Pagina 1 van 2

Zelf filter maken...

Geplaatst: di 21 jul 2009, 18:21
door RoYKeJ
HOE?
welke componenten en waar dienen ze voor?
hoe reken je uit welke je nodig hebt?

ik ben benieuwd:-D

Geplaatst: di 21 jul 2009, 18:33
door WMC
http://www.bol.com/nl/p/boeken/luidspre ... index.html

Dit boek kan ik je ten sterkste aanraden om de basis achter luidspreker bouw te begrijpen.

Geplaatst: di 21 jul 2009, 18:43
door RoYKeJ
dat is toevallig heb er net een besteld :-)
http://www.selexyz.nl/product/978905381 ... en-bouwen/
deze :-) maar goed ik was gewoon benieuwd of iemand mij dat zo kon vertellen want dan had ik op zoek gekunnen :)
toch bedankt

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 16:48
door Marp
Een artikeltje wat over de basis vertelt: Scheidingsfilters en de werking ervan

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 17:13
door RoYKeJ
oeeehhhhh
erg bedankt! kzalt eens op me gemakje doorlezen:-D

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 18:30
door ray5150

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 19:01
door RoYKeJ
tis niet dat ik zelf moet zoeken
het is vaak makkelijker om te vragen aan mensen die er ervaring mee hebbe.
de tips zijn vaak praktischer inplaats van de werking op zoeke op google of wiki

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 19:20
door ray5150
Tip 1

Begin eerst maar met het vergaren van basiskennis van weerstanden, spoelen, en condensatoren.

De formules komen later wel... (weet ik zelf ook niet...) :mrgreen: 8) :shock: :roll:

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 20:53
door RoYKeJ
workin on it;-)
formules krijg ik op sgool maar dat duurt nog een zomervakantie
en ik heb hoge verw8ingen van het boek wat ik heb besteld
maar zoals ik al zeg tips zijn makkelijker om mee te werken
en vaak in het in volksmond beter te begrijoen als een hoog geleerde tekst:-)
mogt ik de formules hebbe zal ik ze aan je door geven:-)
want wie deelt vermenigvuldigt:-)
en waar zou de hobbiest zijn zonder de hulp van zijn parnters in crime:-)
groetjes

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 21:11
door ray5150
RoYKeJ schreef:
...formules krijg ik op sgool maar dat duurt nog een zomervakantie...
Het Nederlands hebben ze daar zeker het raam uitgegooid.... :?

Geplaatst: do 23 jul 2009, 7:47
door RoYKeJ
ze hebben het nie weggegooit nee maar tis wat anders dan dat ik oplet;-)
ik internet met mijn telefoon dan is het makkelijker om t wat korter te houden:-)
zit vaak op de weg dus als mijn collega rijd heb ik wat te doen:-D
groetjes

Geplaatst: do 23 jul 2009, 11:05
door richard
RoYKeJ schreef:
ze hebben het nie weggegooit nee maar tis wat anders dan dat ik oplet;-)
Als je niet de moeite neemt om fatsoenlijk te communiceren vraag ik me af of er nog mensen zijn die de moeite willen nemen je fatsoenlijk te antwoorden.
Voor het lezen van dat boek zul je toch de nodige achtergrondkennis moeten verzamelen, het is niet het makkelijkste boek om te lezen.

Geplaatst: do 23 jul 2009, 11:40
door JvS
richard schreef:
RoYKeJ schreef:
ze hebben het nie weggegooit nee maar tis wat anders dan dat ik oplet;-)
Als je niet de moeite neemt om fatsoenlijk te communiceren vraag ik me af of er nog mensen zijn die de moeite willen nemen je fatsoenlijk te antwoorden.
Voor het lezen van dat boek zul je toch de nodige achtergrondkennis moeten verzamelen, het is niet het makkelijkste boek om te lezen.
Je interpreteert het wel erg negatief. :o

Roykej, ik wil je wel aanraden om op fora gewoon in normaal Nederlands te schrijven. Je communiceert niet met leeftijdsgenootjes, dus als je bijvoorbeeld 'sgool' schrijft, dan kom je of heel dom of heel ongeïnteresseerd over. Dat valt zoals je merkt niet altijd in goede aarde. Dus sms naar leeftijdsgenoten, lekker doen wat je wilt, openbare fora lekker zo goed mogelijk abn tikken!

