3-weg dipool met UCD180 voor mid-hoog
Moderator: Beheerdersteam
Neem gewoon eens 10uF voor die condensator van 2,936uF in het laagdoorlaatfilter. Hou die vast en optimaliseer dan, terwijl je het optimalisatiegebied beperkt tot 4kHz. Dan zul je zien dat je voor hogere frequenties een steilere helling krijgt dan LR4 en je die notch niet nodig hebt. De resonantie rond 8kHz kun je dan op ca -50 dB krijgen. Dat is handig omdat er meer resonanties zijn dan alleen die op 8kHz, er zitten er vlak naast nog een paar links en rechts.
Kan zijn dat mijn advies niet werkt. Het zou helpen als je de kale respons van de AL130 op jouw baffle post.
Hoe krijg jij trouwens die impulse respons grafiek? Ik kan niet vinden hoe dat te doen met Speakerworkshop.
Kan zijn dat mijn advies niet werkt. Het zou helpen als je de kale respons van de AL130 op jouw baffle post.
Hoe krijg jij trouwens die impulse respons grafiek? Ik kan niet vinden hoe dat te doen met Speakerworkshop.
Hoi Bertor,
De zwarte PA spetterlak die je vroeg heet Wartex.
Info kun je vinden op: http://www.wb-lacke.de/en/p_warnex.php.
Als je op internet zoekt kun je het vast wel vinden. Om het mooi te krijgen moet je het echter spuiten. Op de website kun je de handleiding vinden.
Rollen kan ook maar ik weet niet of het dan wel mooi wordt.
Als je op internet zoekt kun je het vast wel vinden. Om het mooi te krijgen moet je het echter spuiten. Op de website kun je de handleiding vinden.
Capje parallel aan de spoel werkt wat prettiger dan weer een spoel erbij in het filter. En ik neem toch aan dat jij ook niet gelooft dat het gehoormatig wat uitmaakt...b_force schreef:Je kan je notch ook parallel zetten,m scheelt weer wat in de signaal weg
Bertor, jouw curve van de AL130 is erg mooi met deze baffle. Dan werkt dat verhaal met die 10uF niet, bij mij ging dat juist erg goed in combinatie met de respons van de AL130 op mijn baffle.
Het ziet er prima uit zo. Ik vind alleen het hoogdoorlaatfilter nog niet zo mooi, de resonantie van de NEO bij 800Hz is slecht onderdrukt. Kun je hier niet beter naar 3de orde of (als dat een te grote condensator oplevert) naar elektrisch 4de orde? Het is niet erg als het akoestisch steiler dan 4de orde wordt beneden 1000Hz. De NEO begint beneden 2000Hz nogal te vervormen bij grote niveau's, hoewel het bij OB3W erg goed ging met 2de orde. Maar ik denk dat je wat in headroom wint als je wat steiler gaat (in combinatie met de relatief lage overnamefrequentie van 2000Hz).
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 18 nov 2008, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi OldSkool,OldSkool schreef:Hoi Bertor,
Ik dacht dat zwart wel mooi zou zijn, maar MDF kleur blijkt toch beter weg te vallen in het interieur. Toch bedankt voor je info, misschien komt er nog een keer een PA toepassing
3e orde elektrisch is misschien toch het beste compromis dan. 4e orde leverde een condensator van 32 uF en een spoel van 1.5 mH op. Die 42 uF is wel samen te stellen van componenten die ik nog heb.jeroen_d schreef:Capje parallel aan de spoel werkt wat prettiger dan weer een spoel erbij in het filter. En ik neem toch aan dat jij ook niet gelooft dat het gehoormatig wat uitmaakt...b_force schreef:Je kan je notch ook parallel zetten,m scheelt weer wat in de signaal weg
Bertor, jouw curve van de AL130 is erg mooi met deze baffle. Dan werkt dat verhaal met die 10uF niet, bij mij ging dat juist erg goed in combinatie met de respons van de AL130 op mijn baffle.
Het ziet er prima uit zo. Ik vind alleen het hoogdoorlaatfilter nog niet zo mooi, de resonantie van de NEO bij 800Hz is slecht onderdrukt. Kun je hier niet beter naar 3de orde of (als dat een te grote condensator oplevert) naar elektrisch 4de orde? Het is niet erg als het akoestisch steiler dan 4de orde wordt beneden 1000Hz. De NEO begint beneden 2000Hz nogal te vervormen bij grote niveau's, hoewel het bij OB3W erg goed ging met 2de orde. Maar ik denk dat je wat in headroom wint als je wat steiler gaat (in combinatie met de relatief lage overnamefrequentie van 2000Hz).
