Met de komst van de Raspberry Pi en veel andere min Pc's is er dus een stroom aan mogelijkheden ontstaan.
Ik heb dan uiteraard mijn voorkeuren, laat het duidelijk zijn, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat.
Het meest voorkomende is dat men al wel muziek heeft en dat op de PC heeft opgeslagen.
Soms ook op een NAS ( Network Attached Storage), en ook wil men nogal eens via het internet streamen met Spotify of Qobuz, Wimp of andere diensten.
Het begin is vaak de speler, en dan is er de server die dan de muziekbestanden heeft opgeslagen.
We spreken dan van een cliënt en server, die dus ook aparte software functies daarvoor nodig heeft.
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat de cliënt/server software van de LMS (LogitechMediaServer) mijn voorkeur heeft, maar dat is dan mede omdat dit nog steeds als open source is ondersteund, waar het ook van oorsprong vandaan komt.
De Squeezebox is ontstaan uit vrijwilligers en bestaat nu ook nog steeds door de vrijwilligers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Squeezebox_%28network_music_player%29
Door het beschikbaar stellen/maken van de software van de speler/cliënt is het mogelijk je eigen stabiele Squeezebox te bouwen.
Laat ik uitgaan van een stabiele opzet om de situatie thuis te realiseren.
Een NAS ( Network Attached Storage) of wel een zuinige mini PC die de bestanden kan beschikbaar stellen via het netwerk.
Dat kan heel makkelijk met een NAS die dan de Squeezebox software al aanwezig heeft met een app of een toevoeging die op die nas mogelijk kan worden voorzien zoals die er wel zijn bij de bekende merken.
Zelf een opzet maken met een zuinige mini ITX kan dan uiteraard ook, en dan heeft de Vortexbox 2.3 (huidige situatie) de duidelijke voorkeur.
Je hebt dan een server en speler in een, met een redelijk makkelijk webinterface.
Die zijn er uiteraard in verschillende merken, kwaliteiten, prijzen, maar wat zeker een pre is dat er passieve koeling op zit, ( geen bewegende delen) zoals b.v. de Asrock itx Q1900DC met een laptop voeding, maar meestal dan wel duurder, maar een aangepaste pico voeding kost dan ook weer het nodige.
Dan gebruik ik zelf de Intel DN2800MT Mini-ITX, die dan weer het voordeel heeft van de lage opbouw.
http://www.minipc.de/catalog/il/1773
Dit is mogelijk de volgende keer niet te vinden, maar er komen steeds meer van dit soort oplossingen.
De software van Vortexbox 2.3 is dan op basis van de Linuxdistributie Fedora 20 en de Intel chips x86 PC, wat inhoud dat een Mac of een andersoortige daar niet zo maar op draait.
Een Apple Mac mini kan dan mogelijk ook een oplossing zijn maar ik heb inmiddels begrepen dat de laatste versies van LogitechMediaServer dan weer wel een nieuwere OSX nodig hebben.
Ik ben daar niet goed mee op de hoogte.
Dus servers in huis zijn een geschikte NAS of de zelf samengestelde/opgebouwde dedicated zuinige PC, we blijven wel een beetje groen bezig.

Voor de streaming van uit/af het Internet is dan de welbekende Modem/router met een draadloze verbinding nodig. (Wifi), die dan ook gebruikt kan worden voor het streamen en bedienen in de thuis situatie.
De Raspberry Pi is wel een goede speler, zeker i.c.m. de verschillende I2S Dac-jes die er tegenwoordig zijn.
De standaard, zeg maar eerste Raspberry had nog geen aansluiting (P5 header) voor de pinnen die nodig zijn voor de HiFiBerry uitbreidingen, en de verschillen anderen die er inmiddels voor zijn ontwikkeld. Als je dus 2e hands koopt wel even opletten.
Dit is een extra set pinnen die later zijn toegevoegd en nu bij de Raspberry B+ inmiddels zijn geïntegreerd in het totaal van de pinaansluiting.
Het maken van/voor software zijn inmiddels zover gevorderd dat er keuze is ontstaan uit verschillende hoeken van benadering en ook meestal weer vanuit de Open Source beweging.
Mijn ervaring met verschillende uitvoeringen is dan dat de piCorePlayer het meest stabiel is.
Uiteraard heb ik verschillende oplossingen geprobeerd, maar dan blijft de duidelijk winnaar naar mijn idee de piCorePlayer,
PiCorePlayer is dus een aangepaste distributie met het heel kleine, maar doelmatige Tiny Core Linux.
Edit : 119-01-2015, Nu dus ook een presentatie van Powerpoint/Impress toegevoegd.