Pagina 1 van 1
Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: vr 04 sep 2009, 21:20
door dBRob
LS,
Nadat ik al eerder een houtpakket en een circelgeleider vervaardigd heb, ben ik vandaag gestart met het frezen van driveropeningen. Erg prettig om nu, na de voorbereidingen, resultaat te zien; ik heb dan ook direkt een van de reedcone's op zijn plaats gezet. Tijdelijk wel te verstaan (vandaar ook de nylonringen tegen beschadiging en iets te diep liggende drivers), want er moet nog veel gebeuren voordat dit een luidspreker genoemd mag worden....
Zie foto's ter illustratie van de werkzaamheden....
Groet,
Rob
Geplaatst: za 05 sep 2009, 11:52
door Olaffel
Hallo,
Wat ziet die circelgeleider en profi uit! Ik neem aan dat je bedoeld dat je die zelf hebt gemaakt? Een goed begin is het halve werk, en dit begin ziet er meer dan prima uit. Benieuwd naar het resultaat.
Succes,
Olav
Geplaatst: za 05 sep 2009, 14:45
door Joepyoupie
Mooie combi!
Kan niet misgaan denk ik.
Ik heb zelf ook overwogen om deze woofers te nemen maar dan in dipole.
Succes!
Geplaatst: za 05 sep 2009, 20:29
door jw
Heb je dit ontwerp al gezien? Zaph gebruikt dezelfde units.
http://www.zaphaudio.com/SR71.html
Geplaatst: zo 06 sep 2009, 11:22
door dBRob
Inmiddels is de tweede baffle ook gefreesd en kan ik me nu gaan richten op het maken van de baspoorten en bracing.
@ Olaffel: Dank voor het compiment. De geleider heb ik inderdaad zelf gemaakt. Het leek mij prettig direkt maar een stevige te maken, zodat ik deze ook bij toekomstige projecten kan gebruiken...
@ jw: Dit ontwerp is mij zeker niet onbekend... Ik ben opzoek gegaan naar een goede betaalbare drivers en kwam uit bij Seas. Gezien de iets lagere disortion van de reedcone, is mijn keus, ondanks dat ik de alucones visueel mooier vindt, op deze gevallen. Daarna leek mij de match met een 27-serie tweeter niet vreemd. En zo kwam ik uit op vrijwel dezelfde configuratie als Zaph.
Ik vond het bijna jammer om zo een 'geijkt pad' gevonden te hebben, omdat mijn insteek was om het maken van een speaker van het begin tot het eind zelf te doen. Dat doe ik nu in principe ook; de geometrie van de speaker is anders en het filterontwerp ga ik ook baseren op zelf uitgevoerde metingen. Dit filter zal zeer waarschijnlijk niet schokkend afwijken van die van Zaph, maar voor mij zit de fun in het zelf doen...
Foto's volgen binnenkort.
Groet,
Rob
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: vr 16 okt 2009, 23:05
door rho
Hoever sta je ondertussen met dit project.
Ben altijd wel een fan geweest van SEAS, dus dit interesseert me wel.
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: zo 18 okt 2009, 0:29
door dBRob
Ah leuk dat er nog interesse voor is!
Ik heb er de afgelopen tijd jammer genoeg weinig aan kunnen werken. Ook ga je 's avonds wat minder gauw aan het werk nu het al weer snel donker wordt... Wel zijn beide baffles klaar en heb ik een 'tweeterkastje' gemaakt. Ook ligt het hout voor de bassleuf en bracing klaar. In principe schreeuwt het om in elkaar gezet te worden!
Verder laat ik mijn gedachten over de filtering gaan. Bij de start was ik er van uit gegaan dat het een passief filter zou worden, maar actief lijkt me ook wel een optie. Hiermee ben ik vanuit m'n opleiding enigzins bekend en lijkt het wellicht wat meer toegankelijk en leuker. Natuurlijk kleven er ook wel wat nadelen aan, maar dat is bij allebei het geval, dus er is nog wat speur- en denkwerk te doen.
Ik hoop snel voortgang te boeken en nieuwe foto's te posten.
Groet,
Rob
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: di 27 okt 2009, 22:36
door rho
Welk hout is dat eigenlijk?
Persoonlijk heb ik meer interesse in passief filteren maar ik ga de ontwikkeling van je aktief filter toch ook volgen.
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: di 27 okt 2009, 22:56
door JvS
Ik zou actief filteren nou niet bepaald toegankelijker willen noemen. Waarom vind je dat?
Overigens leuke speakerkeus. De ER18 staat samen met de DXT tweater op mijn shortlist (toevallig heeft Mark K die ook gemaakt, nadat-ie het idee van mij gejat heeft

