Luidsprekerselector met volume en bas-regeling.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mtb

Luidsprekerselector met volume en bas-regeling.

Berichtdoor mtb » di 08 okt 2013, 17:27

Als je met een gewone luidsprekeromschakelaar schakelt tussen twee verschillende boxen, zal je vaak het volume van je versterker moeten aanpassen om
hetzelfde geluidsniveau te behouden, dat is natuurlijk niet echt makkelijk vergelijken!
4 jaar geleden heb ik al een kastje ontworpen dat dit probleem opvangt, zie http://www.luidsprekers.org/RSC en dat werkt prima, maar het is onhandig
om het volume met potmeters zonder afstandsbediening in te stellen en verder is ie moeilijk te reproduceren.
Dus werd het tijd voor een nieuw (digitaal) ontwerp, waar ook wat extra's op zitten.
Het principe van de selector is goed te zien in onderstaand blokschema (er is maar één kanaal getekend):
DSC-con.PNG

Je sluit je signaal(lijn)bron aan op de ingang van de selector, in de praktijk zal daar een voorversterker (Pre-Amp) tussen zitten, en de uitgang op je
eindversterker (End-Amp). Als je een geïntegreerde versterker met een tape-monitor-aansluiting o.i.d. hebt, gebruik je die natuurlijk.
De uitgang van je (eind)versterker sluit je aan op LS-ingang van de selector en maximaal 4 paar boxen op de genummerde uitgangen.
Als je met de afstandbediening omschakelt, past een microcontroller het eerder ingestelde volume (en ook de bas!) voor het geselecteerde kanaal aan.
Zo kan je direct verschillende boxen met hetzelde geluidsniveau vergelijken en op de kwaliteit letten i.p.v. de luidheid!
Het totale ontwerp bestaat uit een controller/display-print (die ik later zal bespreken) en een schakelprint met opsteekprintjes:
DSC-pcb.PNG

Deze print is ontworpen voor de http://www.conrad.nl/ce/nl/product/350730 maar past ook in de
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/330052.
Als in deze schakelkastjes de schakelaars verwijderd worden is er genoeg ruimte voor de printen.
Het schema van de schakelprint:
DSC-sch.PNG

Er is een 12V gelijkspanningsvoeding van ca. 200mA nodig (bijv. een lichtnet-adapter) die door IC1 gesplitst wordt in een stabiele 5V en -7V, waarvan
met D2 ca. -5V gemaakt wordt.
Alles wordt bediend door IC5: een schuifregister dat zijn seriële data krijgt van de mictrocontroller.
V0-2 regelt het volume in 8 stappen van 2dB, B0-2 de bas en R0,1 de omschakeling tussen de 4 speaker-uitgangen.
Er worden 5A relais' gebruikt, zodat je rustig meer dan 100W kan schakelen.
Omdat de gebruikte microcontroller ook analoge ingangen heeft, kunnen we via IC3,4 de uitgangsspanning en frequentie meten.
V1,2 en B1,2 zijn digitale potmeters (op steekprintjes) die met IC2 voor de juiste versterking zorgen, dit ziet er ingewikkeld uit, maar valt wel mee als je het zo tekent:
DSC-pot.PNG

De 74HC4051 is te vergelijken met een digitaal instelbare 8-standen schakelaar die met de juiste weerstanden werkt als een logaritmische potmeter.
Voor volume en bas wordt hetzelfde printje gebruikt, alleen met andere weerstanden.
De werking wordt helemaal duidelijk als je gewoon de potmeters tekent:
DSC-sym.PNG

V1 is hier opgebouwd met de 40k van de digitale pot plus R22 van 10k, totaal 50k dus, en staat op de 0dB stand.
Het valt nog niet mee om een niet-inverterende bas-toonregeling te maken, normaal werken deze inverterend,
zie bijv. http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eling.html, maar ik wil maar één goede audio Op-Amp per kanaal gebruiken,
die niet mag inverteren en een constante ingangsimpedantie moet hebben.
Maar na een hoop gereken en gesimuleer is het toch gelukt, zoals je ziet: geplot zijn de +/- 4dB standen bij ca. 100Hz.
Voor de Op-Amp kan je de populaire audio-type's TL072 of NE5532 gebruiken, maar met de TS922 heb je meer uitsturing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

mtb

Re: Luidsprekerselector met volume en bas-regeling.

