Micro-monitor met TB W3-1364s "plantenbak"

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Micro-monitor met TB W3-1364s "plantenbak"

Berichtdoor arjank » do 08 jul 2010, 11:14

Voordat mijn mega Philips project van start gaat ga ik eerst mijn pc voorzien van een paar mini speakers.
Omdat ik de tangband W3-1364s al een heel tijdje heb liggen dacht ik dat het eens tijd werd om deze mooie speaker in een kastje te proppen :D

Omdat ik geen zin heb om de standaard 6 mdf planken te gaan gebruiken ben ik gisteren het tuincentrum binnen gestapt om een paar solide plantenbakkies te kopen. Formaat 21x21x21cm, inhoud exact 5 liter, precies wat ik nodig heb. Het front maak ik van mdf, de W3 komt in een van de boven hoeken en de bassreflexpijp in de tegenoverliggende beneden hoek.
Het wordt een standaard bassreflex pijpje van 30mm (63mm lang) waardoor de afstemming op 69hz uitkomt, prima voor een 3"breedbander die bij de pc komt te staan.
Dan komt er nog een notch filtertje, effe wat gesimuleerd in boxsim en het resultaat mag er wezen.

L=0,68mh
C=2,2uf
r=5,6 ohm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door arjank op ma 23 aug 2010, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

BertDB

Re: TB W3-1364s plantenbak (tussendoor projectje)

Berichtdoor BertDB » do 08 jul 2010, 11:25

Een beetje oplopend hoog kan wel mooi zijn naar detail natuurlijk, ik hou er zelf ook wel van (de alpair 5 heeft dit ook :wink:). maar hier loopt het wel erg veel op, niet? :P
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

arjank

Berichtdoor arjank » do 08 jul 2010, 11:39

Vergis je niet, onder 30 graden blijft er boven de 10khz weinig over. Als dit een dome tweeter zou zijn dan zou het niet lekker klinken :D
De simulatie is trouwens gedaan met de Visaton frs8 waarvan ik de parameters heb aangepast, in het hoog wijkt deze ook iets af van de W3-1364s.
En mocht het hoog in de praktijk te veel zijn dan zet ik er een andere condensator(waarde) in.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 08 jul 2010, 18:07

arjank schreef:En mocht het hoog in de praktijk te veel zijn dan zet ik er een andere condensator(waarde) in.

Je kunt ook een klein weerstandje plaatsten voor de condensator, dan zwak je het deel dat door de condensator kan ietwat af. Werkte bij mij beter dan een andere spoel- of condensatorwaarde

arjank

Berichtdoor arjank » vr 09 jul 2010, 16:22

Ik heb de filteronderdelen in huis, de waarden zijn nu iets aangepast.
L = 1mh
C = 2,7uf
R = 5,6ohm

Hieronder de simulatie, het gebied rond de 1khz is nu iets meer gedempt als met de spoel van 0,68mh.
Mocht het nog te veel zijn dan maak ik R 6,8ohm.

arjank

Berichtdoor arjank » za 10 jul 2010, 15:29

Ik heb alvast de frontjes gemaakt, moet ze nu alleen nog aflakken.
De uitsparing voor de speaker heb ik aan de binnenzijde flink afgerond om reflekties te vermijden.
De hoeken van de frontjes worden ook nog iets afgerond, dat staat mooier bij de plantenbakken :D

k.p.

Berichtdoor k.p. » di 13 jul 2010, 22:39

Dank je voor het antwoord. Leuk project. Mag ik vragen waar je deze weg hebt en hoeveel ze kosten? Bij Henkjan en AE zie ik ze niet op de site staan of ik kijk niet goed. De driver lijkt net als de Omnes Audio bb3.01 een mooie open korf te hebben en ik vraag me nog steeds af of er een beter alternatief is. Als je toevalig een keer zin heb zou je hem dan zonder baffle oid willen meten onder de hoeken 0, 180 en iets van 30 graden. Dit geeft al snel een indicatie van hoe hij zich gedraagt als dipool.

