de IenieMienie-Monitor; fase 10: definitief filter?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mikekiwi
Contacteer:

de IenieMienie-Monitor; fase 10: definitief filter?

Bericht door mikekiwi »

Het is wat aan de vroege kant, maar ik open toch alvast dit topic met daarin de start van mijn volgende projectje:

De IenieMienie-monitor!

De term monitor is wat verkeerd gebruikt, ik geef het alvast maar aan, maar het gaat dus om een redelijk kleine luidspreker (max. 4 liter inhoud) die ook nog eens een keer niet ideaal geplaatst gaat worden. Maar daarover later meer.

Er is al wel het een en ander duidelijk, maar ook veel nog niet. Units liggen hier al te wachten, een eerste opzet van het filter is door een zeer behulpzame forumgenoot (nogmaals bedankt, Geenius) ook al virtueel uitgerekend. Een goed basis voor het verder uitdenken hoe het gaat worden is dus al gelegd.

Mid/Bass: Seas CA12RCY (H1152)
Hoog: ScanSpeak 2905/9500

Filter zoals dat is voorgerekend zie je onderaan de pagina.

Nou, aan de slag zullen jullie denken, maar zo makkelijk gaat dat niet. Ik ben iemand die eerst honderd dagen gaat denken en piekeren en het dan uiteindelijk gaat maken (en dan wel in 4 dagen klaar wil zijn ;) )

Er zitten nog wat haken en ogen aan het uiterlijk en daar wil ik graag jullie mening over weten. Ik heb het al gehad over een minder ideale plaatsing en daarmee bedoel ik dat de speakers niet op een stand komen te staan, maar op een dressoir (glazen plaat) en dan ook nog eens vrijwel tegen de muur.

Qua uiterlijk zit ik te denken aan een mix van de MS Micro (II/2006, links te zien) en een SF Concertino (voor de kijkers rechts).

Afbeelding Afbeelding

Afmetingen ca h25xb16xd20cm, gebogen vorm van de kast. Wil de kast met nepleer omspannen (horizontaal); en dan boven- en onderkant afwerken met een plankje beuken-/kersenhout. Gezien de plaatsing zal de reflexpoot/-gleuf aan de voorzijde moeten komen.

Ben druk bezig geweest om een 3d-tekening te maken, maar dat is toch iets dat ik niet in mijn vingers heb. Foto’s bewerken geen probleem, maar zelf tekenen is toch andere cake.

Dit zijn in ieder geval de kleuren van het kunstleder dat al wel is aangeschaft, maar nog in België op een gunstige wind ligt te wachten :) Één van deze kleuren wordt het, moet nog beslissen welke het wordt, gebeurt pas na live-beoordeling alhier.

AfbeeldingAfbeelding

Waar zit ik nog mee: hoe ga ik de reflexpoort oplossen bijvoorbeeld. Een ‘spleetje’ zoals bij de ms-micro is denk ik het mooiste, maar is denk ik lastig op te lossen met de nepleder afwerking, hoe krijg je dat fraai zonder al te veel plooien... De Concertino-oplossing met een off-center tweeter vind ik optisch wat minder ogen...

Ik zal af en toe wat in de groep gaan gooien en ook een keer een tekening laten zien als ik heb uitgevogeld hoe ik dat een beetje redelijk voor elkaar kan krijgen (ik wil boven- en onderkant wat uit laten steken buiten de rest van de kast en dat krijg ik niet voor elkaar in Sketchup, Maya, Blender of wat voor programma ik ook heb uitgeprobeerd
Bijlagen
Geenius_ieniemienie_suggestie.jpg
Laatst gewijzigd door mikekiwi op wo 17 sep 2008, 21:45, 10 keer totaal gewijzigd.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Kun je niet zelf een basreflexgleuf maken en deze over het leer drukken?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hee leuk project!!!

Ik vind de sf heel erg mooi, maar de slotpoort van de MS is idd wel erg praktisch. Als je met leerk gaat afwerken is denk ik de sf manier de mooiste. Maar dat heb je zo bekeken met sketchup. Ik denk dat zo'n hoofddeksletje niet zo fraai is, maar goed, dat is mijn idee.

Zou je de baan leer doen zoals bij de sf dan is die slotpoort ook geen probleem als je het in het geheel verlijmd.