Wat ik nog wel moet doen is de impedantie van beide units meten. Nu heb ik voor de AL130 de impedantie van de datasheet en de Neo3 een impedantie van 3.5 Ohm gegeven...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Owjha dat werkt zeker primajeroen_d schreef:Capje parallel aan de spoel werkt wat prettiger dan weer een spoel erbij in het filter. En ik neem toch aan dat jij ook niet gelooft dat het gehoormatig wat uitmaakt...b_force schreef:Je kan je notch ook parallel zetten,m scheelt weer wat in de signaal weg
Ik had nog niet helemaal naar de waardes gekeken.
Meestal doe ik zelfs zonder weerstand er bij, dus ik dacht dat hij een flinke notch had zitten bouwen
Maar enkel een klein capje werkt prima
Dat lukt inderdaad met niet al te grote waarden. Dit weekend de zaak maar eens in elkaar zetten en dan luisteren.jeroen_d schreef:Probeer niet blind te optimaliseren. Pak bv een cap van 22 of 33uF ipv de 42uF en laat de optimizer dan de andere cap en spoel bepalen. Volgens mij moet je met een lagere spoelwaarde weg kunnen komen. Beneden 1000Hz mag het scherp wegvallen, dus je kunt optimizen vanaf 1000Hz tot 6000Hz bv.
Dit weekend het filter in elkaar gezet, hieronder is het te zien met de echte waarden die ik in mijn laatjes had liggen.
De gesimuleerde (dunne lijnen) en werkelijke (dikke lijnen) respons komen dicht bij elkaar. Gate is 4 ms, geen smooting. De verschillen zijn mogelijk veroorzaakt door de toleranties van de gebruikte componenten en het niet exact op dezelfde plek hebben staan van de microfoon. De overige afwijkingen corrigeer ik met DSP.
De gesimuleerde (dunne lijnen) en werkelijke (dikke lijnen) respons komen dicht bij elkaar. Gate is 4 ms, geen smooting. De verschillen zijn mogelijk veroorzaakt door de toleranties van de gebruikte componenten en het niet exact op dezelfde plek hebben staan van de microfoon. De overige afwijkingen corrigeer ik met DSP.
De filtering tussen de woofers en het mid-hoog was LR4. Ik had het idee dat de overgang toch niet helemaal lekker was. Ik heb geprobeerd dat te meten: nearfield combineren met de juiste tijdsverschuiving tot een gesimuleerde farfield respons. Hieronder is het resultaat te zien. De fases lopen uit elkaar, ik heb geen idee of het allemaal klopt.
Ik kreeg er hoofdpijn van. Om dat gedoe met faseverschuivingen in de crossover te voorkomen heb ik een wat ander filtertje geschreven in GNU Octave, een 10e orde FIR filter met lekkere steile hellingen
Ik kreeg er hoofdpijn van. Om dat gedoe met faseverschuivingen in de crossover te voorkomen heb ik een wat ander filtertje geschreven in GNU Octave, een 10e orde FIR filter met lekkere steile hellingen
De hamvraag. heeft het zin gehad?
De EQ met dsp is in elk geval iets makkelijker geworden, minder correctie nodig.
Qua klank lijkt het ook te zijn verbeterd. Met name de plaatsing is beter, blijft minder sterk in de speakers hangen dan voorheen. Op de CD van Roger Waters, Amused to Death, begin nummer drie is de stem strak links en een piano strak rechts te horen op een paar meter.
De EQ met dsp is in elk geval iets makkelijker geworden, minder correctie nodig.
Qua klank lijkt het ook te zijn verbeterd. Met name de plaatsing is beter, blijft minder sterk in de speakers hangen dan voorheen. Op de CD van Roger Waters, Amused to Death, begin nummer drie is de stem strak links en een piano strak rechts te horen op een paar meter.
Ik ben nu vooral op het gehoor aan het optimaliseren. Het valt me op dat recht tot 15 kHz niet goed klinkt, onnatuurlijk veel detail in het hoog en ssssssscherpe stemmen.
Waar ik nu op uitkom is een aflopen hoog van 8 tot 15 kHz met 2 a 3 dB. De scherpte is weg. Misschien dat ik ook nog eens een tilt van 3 dB/decade vanaf 1 kHz probeer.
Metingen volgen nog wel een keer
Waar ik nu op uitkom is een aflopen hoog van 8 tot 15 kHz met 2 a 3 dB. De scherpte is weg. Misschien dat ik ook nog eens een tilt van 3 dB/decade vanaf 1 kHz probeer.
