voor mij heeft het perfect gewerkt.

- Eerst kijken waar nu eventuele resonanties zitten van de NEO. Het is bij jou duidelijk dat die op ca 12kHz zit, dit is bekend van de NEO. Deze moet goed worden gecorrigeerd, dit zie ik niet terug in je correctiefilter.
- Als deze reso is gecorrigeerd, dan eens gaan kijken hoe de totale respons is van midhoog bij hoeken 0, 15, 30, 45 en 60 graden. Nogmaals checken of hieruit op te maken is of er nog duidelijke resonanties aanwezig zijn.
- Als de resonanties weg zijn, dan ga je de respons onder de verschillende hoeken opmeten en ze ongecorreleerd optellen, zodat je een power response krijgt die het gedrag zou weergeven in een galmende ruimte zonder kleuring. Op basis daarvan kijk je of bepaalde delen van het spectrum worden bevoordeeld. Deze delen ga je op gehoor tunen. In jouw geval zou dat vooral het gebied rond 7kHz moeten zijn, net als een goede correctie voor de 12kHz resonantie zie ik ook geen correctie voor het afstraalgedrag bij 7kHz in je filter. Ik verwacht trouwens dat dit slechts een milde correctie moet zijn, terwijl die 12kHz correctie een duidelijke notch zal moeten zijn waarbij de NEO onder 0 graden vlak getrokken moet worden rond die frequentie.
- GEEN EQ op basis van een room response boven de Schroeder frequentie. Ik heb tot nu toe altijd gehoord dat dit tot een onnatuurlijk geluid leidt. Je gehoor is super efficiënt in het wegfilteren van kleuring door je luisterruimte. Het maakt bij mij voor het midhoog niet uit waar ik de speaker plaats, dicht bij de wanden of niet, het blijft hetzelfde klinken qua tonale balans.

P.S. ik ben toch gewoon weer overgegaan op hoge resolutiemetingen voor het laag en daarvoor corrigeren. De methode van Geddes werkt volgens mij alleen goed als je door middel van meer subwoofers het laag vlak trekt en dan pas op basis van 1/3oct EQ doet. Maar als je gewoon van stereo uitgaat voor het laag, dan kun je beter wat preciezer corrigeren op de luisterplek. Ik zie trouwens in jouw metingen niet echt aanleiding om een andere laagcorrectie toe te passen als dat je nu doet.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 31 jan 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bedoel je met je laatste punt dat het voor het mid hoog niet uitmaakt of je dipoles tegen de muur zet of 1,5meter van de muur?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja (waarbij ik ze natuurlijk niet echt tegen de muur heb gezet, denk eerder aan een verschil van 1.4m en 0.7m afstand van de voorkant van de baffle tot aan de muur).

-edit- als ik de afstand verklein tot 35cm dan merk je dat het dipool hoog teveel reflecteert tegen de wand en qua balans te luid wordt. Maar ja, 35 cm moet je gewoon niet willen....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

En uit jou verhaal kan ik concluderen dan voor het mid laag dat wel merkbaar wordt (even voor de compleetheid :wink: )
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, omdat je daar in het gebied zit waar de afstand tot de muur kleiner wordt dan de halve golflengte. De reflectie (N.B. legt tweemaal de weg af) wordt dan een integraal onderdeel van het directe geluid. Daarom wordt minimaal 1 meter afstand aanbevolen, dan gebeurt dit in de meeste ruimtes pas beneden de Schroederfrequentie. Het aardige is natuurlijk dat als je ruimte klein is dat je dan de speaker dichter bij de muur kan zetten. In een grote ruimte ligt de Schroederfrequentie lager.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik zou het anders hebben aangepakt, kijk maar of je er wat mee kan, onderstaande is bedoeld als tip niet als kritiek. Voor mij heeft het perfect gewerkt.

- Eerst kijken waar nu eventuele resonanties zitten van de NEO. Het is bij jou duidelijk dat die op ca 12kHz zit, dit is bekend van de NEO. Deze moet goed worden gecorrigeerd, dit zie ik niet terug in je correctiefilter.
- Als deze reso is gecorrigeerd, dan eens gaan kijken hoe de totale respons is van midhoog bij hoeken 0, 15, 30, 45 en 60 graden. Nogmaals checken of hieruit op te maken is of er nog duidelijke resonanties aanwezig zijn.
- Als de resonanties weg zijn, dan ga je de respons onder de verschillende hoeken opmeten en ze ongecorreleerd optellen, zodat je een power response krijgt die het gedrag zou weergeven in een galmende ruimte zonder kleuring. Op basis daarvan kijk je of bepaalde delen van het spectrum worden bevoordeeld. Deze delen ga je op gehoor tunen. In jouw geval zou dat vooral het gebied rond 7kHz moeten zijn, net als een goede correctie voor de 12kHz resonantie zie ik ook geen correctie voor het afstraalgedrag bij 7kHz in je filter. Ik verwacht trouwens dat dit slechts een milde correctie moet zijn, terwijl die 12kHz correctie een duidelijke notch zal moeten zijn waarbij de NEO onder 0 graden vlak getrokken moet worden rond die frequentie.
- GEEN EQ op basis van een room response boven de Schroeder frequentie. Ik heb tot nu toe altijd gehoord dat dit tot een onnatuurlijk geluid leidt. Je gehoor is super efficiënt in het wegfilteren van kleuring door je luisterruimte. Het maakt bij mij voor het midhoog niet uit waar ik de speaker plaats, dicht bij de wanden of niet, het blijft hetzelfde klinken qua tonale balans.
Bedankt voor je tips, hier kan ik zeker wel wat mee. Ik zal inderdaad nog een nettere meting moeten doen van het midhoog, nu links en rechts omdat er blijkbaar verschil zit. Is het nog zinvol om de achterzijde te meten?

