Pagina 1 van 1

Wat is de beste breedbander en waarom?

Geplaatst: ma 11 jul 2005, 19:02
door JeroenKV
Ik heb een aantal goede breedbanders gezien (b.v. fostex FX120, Tangband W3-871S, Jordan JX92S etc.), maar welke is nu duidelijk de favoriet?

Geplaatst: ma 11 jul 2005, 19:32
door voodooless
Vergeet Visaton B200 niet.

De vraag is natuurlijk ook: in wat voor een config wil je hem gebruiken... Denk niet dat je kunt zeggen dat een de beste is.

Geplaatst: ma 11 jul 2005, 20:07
door richard
Ook een aardig complete opsomming: Single Driver Website
Daarnaast heeft Spectrum Audio een aardig compleet gamma in de handel.

Ik heb geen idee welke de beste is. Het ligt aan de toepassing, de AER zou het erg goed doen in een hoorn maar ze hebben ook modellen voor andere behuizingen. De Manger is geen echte breedbander en heeft ondersteuning van het laag nodig.

Geplaatst: ma 11 jul 2005, 21:09
door JeroenKV
Ik snap wat jullie bedoelen, maar het gaat mij dus om de combi. Wat is de beste breedbander in combinatie met welke kast? (Dus niet alleen welke driver, maar ook welke kast daarbij hoort).

Ik denk nu over een open baffle opzet. Neutraliteit scoort dan volgensmij hoog.

Geplaatst: ma 11 jul 2005, 21:19
door weidok
JeroenKV schreef:
Ik snap wat jullie bedoelen, maar het gaat mij dus om de combi. Wat is de beste breedbander in combinatie met welke kast? (Dus niet alleen welke driver, maar ook welke kast daarbij hoort).

Ik denk nu over een open baffle opzet. Neutraliteit scoort dan volgensmij hoog.
Caire schijnt het ook goed te doen..

Geplaatst: ma 11 jul 2005, 22:07
door Leeuwarden
Had Steinmusic ook niet iets speciaals? (was dat niet een gemodificeerde Ciare?)

Geplaatst: ma 11 jul 2005, 22:14
door voodooless
Denk dat ook al neem je het geheele ontwerp in acht, je nog steeds niet kunt zeggen dat eentje de beste is.

Geplaatst: di 12 jul 2005, 7:12
door JeroenKV
deepspace schreef:
Denk dat ook al neem je het geheele ontwerp in acht, je nog steeds niet kunt zeggen dat eentje de beste is.
Maar wel wat de aanraders zijn!!! Ze zijn niet allemaal even goed, dus wat zijn nu echt de uitschieters?

Geplaatst: di 12 jul 2005, 9:05
door Bergrans
JeroenKV schreef:
...
Maar wel wat de aanraders zijn!!! Ze zijn niet allemaal even goed, dus wat zijn nu echt de uitschieters?
OK een voorzetje:

Fostex in een Quarter Wave Resonator of een rear-loaded horn

AER in een front-loaded horn

Als je de ruimte hebt Lowthers in een Hedlund Horn

En als je geld op is een Ciare CH250 in een Open Baffle of een CSS FR125S in een dipool of mini Onken kastje

Geplaatst: di 12 jul 2005, 9:12
door voodooless
Niet helemaal breedband maar toch (wel open baffle)

http://www.lautsprechershop.de/hifi/noboxbb.htm

Geplaatst: di 12 jul 2005, 9:50
door JeroenKV
De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!! :-k

De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!! :D

Geplaatst: di 12 jul 2005, 11:20
door Bergrans
JeroenKV schreef:
De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!! :-k

De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!! :D
Volgens mij is je dit al eens afgeraden op het hififorum, ga je het toch proberen?

Ik denk dat je TB's niet moet gaan vergelijken met Fostex (laat staan Jordan, Lowther of AER) speakers. Ik gebruik de W3-871S nu thuis als middentoners, erg leuk, maar met een Xmax van 0.5mm en een diameter van 3" moet je er ook weer niet al te veel van verwachten.

Geplaatst: di 12 jul 2005, 18:14
door JeroenKV
Bergrans schreef:
JeroenKV schreef:
De Fostex van Tony Gee lijkt mij erg goed, zeker de beschrijving is weer excellent!! :-k

De Visaton NoBox BB is een opzet die ik ook overweeg. Ik gebruik dan een Tangband W3-871S ondersteund vanaf 200hz door een Gradient W210/8 woofer. Handig om de maten van de kast hier te zien!!! Thanx!! :D
Volgens mij is je dit al eens afgeraden op het hififorum, ga je het toch proberen?

Ik denk dat je TB's niet moet gaan vergelijken met Fostex (laat staan Jordan, Lowther of AER) speakers. Ik gebruik de W3-871S nu thuis als middentoners, erg leuk, maar met een Xmax van 0.5mm en een diameter van 3" moet je er ook weer niet al te veel van verwachten.
Ik heb ze al binnen en geprobeerd in een open baffle (kosten 40 euro, dus leuk experiment om meer te leren over open baffle :) ). SPL en belastbaarheid zijn prima boven de 150hz.

TB wordt door veel zelfbouwers in Duitsland al vaak als beter gezien dan Fostex (althans de goedkopere modellen als de F103 etc.). 8) De TB W3-871S heeft een erg mooi frequentieverloop.

Ik wil eerst wat experimenteren voordat ik aan duurdere oplossingen begin (ben ook bezig met een DIY ESL). Daarom ook mijn vraag wat aan te raden combi's van breedbanders en kasten zijn? (De Fostex van Tony ziet er b.v. erg goed uit).