Metingen volgen nog wel een keer
Ik denk dat dat het is. De metingen van het afstraalgedrag bij 0, 30 en 60 graden laten een enorme bult zien bij 7 kHz. Een 3 dB diepe notch met een Q van 2 doet de scherpte wel een stuk afnemen zo op het eerste gehoor. Wordt wel een beetje duffer, maar niet extreem. Een nette meting van het afstraalgedrag heeft dus zin om een betere correctie te doen op basis van de powerrespons.
Dit gedrag werd al voorspeld met Edge. Een optie zou zijn die stukjes vilt uit de Neo3 te slopen. Als die dan het loodje legt heb ik een goede reden om zo'n Mundorf AMT te kopen...
Dit gedrag werd al voorspeld met Edge. Een optie zou zijn die stukjes vilt uit de Neo3 te slopen. Als die dan het loodje legt heb ik een goede reden om zo'n Mundorf AMT te kopen...
Met de Mundorf is het ook niet perfect hoor.
Wat je bij mij ziet is niet zozeer een bult rond 5kHz, maar een brede dip van 1000-3000Hz op 60 graden. Het bleek uiteindelijk wel cruciaal voor het mooiste geluid om op de halve dB nauwkeurig het gebied rond 5kHz gehoormatig af te stemmen.
De bovenste grafiek was hoe het in juli nog was. Ik heb toen eerst met het niveau van het hoog zitten spelen, het was net een tikkie aan de scherpe kant. Later ben ik op de uiteindelijke curve uitgekomen, waar ik nu al drie maanden naar luister. Je ziet dat het nodig was een lichte dip op 15 graden te maken rond 5kHz. Het hele scherpe piekje op 60 graden bij 5,5kHz is iets wat ik heb genegeerd, dit is onder geen enkele andere hoek zichtbaar.
Wat je bij mij ziet is niet zozeer een bult rond 5kHz, maar een brede dip van 1000-3000Hz op 60 graden. Het bleek uiteindelijk wel cruciaal voor het mooiste geluid om op de halve dB nauwkeurig het gebied rond 5kHz gehoormatig af te stemmen.
De bovenste grafiek was hoe het in juli nog was. Ik heb toen eerst met het niveau van het hoog zitten spelen, het was net een tikkie aan de scherpe kant. Later ben ik op de uiteindelijke curve uitgekomen, waar ik nu al drie maanden naar luister. Je ziet dat het nodig was een lichte dip op 15 graden te maken rond 5kHz. Het hele scherpe piekje op 60 graden bij 5,5kHz is iets wat ik heb genegeerd, dit is onder geen enkele andere hoek zichtbaar.
- Bijlagen
-
- 15-60.jpg (92.99 KiB) 1607 keer bekeken
Gelukkig, scheelt weer een hoop geldjeroen_d schreef:Met de Mundorf is het ook niet perfect hoor.
Ah, blijven tunen dus. Misschien is 3 dB wel een beetje grof. Bij jou lijkt dit effect minder erg. Misschien dat er bij mij nog iets te doen is met een mini-baffle van karton rond de Neo3. Die piek is nu erg scherp en smalbandig, iets spreiden lijkt me gunstig.jeroen_d schreef:Wat je bij mij ziet is niet zozeer een bult rond 5kHz, maar een brede dip van 1000-3000Hz op 60 graden. Het bleek uiteindelijk wel cruciaal voor het mooiste geluid om op de halve dB nauwkeurig het gebied rond 5kHz gehoormatig af te stemmen.
Volgens mij zijn mijn Neo3's niet gelijk aan elkaar. Hieronder zijn het afstraalgedrag links, rechts en een vergelijking van de meting op 15 graden links en rechts te zien. Ze zijn provisorisch gedaan, zonder draaiplateau, dus enige afwijkingen in niveau e.d. zijn daar aan te wijten.
Is deze spreiding normaal voor de Neo3? Is er eentje defect?
Is deze spreiding normaal voor de Neo3? Is er eentje defect?
De verschillen zijn niet enorm, dus ik kan ze rechttrekken met RoomEQ wizard. Geen moeilijk gedoe met DRC en een configuratiefile met 100 parameters, maar gewoon 5 a 6 PEQ's met RoomEQ. De ge-exporteerde impulsrespons gebruik ik in mijn filterPC.
Hieronder het filter te zien en het te verwachten resultaat voor beide kanalen. De meting is overigens het gemiddelde van 0, 15 en 30 graden. De 'target' is een tikje aflopend en het correctiefilter is de blauwe lijn.
Hieronder het filter te zien en het te verwachten resultaat voor beide kanalen. De meting is overigens het gemiddelde van 0, 15 en 30 graden. De 'target' is een tikje aflopend en het correctiefilter is de blauwe lijn.