Volgens mij doet RoomEQ een niet-gecorreleerde optelling, tenminste, de fase wordt niet meegenomen. Op die manier zou je dus eventuele 'wandelende' interferentie dips en pieken uitfilteren terwijl resonanties blijven bestaan? Ik hoop dat ik morgen de tijd heb om het afstraalgedrag te meten.
jeroen_d schreef:
P.S. ik ben toch gewoon weer overgegaan op hoge resolutiemetingen voor het laag en daarvoor corrigeren. De methode van Geddes werkt volgens mij alleen goed als je door middel van meer subwoofers het laag vlak trekt en dan pas op basis van 1/3oct EQ doet. Maar als je gewoon van stereo uitgaat voor het laag, dan kun je beter wat preciezer corrigeren op de luisterplek. Ik zie trouwens in jouw metingen niet echt aanleiding om een andere laagcorrectie toe te passen als dat je nu doet.
In feite heb ik gecorrigeerd met de hoge resolutie metingen (1/6e octaaf), maar beter zal het wel niet worden. Kan dus prima met een maar PEQ's. Dat is misschien het voordeel van dipool bas, ook met een paar opamps is het nog prima te corrigeren.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

b_force schreef:
Als er echt een defect is, zou je ook flinke verschillen kunnen zien in THD en CSd.

Ik ga in elk geval naar de CSD kijken. THD kan worden gedaan met STEPS? 1W? 2W? De Neo3 is 4 Ohm, dus 2.83 volt is 2 Watt.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Montana schreef:
Klinkt die neo dan ook zo als je hem op het andere kanaal zet?

Ik denk dat je een vervormingsmeting/imp-meting moet doen van de neo3
Die impedantiemeting inderdaad ook maar eens doen voor de andere Neo3.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bertor schreef:
b_force schreef:

Ik ga in elk geval naar de CSD kijken. THD kan worden gedaan met STEPS? 1W? 2W? De Neo3 is 4 Ohm, dus 2.83 volt is 2 Watt.
THD kun je idd doen met STEPS of met ARTA zelf.

op sweep zetten, 64k en center impuls respons. Dan meten en bij opties THD kiezen (of ctrl f12 dacht ik)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
Ik zal inderdaad nog een nettere meting moeten doen van het midhoog, nu links en rechts omdat er blijkbaar verschil zit. Is het nog zinvol om de achterzijde te meten?
Ja, ik heb de achterzijde ook gemeten, die telt net zo hard mee natuurlijk.
Volgens mij doet RoomEQ een niet-gecorreleerde optelling, tenminste, de fase wordt niet meegenomen. Op die manier zou je dus eventuele 'wandelende' interferentie dips en pieken uitfilteren terwijl resonanties blijven bestaan? Ik hoop dat ik morgen de tijd heb om het afstraalgedrag te meten.
Ja, met RoomEQ kun je dat mooi doen als de fase niet wordt meegenomen.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het afstraalgedrag links en rechts. Tot 5 kHz netjes dipool. Ik heb ook de symmetrie gecontroleerd door ook naar -90 graden te meten. Dat is in orde.
Bijlagen
Rechts
Rechts
Links
Links
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het correctiefilter voor rechts en de verwachte respons op beide kanalen, 15 graden

Ik heb de kleine piekjes na 10 kHz niet helemaal weggewerkt. Uit het afstraalgedrag is me niet helemaal duidelijk of dit nu diffractie of resonantie is.
Bijlagen
20090201-MHL en MHR.png
20090201-MHR correctiefilter.png
Laatst gewijzigd door bertor op zo 01 feb 2009, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Hier nog de CSD's van links en rechts op 60 cm, 0 graden.
Bijlagen
Rechts
Rechts
Links
Links
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat ziet er allemaal best goed uit. Maar, als je de average neemt zul je zien dat 7kHz bevoordeeld is in de power response. Uit de average kun je heel mooi afleiden hoeveel je dat gebied ongeveer moet verzwakken. Ik zie nog steeds geen correctie voor dat gebied in je filter.
bertor schreef:
Ik heb de kleine piekjes na 10 kHz niet helemaal weggewerkt. Uit het afstraalgedrag is me niet helemaal duidelijk of dit nu diffractie of resonantie is.
Dit zou ik gewoon laten voor wat het is. Hoogstwaarschijnlijk zit er een hoop ruis in je meting die dit veroorzaakt. Ik denk dat je de 12kHz nu mooi gecompenseerd hebt.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Dit is de average van +/- 15 t/m +/- 60 graden, met daarover bovengenoemde filter. Er zit inderdaad een bult rond de 7 kHz.
Bijlagen
20090201-Average-filterMH5.png
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

En nu platgeslagen met een EQ van -3 dB en Q van 2 op 7370 Hz.
Bijlagen
20090201-Average-filterMH6.png
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het beste is nu om dit gebied op het gehoor te tunen op met stappen van 0.5 dB?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Het beste is nu om dit gebied op het gehoor te tunen op met stappen van 0.5 dB?
Ik zou zelf de energie die je hebt onder verschillende hoeken op die frequentie een beetje middelen.

On ax heb je dan een dip, maar die komt er of ax weer bij.

Wanneer het op 25 graden recht meet op die freq bij mij, is het bij mij optimaal.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”