Pagina 1 van 1

Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: za 03 okt 2009, 13:58
door RoYKeJ
Ik zou graag wat hulp willen bij het vinden van een X-over 3 weg print layout
kan iemand mij wat linkjes sturen?
of moet je er overal voor betalen en is het gewoon makkelijk om zelf te werken

Alvast bedankt
Roy

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: za 03 okt 2009, 23:25
door ray5150
Beetje onduidelijke vraagstelling.
Zoek je een print voor een actieve of een passieve crossover?

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: zo 04 okt 2009, 0:43
door teacher
Ik heb nooit gedacht dat ik dit zou doen op een forum, maar:
http://lmgtfy.com/?q=loudspeaker+crossover+layout

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 16:41
door RoYKeJ
Heel lief dat je me laat zien hoe google werkt... maar dat was niet echt wat ik zocht... :)
ik bedoel de print zelf...
wat je weg moet etsen enzo snap je?
http://www.proaquameppel.nl/downloads/r ... dmeter.gif <<< zoiets dus

het is volgens mij een passieve filter , ik maak gebruik van condensatoren en spoelen.

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 19:08
door Wowly
Hoi Rojkey,

Ik moet even optreden, want anders gaat er hier een enorme zooi van komen.

Aan de manier van je aankondiging (HEEEEEEELP) is te merken dat je van de snelle en intense soort bent. Vaak zijn dit de wat jongere en enthousiaste onder ons.

Van groot belang is om GOED te lezen wat anderen reply-en. Vaak zeggen ze niet direct wat ze willen zeggen, maar houden het vriendelijk en luchtig. Bijvoorbeeld door je fijntjes te wijzen op de zoekfunctie van internet. Oftewel: je vraag is al vaker voorbij gekomen en uitgebreid beantwoord. Niemand van de leden hier heeft zin om iets voor de zoveelste x uit te leggen aan een snelle en enthousiate hobby-ist, al zijn ze soms afgrijselijk geduldig (ik zou het niet kunnen bv).........

Als je nav reply 3 niet begrijpt dat je dus moet gaan zoeken mbv google naar het antwoord op jouw vraag, dan word het wat lastig. Een advies van mij; als je denkt, "wat een vreemde reply", kun je het beste rechtuit vragen wat ze nu eigenlijk bedoelen. Dan formuleren ze het wat meer in jouw stijl.

Snappie? :D

Succes met je zoektocht!

Wowly

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 19:16
door ray5150

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 19:42
door RoYKeJ
Wowly bedankt voor je advies :)
en ik denk dat ik idd 1 van die jongere ben :)
ik zal wat rustiger aan doen en ik zal t forum nog eens goed doorbladeren
en Ray dat bedoel ik ook niet:)
het is niet zozeer het plaatsen van de componenten,
maar de "vorm"van de print een sjabloon zeg maar die ik op de print kan belichten.
of kan ik zomaar iets verzinnen? dat lijkt mij nie toch?

vriendelijke groet
Roy

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 20:01
door ray5150
Of te wel, je zoekt een kant en klare PCB layout voor een passieve 3-weg crossover, als ik het goed begrijp?

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 21:41
door RoYKeJ
als ze het zo noemen wel jah:)
enig advies/linkjes?
of kan ik zelf wat tekenen?

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 21:58
door audiomanics
Op zich is het maken van een print vrij eenvoudig:
Wat je nodig hebt is een schema.... en de fysieke formaten van de componenten.. Aangezien je het over eenvoudige componenten als spoelen, condensatoren en vermoedelijk ook weerstanden hebt is er niet heel veel moeilijks aan.. Bij spoelen in een x-over moet je er alleen rekening mee houden dat de magnetische velden elkaar niet gaan beinvloeden, ofwel haaks op elkaar zetten dus.
Een redelijk uitgangspunt is om de componenten zo neer te zetten als in het schema... dat kun je later altijd nog wijzigen.. nu teken je de verbindingen.. bij een luidsprekerfilter mogen die best wel dik zijn.. soms ontkom je er niet aan om een draadbrugje te gebruiken.. geen probleem.. eerder een tekortkoming in je ontwerp..
Die doorverbindingen die je getekend heb kun je met de computer zo afdrukken op een stuk overtrekpapier met een printer.. het liefst een laserprinter..
Fotogevoelige print is zo te koop en als de zon schijnt heb je de zaak in een paar minuten belicht.. ontwikkelen kun je met een theelepeltje causticsoda op een glas water en etsen met wat je aan etsmiddel kunt krijgen (Ferrycloride is echt troep .. dat witte poeder is een stuk schoner..) Gaatjes boren en onderdeeltjes solderen..
Je kunt ook printjes frezen.. zeker als het vrij grof is zoals een luidprekerfilter..

heb je al een schema???

