Pagina 1 van 1

transformator 400/24VA over aarde ??

Geplaatst: za 29 aug 2009, 13:21
door hoolly
transformator vraagje

ik heb 2 transformator liggen waarvan eentje 400/24VAC is met 2 x 24 VAC

Deze zat in een schakelkast,en wilde deze gebruiken.
mijn vraag is waarom zat er een kabel op 24VA klem aangesloten en de andere kabel op de aarde aangesloten.
wat is daar de reden voor om dat te doen.

Alvast bedankt Fans
:?:

Geplaatst: zo 30 aug 2009, 1:00
door mischa72
Hallo,

Lees je tekst zelf nog eens en kijk of je zelf je vraagstelling snapt. Ik in elk geval niet.

Groeten,
Mischa

Geplaatst: zo 30 aug 2009, 12:55
door hoolly
ik ben deze opstelling niet eerder tegen gekomen op de uitgang van de 24v en de andere op de aarde aangesloten

Geplaatst: zo 30 aug 2009, 14:44
door RobertD
Een tekeningetje of foto maakt je vraag een stuk duidelijker.

Geplaatst: zo 30 aug 2009, 15:43
door hoolly
foto

Geplaatst: zo 30 aug 2009, 21:25
door Wouter Mense
Wat je vertelt doet me meer denken aan dit:
Afbeelding

Dus in totaal 7 draden?

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 10:00
door Rien Kleinjan
@hoolly : Volgens mij klopt de tekening niet helemaal, maar ik snap wel wat er wordt gedaan. Het is in een schakelkast gebruikelijk om dit te doen. Zo maak je een kunstmatige nul. Omdat het een secundaire trafospanning is zweeft deze namelijk ten opzichte van de kast m.a.w. je bent galvanisch gescheiden van de massa. Het heeft op de werking geen invloed, het is een manier van werken, meer niet.

Geplaatst: ma 31 aug 2009, 16:39
door hoolly
woutermense helemaal fout

Rien Kleinjan
inderdaad je heb helemaal gelijk vandaag nogmaals in de kast geweest even iets beter gekeken

Het is inderdaad een kunstmatige nul, heeft met de print te maken die er aan vast zit dat had ik niet gezien. had niet gezien dat de andere kan van het draadje ook naar 0 van de 24 ging

Heren alvast bedankt

:D