Pagina 1 van 1

Dayton GHP-Monitor, RS225S-8 & RS28A-4

Geplaatst: di 14 jul 2009, 11:55
door arjank
Er is weer een nieuw project in aantocht (terwijl ik nog druk in de weer ben met de home cinema speakers).
Bukem had een setje drivers over, de RS225S-8 en de RS28A-4.
Met deze drivers had ik altijd al een GHP monitor willen maken, nu wordt ie dus werkelijkheid :D .

De 20cm woofer komt in een compacte 16 liter kast waarbij hij dus in serie een condensator krijgt van pakweg 470uf.
In de simulatie kun je mooi zien dat het werkt, rode lijn is met condensator.
Deze woofer is hier ideaal voor, ook omdat hij een xmax van 7mm heeft dus voor een compact kastje zal hij flink hard kunnen 8)
De x-over frequentie zal zo rond de 1,5khz komen te liggen.
Stay tuned!

Geplaatst: di 14 jul 2009, 12:05
door b_force
Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.

Geplaatst: di 14 jul 2009, 12:41
door Ronkel
b_force schreef:
Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.
Dat afstraalgedrag wordt in het middengebied toch al vrijwel geheel bepaald door diffractie, tenzij je grote facetten of afrondingen gebruikt. Een breder stralende middentoner kan daarbij zelfs averechts werken doordat relatief meer energie op de randen wordt gereflecteerd, waardoor meer interferentie en een smaller afstraalpatroon ontstaat (en een grotere diffractiepiek on-axis).

Geplaatst: di 14 jul 2009, 12:43
door arjank
Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.
Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, dan kan ik meer zo'n ghp monitor maken zoals laats in de HobbyHifi heeft gestaan (met excel units).
Maar de RS-225s-8 heeft tot 1500hz een goed afstraalgedrag, het gebied van 0 tot 30 graden is dan goed afgedekt. Met meer dan 30graden krijg je waarschijnlijk een minder mooi en gelijkmatig afstraalgedrag. Om dat te compenseren zou je die mid dome moeten gebruiken.
Maar een te brede afstraling is ook weer niet goed (meer last van diffractie).

Het is alleen zo dat ik het huidige concept zo mooi compact en elegant vind :D .
Hmm, misschien iets voor een poll 8)

Geplaatst: di 14 jul 2009, 13:16
door b_force
Ronkel schreef:
b_force schreef:
Persoonlijk zou ik de RS52 mid er bij nemen.
Echt een bere goeie mid en je afstraal gedrag loopt dat net even wat beter.
Dat afstraalgedrag wordt in het middengebied toch al vrijwel geheel bepaald door diffractie, tenzij je grote facetten of afrondingen gebruikt. Een breder stralende middentoner kan daarbij zelfs averechts werken doordat relatief meer energie op de randen wordt gereflecteerd, waardoor meer interferentie en een smaller afstraalpatroon ontstaat (en een grotere diffractiepiek on-axis).
Daarom moet je juist dat voorkomen natuurlijk :wink:

Maargoed kan wel hoor met een 8inch, enkel moet je daarbij ook een tweeter zoeken die goed genoeg bundelt. Beter is dan om een goeie (kleine mid te nemen) en de kast daarop aan te passen.
Een 8inch en een tweeter sluiten vrij wel nooit echt lekker aan. Zelfs een 6,5inch is al problematisch.

Geplaatst: di 14 jul 2009, 13:28
door Henkjan
wat loopt die Arjan dan ook ineens met tweeters te doen? breedbandertje boven die woofer :!: :wink:

Geplaatst: di 14 jul 2009, 13:32
door arjank
wat loopt die Arjan dan ook ineens met tweeters te doen? breedbandertje boven die woofer
Hahah, JA, ik weet het al, een W8-1702 :mrgreen:

Geplaatst: di 14 jul 2009, 13:34
door arjank
Maargoed kan wel hoor met een 8inch, enkel moet je daarbij ook een tweeter zoeken die goed genoeg bundelt.
Wat dacht je van die grote dayton wave-guide? of die van monacor.
Moet toch niet zo moeilijk zijn om die mooi op de tweet te laten aansluiten.

