Ook nog even gespeeld met de printtekening, eenzijdig gemaakt
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Dank je Anne, door dat weerstandje iets op te schuiven is het probleem opgelost zie ik. maar kan ik het dan als enkelzijdig printje laten maken, want je zit toch met de doorsolderingen die aan de onderkant moeten worden bevestigd van b.v de elko en de potmeter?Ah!buis schreef:Lijkt me handiger om de tekst naast de onderdelen te zetten anders zie je er, met de onderdelen erop, niks meer van.
Ook nog even gespeeld met de printtekening, eenzijdig gemaakt![]()
Anne
Succes Douwe, als het niet lukt zal ik proberen het duidelijker te omschrijven.douwebakker schreef:Dank voor je bericht Peter. Ik ga er vanmiddag even mee (voor de zoveelste keer) aan de slag. Het gaat bij mij steeds mis met die library maneger.
Ik heb vorig jaar ook al een boek van elektuur aan geschaft. “Kicad like a pro” , maar ben verre van professional.
Douwe
Och ja, maakt niet zoveel uit.Ik heb altijd de neiging om draadbruggen te willen vermijden voor zelfgebakken eenzijdige printen.peterl schreef:Dank je Anne, door dat weerstandje iets op te schuiven is het probleem opgelost zie ik. maar kan ik het dan als enkelzijdig printje laten maken, want je zit toch met de doorsolderingen die aan de onderkant moeten worden bevestigd van b.v de elko en de potmeter?
Voorkomt zoeken en fouten als er iets mis gaat.Maar idd met alles dicht op elkaar blijft er niet veel plaats voor tekst.Maar is het dan een probleem als de onderdelen er eenmaal opzitten dat je het niet meer kunt zien, of is dat meer als je iets wil doormeten zodat je kan zien wat er hoort te zitten. Zie dat de tekst soms lastig naast de onderdelen te krijgen is.
Ik had er wel aan gedacht maar had zoiets van wel of niet, die kan er zeker prima bij op, is nog ruimte. Bedankt Anne, neem ik mee zo.Ah!buis schreef:Och ja, maakt niet zoveel uit.Ik heb altijd de neiging om draadbruggen te willen vermijden voor zelfgebakken eenzijdige printen.peterl schreef:Dank je Anne, door dat weerstandje iets op te schuiven is het probleem opgelost zie ik. maar kan ik het dan als enkelzijdig printje laten maken, want je zit toch met de doorsolderingen die aan de onderkant moeten worden bevestigd van b.v de elko en de potmeter?Voorkomt zoeken en fouten als er iets mis gaat.Maar idd met alles dicht op elkaar blijft er niet veel plaats voor tekst.Maar is het dan een probleem als de onderdelen er eenmaal opzitten dat je het niet meer kunt zien, of is dat meer als je iets wil doormeten zodat je kan zien wat er hoort te zitten. Zie dat de tekst soms lastig naast de onderdelen te krijgen is.
Printtekening van even terug nog wat verandert, kan nog een weerstand bij![]()
Anne
Te laat, viewtopic.php?f=7&t=29271&start=340Barry2001 schreef:+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.
Ah!buis schreef:Te laat, viewtopic.php?f=7&t=29271&start=340Barry2001 schreef:+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.![]()
Anne
Ah!buis schreef:Te laat, viewtopic.php?f=7&t=29271&start=340Barry2001 schreef:+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.![]()
Anne
Jazeker, daar verandert niks aan. Bovenzijde componenten, onderzijde solderen, de gaten zijn doorgemetaliseerd, vloeit mooi door.peterl schreef:Ah!buis schreef:Te laat, viewtopic.php?f=7&t=29271&start=340Barry2001 schreef:+1 voor de Reference Designator ipv Value. Oja, als je die 2e 1k weerstand omdraait kun je ‘m aan beide kanten op top aansluiten, ben je dat spoor op bottom kwijt en heb he alles op top zijde.![]()
AnneJa, Anne was je al voor Barry, maar mijn vraag was, als ik alles aan 1 zijde plaats hou ik dan nog wel de de doorsolderingen naar de onderzijde op de onderdelen? en ik ga dan toch nog kijken om de waarden er bij naast te zetten.
Goed nu de waarden er in en de reverentie er bij naast geplaatst, ook meteen geleerd om de grootte aan te passen van de tekst.Kappa7 schreef:Je hebt nog best wel wat tekst over je koperbannen staan.
Kan op zich wel maar maakt het minder leesbaar.
Verder heb je de waarde van de componenten gegeven in het component zelf en het reverentie nummer weg gelaten.
Dat kan en is een keuze die je kunt maken, gebruikelijker is het om een reverentie nummer te laten zien maar naast het component.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je nu niet meer kunt zien welk component waar zit en dat je nu ook de waarde niet meer kunt lezen zo dat het fout zoeken wat lastiger maakt.
Zal voor dit printje niet veel uit maken maar als het complexer wordt is het wel handig om te zien waar wat zit.
Dan verander ik die in 0.8mm, ik heb bij jpcpcb een aantal bestellingen gedaan en dat bevalt goed, maar waren eerder kant en klare gerbers.Barry2001 schreef:Waar ga je bestellen, JPCPCB? Over het algemeen staan hun mogelijkheden wel op de site, over de tekst staat bv dit:
jlc_peter.JPG
Daar staat dat de minimale hoogte ook 0.8mm mag zijn, ipv de 1.0mm die ik vertelde, ik houd altijd 1.0mm aan.
Met twee relais zou de rimpel op die elco wat groot worden, vandaar dikker.Met één relais zou 't vermoedelijk niet hoeven (niet nagerekend).Maar te klein is niet goed en voordat ie echt te groot wordt moet je wel heel erg overdrijven.peterl schreef:Anne ik heb omdat ik geen gebruik heb gemaakt van het 2e relais de waarden van de transistoren hetzelfde gelaten, alleen de elco aangepast, of hoefde dat ook niet?