Jan
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Interficior schreef:
Kun je niet zelf een basreflexgleuf maken en deze over het leer drukken?
Is een goede optie, maar moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik zelf niet de vaardigheden heb om zoiets te vervaardigen. Zou dan van kunststof moeten worden gemaakt, lijkt mij toch?
Wowly schreef:
Ik vind de sf heel erg mooi, maar de slotpoort van de MS is idd wel erg praktisch. Als je met leerk gaat afwerken is denk ik de sf manier de mooiste. Maar dat heb je zo bekeken met sketchup. Ik denk dat zo'n hoofddeksletje niet zo fraai is, maar goed, dat is mijn idee.
Zou je de baan leer doen zoals bij de sf dan is die slotpoort ook geen probleem als je het in het geheel verlijmd
Het nadeel van de SF manier is dat de speaker wat massiever oogt; het moet echt een klein dingetje worden en lekker "slank" lijken. Vandaar eigenlijk mijn keuze om 't concept een beetje om te draaien. Ben met je eens dat de SF oplossing het wat praktischer zou maken.
Buiten dat had ik een systeempje bedacht waarbij ik de boven- en onderkant wat zou willen laten uitsteken (alleen aan de voorzijde) en daar dan het frame met doek tussen zou schuiven/klemmen. Vind zelf de zwarte gaatjes in het leer voor de grillmontage wat ontsierend...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd een heel mooi systeem, als je de boven en onderkant laat uitsteken. Oogt zéér netjes afgewerkt. Houd er wel rekening mee dat deze uitsteeksels diffractie veroorzaken.

Wowly
asterduc
Contacteer:

Re: de IenieMienie-Monitor; fase I

Bericht door asterduc »

mikekiwi schreef:

Waar zit ik nog mee: hoe ga ik de reflexpoort oplossen bijvoorbeeld.
leuk speakertje Mike.

Als je er toch eerst 100 dagen over gaat nadenken, hier dan alvast wat stof tot nadenken.

Vergeet de basreflex poort. Sloop een goedkope, oude of defekte 13cm unit en promoveer hem tot passief membraan. Die bouw je dan in de achterwand van je kast.
- geen afwerking voor je poort nodig.
- geen akoustische vervorming die naar buiten komt.
- flexibele afstelling door toevoegen van membraangewicht.

Groeten,
Ed.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Interessante optie, Ed. Maar ben daar zo onbekend mee dat ik nog wel wat vragen heb:

- heeft dat gevolgen voor het filter
- moet het per sé een 13cm-driver zijn of mag 10cm ook (wil de kast naar achteren smaller laten worden en dan word 13cm te groot(
- hoe belangrijk is de kwaliteit van de passieve driver?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

goed idee van Ed :!:

kort antwoord op je vragen:
- nee
- liever wel, bij de afstemfrequentie moet 't passieve membraan flink wat lucht verstouwen, dus liever zo groot mogelijk. *) achterop zouden toch ook 2 stuks 10cm kunnen passen?
- gevoelsmatig zeg ik dat dit minder belangrijk is. zaken als stijfheid en resonanties in t membraan spelen niet echt mee (want geen centrale aandrijving van een spreekspoel maar gelijkmatige druk door de lucht) wel is een goede ophanging belangrijk en een zo laag mogelijke eigenresonantie

*) voorbeeld: voor een PR ontwerp voor de SDX15 (een 15"subwoofer) worden 2 stuks 18" PR gebruikt.....
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

OK, dus in principe zouden twee van deze jongens (Visaton 10cm breedbandertjes), ook kunnen?
Heb nog 2 Magnat 10cm speakertjes liggen die ik had gehoopte kunnen gebruiken, maar met 2 voor elke kant kom ik er dan net weer twee te kort natuurlijk.

Zoals gezegd komen de kastjes ongeveer tegen de muur te staan; gaat dat wel goed met twee 10cm drivertjes aan de achterkant die mee lopen te trillen?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

mikekiwi schreef:
Zoals gezegd komen de kastjes ongeveer tegen de muur te staan; gaat dat wel goed met twee 10cm drivertjes aan de achterkant die mee lopen te trillen?
Denk dat ik dat dan niet zou doen, maar toch voor een BR opening aan de voorkant gaan. Die "gleuf" aan de voorkant van je eerder geposte plaatje vind ik wel netjes eigenlijk.
rho

Bericht door rho »

Edo schreef:
mikekiwi schreef:
Denk dat ik dat dan niet zou doen, maar toch voor een BR opening aan de voorkant gaan. Die "gleuf" aan de voorkant van je eerder geposte plaatje vind ik wel netjes eigenlijk.
Ik ga hier helemaal met Edo mee. Als je de speakers echt bijna tegen de achterwand zet zou ik de PR of BR aan de voorkant zetten.
dre