Geplaatst: di 14 jul 2009, 23:34
door arjank
Vanavond kwam ik op nog een idee, geen GHP, maar Linkwitz Transform.
Hiermee zou ik deze monitor vanaf bijv 30hz kunnen laten lopen.
Het mooie is dat ik de voor- en eindtrap van mijn versterker van elkaar kan loskoppelen, ik zou hier dus dat circuitje tussen kunnen zetten.

Heeft iemand al ervaringen opgedaan met Linkwitz Transform?

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 2:48
door b_force
Ja, LT vreet vermogen en je moet heel erg oppassen voor je woofers.
RS225 kan met zijn xmax van 7 nooit lekker hard op 30Hz spelen.

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 8:51
door arjank
Ja, LT vreet vermogen en je moet heel erg oppassen voor je woofers.
RS225 kan met zijn xmax van 7 nooit lekker hard op 30Hz spelen.
Lekker hard zal het systeem dan ook niet meer kunnen als ik hem vanaf 30hz wil laten lopen, met GHP is dat een ander verhaal.
Misschien is rondom de 40hz realistischer.
Het vreet vermogen dat weet ik, maar mijn versterker is een redelijk zware die duwt die rs225s zo naar zijn limiet :D

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 12:39
door Chris_T
Maar zou je een LT ook wel willen? Naast het enorme vermogen wat je nodig hebt boost je de relatief hoge vervorming in het laag ook veel.
Het is wel een Alu cone, maar toch vermoed ik dat de bass er erg modderig van wordt.

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 13:03
door arjank
Maar zou je een LT ook wel willen? Naast het enorme vermogen wat je nodig hebt boost je de relatief hoge vervorming in het laag ook veel.
Het is wel een Alu cone, maar toch vermoed ik dat de bass er erg modderig van wordt.
Je zou inderdaad gaan denken dat het erg modderig wordt, maar de Q van het systeem wordt ook aangepast. Hierdoor wordt de impulsresponse beter.
En, de dayton reference woofers hebben "shorting rings" waardoor de vervorming aan het einde van de xmax meevalt. In mijn VIDA's gebruik ik de RS150 en die kunnen flink uitslag maken voordat de vervorming hoorbaar is.

Geplaatst: wo 15 jul 2009, 15:33
door Ronkel
40 Hz met een LT lijkt me een aardig idee. Koppel daar nog een 40 Hz 2e orde highpass aan en je heb een perfecte 4e orde akoestische afval vanaf 40 Hz. Dan heb je maximale belastbaarheid, beter dan met een GHP.

Geplaatst: vr 17 jul 2009, 23:00
door arjank
Vandaag de speakers opgehaald en natuurlijk effe aan de versterker gehangen :D
De tweeters klinken zo zonder filter en baffle al erg goed, totaal niet scherp (hoezo metal dome).
De woofer kunnen een flink vermogen wegstouwen voordat ze gaan vervormen (zonder behuizing). Ik verwacht dus ook dat ze in een kleine gesloten kast al voor flink wat herrie zullen zorgen :mrgreen:

Re: Dayton GHP-Monitor, RS225S-8 & RS28A-4

Geplaatst: do 19 aug 2010, 12:13
door arjank
IK ben weer aan het simuleren geslagen :D
Ik heb in boxsim een voorbeeldje gemaakt met de Al200 en de KE25 van Visaton, beide units zijn te vergelijken met die twee van dayton. In heb de Al200 de parameters van de RS225s gegeven waardoor de simulatie in het laag realistischer is.
Het kastje wordt 20 liter.

Ik heb nu toch weer gekozen voor GHP maar dan eentje met een 12dB/oct high-pass :mrgreen: Dit werkt heel erg goed voor die 8" dayton. Het enige probleem is natuurlijk de dip in het impedantieverloop, bijna 2ohm :lol: Maar goed, die versterker van mij is stabiel tot 2 ohm dus dat is geen probleem. Wat ik ook kan doen is er een weerstand/potmeter tussen zetten om de spoel wat af te zwakken, zo heb je natuurlijk een kleinere bassboost maar is hij vriendelijker voor de versterker.