Berichtdoor mtb » vr 11 okt 2013, 15:37

Hierbij de controller/display-print:
RPC-pcb.PNG

Deze is zo ontworpen dat ie achter de gaten van de schakelaars van het eerder genoemde schakelkastje past, ik heb deze ook op de print getekend.
Het LCDisplay is zo zichtbaar en de rest is bedienbaar zonder gaten te boren.
De ICSP connector is PICkit 2 en 3 compatibel, wat het "live" uittesten van de software mogelijk maakt.
RPC-sch.PNG

Gebruikt wordt de PIC16F690 vanwege zijn EEPROM-data opslag om de instellingen van de kanalen te bewaren, verder gebruik ik niks bijzonders en er zou ook een
eenvoudigere PIC in kunnen, maar die zijn niet eens goedkoper.
Het LCD wordt in de 4 bits-modus aangestuurd, zie het datasheet van de http://www.conrad.nl/ce/nl/product/181647, om poorten uit te sparen.
Zo wordt B7 ook voor de 74HC595 gebruikt, wat ook weer een poort scheelt. De digitale rest spreekt wel voor zich zelf.
Er zitten 4 potmeters op voor analoge instellingen: P1 regelt het contrast, dat nogal kritisch is, hij staat bijna op nul Volt voordat je wat ziet,
P2 regelt het volume van een eventuele testtoon, die via MSP ingekoppeld wordt, met P3 kan je het geluid op mono zetten en P4 is een balansregelaar, uiteraard kan je dit weglaten als je het niet nodig hebt.
Zo werkt het:
DSC-vol.JPG

Het ziet er in het echt nog mooier uit dan op de foto, ik heb het beschermfolie laten zitten, wat enigzins reflecteert, het display is ook in andere kleuren verkrijgbaar.
Per geselecteerd speaker-paar, het nummer staat rechtsboven, zijn het volume en bas instelbaar in stappen van 2dB, het pijltje geeft aan wat er ingesteld wordt.
DSC-bas.JPG

Het volume loopt van -6 tot +8dB en de bas van -8 tot +6db: een bereik van 14dB (25x het vermogen!) wat ruim voldoende is om verschillende boxen te compenseren.
Het rechter uitgangssignaal van de eindversterker kan gemeten worden:
DSC-Vpk.JPG

Gemeten wordt de piekspanning (amplitude) van 2V tot 9V, met P=Vp²/2.Rls kan je het vermogen berekenen en dat loopt dus van 1/4 W in 8 Ohm tot 10W in 4 Ohm.
Je kan rustig meer dan 10W leveren (tot ruim 100W) het display laat dan >9V zien.
Rechtsonder staat de frequentie van een eventuele subbas tussen 10 en 100 Hz of <>Hz als er geen gemeten wordt.
Het werkt o.a. met de volgende universele afstandsbedieningen:
DSC-RCs.JPG

Gelukkig meteen nadat je de batterijen er in doet: code 0000, zodat je ze niet hoeft te programmeren!
Je hebt maar 6 knoppen nodig: met "mute" schakel je tussen de vol/bas-instelling die je met V+/- instelt en met P+/- het kanaal.
Met "pwr" schakel je tussen het vol/bas- en peak-display.
Ik heb dubbelzijdig-doorgemetalliseerde printen laten maken bij http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... yping.html in Hong Kong:
DSC-pcb.JPG

Die zijn prima gelukt en niet duur: ca. € 75 voor 5 stuks, je moet ze wel zelf zagen (of knippen) en dat vreet zaagjes en je moet ook geen haast hebben: er gaat bijna een maand overheen als je ze aangetekend per gewone post laat versturen, het kan ook binnen 2 weken als je ca. € 20 meer betaalt.
Ik moet de rest nog op/inbouwen en de software is voor ca. 90% klaar, dus ik ben nog wel even bezig.
Voor de liefhebbers is de source-code te laden op http://www.luidsprekers.org/RSC/DSC.asm, zet wel je editor op tab=4 en gebruik courier new, anders is het een zooitje.
Het is recht toe recht aan geprogrammeerd in assembler en "maar" 458 regels, wellicht zitten er dingen in die je kan gebruiken.

mtb

Berichtdoor mtb » za 26 okt 2013, 17:30

Het begint er nu echt op te lijken:
DSC-com.JPG

Het viel niet echt mee: er zat één foutje op de schakelprint, valt eigenlijk wel mee met totaal 679 gaten, en ik moest de display-print een stuk inkorten, zodat het LCDisplay niet te ver naar voren uitsteekt, anders past ie niet achter het front.
Verder zat er een vervelend foutje in de software (inmiddels 651 regels), maar "so far so good".
De relais' schakelen en de volume-potmeter op links doet het, trouwens een goedkope "connector" op de steekprintjes, maar ik heb niet veel ruimte voor iets groters.
Het stroomgebruik valt reuze mee, ik denk dat het onder de 100mA blijft en ik heb de voeding vereenvoudigd, i.p.v. IC1 zit er een 4V7-zener met R1=39 Ohm, verder doet het back-light het ook goed met 100 i.p.v. 68 Ohm.
Wordt vervolgd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 26 okt 2013, 17:47

