KT120 SE met Trans Technologie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl

KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor peterl » wo 25 nov 2020, 19:57

Het begint weer te kriebelen en na mijn laatste versie met de ringkern trafo's was me dat zo goed bevallen dat ik er nogmaals mee aan de gang wil.
Nu weet ik dat een normale ringkern UGT niet geschikt is voor en SE ivm verzadigen maar Menno Van de Veen heeft hele mooie(dure) UGT's die wel voldoen tot een watje of 18. ze hebben ook de helft goedkopere maar die vervormen in het hoog en laag lichtelijk bij groot vermogen.
Ik heb een stuk gelezen bij triode Dick die deze UGT's tot de betere vond behoren en dat ze zelfs heel dicht in de buurt kwamen van de top.
Nu zijn er een aantal mogelijkheden om dit op te bouwen maar de ringkerntrafo's die ingegoten zijn in alu behuizingen zijn niet bepaald klein te noemen, 16 cm doorsnede bij 9cm hoog is toch niet niks :shock: , vooral als je er 3 wil plaatsen. Of 2 bovenop en de voeding(zonder behuizing) onder het chassis tussen de UGT's zoals ik dat bij de KT77 had gedaan.
Ik heb 2 opbouwen gemaakt maar twijfel welke ik zal gebruiken, degene met de 3 trafo's of met de de 2 trafo's.
Er komt dan een ecc83 voor te staan en als 2e "buis" een trans module met daarachter de KT120. Goed een hele nieuwe uitdaging.
Een voordeel is dat het schema niet hoeft uitgewerkt te worden want dat is al klaar net als het voedingsschema.
De afstandsbediening was me erg goed bevallen de kt77 net als de inschakelvertraging dus die vinden wel weer vervolg.
Graag jullie mening over wat je het beste idee lijkt en waarom. Staat nog opgesteld op een verlaagde schoenendoos van 38cm diep bij 35cm breed en 6,5 hoog. voeding is dan 5cm, zou er dan onder passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Re: KT120 SE met Trans Technologie

Berichtdoor douwebakker » wo 25 nov 2020, 22:12

Hoi Peter, de voeding onder het chassis lijkt mij de beste oplossing. De voeding moet je wel goed afvlakken. Een paar smoorspoelen zijn daarom geen overbodige luxe, die kunnen ook aan de onderkant.
Eigenwijs is ook wijs!

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 25 nov 2020, 22:15

Toroidy verkoopt gewoon SE ringkern trafo’s met prima specs. en een vriendelijk prijskaartje, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Mediocre is not my middle name.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 25 nov 2020, 22:29

douwebakker schreef:Hoi Peter, de voeding onder het chassis lijkt mij de beste oplossing. De voeding moet je wel goed afvlakken. Een paar smoorspoelen zijn daarom geen overbodige luxe, die kunnen ook aan de onderkant.

DE voeding bevat 2 mosfet's en zou zonder smoorspoelen zijn uitgerust heb ik begrepen, maar die komt nog. Ik denk ook dat 3 bovenop het chassis te veel wordt.

SSassen schreef:Toroidy verkoopt gewoon SE ringkern trafo’s met prima specs. en een vriendelijk prijskaartje, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Welke uitvoering bedoel jij dan, daar ben ik benieuwd naar?
Deze set kost of 230 euro of 550 euro (VDV-3025-SE) is 2,5Kohm voor de 2 UGT's. Maar Menno gaf aan dat de kleinere versie van 12w het niet aan kan op hoger vermogen(18W)
En die van 17w schijnt volgens Triode dick bij de top te horen zoals de Tango NY15 en beter te zijn dan de XE 60.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 25 nov 2020, 22:35

Kijk even op de Toroidy website welke trafo aansluit bij jouw wensen. Ik heb twee jaar terug een set 6C33 SE Toroidy trafo’s besteld voor 160 euro.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 25 nov 2020, 22:37

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 25 nov 2020, 22:39

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 25 nov 2020, 22:50

Is dat dat ding met die "Menno-cell" ?
Eindbuis met een vaste instelling, nogal primitief :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

peterl

Berichtdoor peterl » wo 25 nov 2020, 22:58

Ah!buis schreef:Is dat dat ding met die "Menno-cell" ?
Eindbuis met een vaste instelling, nogal primitief :lol:
Anne

Klopt dit is het menno cell principe.
Het is een behoorlijk eenvoudige versterker maar met een lage vervorming en toch in verhouding meer vermogen dan met een triode buis, levert 18w SE versterker met een penthode buis. , ik heb gevraagd of er ook een auto bias op kan maar dat is met dit principe volgens hem niet mogelijk.
https://www.mennovanderveen.nl/cms/index.php/nl/tubesociety/projecten-tubesociety/13-tubesociety/projecten-tubesociety/164-tubesociety-project-2018-trans-se-versterker-met-menno-cel-aansturing

https://www.mennovanderveen.nl/cms/images/onderzoek-ontwikkeling/publicaties/2019-december-AudioXpress_VDV-TRANS-SE18_artikel.pdf
Dit is het uitgewerkte pdf in Engels.
Maar als jij kans ziet om er toch een soort van auto bias in te maken dan houd ik me aanbevolen Anne. :wink:
In deze Engelse versie staat de menno cell ook uitgewerkt.
Laatst gewijzigd door peterl op do 26 nov 2020, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 25 nov 2020, 23:06

