Pagina 1 van 1

jw's Dipole subwoofer

Geplaatst: do 18 jun 2009, 23:26
door jw
Na lang wachten heb ik eindelijk de knoop doorgehakt om met deze PA woofer een dipole subwoofertje te maken.

Ik kwam in een redelijk recent topic tegen dat een PA woofer met een wat hogere Fs wel bruikbaar is.
De woofer die Roland gebruikt lijkt qua T/S er bijzonder veel op, behalve die van mij een lagere xmax heeft.

Ik wilde altijd al iets met meubelpanelen doen zodoende kwam dit ontwerp eruit.

Geplaatst: do 18 jun 2009, 23:29
door jw
De bouw:

Geplaatst: do 18 jun 2009, 23:37
door jw
Omdat ik nog geen subamp heb, filter ik de sub voorlopig via mijn pc met een DSP die in deze drivers zit gebakken. Er leuk om mee te spelen. :)

Hij maakt een goede eerste indruk, hij integreert mooi, het geluid is niet opdringerig en klinkt een stuk schoner dan mijn vloerstaanders.

Geplaatst: do 18 jun 2009, 23:44
door richard
Het wordt zo te zien een mooi stuk werk. een tip, zet de woofers tegengesteld, dat wil zeggen met de magneten in dezelfde richting en sluit ze in tegenfase aan zodat de uiteindelijke beweging naar elkaar toe is (of van elkaar af). Dat geeft minder harmonische vervormingen. Een woofer werkt niet helemaal symmetrisch, door ze tegengesteld te laten werken heffen de vervormingen tengevolge van deze asymmetrie elkaar op.

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 1:09
door Ronkel
richard schreef:
Het wordt zo te zien een mooi stuk werk. een tip, zet de woofers tegengesteld, dat wil zeggen met de magneten in dezelfde richting en sluit ze in tegenfase aan zodat de uiteindelijke beweging naar elkaar toe is (of van elkaar af). Dat geeft minder harmonische vervormingen. Een woofer werkt niet helemaal symmetrisch, door ze tegengesteld te laten werken heffen de vervormingen tengevolge van deze asymmetrie elkaar op.
Klopt, tenminste voor even harmonischen. Voor een frame als dit werkt dat ook net iets minder dan voor bijv. een H-frame, maar het is zeker een verbetering.

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 10:01
door jw
Ronkel schreef:
richard schreef:
Het wordt zo te zien een mooi stuk werk. een tip, zet de woofers tegengesteld, dat wil zeggen met de magneten in dezelfde richting en sluit ze in tegenfase aan zodat de uiteindelijke beweging naar elkaar toe is (of van elkaar af). Dat geeft minder harmonische vervormingen. Een woofer werkt niet helemaal symmetrisch, door ze tegengesteld te laten werken heffen de vervormingen tengevolge van deze asymmetrie elkaar op.
Klopt, tenminste voor even harmonischen. Voor een frame als dit werkt dat ook net iets minder dan voor bijv. een H-frame, maar het is zeker een verbetering.
Lijkt me meer de moeite waard om het eens te proberen dan. Bedankt voor de tip!

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 10:19
door Fokko
Waar heb je die prachtige panelen vandaan?

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 10:37
door jw
Fokko schreef:
Waar heb je die prachtige panelen vandaan?
Het zijn timmer/ meubel panelen van de bouwmarkt. Ze worden verkocht op lengtes van 120cm of 200cm in breedtes van ongv. 20 tot 50cm. Er waren nog een paar houtsoorten.
mijn plaat van 40x200cm kostte 30 euro.

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 10:42
door b_force
Ziet er heel er fraai uit JW !!!

Zijn deze ook gefineerd? (is nmlk wel zo met meubelpanelen)

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 10:44
door jw
Nee, ze zijn massief, ik heb het opgezocht, het zijn timmerpanelen van JéWé. (wat een toeval!)

http://www.jewe.eu/

Producten >> Panelen >> Timmerpanelen >> Productlijst >> Beuken

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 14:16
door Vuurkat
Ziet er mooi uit :D .

Hoe hard kan hij eigenlijk met die kleinere Xmax?

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 17:31
door jw
Casper schreef:
Ziet er mooi uit :D .

Hoe hard kan hij eigenlijk met die kleinere Xmax?
Nog niet uitgetest hoe hard het echt kan, maar bij normaal en iets harder dan dat is er nog weinig uitslag te zien. (mijn kamer is ook niet zo groot)

Wel maakt een van de twee woofers een heel zacht bijgeluidje, eens kijken of er wat los zit ofzo.

Ik heb voorheen de woofers freeair laten wapperen zonder dat ze noemenswaardig bijgeluiden maakten.

Geplaatst: za 18 jul 2009, 15:33
door jw
Het ontwerp laat niet toe om een van de woofers omgekeerd te monteren.

Verder is het bijgeluid een kleine rommel die los in een van de woofers zit! als je de woofer schud, dan klinkt het een beetje als een knikker.. :(
voor de ventilatie-opening zit fijn gaas. Als ik dit nu eens verwijder, zou ik het er dan uit kunnen krijgen?

de voortgang:

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 10:36
door MichaelB
Ziet er goed uit zeg!

Voor wat betreft die rammel: ik zou idd. het gaas verwijderen om te zien of het er zo uit wil komen. Werkt dat niet dan zou je nog voorzichtig kunnen proberen de 'dustcap' (is dat gewoon stofkap in het nederlands?, dat ding in het midden van de voorkant van de woofer? :oops:) te verwijderen.

Geplaatst: zo 19 jul 2009, 10:41
door Wowly
héél erg fraai design zeg!

Volgend jaar op de luisterdag?

Jan

Geplaatst: di 21 jul 2009, 17:13
door jw
Wowly schreef:
héél erg fraai design zeg!

Volgend jaar op de luisterdag?

Jan
Wie weet! eerst maar eens een versterker ervoor regelen en die rammel oplossen :wink: