Pagina 1 van 4

De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 12:17
door 595ss
Het leek mij leuk om jullie te laten meegenieten van de bouw van mijn her op te bouwen 300B versterker.
Her op te bouwen omdat de vorige poging een geweldige brombak was geworden die ik, zelfs met hulp, niet bromloos kreeg.

Nou sta ik niet bekend om mijn verschrikkelijk snelle bouwtempo, dus ik hoop dat jullie langere tijd plezier van gaan hebben.

Laat ik beginnen met de behuizing, na vorige bouwsels (6EM7 en 5902 versterkers) is hout mij wel erg goed bevallen en het is makkelijk te bewerken.
Hier dus de mahoniehouten delen, gezaagd op een takkiewakkie zaagtafel en gefreesd op een even zo goede freesbank, allebei van de gamma :lol:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 12:22
door 595ss
En zo ziet het er uit als het in elkaar is gelijmd en de eerste onderdeeltjes erin zitten....

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 12:27
door 595ss
Die bodem, gewoon van berkenmultiplex en iets aluminium

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 12:43
door 595ss
En dan nu het voordeeltje wat ik heb, er staan een lasertafel op mijn werk.....
Dus tekening gemaakt in autocad, van onderste bovenplaat en afdekplaat, op een stickie gezet, en snijden maar door het 2.5 mm dikke RVS

Ik heb gekozen voor een dubbele bovenplaat zodat ik dan alle boutjes en moertjes niet meer zie.

Nu eerst even koffers pakken en 2 weken, met een korte tussenpauze, naar Zweden.
(ja het is een enorme rotbaan....)
IMG_0892.JPG

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 12:48
door 595ss
En hier ligt de rest van de onderdelen...

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 13:06
door TubeHead
595ss schreef:
Nou sta ik niet bekend om mijn verschrikkelijk snelle bouwtempo,
Dat heeft iedereen denk ik wel ;)

Ziet er zeer netjes uit allemaal !! vooral die laser gesneden boven platen =P~
Twijfel er niet aan dat deze versterker super mooi word ;)

Ga je 2 weken de windmolens in ?

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 14:03
door 595ss
Niet helemaal, 3 dagen werken, 2 dagen thuis, 7 dagen vakantie O:)

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 18:33
door HoMeR
Wordt vast mooi !

En wat staan er voor speakers te wachten ?????
Die Fonken is dus al afgevallen ??
En wat is dat voor een andere Fostex erbovenop ???
:-s

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 18:43
door SARK
Erg mooi zoals je de paneelmeters hebt gemonteerd :!:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: zo 11 okt 2009, 18:46
door 595ss
De onderste is een ontwerp wat te vinden is op http://www.audiotropic.net/realIndex.html, fonken is bekend, daarboven op staat een micro-fonken met een B3N ernaast.
Fonken klinkt wel erg lekker dus dat is een blijvertje, de 168 sigma waarschijnlijk ook. De rest is om af en toe wat om handen te hebben......

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 13:13
door 595ss
Eindelijk weer een paar uurtjes over gehad afgelopen maand en weer eens wat dingetjes gedaan, zoals twee spanningsregelaartjes gebouwd voor de gelijkspanningsgloei van de 300b's.

Ze worden gemonteerd op de gelijkrichter zelf, die op zijn beurt weer de grondplaat gebruikt als koeling. (voor zover dat nodig is.)

De LM338's worden straks seperaat op een koellichaam aan de binnenkant van de kast gemonteerd.
DSC01425.JPG

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 13:19
door 595ss
Ook heb ik zelfs nog even tijd gehad om de volumeregelaar Beyonce even aan de tand te voelen

http://diyparadise.com/web/index.php?op ... &Itemid=26

Na een geslaagde test mbt de werking heb ik deze ook alvast ingebouwd.
Omdat ik niet van al te felle lichtjes op versterkers hou, zit het display achter een grijsfiltertje.

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 13:49
door Nijn
Ten eerste: wat een mooi ding! Ziet er erg netjes uit zeg!

Ten tweede: hoe zit dat met je in- en uitgangen. Ik zie 6 tulpbussen en 6 banaanstekkers..?

Groetjes,
Martin

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 14:48
door b_force
595ss schreef:
Ook heb ik zelfs nog even tijd gehad om de volumeregelaar Beyonce even aan de tand te voelen

http://diyparadise.com/web/index.php?op ... &Itemid=26
Waar heb je die kunnen bestellen?
Ik kan het niet vinden op de link die je geeft.

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 15:17
door Miniwatt
Moet je naar de E-store gaan ;)

http://diyparadise.com/shop/index.php?m ... cts_id=102

Yeo verkoopt ook een LDR-volumeregelaar, erg mooi, die heet Eva. Allebei uitverkocht weliswaar :(

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 15:21
door b_force
SGD225,- ?

Is SGD dollars ofzo?

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 15:36
door Miniwatt
Haha, dat moest ik ook effe opzoeken: SinGapore Dollar ;)

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 15:46
door RobertD
Dat ziet er veelbelovend uit. Zeker voor een takkiewakkie zaagmachine.

Als je op deze nette manier blijft bouwen zit dat met die brom wel snor.

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 15:46
door b_force
Nooooooit van gehoord.

Maar dat is dan 108,52 euro.
Prijzig bordje....

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: di 17 nov 2009, 16:55
door 595ss
Martin,

Ten eerste, dankjewel

Ten tweede

6 x tulp is 3 x l, 3 x r in, 6 x banaan is 2 x 0 & 2 x 4 ohm & 2 x 8 ohm

b_force, kijk eens bij DHT Rob zijn site, dan kom je nog meer spullen van DIY tegen.

http://www.dhtrob.com

Groet Rob

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 8:49
door 595ss
En toen gebeurde het, vrouwlief wilde haar pianokrukje spuiten en ging op zoek naar een bus primer.
Die stond dus boven de versterker, veilig op een plank.
Als je hem niet helemaal goed vastpakt, dan valt hij...bovenop een condensatorpennetje, en dan ziet de versterker er als volgt uit :(

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 8:55
door k.p.
Aii dat is wel zonde. Heeft ze het overleefd ;)?

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 9:17
door Leeuwarden
De spuitbus werd geperforeerd?

Balen zeg! :(

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 9:30
door 595ss
De spuitbus werd inderdaad geperforeerd en is als een dolle gaan tollen.
Gelukkig kon ze hem snel pakken en in de pianokruk stoppen. (die zit van binnen dus al mooi in de primer...)

Naar omstandigheden maakt ze het nog redelijk goed.

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 9:39
door Leeuwarden
Fotootje van haar nadat ze het gevecht met de spuitbus had gewonnen? 8)