Advies voor toslink kabel?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

VintageHarry

Advies voor toslink kabel?

Berichtdoor VintageHarry » ma 03 jun 2019, 21:45

Voor het verbinden van een CD-speler met een DAC zoek een fatsoenlijke optische kabel. Er is van alles op dit gebied te koop, waarbij de prijzen variëren tussen een paar kwartjes en onbetaalbaar. Nou geloof ik niet in het bekende elfen-bij-maanlicht verhaal (of maken die alleen zilveren kabels? :wink: ) maar ik zou me kunnen voorstellen dat er in de voordeliger prijsklasse toch wel enige verschillen zijn. Is glasvezel bijvoorbeeld beter dan plasticvezel? Het gaat maar om een korte interlink, max 1 meter.
Iemand een advies of een (merk)aanbeveling?

Bert61

Re: Advies voor toslink kabel?

Berichtdoor Bert61 » ma 03 jun 2019, 22:29

Ik heb daar ooit een cursus in gevold in Best
Was opgezet door Amphenol Draka en weet t niet meer ook al verdwenen
Moest dat leren lassen en meten met een TDR incl het lassen van de glazen vezel
Nooit iets mee gedaan was een dure workshop ofzo iets
Terzake
Ik ga er van uit dat het plastic is en het uiteinde moet vlak zijn en schoonzijn en !
Goed tegen het optisch lensje aan de andere kant aansluiten
Dus het is zeker van belang dat je een deugdelijk connectortje aan hebt zitten en geen pruts spul
Zodat de vezel er vlak tegen aan gedrukt blijft
Daar zit de meeste demping ( = elende )van dat stukje
Als er teveel demping is doet het niet En als het los erin bungelt dan wel dan niet
Maar welk merk goed is ?
Misschien dat er leden zijn met gebruikers ervaring
shit draadje vergeten :oops:

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 03 jun 2019, 23:08

Ik gebruik gewoon media markt spul eigenlijk (Vivanco?)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 03 jun 2019, 23:09

Bert, Toslink is een standaard kabeltje voorzien van standaard connectortjes wat je op iedere hoek van de straat kunt kopen.Toslink == multimode == plastic != glass. Gewoon een degelijke kopen bij Allekabels of zo. Enige verschil zit in deugdelijkheid. Hoeft niet meer dan een tientje te kosten.
Peter de Jong

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 03 jun 2019, 23:18

Ik heb een gratis meegekregen Toslink vergeleken met een Van den Hul OPTOCOUPLER Mk II. Het verschil is op een goede installatie duidelijk te horen, merkwaardig genoeg niet alleen aan de details, maar ook aan de klankkleur. Je hoort ook verschillen tussen een middenklasse Toslink, de Van den Hul OPTOCOUPLER Mk II en een 75-ohms coax verbinding, in oplopende kwaliteit, al zal het verschil, afhankelijk weer van de kwaliteit van de rest van de audioketen, na zorgvuldig luisteren in een A-B-test pas herkenbaar zijn, is mijn ervaring. Het meest betrouwbare is natuurlijk een blinde test: jij luistert en iemand anders verklapt niet welk kabel er nu in zit. Tip: wees voorzichtig met de uiteinden want de lensjes aldaar worden makkelijk vies of beschadigd. Zijn daarna wel weer bij te polijsten met zilverpoets, al zal de oude kwaliteit zo niet terugkomen.

John P

Berichtdoor John P » ma 03 jun 2019, 23:33

Mij is opgevallen dat 20 jaar geleden bij de meeste apparaten de Toslink verbinding hoorbaar minder was als de coax verbinding. Tegenwoordig lijkt het verschil miniem, over het algemeen gezien. Ik denk dat de omzetter van licht naar stroom beter geworden is.
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 03 jun 2019, 23:46

Goh, en ik heb een aantal van deze https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1520 en deze https://www.allekabels.nl/searchresult. ... rd=1081235 Merk echt geen draad verschil gehoormatig. Al heeft die laatste losse beschermdopjes om de kabel te beschermen. En die natuurlijk altijd zoek raken nadat je de kabel in gebruik hebt genomen. Dit is een beetje zelfde discussie als met UTP kabel en USB kabel. De een hoort dramatische verschillen, de ander helemaal niet. Volgens mij is dat gewoon genetisch bepaald: Dat kun je alleen maar voor je zelf uitproberen.