Bericht door dre »

zeer leuke drivers 8)
ik heb de 9500 altijd al erg mooi gevonden.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

OK, duidelijk...blijf dan bij het oude plan. Heb hieronder twee conceptversies neergezet; vertekenen behoorlijk (doen wat breder aan dan bedoeld en de helling naar achteren is niet de bedoeling), maar het is even om een indruk te krijgen. Ik heb V1 al een tijdje in mijn hoofd zitten en daar is ie een stuk fraaier :wink:

V1: leer rondom, boven- en onderop een plankje beuken/kersen. MOet dan nog een oplossing worden gevonden voor de sleuf, of toch een normaal BR-gat plaatsen

V2: beuken-/kersenhout aan de zijkant, sleuf aan de onderkant en dan het leer via voor- naar bovenkant en doorlopend naar achteren. Onderste plankje is optioneel, ben ik nog niet uit of dat dan handig is
Bijlagen
IenieMienie_vgl.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik zou voor V2 gaan :D . Heeft meer charme met een mooie hout tekening.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

V2
dre

Bericht door dre »

om je nog meer teleur te stellen:versie 2
mooi fineertje 8) (wil ik je best bij helpen :wink: )
jantje-secuur

V2

Motivatie:
1) Je lost je skaiprobleem op
2)
Afbeelding

vs

Afbeelding

Dan vind ik het eerste fraaier. (Niet helemaal jouw situatie maargoed, wel ervaringsdeskundige).

Enneuh: kersen is uit den boze, neem dan iets echt moois zoals afrormosia en vele anderen. :lol:

Beuken zou wel heel mooi staan in je interieur.
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Hier nog een stem voor V2. Houd wel van Sonus Faber designs :)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Mike,

Zet je je tweeter nog wel wat dichter op je woofer? De afstand is nu vrij groot. Hoe dichter op de woofer hoe makkelijker te filteren. ( simpel gezegd) En hoe beter het geluid.

Als de monitors vlak op de muur komen te staan. Zou ik zelf liever een erg lage afstemming nemen. Een vlakke afstemming zou wel eens kunnen gaan boenken doordat de achter muur een boost geeft. Ook als je de poort aan de voorkant zet. Dat maakt in de praktijk veel minder uit als de lengte.

Ik zou je in ieder geval willen aanraden een test kastje in mdf met een "schuif poort" op de plek in kamer te zetten waar je ze in gedachten had. Dan kan je de lengte van de poort en de baffle step (die dan waarschijnlijk niet nodig is) in de praktijk aanpassen.

Een ouderwetse vuistregel voor passieve radiatioren is 1.5 maal het oppervlak van de woofer. Ik denk dat je er vooral op moet letten dat de x-max van de passieve radiator groot genoeg is. (dus breedbandertjes met een hele kleine x-max zijn niet zo goed). Anders gaat je passieve radiator last krijgen van de beperkte ophanging van de breedbander.

Bijvoorbeeld: 10 cm woofer met een x-max van 5 mm, dan kom je met een 8 cm passieve radiator op een x-max van 8 mm. (sd 50 en sd 32).

Leuk ontwerp! Er wordt veel te snel naar grote drivers gegrepen! Een goed aangekoppeld mini woofertje kan heel erg mooi zijn in een kleine ruimte.

Die skai overtrek met hout zijpanelen, zoals die subwoofer hierboven is ook zeer fraai!

Groet Roland
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Hartelijk dank voor alle reacties!

Heb zelf niet veel meer te kiezen; buiten jullie unanieme voting heeft ook de vrouw des huizes haar veto uitgesproken en dus wordt het optie V2.

Aan de hand van de tekeningen snap ik dat wel; vreemde is dat optie V1 al weken in mjn hoofd zit en ik hem moeilijk kan laten schieten. En aangezien mijn werktempo niet gelijk is aan dat van Edo, is de mogelijkheid om beide opties te bouwen en dan te beslissen, niet van toepassing.
OK, optie V2 wordt het dus. Is in veel opzichten praktischer dan de andere optie, dus dat is mooi.

Bij deze nog wat reacties op opmerkingen:

@Interficior: wat is er mis met kersen, behalve dat het enorm jaren 90 is? Beuken zou hier inderdaad prima staan, de houtsoort met de moeilijke naam die jij noemt is ook zeer fraai overigens.
Hoe heb jij die Zebrano-panelen eigenlijk gemonteerd op de sub? Verlijmd?