Toroidy maakt ook trafos op maat, gewoon mailtje met uitleggen wat je wil hebben. heb uk ook gedaan voor mijn KT88 project. smoorspoelen hebben ze ook in ringkern. beide ook in blingbling uitvoering
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

peterl

Berichtdoor peterl » vr 27 nov 2020, 12:57

Henkjan schreef:Toroidy maakt ook trafos op maat, gewoon mailtje met uitleggen wat je wil hebben. heb uk ook gedaan voor mijn KT88 project. smoorspoelen hebben ze ook in ringkern. beide ook in blingbling uitvoering
SSassen schreef:Deze b.v. 3K/40W.
Ik heb ze gezien, en ja mooie rvs of chroom achtige uitvoering.

https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-KT ... 00B-SE/566

Deze lijkt me wel goed te zijn maar is 3K, ik weet niet of dat veel uitmaakt in het ontwerp omdat er origineel een 2,5k inzit.
Maar de kt120 kan een 3k UGT hebben zag ik, heeft dat nog invloed op het schema?
Die el84 versie van 2,5k is voor een balans, zit die ugt dan niet anders in elkaar?
Zal het schema ook uploaden. en de voeding met de Menno trans module.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 27 nov 2020, 13:27

Ik wil niet gelijk Menno z'n huisvlijt afkraken, maar je beperkt je wel heel erg tot zijn recept, er zijn legio ontwerpen denkbaar met een KT120 in SE.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 27 nov 2020, 13:37

En nu je toch nog niet aan het bouwen bent misschien ook even verdiepen in de keuze voor de KT120. Ik lees hier en daar een voorkeur voor de 150 of 88.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 27 nov 2020, 14:06

Mag ik dit ontwerp naar voren schuiven? Veel netter dan dit wordt het niet ben ik bang.

viewtopic.php?t=25948

AatV

Berichtdoor AatV » vr 27 nov 2020, 17:05

Menno z'n "huisvlijt" is gebaseerd op een tegenkoppelingsprincipe wat al heel lang bekend is door publicaties van de heer Schade, destijds werkzaam bij RCA. Een tegenkoppeling vanaf de anode van eindpenthode naar de anode van de stuurbuis (hier een FET).
Daarvoor nog een versterkende trap met lokale tegenkoppeling. En voor de goede orde nog een sourcevolger met stroombron achter de stuurFET

De eindtrap heeft een flinke versterking door de penthode* niet als triode te schakelen en de behoorlijke steilheid van de stuurFET.
De stevige! tegenkoppeling d.m.v. de weerstand van 220k vindt geheel plaats voor de eindtrafo en de schakeling is direct gekoppeld, voorwaarden voor minimale faseverschuivingen die een dergelijke tegenkoppeling mogelijk maken.
Het geheel levert een schakeling op met een lage vervorming en een lage uitgangsimpedantie.
Al met al zal verwacht ik hier wel goede resultaten van.

groet,
Aat

* Voor de echte purist is de penthode superieur aan de triode, door het vrijwel ontbreken van interne tgenkoppeling. :lol:
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 27 nov 2020, 22:23

Voor de goede orde, dit wordt wel Schade genoemd maar is niet wat Schade gedaan heeft.
Dat was een deel van de anodespanning samen met de stuurspanning aan het stuurrooster aanbieden zonder de stuurtrap te belasten.
Hier ziet de stuurtrap die 220k gedeeld door de versterking van de eindbuis als belasting.
Deze manier vermindert wel de vervorming van de eindbuis, minder versterken betekend minder belasting stuurtrap en daardoor meer sturing (en omgekeerd).
Maar afwijkingen door de wisselende steilheid van de stuurtrap worden hiermee niet opgevangen, is weer een bron van vervorming.
Anne

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » vr 04 dec 2020, 20:44

Menno z'n "huisvlijt" is gebaseerd op een tegenkoppelingsprincipe wat al heel lang bekend is door publicaties van de heer Schade, destijds werkzaam bij RCA. Een tegenkoppeling vanaf de anode van eindpenthode naar de anode van de stuurbuis (hier een FET).
Daarvoor nog een versterkende trap met lokale tegenkoppeling. En voor de goede orde nog een sourcevolger met stroombron achter de stuurFET

De eindtrap heeft een flinke versterking door de penthode* niet als triode te schakelen en de behoorlijke steilheid van de stuurFET.
De stevige! tegenkoppeling d.m.v. de weerstand van 220k vindt geheel plaats voor de eindtrafo en de schakeling is direct gekoppeld, voorwaarden voor minimale faseverschuivingen die een dergelijke tegenkoppeling mogelijk maken.
Het geheel levert een schakeling op met een lage vervorming en een lage uitgangsimpedantie.
Al met al zal verwacht ik hier wel goede resultaten van.

