Tja, dat is zoMartijn M schreef:
Dat wás wel mogelijk. Je zou het bij wijze van test (alles in de naam der wetenschap natuurlijk) eens kunnen proberen.
Als jij nou een versterkertje meeneemt kunnen we ook nog een A/B vergelijk met de dipolen maken
Moderator: Beheerdersteam
Tja, dat is zoMartijn M schreef:
Dat wás wel mogelijk. Je zou het bij wijze van test (alles in de naam der wetenschap natuurlijk) eens kunnen proberen.
Tsja... daar kan ik het makkelijkst mee vergelijken, omdat ik dat het beste ken.dre schreef:lijkt wel een verslag van je eigen set!
Als het moet dan halen we ze anders gewoon op, maar naar Breda komen gaan zejeroen_d schreef:Hij MOET gewoon naar Breda op de 28ste!
Eigenlijk had ik willen experimenteren met een OS waveguide, zoals Geddes die maakt. Maar die zijn niet los te koop en ik had geen zin/tijd/geld om er zelf eentje te maken. Iets wat het meest dicht in de buurt komt is deze 18Sound XT1086. Op de website staan metingen en het afstraalgedrag beviel me wel (netjes CD vanaf 1.5 kHz en een bundeling van 80 graden horizontaal). Verder heeft deze hoorn weinig discontinuiteiten of uitgesproken diffractiesloten, volgens mij is dat bij de hoorns van B&C of BMS wel het geval, maar ik kan het mishebbenWalt schreef:Hoe ben je tot de keuze van met name de hoogdriver + hoorn gekomen? Toen ik nog veel in de PA wereld zat werd B&C en BMS gezien als beste voor het hoog, duidelijk een streepje voor op 18Sound zeg maar..
Groetjes Walter
Een beetje off-topic hoor, maar hoe zou jij het anders doen? Als je iets beluistert en daarvan een beschrijving maakt, is het volgens mij heel lastig om dat te doen zonder het met iets anders te vergelijken. Het blijft dan te vaag en voor een ander moeilijk te begrijpen. Voor mij is het 't meest vanzelfsprekend om mijn eigen set als basis voor dat vergelijk te nemen. Dat systeem ken ik immers het best. Dat ik mijn eigen systeem zo goed noem, moet je niet zien als opscheppen. Voor mensen die ervaring hebben met een met systeem dat vergelijkbaar is met het mijne is het nu waarschijnlijk makkelijker om een beeld te vormen bij de klank van de set van Bertor. Dat was in ieder geval wel mijn bedoeling.dre schreef:gevaarlijk om je eigen set als referentie te nemen.....
maar ik geloof wel dat het goed zal klinken!
En dan? Kun je dan wel volstaan met klankomschrijvingen zonder vergelijkingen met andere sets? Volgens mij zitten we op een andere golflengte.dre schreef:@martijn:heel veel sets luisteren![]()
kun je ook gelijk de zwakke punten in je eigen set beter waarnemen.
kun je ook gelijk de zwakke punten in je eigen set beter waarnemen
met andere sets is toch niet alleen je eigen set?En dan? Kun je dan wel volstaan met klankomschrijvingen zonder vergelijkingen met andere sets?
Die kerel heeft inderdaad veel gedaan ja. De speakers van die link is wel interessant, heel recent materiaal. Ik zie dat hij ook een rear-hoorn gebruikt, heel apart....Martijn M schreef:EDIT: Bertor, wat een prachtige site is dat toch: http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ .
Die vent heeft de laatste jaren echt ongelofelijk veel gebouwd en getest. Het mooie vind ik vooral ook hoe hij de klank van de speakers beschrijft. Ik kan me er steeds een goede voorstelling bij maken. Hij is bovendien niet bang om de fouten en problemen van zijn systemen te erkennen.
Hier ga ik vaker naar kijken!
Het is natuurlijk wel zo dat de muziek je moet 'raken' om emotioneel betrokken te kunnen zijn bij de muziek. De een heeft dat bij Mozart en de ander bij Frans Bauer. Maar het kan zijn dat er fouten in de weergave zitten die zodanig storend zijn dat de emotionele betrokkenheid bij de betreffende set uitblijft, terwijl die bij een andere set wel aanwezig is. Ik vermoed dat dit het geval is geweest bij de vorige versie filtering van El Cuerno.Martijn M schreef:Eerder in dit topic kwam het ook al ter sprake toen jeroen_d het over het emotioneel betrokken raken had toen het ging het beoordelen van klankkwaliteit. Bij mij zijn het emotioneel betrokken raken bij de muziek en de klankkwaliteit beoordelen verschillende zaken.
Martijn, je hebt toch wel zeer veel sets gehoord de laatste jaren, zowel zelfbouw als commercieel?dre schreef:kun je ook gelijk de zwakke punten in je eigen set beter waarnemenmet andere sets is toch niet alleen je eigen set?En dan? Kun je dan wel volstaan met klankomschrijvingen zonder vergelijkingen met andere sets?