You are moved! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

nxs77

Berichtdoor nxs77 » zo 27 okt 2013, 12:40

Knap werk ray, ziet er al goed uit. Wat voor kastje komt eromheen?
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 27 okt 2013, 12:49

nxs77 schreef:Knap werk ray,

Huh ? :think:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 27 okt 2013, 13:31

ray5150 schreef:

Ja Ray vertel eens waar ga je dat in zetten? :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 27 okt 2013, 13:33

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:

Ja Ray vertel eens waar ga je dat in zetten? :mrgreen:

Iedereen raakt toch wel in de war door dat schuif met onderwerpen! :lol:
Fusion Filterdesign

nxs77

Berichtdoor nxs77 » ma 28 okt 2013, 20:09

Ik sliep nog half geloof ik? Vaag..... Sorry.

Je bent niet boos hoop ik? :roll:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 28 okt 2013, 20:21

Nog slapen ? Zondagmiddag om 10 voor 1 ? :shock:
Moet een zware nacht geweest zijn.... :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 28 okt 2013, 20:31

Maar om even weer ontopic te komen:

Wat moeten we hier nou in vredesnaam mee?????? :?: :?: :?: :?: :?:
Fusion Filterdesign

nxs77

Berichtdoor nxs77 » ma 28 okt 2013, 23:10

Toekijken hoe het gemaakt wordt en in rook op gaat bij de eerste test? Geintje..
Zal vast wel nuttig zijn...

mtb

Berichtdoor mtb » za 02 nov 2013, 17:06

Weer een stap verder:
DSC-bot.JPG

Alleen met een kleine tegenvaller: de display-print is toch nog te dik om achter het standaard frontje te passen, als ik het IC direct op de print soldeer, moet het net passen, maar ik wil toch een mooier plexi-glas frontje maken en dan lukt het wel.
Ik heb alles gemeten en het werkt precies zoals ik berekend/gesimuleerd heb, de THD is voor mij bijna onmeetbaar ca. 0,01% (-80dB) door het gebruik van de TS922, die het prima doet bij de lage voedingsspanning van ca. +/- 5V.
De maximale uitsturing is desondanks ruim 8 Vtt zonder balanspot en 4 Vtt met.
De 74HC4051 vervormt dus ook niet, ik had al ervaring de CD/HEF405x-serie als analoge schakelaar en die was goed, als je er maar niet te veel stroom doorstuurt.

mtb

Berichtdoor mtb » do 14 nov 2013, 18:07

Het frontje is klaar:
DSC-front.JPG

Het ziet er een beetje droog uit, maar als ik eens een artistieke bui heb, kan ik er iets mooiers van maken, want het is "maar" een foto-kartonnetje achter plexi-glas.
De piekdetector werkt prima, getoond wordt de hoogste piekwaarde van de afgelopen seconde.
De frequentie-teller werkt nog niet helemaal naar behoren, maar ik ben bezig met een losse piek/frequentie-meter en daarin kan ik de software makkelijker uittesten.
Alle functies heb ik al besproken bij de display-print, behalve de reset-knop: kort indrukken zet de testtoon aan of uit, langer dan een 1/2 seconde indrukken, zet alle kanalen op 0dB.
Ik heb 'm al een paar dagen in gebruik en nadat je je boxen/panelen op hetzelfde geluidsniveau heb ingesteld (de testtoon en een dB-meter zijn daarbij natuurlijk handig, maar niet nodig) kan je snel omschakelen met de afstandsbediening en eventueel de bas nog bijstellen.
Bij het spul dat ik o.a. heb staan, zie viewtopic.php?f=3&t=13334, lopen de instellingen ca. 10dB uiteen en moet je wel erg goed luisteren welke er ingeschakeld staat, wat je meteen wel goed hoort is dat de dipolen veel ruimtelijker (zelfs bij mono!) klinken dan de rest en ook de verschillen in het midden/hoog zijn nu beter te beoordelen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 nov 2013, 21:09

Dat kan veel simpeler en goedkoper....