Aat, je slaat de spijker hier precies op z'n kop. De gedachte hierachter is dat de eindbuis zeer laagohmig wordt aan de uitgang, zodat de eindtrafo zeer goed aangestuurd wordt. Je merkt dat direct in de lage tonen. De bassen worden strak en hebben niet dat wollige wat je normaal hebt bij buizenversterkers. Bovendien worden de UGT's niet meegenomen in de tegenkoppeling. Dat zorgt voor een wollen deken over de muziek. Het haalt de micro details uit de muziek weg en dat willen we niet, toch? Koppelcondensatoren zitten ook niet in de signaalweg. Dat is ook een groot pluspunt.
vatsea.PNG

Ik heb de simpele versie uit 2014 gebouwd een paar jaar geleden, gewoon omdat ie simpel te bouwen was en behoord nog steeds tot een van mijn favoriete versterkers. Simpele schakelingen werken meestal het best.

Gr. Elpeewee
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 04 dec 2020, 21:29

De elco bij de kathode zit wel in de signaalweg.
Zowel bij de ingang (sturing moet tussen kathode en rooster komen) als bij de uitgang (de wisselstroom van de eindbuis naar de ugt gaat via de elco). :bakkie:
Anne

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 04 dec 2020, 22:49

Ik heb inmiddels een aantal verschillende Trans versterkers beluisterd en die blinken allemaal uit in een mooi stak plaatje wat wordt neer gezet met veel detail.
Met een traditionele buizen versterker heb ik dat eigenlijk nog niet zo gehoord.
Wat dat betreft een goede keuze om hier mee aan de gang te gaan.
Leuk project Ik ga dat even volgen hier.

AatV

Berichtdoor AatV » vr 04 dec 2020, 23:38

Ah!buis schreef:De elco bij de kathode zit wel in de signaalweg.
Zowel bij de ingang (sturing moet tussen kathode en rooster komen) als bij de uitgang (de wisselstroom van de eindbuis naar de ugt gaat via de elco). :bakkie:
Anne

Als je nu toch bezig ben Anne, je vergeet de elco's uit de voeding, nu ligt de RC tijd van deze grote elco's over het algemeen "jenseits" wat hoorbaar is maar toch. :lol:
Nu ik toch bezig ben : vind "signaalweg" een onwoord. Zouden we niet veel liever het ouderwetsche "stroomkringen" gebruiken, maakt de invloed van de opvolgende trappen allemaal een stuk duidelijker.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 05 dec 2020, 11:40

AatV schreef:Als je nu toch bezig ben Anne, je vergeet de elco's uit de voeding, nu ligt de RC tijd van deze grote elco's over het algemeen "jenseits" wat hoorbaar is maar toch. :lol:
Ja, dat is wel zo, maar ik wou niet overdrijven :sure: :lol:
Nu ik toch bezig ben : vind "signaalweg" een onwoord. Zouden we niet veel liever het ouderwetsche "stroomkringen" gebruiken, maakt de invloed van de opvolgende trappen allemaal een stuk duidelijker.
Kan ook, krijg je wisselstroomkring en gelijkstroomkring.Wel wat langer :(
Anne

peterl

Berichtdoor peterl » za 05 dec 2020, 13:53

Ik had gisteren van mijn over buurman een mooie 2 kanaals Gould 4030 digitale storage scope gekregen, hij deed er niets meer mee sinds hij gestopt was met zijn zendamateur werk.
Aantal leuke metingen gedaan en toen ik hem weer opnieuw aanzette een beetje knisperend(pruttelend) geluid uit de achterzijde en de buis viel uit. :(
Geen licht meer in de buis, wat kan daarmee aan de hand zijn, ik heb ook geen idee hoe oud het beestje is. Elco's?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 05 dec 2020, 15:35

Jammer Peter. Zoek het eerst in de hoogspanning.
Eigenwijs is ook wijs!

peterl

Berichtdoor peterl » za 05 dec 2020, 16:21

Ik vond dit voedingsschema van de Gould, kan ik daar verder wat mee uitzoeken?
Want ik denk dat laten repareren de moeite niet waard is, of vergis ik me daar in?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 dec 2020, 16:36

Jammer. Maar een scoop met geknetter lijkt wel erg op overslaande HS. Bij een scoop staat de kathode meestal op een paar kV negatieve HS. Kan dus wel kloppen aan de achterkant. Zou hem eens inspecteren bij de buisvoet. Kan best een los contact zijn of een doorgeslagen condensator in de HS-cascade.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Terug naar “Versterkers”