Plaatsing speakers op zolder kamer

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

Plaatsing speakers op zolder kamer

Bericht door KoenVW »

Hallo mensen,

Mijn broer gaat binnenkort binnenkort het huis uit, dus de zolder komt tot beschikking! Die is een stukje groter dan mijn huidige kamer dus daar ben ik wel blij mee. Nu zit ik een beetje te twijfelen over de indeling, en vooral de plaatsing van mijn speakers. Er is eigenlijk maar een plek waar ik ze een beetje leuk kwijt kan. Alleen nu heb ik een paar vraagjes daarover!

Ik heb als bijlage een afbeelding gedaan over hoe mijn speakers nu wil neerzetten, alleen daar achter zit een dun wandje van zachtboard oid, want daarachter zit weer een opbergruimte. ( zit propvol )
Wat is het gevolg van zo'n dun wandje achter je speakers?

Er zit zo als ik het nu wou neer zetten ook een schuin plafond er boven, heeft dat nog enige invloed?

Alvast bedankt!
Bijlagen
kamer.png
Vuurkat

Re: Plaatsing speakers op zolder kamer

Bericht door Vuurkat »

Het lijkt mij dat je nu enorm last gaat krijgen van staande golven, met de speakers zo tegen de muur aan (had ik eerst in ieder geval, toen ik ze zo had neergezet).
richard

Bericht door richard »

Je hebt zo een sterke koppeling tussen luidspreker en achterwand/plafond. Waarschijnlijk zal het laag en lage midden versterkt worden weergegeven. Ook kan je last hebben van reflecties tegen het schuine gedeelte. Misschien kun je de luidsprekers iets naar voren halen en het schuine deel bekleden met een dik dempingsmateriaal. Voor het geluidsbeeld is het wel goed wanneer je bank niet helemaal tegen de achterwand staat zoals op het plaatje. Een vuistregel voor de verdeling is: wand achter luidspreker 1/5 luidspreker 3/5 luisterplaats 1/5 wand achter luisterplaats. Daarna een beetje schuiven voor het beste resultaat.
Laatst gewijzigd door richard op za 28 nov 2009, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo heb ik ook een flink aantal jaren gespeeld lang geleden, gaf (met de speakers die ik toen had) geen probleem met staande golven, eerder het tegendeel. wel stonden ze idd wat van de achterwand af. In m'n huidige bios staat het omgekeerd, dus luisterplek onder t schuine dak en speakers in t midden
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vroeger stond het bij mij ook zo opgesteld, omdat dat gewoon de minste ruimte kost.
Nergens last van gehad (niet dat ik me kan herinneren in ieder geval).
Volgens mij kan een slappe wand achter de speakers zelfs in je voordeel werken, zodat niet alle energie teruggekaatst wordt.

Ik denk dat het meest zinnige advies is: speakers neerzetten en aansluiten, klapstoel erbij en dan luisteren wat het beste klinkt (en wat nog een zinnige plaatsing is).
Plaats reactie