42328645.jpg

Potmeter-stereo-plastic.jpg

:mrgreen: :mrgreen:

mtb

Berichtdoor mtb » ma 25 nov 2013, 17:28

Zie het begin van dit topic en http://www.luidsprekers.org/RSC/.

mtb

Berichtdoor mtb » di 22 apr 2014, 16:09

Ik heb een speciale "luisterdag" uitvoering in omloop gebracht bij de ZBA-leden:
DSC2.JPG

Met "gouwe" luidsprekeraansluitingen voor de gebruikelijke dikke kabels.
Deze uitvoering was 19 april j.l. te bewonderen op de luisterdag te Alphen a/d Rijn:
DSC-praktijk.JPG

Het kastje staat linksboven op de zwarte versterker.
Na het instellen van het volume/bas was er eigenlijk nauwelijks verschil te horen tussen de boxen en dankzij de APL's (zie mijn onderschrift) op de boxen kon je zien welke er ingeschakeld waren.
Wel was, na wat heen en weer geschakel, het verschil tussen Philips en Visaton herkenbaar.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 22 apr 2014, 20:15

Ik heb het kastje meegenomen, zodat die ook in Breda beschikbaar is. 8)

mtb

Berichtdoor mtb » wo 23 apr 2014, 14:58

Je kan 'm natuurlijk tot die tijd zelf gebruiken of uitlenen, ik oogst er altijd veel bewondering/verbazing mee, zie download/file.php?id=37794, daar is nog de eerste versie met potmeters te zien, op de Philips-boxjes in het midden.

Kappa7

Re: 5e ZBA Luisterdag oost Nederland zaterdag 6 febr 2016

Berichtdoor Kappa7 » vr 23 okt 2015, 17:53

[mod]
:schoon: in een luisterdag topic ging al snel de discussie over dit kastje, dus maar op de juiste plek gezet
[/mod]

mtb schreef:Gaan jullie nu eens mijn schakelkastje gebruiken?
Volgens mij heeft Barry 'm vorig jaar uit Breda meegenomen.
Je moet natuurlijk durven, je boxen zo te vergelijken, want als je ze vrijwel gelijk instelt hoor je alleen marginale verschillen.
Ik kan wel weer wat APL's maken, dan kan je zien welke box ingeschakeld staat, want dat was vorig jaar in Alphen a/d Rijn wel handig.

Ik zie de toegevoegde waarde niet van die kast.
Daarnaast grijpt het ding in in het signaal en dat willen We liever niet

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 23 okt 2015, 18:35

Zie het nut er ook niet van, maar als iemand ermee wil werken, ga vooral je gang. Overigens heb ik 'm niet (meer) , hij staat bij Henkjan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 23 okt 2015, 19:28

Barry2001 schreef:.... hij staat bij Henkjan.
nou sluit ik t niet uit dat ik in mn schuur nog wat onverwachts tegenkom, maar mn geheugen zegt dat ik m wel meegenomen heb naar Alphen, maar niet mee terug.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 23 okt 2015, 20:04

Robert misschien?

mtb

Berichtdoor mtb » za 24 okt 2015, 16:13

Kappa7 schreef:Ik zie de toegevoegde waarde niet van die kast.
Daarnaast grijpt het ding in in het signaal en dat willen We liever niet

Als je gewoon een lijn-signaal (maximaal 1Veff) gebruikt, is de invloed te verwaarlozen en je boxen zorgen toch voor de meeste vervorming.
Maar zoals ik al schreef: je moet maar durven!:
2014-04-19 13.34.40.jpg

Links zie je Leo wat zuur kijken, omdat er ca. 4dB bas bij moest om zijn boxjes gelijk te krijgen met de rest.
Het kastje is rechts in het midden nog net te zien op de zwarte (gewone) versterker.
Ik vind het maar raar dat jullie zo nonchalant omspringen met deze handige vergelijkingstool, waar een hoop tijd in is geïnvesteerd en er zit meer dan €100 aan onderdelen in (het Conrad-kastje was nog het duurst).

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 24 okt 2015, 16:21

mtb schreef:Links zie je Leo wat zuur kijken, omdat er ca. 4dB bas bij moest om zijn boxjes gelijk te krijgen met de rest.

:shock: :shock:

Ik denk eerder omdat ze geheel niet uit de verf kwamen vanwege het matige signaal.

Ze hebben overigens hun revanche genomen op de 4e ZBA luisterdag oost Nederland aan het begin van dit jaar.

Dikke versterker er aan en hoppa :yeah: :yeah:
daar was muziek :rock: :rock:

Terug naar “Overige Audio-elektronica”