Suc6! ;)

Geplaatst: do 23 jul 2009, 13:01
door RoYKeJ
bedankt voor de tip
zal voortaan abn typen op een forum:-)

en over dat boek mocht ik vragen hebben kan ik ze toch altijd stellen of google:-)
als het goed is heb ik hem vanavond binnen en kan ik de aankommende vier weken me er uitgebreid in verdiepen want mijn vakantie staat voor de deur:-D

het mag inderdaad wel wat vriendelijker maar het is een goed punt , al vind ik heb vreemd dat er een probleem over gemaakt word door iemand die een hoop spel fouten in zijn onderschrift heeft staan

groetjes!

Geplaatst: do 23 jul 2009, 14:44
door jantje-secuur
RoYKeJ schreef:
al vind ik heb vreemd dat er een probleem over gemaakt word door iemand die een hoop spel fouten in zijn onderschrift heeft staan
Afbeelding

Voor een hedendaagse interpretatie (om niet oubollig over te komen), zie http://www.youtube.com/watch?v=AovGOyr2khs

Geplaatst: do 23 jul 2009, 16:07
door Implo
Over ABN gesproken....

Geplaatst: do 23 jul 2009, 18:43
door RoYKeJ
het is niet mijn muziek smaak :)
en dan klagen over mijn abn :?:

ik heb mijn boek binnen:)
dus ga vanavond eens lekker lezen/studeren :)

Geplaatst: do 23 jul 2009, 18:50
door Marp
Implo schreef:
Over ABN gesproken....
De Nederlandse Taalunie erkent verschillen tussen Nederland, Vlaanderen en Suriname. Woorden als 'kuisen' (zie hier en hier) vallen onder het hedendaagse Standaardnederlands of Algemeen Belgisch Nederlands. O:)

En nu weer over filters. Roykej neemt de goedbedoelde adviezen van Richard en JvS ter harte, dus als het goed is zal onheldere communicatie geen steen des aanstoots meer vormen.

@Roykej: veel leesplezier!

Geplaatst: do 23 jul 2009, 19:07
door b_force
Ik vind dat Interficior maar als taal mod aangesteld moet worden.

Geplaatst: do 23 jul 2009, 19:26
door RoYKeJ
de adviesen zijn met plezier opgenomen en opgeslagen :-)

ben ondertusse begonnen aan mijn boek
en heb der zeker veel leesplezier van! al is het inderdaad pittige info:)
maar ik zal en moet het leren :D
ik ben namelijk ook van plan om na mijn gloedje nieuwe TL's zelf een versterker in elkaar te gaan timmerren,
maar alles op zijn tijd. eerst de TL's die met verwachting na de bouwvak af zullen zijn.

dus jullie zullen vaker van mij horen (lezen)
en zoveel mogelijk in ABN :wink:

Geplaatst: do 23 jul 2009, 19:42
door ray5150
Ik moet zeggen dat dit er al een heel stuk beter en volwassener uitziet.
Vooralsnog succes gewenst.

Re: Zelf filter maken...

Geplaatst: do 23 jul 2009, 19:50
door telefunken
RoYKeJ schreef:
HOE?
welke componenten en waar dienen ze voor?
hoe reken je uit welke je nodig hebt?

ik ben benieuwd:-D
http://www.12vhifi.nl/filters.html

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/

Geplaatst: vr 24 jul 2009, 20:07
door RoYKeJ
Nogmaals bedankt voor de linkjes
en Ray bedankt:-)

Geplaatst: zo 26 jul 2009, 13:12
door simsatit
Die ga ik ook eens even doorlezen!

Re: Zelf filter maken...

Geplaatst: vr 12 feb 2010, 7:33
door RoYKeJ
daar ben ik weer...
nu had ik nog een vraag waarop ik het antwoord niet krijg gegoogled :
ik vroeg me eigelijk af als je een crossover filter maakt... moete de frequenties van de verschillende drivers elkaar dan overlappen? of volgen ze elkaar?
dus als ik mijn woofer tot 3000hZ laat gaan is het dan verstandiger om mijn tweeter op 2500hZ te laten beginnen?
of is het beter om de tweeter dan gewoon vanaf 3000hZ verder te laten gaan?

MVG Roy