arjank

Berichtdoor arjank » wo 14 jul 2010, 8:42

Dank je voor het antwoord. Leuk project. Mag ik vragen waar je deze weg hebt en hoeveel ze kosten? Bij Henkjan en AE zie ik ze niet op de site staan of ik kijk niet goed. De driver lijkt net als de Omnes Audio bb3.01 een mooie open korf te hebben en ik vraag me nog steeds af of er een beter alternatief is.

http://www.spectrumaudio.de/breit/tangb ... 1364S.html

Deze heeft inderdaad veel weg van de Omnes, maar volgens mij heeft die een kunststof korf en een normaal paieren membraan. De W3-1364 is denk ik wel de mooiste 3" die Tangband gemaakt heeft (papier met bambo vezel), klinkt in het hoog ook zijde zacht (ondanks dat het hoog volgens de grafiek op loopt). Het voordeel van de Omnes is dat die 4ohm is waardoor hij een hoger rendement heeft (niet helemaal waar natuurlijk).

Als je toevalig een keer zin heb zou je hem dan zonder baffle oid willen meten onder de hoeken 0, 180 en iets van 30 graden. Dit geeft al snel een indicatie van hoe hij zich gedraagt als dipool.

Ik zou in iedergeval iets of wat aan baffle gebruiken anders blijft er onder de pakweg 1000hz weinig over. Dit kan ik wel een keer meten.

arjank

Berichtdoor arjank » do 15 jul 2010, 21:08

De frontjes beginnen aardig te blinken 8)

Mijn methode voor pianolak:
-schoolborden verf
-3 lagen jachtlak
-schuren
-jachtlak
-etc. tot het er glad uit ziet
-polijsten met lappenschijf en polijstpasta :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 15 jul 2010, 23:48

Inderdaad mooie driver.

Groot verschil met de o.a. is ook de Xmax, die is met 0,5 wel flink lager. Qua prijsstelling zo te zien ook prima, mooi ding!

arjank

Berichtdoor arjank » vr 16 jul 2010, 8:40

De xmax is inderdaad (volgens de berekening) niet hoog. Toch valt de (hoorbare)vervorming best mee als hij boven die 0.5mm uit komt. De spreekspoel is voor zo'n kleine driver nog redelijk lang dus de aandrijving valt niet abrupt weg.
Ik heb het drivertje al in het kasje getest en ben onder de indruk, voor bij mijn audio-pc als monitor zijn ze perfect. Ook het laag valt niet tegen, vanaf 60hz produceert hij toch een behoorlijke portie bas dat had ik niet verwacht. Je merkt dat dit bij de meeste "normale" muziek voldoende is, je mist niets.
Het middengebied is erg mooi ( ik heb de LCR weer aangepast, L=068mh, C=5,6uf en R=5,6ohm), en het hoog is zijde zacht, heel mooi.

arjank

Berichtdoor arjank » za 17 jul 2010, 16:24

Helemaal strak is het nog niet maar het begint er op te lijken :D

arjank

Berichtdoor arjank » za 24 jul 2010, 13:34

Na veel schuren, lakken en polijsten.....

spammetje

Berichtdoor spammetje » za 24 jul 2010, 13:44

Ziet er goed uit ! Zo wil ik mijn Black Beauty ook wel hebben.
Project 1 [/viewtopic.php] = done, Project 2 [/viewtopic.php] = done

arjank

Berichtdoor arjank » za 24 jul 2010, 16:04

Veel succes ermee, kostte mij in ieder geval veel tijd om ze zo te krijgen :lol:
Jouw black beauties zijn in iedergeval zonder naden opgebouwd wat het afwerken een stuk makkelijker maakt.

arjank

Berichtdoor arjank » ma 23 aug 2010, 9:17

Ze zijn eindelijk klaar. Er was iets mis gegaan met het lakken (beschadiging).
Als monitoren bij de PC zijn ze helemaal top, ze laten alles van de opname horen (een mooie eigenschap van een goede breedbander) en ze gaan nog behoorlijk hard ook :D
Vanavond zal ik een aantal metingen doen, so stay tuned.

Ik heb nu ook eindelijk de juiste manier gevonden (en de minst bewerkelijke) om die pianolak te krijgen.