Op zich zijn die toslink connectors vrij fragiel. Eigenlijk blijven die lichte plastic stekkertjes met een dunne fiberkabel beter zitten dan die zwaardere en dikke superduper kabels. Die raken veel makkelijker los. En bedenk dat alle Toslink ontvangertjes en zendertjes die aan de achterkant van een apparaat zitten een plastic dingetje is van Toshiba of Sharp van een paar kwartjes. Betere zijn er niet en een dure kabel gaat ze ook echt niet beter maken. Het kabeltje zelf is een massief PMMA fiberdraadje van 1mm dikte.

@John

Toslink heeft in principe wat meer jitter dan coax. Het heeft niet zozeer met de elektronen <--> fotonen omzetting te maken maar met het gegeven dat moderne DAC's de jitter beter kunnen onderdrukken. Daardoor is het verschil minder hoorbaar geworden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 04 jun 2019, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » di 04 jun 2019, 0:01

Een overweging is wel dat een heel stevige stijve kabel eerder tot gevolg heeft dat de connector ongewild uit het apparaat wordt getrokken. Herder gaat het verhaal dat te sterke bochten leiden tot signaalverlies.
@Pjotr, bedankt voor de uitleg.
Waar een weg is is ook een omweg.

dre

Berichtdoor dre » di 04 jun 2019, 9:01

Het is alweer een tijd geleden dat ik verschillende toslink kabels getest heb......
In ieder geval klonk coax altijd beter,maar van de geteste coax kabel klonken de toslinkkabels met een muliticore kern beter als een massieve.

En nog wat om de discussie op gang te houden! :sure:
https://www.lexicommultimedia.nl/review ... rschillen/
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 jun 2019, 9:22

dre schreef:En nog wat om de discussie op gang te houden! :sure:

Het zullen best aardige jongens zijn maar ik lees mij daar toch een technische verkooponzin verderop op die site dat ik hun epistels met een flinke korrel zout neem Dre.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 04 jun 2019, 9:54

Zouden er eigenlijk ook onfatsoenlijke optische kabels bestaan ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 jun 2019, 10:26

ray5150 schreef:Zouden er eigenlijk ook onfatsoenlijke optische kabels bestaan ?

Als het geen grap is nomineer ik deze: http://elitechoice.org/2008/07/14/world ... sts-32825/ Voor die prijs krijg je dan wel een "paar". Hoezo paar? Zou er een trouwacte bij zitten? :D
Peter de Jong

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 04 jun 2019, 10:33

Mijn enige toslink kabeltje is er een van €12,95. Ik had 1,5 meter nodig, anders was ik goedkoper uitgeweest. Gewoon bij de mediamarkt gehaald. Ik heb hem vergeleken met een Nordost toslink van € een-maand-huur-voor-mijn-huis, gelukkig heb ik niet de oren van Wieger. Scheelt me een hoop geld.
Zoals eerder geschreven, neem een lekker licht kabeltje, dat trekt de aansluiting in je cd speler, tv, dac, enzovoorts niet kapot.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 04 jun 2019, 10:44

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:Zouden er eigenlijk ook onfatsoenlijke optische kabels bestaan ?

Als het geen grap is nomineer ik deze: http://elitechoice.org/2008/07/14/world ... sts-32825/ Voor die prijs krijg je dan wel een "paar". Hoezo paar? Zou er een trouwacte bij zitten? :D

Het was geen grap, en niet de Nordost kabel waarmee ik mijn cheapo draadje heb vergeleken. Ze maken ze trouwens niet meer, alle optische kabels zijn uit het assortiment.
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 04 jun 2019, 11:21

Iedereen bedankt voor de reacties! :)

Pjotr schreef:Gewoon een degelijke kopen bij Allekabels of zo. Enige verschil zit in deugdelijkheid. Hoeft niet meer dan een tientje te kosten.
Zoiets was ik ook oorspronkelijk van plan. Mijn gewone interlinks zijn vooral van het merk HQ, en daar heb ik geen klachten over. Deze firma levert ook toslink kabels, dus dacht ik daaraan. Maar goed, dan kijk je nog eens op het net en vraag je je af wat de verschillen zijn. Vandaar toen een vraagje hier. Super-oren heb ik bepaald niet, dus simpel en degelijk is goed genoeg.

dre schreef:En nog wat om de discussie op gang te houden! :sure:
Ja, die had ik voorheen ook al gevonden. Hoe duurder, hoe beter, en vooral niet vergeten om de kabel in te spelen :roll:

dre

Berichtdoor dre » di 04 jun 2019, 11:55

HQ......
Veel plastic,geen koper. :mrgreen:
Daar is wel wat te winnen in ieder geval.
потому что он может!