).
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: wo 28 okt 2009, 23:17
door dBRob
rho schreef:Welk hout is dat eigenlijk?
Ik denk dat het beukenhout is. Origineel waren het 28mm tafelbladen van Ikea. Na onder de vandiktebank door geweest te zijn, 25mm luidsprekerkastdelen.
JvS schreef:Ik zou actief filteren nou niet bepaald toegankelijker willen noemen. Waarom vind je dat?
Je hebt een punt. Wellicht is dat woord wat ongelukkig gekozen. Praktisch gezien zijn er inderdaad wat zaken aan te pakken; de toename aan kanalen en een filter dat zelf sap (voeding) nodig heeft. Filtertheorie is in principe gelijk, met als voordeel voor het actieve geval dat slechts de sensitiviteit sturend is en ik me niet hoeft te verdiepen in impedantiemetingen en -correctienetwerken (wellicht niet zo een groot obstakel, maar toch).
Voor m'n idee kan ik er ook wat makkelijker met goedkope onderdelen aan 'pielen' en als de centjes het op een gegeven moment toelaten, er een DSP-unit aan koppelen. En het lijkt me ook gewoon leuk om een actief filter te bouwen; en dat is ook een belangrijk component van hobby...
Het enige dat ik wel jammer vind is dat je niet meer zo even een (commerciele, geintegreerde) versterker neer kan zetten; het is wat omslachtiger en er zijn wat meer onderdelen van een systeem rijp voor zelfbouw.
Groet,
Rob
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: do 29 okt 2009, 9:54
door MichaelB
dBRob schreef:
Het enige dat ik wel jammer vind is dat je niet meer zo even een (commerciele, geintegreerde) versterker neer kan zetten; het is wat omslachtiger en er zijn wat meer onderdelen van een systeem rijp voor zelfbouw.
Zelf vind ik dat JUIST één van de grote voordelen van actief gaan. Het enige wat je nu nog van de versterker gebruikt, is het voorversterker deel, de rest heb je helemaal zelf in de hand. Eigenlijk kan je de klank nog meer naar je hand zetten en onder controle houden, haast ongeacht wat voor deel er voor hangt!

Ik snap dan ook niet dat niet veel meer mensen kiezen voor een actieve oplossing (leuke t-amps kosten geen drol meer, filters en correctienetwerkjes evenmin).
Je hebt juist een GOEIE keuze gemaakt!

Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: do 29 okt 2009, 11:27
door dBRob
MichaelB schreef:Je hebt juist een GOEIE keuze gemaakt!

Zoiets is natuurlijk altijd leuk om te horen! Het naar eigen smaak inrichten van het systeem zie ik ook als voordeel; dit is ook de reden waarom ik naar actief ga. Hetgeen ik bedoel is meer dat sommige versterkers (visueel) erg fraai zijn, een hoge afwerkingsgraad hebben en qua bediening prettig zijn. Nu kun je dit zelf ook prima bereiken, maar dit kost tijd...
MichaelB schreef:Het enige wat je nu nog van de versterker gebruikt, is het voorversterker deel, de rest heb je helemaal zelf in de hand.
In principe is dit de voorversterking toch juist wat je zelf in de hand neemt? Tenminste als je gaat voor een volumeregeling per kanaal om jezelf te wapenen tegen ruis uit je filter, toch? Achter het filter/voorversterker kun je commerciele eindeversterkers hangen als je wil. Zelf bouwen is natuurlijk ook leuk(er). Denk dat ik dit met een aantal lm3886-chips ga doen en volumeregeling met PGA-chippies.
Groet,
Rob
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: do 29 okt 2009, 15:49
door MichaelB
AH!
Ik wist niet dat je ook het voorversterker deel zelf wilde gaan aanpakken. Als je dat kan, dan heb je het idd.
helemaaaal zelf in de hand.
Voor mij is de voorsterker altijd een bezwaar geweest, omdat je dan min of meer gebonden bent aan het aantal ingangen (DVD/CD/Mediacenter/Tuner/etc.) en 5.1 voor mij een must is (dat zie ik mezelf niet maken, überhaupt niet, want kan ik niet).
Maar nogmaals, als je dat kan: NOG betere keuze!
EDIT: nu snap ik wat je wil. Jij wil een voorsterker + filter bouwen en daar een commerciele eindversterker aan hangen. Ik dacht: filter zelf maken, eindversterker zelf maken. Die manier heb ik het eigenlijk nog niet gezien

Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: do 29 okt 2009, 15:58
door dBRob
MichaelB schreef: Ik wist niet dat je ook het voorversterker deel zelf wilde gaan aanpakken. Als je dat kan, dan heb je het idd. helemaaaal zelf in de hand.
Nou ja, ik pretendeer niet direkt dat ik het kan, maar ik ga het in ieder geval proberen. Met een volumeregeling en een aantal bronselectierelais kun je een end komen denk ik. Ik moet me nog verdiepen in het aan de praat krijgen van de PGA-chips. Deze chips kun je volgens mij 'daisy chainen' of op een andere manier aan elkaar knopen, zodat ze 'als één' reageren. Zoals gezegd ga ik me hier nog in verdiepen...
Groet,
Rob
Re: Seas ER18RNX en 27TDFC bass-reflex in beukenhout
Geplaatst: zo 12 jun 2011, 12:19
door Andreas
dBRob, kan je mij vertellen welke baspoort (en de lengte) je gebruikt heb voor dit ontwerp ?
MVG Andreas