@dre: ik weet niet of er gefineerd gaat worden; wie weet ga ik voor de massief houten optie (in ieder geval voor de zij- en onderkanten, de rest zou van MDF kunnen). Mocht ik gaan fineren: ik weet waar je huis woont, dus dat komt wel goed. Dank in ieder geval voor het aanbod!
Roland schreef:
Zet je je tweeter nog wel wat dichter op je woofer? De afstand is nu vrij groot. Hoe dichter op de woofer hoe makkelijker te filteren. ( simpel gezegd) En hoe beter het geluid.
Jazeker! Zo dicht als mogelijk erop! Tekening is dus niet maatgevend in deze, en zeker ook niet op schaal overigens.
Roland schreef:
Als de monitors vlak op de muur komen te staan. Zou ik zelf liever een erg lage afstemming nemen. Een vlakke afstemming zou wel eens kunnen gaan boenken doordat de achter muur een boost geeft. Ook als je de poort aan de voorkant zet. Dat maakt in de praktijk veel minder uit als de lengte.
Ik snap wat je bedoelt, maar begrijp niet dat een lagere afstemming in dit geval minder gaat 'boenken'; zou het juist andersom verwachten (maar ik heb er dan werkelijk ook nog weinig verstand van)
Roland schreef:
Ik zou je in ieder geval willen aanraden een test kastje in mdf met een "schuif poort" op de plek in kamer te zetten waar je ze in gedachten had. Dan kan je de lengte van de poort en de baffle step (die dan waarschijnlijk niet nodig is) in de praktijk aanpassen.
Schuifpoort...jaja.... ;) Is op zich een goed idee, zal kijken of ik mezelf daartoe kan zetten.
Roland schreef:
Leuk ontwerp! Er wordt veel te snel naar grote drivers gegrepen! Een goed aangekoppeld mini woofertje kan heel erg mooi zijn in een kleine ruimte.
Is ook zeker de bedoeling; er staat hier al een subje te spelen; op zich leuk, maar zou beter kunnen. Een volgend aansluitend projektje zal waarschijnlijk een leuk gesloten subje zijn met een Nova MDS-08 erin. HEt hoeft niet hard en diep te kunnen, als het maar een leuke aanvulling is op de IenieMienie's...

Om nog even een beeld te krijgen over hoe het komt te staan, hier een fotootje van de opstelling nu. Op de plekken waar nu de Tannoy-minisatellietjes staan, komen de Ieniemienie's. Voor de surround-puristen onder u: ja, de center past er dan niet meer bij qua geluid, die gaat dan ook het veld ruimen (en er komt geen vervanging)

Afbeelding
jantje-secuur

mikekiwi schreef:
@Interficior: wat is er mis met kersen, behalve dat het enorm jaren 90 is?
Precies dat. Kersen doet imo niet genoeg icm skai. Iets getinter hout als Jatoba (te krijgen bij die parketboer als je Alphen binnen komt rijden [stond er groot op iig]), Afzelia, Afrormosia (nu is dat een beetje fout maargoed :-X doet dat mooier. Gewaagder is om een kleursprongetje te maken en balkjes van Padoek en Beuken of Esdoorn af te wisselen. Wengé is ook iets wat ik niet zou nemen. Wat overigens wel speels is maar niet te druk is een klein randje Eiken bijvoorbeeld overlaten en daarboven iets donkers.
Hoe heb jij die Zebrano-panelen eigenlijk gemonteerd op de sub? Verlijmd?
Jeps.
@dre: ik weet niet of er gefineerd gaat worden; wie weet ga ik voor de massief houten optie (in ieder geval voor de zij- en onderkanten, de rest zou van MDF kunnen). Mocht ik gaan fineren: ik weet waar je huis woont, dus dat komt wel goed. Dank in ieder geval voor het aanbod!
Als je zoiets doet zou ik sterk aanraden om de zijpanelen er niet direct op te zetten maar eerst nog een 4mm tussenlaag te zetten. Zo 'breek' je de zijkanten van het geheel, en zal het juist meer aansluiten. Bovendien is het verlijmen makkelijker.

Afbeelding
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Zo....45 dagen voorbij sinds de start van het topic; nog 55 dagen te gaan voordat ik ook echt met bouwen ga beginnen :shock: :wink:

Zo goed als alle onderdelen zijn inmiddels in huis, tijd om het definitieve strijdplan te bedenken. De afmetingen zijn bepaald op b16xh26xd33; bij een houtdikte van 18mm levert me dat een inhoud op van ca 5 liter.