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 04 jun 2019, 12:08

Waarom moet een optische kabel trouwens afgeschermd of zelfs dubbel afgeschermd zijn zoals je vaak ziet? Elektrische zaken (230V, GSM, Wifi) hebben daar toch geen invloed op? Zolang alles maar lichtdicht is lijkt me dat genoeg :?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 jun 2019, 12:22

Ik vraag mij af of dat een elektrische afscherming is. Het dunne 1mm plastic fibertje moet wel beschermd worden tegen mechanisch "onfatsoen". Verder wil je geen storend extern strooilicht in de Toslink ontvanger en moet het fibertje afgeschermd zijn tegen omgevingslicht. Denk dat ze dat bedoelen :mrgreen: 2e Linkje wat ik gaf bij Allekabels is merk HQ (soort Chinese Yoko). Doet het prima.
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 04 jun 2019, 13:19

Bedankt! Allekabels zet er geen merk bij, maar ik vond ze al verdacht veel op HQ lijken. Aangezien jij deze al getest hebt lijkt me dit een verantwoorde aankoop :wink:

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » di 04 jun 2019, 17:28

Hoi Harry, een toslink verbinding is een data verbinding, bestaande uit ééntjes en nullen, (aan-uit-aan enz...) een dac welke deze data inleest zet dit om naar de analoge informatie , met data is het zo dat het data signaal er is , of dat het er niet is, er zit dan ook geen klankverschil tussen de diverse toslink kabeltjes, wel is het zo dat de hele goedkope kabeltjes vaak een beetje los zitten en makkelijk uit het toestel vallen, dus een net iets minder goedkoop kabeltje is vaak wat beter omdat deze beter vast klikt in de aansluiting van je toestel.
ZBA donateur.

dre

Berichtdoor dre » di 04 jun 2019, 18:17

Precies!
Alles klinkt hetzelfde! :yeah:
потому что он может!

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 04 jun 2019, 18:25

Olaf Markus schreef:Hoi Harry, een toslink verbinding is een data verbinding, bestaande uit ééntjes en nullen, (aan-uit-aan enz...) een dac welke deze data inleest zet dit om naar de analoge informatie , met data is het zo dat het data signaal er is , of dat het er niet is, er zit dan ook geen klankverschil tussen de diverse toslink kabeltjes.

Helaas, was het leven maar zo makkelijk. Ik heb ooit een electrotechneut op bezoek gehad die voor ruimtestations apparatuur maakt en van hetzelfde was overtuigd. Na 2 x 3 minuten testen (zie boven) wist hij beter en minder, want waarom het anders klinkt op een andere kabel weten we nog steeds niet. Het lijkt net de wereld van de luidsprekers. ....

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 04 jun 2019, 18:30

P.s.: Gebruik bij een coax-verbinding altijd een echte coax-kabel en liefst stekker, omdat de frequentiekarakteristiek van de kabel tot circa 30 MHz vlak moet zijn wil je voorkomen dat je DAC nulletjes en eentjes door elkaar haalt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 jun 2019, 19:03

dre schreef:Precies!
Alles klinkt hetzelfde! :yeah:

Behalve Madonna als ze haar autotune vergeten is :lagge:
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 jun 2019, 19:10

Wieger61 schreef:P.s.: Gebruik bij een coax-verbinding altijd een echte coax-kabel en liefst stekker, omdat de frequentiekarakteristiek van de kabel tot circa 30 MHz vlak moet zijn wil je voorkomen dat je DAC nulletjes en eentjes door elkaar haalt.

Gek genoeg is dat met niet al te lange kabels niet het geval. Een gewone interlink, ja zelfs kaliber dropveter, blijkt het vaak ook prima te doen. Heb er zelfs meldingen van gezien dat het beter klonk. Levendiger, ruimtelijker en zo, enz.
Peter de Jong

Terug naar “Kabels”