Pagina 1 van 1

Relais en ohmse weerstand

Geplaatst: do 30 jun 2005, 8:49
door eulaersi
Ik wil mijn luidsprekers schakelen met een relais.

Dien ik een weerstand van 8 ohm toe te voegen als de relais open staat (en dus de luidspreker niet werkt)?

Op die manier behoudt de versterker de weerstand en zal hij niet kapot spelen. Althans de mening van mijn schoonvader ...

Is dit inderdaad zo of zijn moderne versterkers daar al op voorzien?

Re: Relais en ohmse weerstand

Geplaatst: do 30 jun 2005, 8:55
door Bergrans
eulaersi schreef:
Ik wil mijn luidsprekers schakelen met een relais.

Dien ik een weerstand van 8 ohm toe te voegen als de relais open staat (en dus de luidspreker niet werkt)?

Op die manier behoudt de versterker de weerstand en zal hij niet kapot spelen. Althans de mening van mijn schoonvader ...

Is dit inderdaad zo of zijn moderne versterkers daar al op voorzien?
Voor een "moderne" (solid state) versterker is het geen probleem om onbelast te draaien, dus een belastings weerstand is niet nodig. Je schoonvader heeft wel gelijk als het om een buizen versterker zou gaan maar, daar worden zelden uitgangs relais gebruikt omdat door het gebruik van een uitgangstrafo er nooit DC (gelijkspanning) op de uitgang staat.