Pagina 1 van 1

HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 10:30
door kradav
Ik dacht laat ik eens speakers maken voor bij mijn computer. Laatst toevallig in
een zaak picolino's horen spelen dus gelijk 2x Vifa 9 BG 119/8 gekocht! Hier een
simpel kastje bij gemaakt aangesloten en..........

DRAMATISCH! onder de 300hz niks daarboven totaal uit balans heel scherp Hoofdpijn!

Er was me verteld dat een filter niet perse nodig was met de vifa klopt dit?
Ben nu dus van plan de kast en eventueel filter helemaal opnieuw te maken
had zelf in gedachte de CT-222 kast te bouwen (mooi klein voor bij de pc)
is dit wel verstandig?

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 10:51
door arjank
Die vifa heeft inderdaad een filtertje nodig om de bafflestep te compenseren, anders is het middengebied te duidelijk aanwezig.
Het filtertje is niet complex. Ik weet zo even niet de waarden voor de componenten maar ik kan wel iets simuleren in Boxsim.
De CT-222 is denk ik iets te smal voor die vifa of niet?

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 11:03
door kradav
Alle hulp is welkom dus als het voor me wil simuleren in boxsim graag! De ct-222 is idd smal misschien wel te smal maar kon zo
geen ander ontwerp vinden voor op m'n bureau.
Breeder zou wel mogen dieper & hoger liever niet.

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 12:52
door bartsegers
Hoe heb je alles aangesloten, gaat daar niks mis?

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 12:55
door kradav
Nee lijkt me niet is heel simpel aangesloten:
Versterker -> poolklem -> speaker

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 17:15
door wouter
De breedte van de Picolino moet je eigenlijk aanhouden voor een goed functioneren van het filter

jij hebt de luidspreker van de picolino 2, dus check hier wat daarover een passende reactie is:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... no2_en.htm

Filteronderdelen zijn:
0,33 mH spoel
15 uF condensator
3,3 Ohm (mox) weerstand - 4 a 5 Watt is voldoende

Heb de units zelf ook, zijn echt heel lekker klinkende units - nooit scherp mits goed gefilterd etc.

Succes

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: do 26 nov 2009, 8:56
door kradav
Wouter bedankt voor je reactie! ik heb het ct-222 ontwerp aangepast aan de breedte van de picolino
en de benodigde filter onderdelen besteld bij caps 'n coils

nu hopen dat het beter klinkt als het in elkaar zit O:)

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: do 26 nov 2009, 9:07
door Henkjan
zou goed moeten gaan, want die Vifa is een heel fijn speakertje, een van de betere breedbanders in die maat.

dat scherpe kan ik me absoluut niet voorstellen, stond er niet nog een equaliser actief? zo zonder filter krijg je hooguit een overdreven mid, schreeuwerige stemmen, maar scherpte in t hoog niet.

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: do 26 nov 2009, 10:29
door arjank
Mooi dat wouter de waarden voor het filter heeft kunnen opsnorren, hoef ik geen filter te simuleren :D
Die vifa is inderdaad een mooi drivertje en ook ik verwacht geen scherpe klank mits juist gefilterd.

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 13:01
door kradav
nou mijn filter onderdelen zijn binnen! maar om te voorkomen dat ik de boel helemaal verkeerd ga solderen .... zou iemand me kunnen vertellen hoe het precies op elkaar en de speaker aangesloten moet worden?

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 13:02
door kradav
Van de filter onderdelen staat hier beneden een fototje

* had ik het allemaal even wat te makkelijk ingeschat *

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 13:43
door kradav
Bouw tot nu toe:
Afbeelding
Filter onderdelen:
Afbeelding

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 14:33
door arjank
De onderdelen dien je parallel aan elkaar te solderen (je hoeft niet te letten op polariteit), dan zet je het hele zaakje in serie met de vifa :D

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 14:56
door kradav
ahh oke zelfs dat is nog niet helemaal duidelijk :oops:
bedoel je zo? :
Afbeelding

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 15:23
door Henkjan
nee, zo
filtertje - dat doe je dus zo.jpg

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 15:27
door arjank
Mooie paint-plaatjes :D
Inderdaad, zoals Henkjan aangeeft is de manier.

Nu kan er niks meer mis gaan.

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 15:30
door kradav
Bedankt Henk Jan & Arjan!!!
De soldeerbout is inmiddels aan het opwarmen :)
Het eindresultaat zal ik nog even posten

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 20:36
door wouter
:roll: ben benieuwd :wink:

Re: HELP... toch een filter nodig?

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 11:52
door kradav
Zo! de boxen zitten in elkaar en de eerste lagen grondverf hebben ze ook gehad
Heb ze heel simpel gehouden omdat ik het voor computer speakers al lastig genoeg vond ;)

Afbeelding

Vond ze zelfs zo goed dat ze even met versterker (t-amp) die ik ervoor ga gebruiken op de plek van mijn Totems mogen staan.

Iedereen bedankt!