Pagina 1 van 1

passief Tijds vertraging.

Geplaatst: di 05 jul 2005, 21:08
door Tonny
Hoi,

Ik ben opzoek naar schema's en site's waar ik meer info
kan vinden over het berekenen en en het maken van passieve filters
voor tijds vetraging op speakers.

Alvast bedankt,
Tonny Evers

Geplaatst: di 12 jul 2005, 23:23
door Roland
hier moet zon programma tussen staan tenminste daar heb ik zon programma tje lang geleden vandaan gehaald:

http://www.audiogrid.com/audio/

Ben er wel eens mee bezig geweest kon geen verschil horen....

Groeten Roland

Geplaatst: za 16 jul 2005, 21:33
door Tonny
Ik heb zitten kijken maar ik kan de juiste link niet vinden, weet jij toevallig nog welek link ik moet hebben???

Tonny

Geplaatst: zo 17 jul 2005, 1:38
door Roland
Het duurde even maar ik heb het progje weer terug gevonden, een Delay Lattice calculator heet zo iets dus :?

http://www.hal-pc.org/~bwhitejr/delay.jpg

Hier te downloaden:http://www.hal-pc.org/~bwhitejr/

Wel zorgen dat de tweeter die je wilt gaan delayen een perfect vlakke impedantie heeft. Wat ik me er van herinner is dat het het beste (over een groot frequentie gebied werkt als je meerdere van deze schakelingen achter elkaar zet.

Veel plezier ermee en laat horen of je er verder mee gekomen bent, ik kon geen verschil horen destijds met 1.2 cm delay bij 2300 hz, vifa 13 cm polyprop en kt 19 f serie filter 12 db.

Geplaatst: zo 17 jul 2005, 15:37
door Tonny
Oke dan zal ik er eens wat mee gaan stoeien, het is in eerste instantie ook niet te doen om de tweeter ten opzichte van de mid te vertragen maar om links en rechts ten opzichte van elkaar te vertragen.
Maar ik zal er eens mee gaaan spelen om wat te proberen.

Welke ferquentie kan ik het beste invullen om 1 kant geheel
een stukje te vertragen, gewoon de minimale ferquentie tot waar
het geheel doorspeeld???

Tonny

Geplaatst: zo 17 jul 2005, 17:01
door Roland
Ja inderdaad de minimale frequentie :)

Ik denk dat er dan belachelijke waardes uitrollen voor je spoelen en condensatoren....En je zal je gehele luidpsreker moeten voorzien van een vlakke impedantie wil het allpass netwerkje over het hele freqeuntie bereik goed zijn werk doen. Mission impossible dus.

Staat je ene luidspreker wat verder weg dan de andere?

Geplaatst: zo 17 jul 2005, 17:09
door JuuL
Links en rechts moeten ten opzicht van elkaar vertragen?

Kan je dat niet mooi actief doen?

Geplaatst: zo 17 jul 2005, 20:27
door Tonny
Nee actief gaat dat niet lukken met de apparatuur die ik wil gebruiken,
en het is voor in de auto waar je dus veel dichter bij de linker speaker zit
dan bij de rechter speaker.

Geplaatst: ma 18 jul 2005, 1:54
door Roland
Das weer een heel ander verhaal!

Ik denk dat jr toch op grote waardes uit gaat komen, of heel veel kleine. Succes laat eenshoren of het gelukt is.

Groeten Roland

Geplaatst: wo 20 jul 2005, 22:06
door Tonny
Oke dan zal ik er binnekort eens mee gaan testen of het gaat werken.


Alvast bedankt.
Tonnt Evers