Pagina 1 van 1
DIY Tractrix, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 16:24
door arjank
Ik wil het project met de 12" Philips breedbander misschien in het mid-hoog gaan aanvullen met een homebrew trictraxhorn
Ik heb al bedacht hoe ik de hoorn ga realiseren, gezien ik geen cnc freesmachine heb ga ik het op een andere manier doen.
Als eerste ga ik het profiel van de Trictrax in mdf of triplex uitzagen.
In het midden daarvan plaats ik een as/stang zodat ik het profiel om zijn as kan roteren.
Dan pak ik een flinke brok klei of andere kneedbare massa en "prik" het trictraxprofiel erin.
Draaien maar. .... beetje boetseren ...gladmaken...draaien...tot de contravorm er mooi uit ziet
Nu de contravorm klaar is kun je met ieder ander vloeibaar materiaal de Trictraxhoorn maken... en serieproductie starten
Je kunt dan zelfs een PUR-TricTraxhoorn maken , hehhehe.

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 16:44
door Marp
arjank schreef:aanvullen met een homebrew trictraxhorn
Je zou ook een tractrix horn kunnen overwegen.
Hou er overigens rekening mee dat een krimp van meer dan 10% heel gebruikelijk is bij de meeste kleisoorten. Iets om serieus rekening mee te houden als maatgeving belangrijk is.
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 17:01
door arjank
Ja, Tractrix

I know.
Klinkt gewoon leuk, Homebrew Trictrax
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 19:49
door richard
arjank schreef:Als eerste ga ik het profiel van de Trictrax in mdf of triplex uitzagen.
In het midden daarvan plaats ik een as/stang zodat ik het profiel om zijn as kan roteren.
Dat lijkt heel sterk op de manier waarop ze kerkklokken fabriceren. Alleen worden ze dan in brons gegoten:
Je zou de kern kunnen opbouwen uit gasbeton en deze af kunnen werken met een gips/kalkmengsel als roodband. De krimp zal dan waarschijnlijk beperkt zijn.
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 19:53
door sietse
arjank schreef:
Nu de contravorm klaar is kun je met ieder ander vloeibaar materiaal de Trictraxhoorn maken... en
serieproductie starten 
Je kunt dan zelfs een PUR-TricTraxhoorn maken , hehhehe.

Kijk, werkgelegenheid is komende....

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 20:28
door arjank
Kijk, dat is
exact de manier die ik voor ogen had
Alleen op kleinere schaal natuurlijk.
Damn, heb ik dus geen nieuwe methode uitgevonden

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 21:02
door richard
arjank schreef:Damn, heb ik dus geen nieuwe methode uitgevonden

Inderdaad, je kan het winnen van 'Het beste idee van Nederland' wel vergeten.
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: do 29 okt 2009, 23:49
door JvS
Die eer heeft Jag denk ik met zijn hoorngeladen midrange in zijn zeldbouwset.
Hij heeft het toen met gips gemaakt . In die speaker zit nu dus een dikke klomp gips

. Was best wel kliederwerk

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: vr 30 okt 2009, 8:42
door SARK
JvS schreef:Die eer heeft Jag denk ik met zijn hoorngeladen midrange in zijn zeldbouwset.
Hij heeft het toen met gips gemaakt . In die speaker zit nu dus een dikke klomp gips

. Was best wel kliederwerk

Klikkerdeklik topic
Klikkerdeklik filmpje
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: vr 30 okt 2009, 8:47
door arjank
Dat ziet er ook leuk uit, alleen minder praktisch.
Als je eerst een contravorm maakt dan kun je daar van andere materialen je hoorn maken.
Ik moet alleen nog een geschikt materiaal vinden dat niet al te zwaar is maar toch stijf.
Ik ga toch die PUR versie eens proberen
Het wordt dan een vierkant blok met de tractrix vorm erin, net zoals die hoorns van Phio.
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: vr 30 okt 2009, 9:38
door L2GX
Voor zo'n kleine vorm lijkt het me best mogelijk om de mal uit kaarswas te maken en de hoorn zelf uit beton. De was kan dan met warm water weggespoeld worden.
Ik zeg beton omdat puur cement krimpt (maar minder dan gips denk ik) en door aggregaat toe te voegen (hoeft geen kiezel te zijn, google maar eens naar alternatieven) die krimp vermindert.
Heb er ook een linkje voor:
http://propirate.net/betonboxen/.
dit heet 'verloren was' en het grote voordeel is dat je de binnenmal niet demonteerbaar moet maken. Bovendien bindt de was niet met cement of gips wegens waterafstotend!
Heb ik toch nog wat aan m'n kunstopleiding...
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: vr 30 okt 2009, 9:44
door arjank
Over die was heb ik ook al zitten nadenken.
Met beton heb ik al eerder gewerkt, wordt alleen zo zwaar
Het kost echter geen drol, dus het is het proberen waard.
Ook PUR kost geen drol

Re: DIY Tractrix, boetseren/gieten
Geplaatst: vr 30 okt 2009, 20:56
door richard
Is ferrocement geen optie? Kun je dun en stijf maken en is toch steenachtig.
Re: DIY Tractrix, boetseren/gieten
Geplaatst: za 31 okt 2009, 22:59
door arjank
Is ferrocement geen optie? Kun je dun en stijf maken en is toch steenachtig
Ik wist niet wat het was, maar het is denk ik wel een goede optie.
De hoorn wordt dan ook niet al te zwaar.
Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten
Geplaatst: zo 01 nov 2009, 14:42
door Pjotr
arjank schreef:Over die was heb ik ook al zitten nadenken.
Gewoon een paar platen boetseerwas halen bij een handel in kunst materialen. Kost geen drol, b.v. bij
http://shop.keramikos.nl/?c=categories&show=134 Kijk daar eens rond, wellicht nog veel meer lekkers daar voor dit project.
Voordeel van boetseerwas is dat het lossend is als je er later gietbeton overheen giet en je dus je mal behoudt. Krimp kun je omzeilen door eerst de mal aan te smeren met beton of ferrocement en eventueel te wapenen met kippengaas voordat je de rest vol giet. Kan ook prima met gips. Gips kun je in eerste instantie goed wapenen met verbandgaas (Keramikos verkoopt ook gipsverband en allerlei soorten modelgips).
Re: DIY Tractrix, boetseren/gieten
Geplaatst: zo 01 nov 2009, 17:25
door arjank
Gewoon een paar platen boetseerwas halen bij een handel in kunst materialen. Kost geen drol, b.v. bij
http://shop.keramikos.nl/?c=categories&show=134 Kijk daar eens rond, wellicht nog veel meer lekkers daar voor dit project.
Voordeel van boetseerwas is dat het lossend is als je er later gietbeton overheen giet en je dus je mal behoudt. Krimp kun je omzeilen door eerst de mal aan te smeren met beton of ferrocement en eventueel te wapenen met kippengaas voordat je de rest vol giet. Kan ook prima met gips. Gips kun je in eerste instantie goed wapenen met verbandgaas (Keramikos verkoopt ook gipsverband en allerlei soorten modelgips).
Voor dit project is dat inderdaad een goed site voor te shoppen.
Ik ben er nog steeds niet uit wat de beste methode gaat worden.
Ik kan de hele hoorn van ferrocement maken, dus fijnmazig gaas plus cement. Of toch eerst een contravorm maken + een vierkante kist en daar de uiteindelijke hoorn in gieten.