AliExpress Soldeerstation

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

AliExpress Soldeerstation

Berichtdoor ray5150 » di 09 mar 2021, 20:08

Voor het SMD gebeuren had ik behoefte aan een extra soldeerboutje/stationnetje. heb welliswaar voor mijn normaal gebruikte station extra puntjes waarmee SMD gedaan kan worden, maar is een beetje gedoe, afschakelen, afkoelen, punt omzetten, inschakelen, en weer opwarmen.
Vind tegenwoordig een digitale temperatuurs uitlezing erg prettig werken, iets hiermee had een grote voorkeur.
Dus beetje wat rondgekeken maar een Weller WE1010 of Ersa Picodinges lag wat boven budget. Gebruikte Wellers zijn ook nog erg aan de prijs tweede of derde hands.
Onder de 100 euro kom je al heel snel uit bij de Chinese meuk. dus maar wat rondgeneusd bij de bron van het kwaad...
Enter het T12 systeem dat ook te vinden is onder de "merknamen" Quikoo en Ksger op Ali en aanverwanten.
T12 is een systeem waarbij de punt en verwarmings element een geheel vormen, er zijn een kleine 20 puntvormen te krijgen.

s-l1600.jpg

Kosten van een punt ligt tussen de 2 en de 5 euro. afhankelijk van de leverancier. de stations en boutjes zijn te verkrijgen kant en klaar of als bouwpakketje.
Ik koos natuurlijk voor het laatste. ik was voor de combinatie van behuizing, controller, boutje, SMPS, en een paar extra punten een kleine 40 euro kwijt.
Het geheel is ook in NL kant en klaar te verkrijgen, bijvoorbeeld bij Eleshop : https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a ... ation.html

Er zat verder geen beschrijving of wat dan ook bij. wel zijn er veel stappenplan foto´s te vinden op de verkoop pagina´s.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

En wat foto´s van mijn eigen exemplaar, ik heb voor de zekerheid de aluminium kast geaard, en een plaatje kunststof tussen de bodem en de SMPS gemaakt. de bedrading voor aan de zekeringhouder en schakelaar zat er niet bij, dus zelf wat hiervoor gemaakt.

Kastje + Voeding (1).jpg

Kastje + Voeding (2).jpg

Kastje + Voeding (3).jpg

Ik heb er twee extra stiften bijgenomen, zo uit mijn hoofd de BC1 en de ILS, de standaard bijgeleverde K is eigenlijk niet geschikt voor fijne electronica, meer voor HF blik te solderen.

Stiften.jpg

De controller getest :

Test 1.jpg

Test 2.jpg

Deze geeft een hoop informatie, linksboven in geel de ingestelde tempertatuur, midden in het blauw de actuele temperatuur, linksonder de actuele voedingsspanning, rechtsonder de temperatuur op de controller PCB.

En hij vond een plekje bovenop zijn grote broer, een standaard voor de bout is nog onderweg.

Klaar.jpg

Eerste indrukken zijn positief, warmt snel op, en er zit ook een sleep modus op als je hem een paar minuten niet gebruikt. moet er nog induiken aan wat er instelbaar is. schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.

KSGER_T12_Soldering_Station.pdf

Quicko T12 USERmanual-en.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 13 mar 2021, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Re: AliExpress Soldeerstation

Berichtdoor Kappa7 » vr 12 mar 2021, 22:39

Kijk de echte zelfbouwer bouwt ook zijn eigen soldeerstation.
Mooi compact apparaatje zo.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » za 13 mar 2021, 8:42

Mooi bouwverslag!

Heb de T12-mini met losse voeding nu bijna een jaar en die bevalt heel erg goed!
Erg fijn dat je dicht op de print kunt solderen omdat hij niet zo lang is.
Mijn favoriete tip voor normaal soldeerwerk is de BC2.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 13 mar 2021, 10:05

Leuk, dat dit goed bevalt. Hopelijk, gaat het heel lang mee. Hoe werkt het onder een loeplamp? Dan is niet zo heel lang vaak niet handig omdat je met je hand de loep steeds weg duwt merkte ik.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 13 mar 2021, 15:28

Ik heb de user manual aan de startpost toegevoegd.

ray5150 schreef: schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.

Inmiddels het menu met alle instellingen gevonden, maar in dit exemplaar blijkt vooralsnog geen instelling voor de punt karakteristiek te zitten.
(er schijnen verschillende firmware versies te circuleren.)

De draaiknop is trouwens geen potmeter, maar een data-encoder met druktoets. door deze een aantal seconden ingedrukt te houden kom je in het menu.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » zo 14 mar 2021, 8:30

ray5150 schreef:Ik heb de user manual aan de startpost toegevoegd.

ray5150 schreef: schijnt ook een menu te zijn waarin je de karakteristiek van de gebruikte punt kunt instellen.

Inmiddels het menu met alle instellingen gevonden, maar in dit exemplaar blijkt vooralsnog geen instelling voor de punt karakteristiek te zitten.
(er schijnen verschillende firmware versies te circuleren.)