Maar ik heb nog zoveel vragen... :oops:

A. Als suggestie werd gedaan om de houten panelen (=beukenhout geworden) op de kast te lijmen met wat tussenruimte. Dat levert een mooi plaatje op en is ook makkelijk met de afwerking met de skai die ik heb (= de Hellbraun variant geworden, Ed nog bedankt voor het bestellen en afleveren!).
De beuken panelen die ik heb zijn 18mm dik en dan zou ik bij de breedte dus uitkomen op zo'n 20cm. En dat vind ik dan wel wat té, 't moest een slank geheel worden.
Ik zou de kast wat minder breed kunnen maken, gezien de diameter van de CA12RCY (=12cm) moet een kastje van 13,5cm breed ook wel lukken, met beuken panelen wordt het dan iets meer dan 17cm breed.
Nadeel is dat de inhoud dan slinkt naar 4,3 liter. Ik zou 12mm dik hout kunnen gebruiken (dan kom ik weer richting 5 liter), maar is dat nodig?
Alternatief zou zijn om voor de zijkanten van de kasten de beukenhouten panelen te gebruiken, dan ben ik wat flexibeler qua breedte, maar dat wordt lastig met de skai-afwerking, dan moet ik de reep skai wel érg precies op maat snijden om het mooi te laten lijken. Ik zou een gootje kunnen frezen bij de overgang tussen skai en beuken zijpanelen, maar of dat mooi wordt???

B. Bassreflexpoortje wordt definitief de variant met de sleuf aan de voorkant, vergelijkbaar met de Ms Micro 2006 (zie openingspost) en de HattIII. Nu ben ik niet zo'n ster in berekeningen maken en helpt het ook niet mee dat WinIsd niet draait op mijn MacMini. Zou iemand mij kunnen helpen aan de berekening van lengte en hoogte van het poortje bij de gegeven breedte (=ca 13-14cm)?
Wat zou deze combi eigenlijk doen in een gesloten kastje? Er komt zoals gemeld nog wel een leuk subje onder, dus enig opoffering in het laag is niet zo heel erg, maar 150Hz bij -3dB als ondergrens is dan weer wat minder prettig...

C. Iemand ervaring met de afwerking van beuken paneeltjes? Is een meubelpaneel opgebouwd uit latjes, zie bijlage. Wil een wat warme oranjebruine tint verkrijgen...

D. Ik heb wat mooie voorbeelden gezien van doekfrontjes die met magneetjes bevestigd kunnen worden. Zijn die magneetjes sterk genoeg om werkzaam te zijn als ik ze van de achterkant in de baffle monteer (en er dus nog een laagje hout tussen magneet en frontje zit) ?

E. Bij de CA12RCY heb ik ook een setje extra magneten (Seas H1120); levert dat in mijn set-up winst op, of heb ik er nadelige bijwerkingen van omdat de kastinhoud afneemt? En hoe monteer je zo'n magneet eigenlijk op de eigenlijke magneet van de CA12RCY?

Zo...nu ga ik verder uitzieken... (hebben jullie dat nou ook, dat als je een week vrij neemt, je prompt ziek wordt?) :twisted: :D
Bijlagen
Afbeelding 1.png
indoubt

Bericht door indoubt »

Beuken paneeltjes heb ik gebruikt in mijn Tumphie XS (extra small) Geolied met blanke olie die normaal gebruikt wordt voor beuken snijplanken. Meestal neem ik een iets gelige olie van 50% lijnzaadolie met 50% terpentijn. De kleur wordt dan wat donkerder

Voor de kleur van beuken met blanke olie kun je hier kijken: viewtopic.php?t=5264
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

indoubt schreef:
Beuken paneeltjes heb ik gebruikt in mijn Tumphie XS (extra small) Geolied met blanke olie die normaal gebruikt wordt voor beuken snijplanken. Meestal neem ik een iets gelige olie van 50% lijnzaadolie met 50% terpentijn. De kleur wordt dan wat donkerder

Voor de kleur van beuken met blanke olie kun je hier kijken: viewtopic.php?t=5264
Dank je, ziet er goed uit; kan me herinneren dat ik dat ook dacht toen ik je subje voor het eerst zag, had hem ook al opgeslagen voor het subje dat hier ook ooit gaat komen.
Gaat ik dus ook toepassen, die vraag is dan bij deze opgelost! :wink:
indoubt

Bericht door indoubt »

Subje gaat wel veranderd worden naar 3 BR poortjes van 32mm pijp, op max geluidsvolume hijgt ie toch een beetje :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”