Kees

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 21:58
door teacher
kan je een schema lezen? Dan is het een kwestie van gewoon aan elkaar knopen; filters hoeven niet op een print, ik lijm ze meestal op een plankje met een lijmpistool.

En heb je toevallig ook echt de linkjes bekeken? Daar zat echt wel bruikbaar spul tussen..
Boekje van Vance Dickason is ook het lezen waard..

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: ma 05 okt 2009, 23:12
door ray5150
audiomanics schreef:
Je kunt ook printjes frezen.. zeker als het vrij grof is zoals een luidprekerfilter..
Hier een voorbeeld van een met de hand gefreesde filterprint.

Maar goed, als je wilt dat mensen je helpen is het wel prettig als je wat meer info geeft, we hebben hier geen kristallen bol staan.

Heb je een schema?, kantelpunten, steilheid,wat voor drivers komen erop, dat soort zaken....

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: di 06 okt 2009, 10:21
door bartsegers
Als je de echte maten hebt van je componenten, kun je rustig in autocad bijvoorbeeld het zaakje uittekenen.
Zoals reeds gezegd hoeft het filter niet op een print te staan. op een plankje kan oom prima.

Printen en klaar is kees...
(foto laat zien hioe ruim je een filter kunt opzetten O:) )
bv:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: di 06 okt 2009, 12:57
door audiomanics
En hier een voorbeeld van een CNC gefreesde print: (kwestie van een PBtje naar audiomanics :wink: )

Kees

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: di 06 okt 2009, 16:43
door RoYKeJ
Erg bedankt voor al jullie hulp
en er staat inderdaad nuttige info in ik wist namelijk niet dat het een pcb hete :)
nu ik dat wist ben ik al een heel eind opgeschoten
nu heb ik het programmatje PCB artist gevonden en gedownload
idiaal:)
kun je mooi een schema maken en hun zorge ervoor dat het om word gezet in een print die je dan kunt afdrukke op transparant papier :)
ik had inderdaad het ook op een plankje kunnen maken.
maar ik vond dit leuker:-D

nogmaals bedankt voor alle tips en mochte jullie er nog meer hebben zijn ze graag welkom :D

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: di 06 okt 2009, 20:12
door bartsegers
Houd ons niet langer in spanning.....

Waar ga je dit 3-weg printje voor gebruiken? :?:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: di 06 okt 2009, 22:19
door Wowly
Heren; ik ben blij verheugd dat jullie dit topic juist hebben begeleid....dankjewel!

Jan

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: wo 07 okt 2009, 9:58
door RoYKeJ
Ik ben bezig met een mooie 3 weg TL :-)
ik houd ook een foto dagboek bij dus ik zal die binnekort uploaden dan kunnen jullie een beoordeling maken :)
maar ik wil ze eerst afhebbe voordat ik dat doe om zeker te weten dat het gelukt is :)


Ik ben het met jan een Zeer goed begeleid

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: wo 07 okt 2009, 19:12
door SARK
RoYKeJ schreef:
Ik ben bezig met een mooie 3 weg TL :-)
1) ik houd ook een foto dagboek bij dus ik zal die binnekort uploaden dan kunnen jullie een beoordeling maken :)
2) maar ik wil ze eerst afhebbe voordat ik dat doe om zeker te weten dat het gelukt is :)


Ik ben het met jan een Zeer goed begeleid
Volgens mij moet je de volgorde omkeren zodat de deskundigen hier op het ZBAF jou kunnen vertellen of het goed gaat :wink:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: do 08 okt 2009, 0:42
door ray5150
SARK schreef:
Volgens mij moet je de volgorde omkeren zodat de deskundigen hier op het ZBAF jou kunnen vertellen of het goed gaat :wink:
Daar zit wel iets in, ja.... 8) :-s

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: do 08 okt 2009, 16:13
door RoYKeJ
mischien dat het wel een goed idee is:) ik zal de foto's zo snel mogelijk uploaden
dan ook gelijk een lijst van de drivers erbij zetten + bouwtekening met de maten :)
dan hoor ik mijn beoordeling wel;)

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: za 10 okt 2009, 14:16
door GerwinR
Je kunt ook "universele" printen krijgen waar je de meeste ontwerpen wel op krijgt...
http://www.display.nl/Audio-video/Luids ... D35.3.html

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: za 10 okt 2009, 18:53
door ray5150
Of een eurokaart gaatjesprint (veroboard).
Als je de gebruikte sporen netjes vertind gaat dat best lukken....

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: za 21 nov 2009, 14:06
door RoYKeJ
De printplaten zijn klaar :D zelfs de volledige box zit al in elkaar
alleen vergeet steeds de fotos up te loaden...
ze doen het prima :D:D:D fotos volgen zo snel mogelijk
er moete nog wat aanpassinge gedaan worden zoals vervanging van tweeter en het mooi maken van het geheel :)

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Geplaatst: za 21 nov 2009, 19:24
door Wowly
Super man!!