-twee lagen schoolborden verf
-een laag transparante lak (vernis) ik had eerst jachtlak van ruwa maar heb nu een lak van duitse makelij(die is ook minder geel en volgens mij iets harder)
-dan heel licht schuren
-weer een laag transparante lak
-dan heel licht schuren

etc. tot er 5 á 6 lagen transparante lak op zit.

- vervolgens (en dit is belangrijk anders krijg je een sinasappelhuidje) weer met fijn schuurpapier schuren totdat je geen putjes e.d. meer ziet.
-nu kun je gaan polijsten, ik gebruik hiervoor een boormachine met lappenschijf en een blok polijstpasta (groen)

Het resultaat is erg goed moet ik zeggen, geen sinasappelhuidje. Wat je wel kan zien onder bepaalde hoeken zijn lichte glooingen in het oppervlak, hier kun je volgens mij als hobby-ist weinig aan doen. Misschien dat het er aan ligt dat ik een lappenschijf gebruik ipv een excentrische polijstmachine.

arjank

Re: Micro-monitor met TB W3-1364s "plantenbak"

Berichtdoor arjank » ma 23 aug 2010, 20:12

Hier zijn dan de metingen en het uiteindelijke filter.
Meetafstand was 60cm zodat ik een lagere onderste grensfrequentie kon selecteren, die korte afstand is geen probleem omdat je hier met een klein eenwegsysteem te maken hebt.
Ik denk dat de metingen voor de meesten wel duidelijk zijn.

Wat opvalt (en wat wel was te verwachten) is het verschil tussen meten onder een hoek naar de lange en korte zijde toe. De meting naar de lange zijde geeft duidelijk een veel rechtere frequentiekarakteristiek, op deze valt helemaal niets aan te merken :D 8)
In het laag kun je mooi zien dat hij tot aan de afstemfrequentie van 69hz zijn werk doet, prima voor zo'n kleine breedbander. Al met al heb ik helemaal niets te klagen, ook de watervaldiagrammen vertonen geen resonanties.

Het filter (LCR) is nu als volgt:
L= 0,47mh (0,25ohm)
C= 9,4uf (2x4,7)
R= 4,7ohm

arjank

Berichtdoor arjank » do 26 aug 2010, 11:27

Na 3 dagen luisteren kan ik zeggen dat de micro-monitors geslaagd zijn. Ze staan bij mijn pc als monitors, ik luister hier muziek, speel met bas er over en kan opnames maken. Het mooie van deze speakers is hoe relaxed en getailleerd ze klinken. Ook het stereobeeld is subliem, beter dan van alle meerweg systemen die ik ooit heb gehoord. Ik heb ze aan een bekende laten horen en die zei: "zo moeten luidsprekers klinken, aangenaam en rustig maar toch alle details laten horen"
Ik dacht veel opnamen te "kennen" maar ik hoor heel veel details in de opnamen veel en veel duidelijker dan dat ik ze ooit heb gehoord. Het is nu alsof die kleine details heel erg vanzelfsprekend zijn, maar dat zijn ze niet bij de meeste weergevers. Het is verslavend naar die kleine speakers te luisteren 8) Door hun eigenschappen zijn ze ideaal als opname monitor ik zou niet weten waarom ik grotere monitoren nodig zou hebben, ze laten alles horen en gaan voldoende hard in een ruimte van 8 vierkante meter :D Tuurlijk hebben ze hun beperkingen in het sublaag maar je mist het niet.
Een aanrader voor iedereen die achter de pc muziek maakt (niet geschikt voor house e.d i.v.m. laagweergave).

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » do 26 aug 2010, 14:32

Leuke speakers! :D Je hebt wel mazzel dat ze bij de pc mogen staan van je vriendin, van mijn moeder mogen daar alleen maar melkpakjes..
arjank schreef:Tuurlijk hebben ze hun beperkingen in het sublaag
Wat zou jouw volgende project nou worden? :lol:

arjank

Berichtdoor arjank » do 26 aug 2010, 16:06

Wat zou jouw volgende project nou worden?

viewtopic.php?f=15&t=9557 The opposite :mrgreen:

Terug naar “Oude Showcases”