De draaiknop is trouwens geen potmeter, maar een data-encoder met druktoets. door deze een aantal seconden ingedrukt te houden kom je in het menu.

En als je de knop indrukt en meteen draait, kan je dan wel de tips selecteren?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 mar 2021, 13:26

Dat had ik nog niet geprobeerd, zal ik eens doen.

Ook heb ik om wat feeling te krijgen met het boutje, een SMD oefensetje erbij gepakt en deze dus bestukt.

Oefenprintje.jpg

De weerstandjes en diodes waren geen probleem, De SOT-23 iets lastiger, en de SO-14 en 16 het moeilijkst.
Dat ligt niet zozeer aan het boutje, dat ligt lekker licht in de hand en werkt best wel prettig, maar dat ik het gewoon niet goed (meer) kan zien.
Zal eens kijken voor iets van een vergrootglas of loupe of iets dergelijks.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 14 mar 2021, 13:40

Ik doe het altijd met een loupe, je zou ook een leesbrilletje kunnen pakken...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 mar 2021, 13:55

+2 leesbrilletje van de Action/Kruidvat enz doet wonderen.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 14 mar 2021, 14:04

Klopt, ik heb een +1,5. Kan ik beter mee lezen dan met mijn op maat gemaakte varifocus superlichtgewicht computergeschikte ontspiegelde op maat gesneden leesbril van €800 van de opticien.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 14 mar 2021, 14:06

Of hoort dit in het ik-moet-even-mekkeren topic?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 mar 2021, 14:09

pappaleo schreef:Of hoort dit in het ik-moet-even-mekkeren topic?

Pas als je per ongeluk de hete soldeerpunt in kunststof glas prikt.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 mar 2021, 14:45

Ik kreeg koppijn van die leesbrilletjes. Goed veel licht help ook een stuk --> kleinere pupil, zie je ook scherper meestal. Zelf vind ik een loeplamp met 3 dioptrie vergroting nog het fijnste werken. 5 dioptrie is eigenlijk beter maar daarmee zit je soldeerbout klem tussen de print en het vergrootglas :D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 mar 2021, 16:46

Ik heb inderdaad ook een stel leesbrillen van de Action, gebruik ik normaal alleen in mijn werk als ik mijn contactlenzen inheb.
Gek genoeg nog nooit geprobeerd met zo´n bril bij het knutselwerk. ga ik binnenkort eens uitproberen.

Bedenk me ook net dat ik nog een ergens een printensteun met een loep en led verlichting moet hebben, zal die eens opzoeken.

Misschien dat wat extra verlichting ook zinvol is. om nu gelijk weer een loeplamp te gaan kopen is ook wat overdreven.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 mar 2021, 17:03

Ik weet niet wat je brilsterkte is, maar als dat ergens -2 -3 is dan heb je kans dat je het zonder bril dichtbij een stuk scherper ziet O:)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 mar 2021, 17:28

Dat is zo om en nabij de -7. al een jaar of 35.
Ik heb dat inderdaad jarenlang zonder bril gedaan, solderen en ander priegelwerk, maar nu is het voor dichtbij ook achteruit aan het gaan.
Moet tegenwoordig overdag ook een +2 opzetten, anders kan ik werktekeningen en dergelijke niet lezen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 mar 2021, 17:35

Pjotr schreef:Ik weet niet wat je brilsterkte is, maar als dat ergens -2 -3 is dan heb je kans dat je het zonder bril dichtbij een stuk scherper ziet O:)

Ogen kunnen onderling behoorlijk verschillen qua sterkte, zeker met een stevige cilinder. Ik zit in de bovenstaande categorie maar moet in de supermarkt toch echt met 1 oog kijken op 10cm afstand om de kleine lettertjes te kunnen lezen zonder bril.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 mar 2021, 18:35

Ja, met -7 wordt het moeilijk. Contactlenzen zijn dan de beste optie, mijn moeder had -11 en die lenzen waren echt een uitkomst destijds. Met het klimmen der jaren worden je oogspieren ook strammer en haal je het bereik niet meer helaas. Moet je wel aan de leesbril. Wat mis is met die brilletjes van drogist, kruidenier enz. is dat het centrum van beide lenzen niet goed overeenkomt met het centrum van je ogen. Je kijkt dus meestal a.h.w. door de zijkant van de lenzen. Das niet goed voor je ogen. Een opticien meet dat eerst op.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 19 mar 2021, 23:22

De standaard is ook binnen. :D

Standaard.jpg

Ook van Aliexpress, een euro of 8. het ligt voor de hand om te gaan roepen dat het goedkope blikken rommel is, maar dat valt best wel mee.
Het frame lijkt me van staalplaat met een stevige coating. ding weegt meer dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

democles

Berichtdoor democles » zo 04 apr 2021, 3:23

Volgens mij was mijn Chinese SMD soldeer meuk iets van 60 euro incl. hot air gun. :shock:
Maar goed zelfbouw is altijd te waarderen =D>

Terug naar “DIY-gereedschap”