Pagina 1 van 4
2 * 100 watt klasse D module.
Geplaatst: do 04 jun 2009, 0:36
door riktw
ik vond net wat moois bij sure elektronics:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=918
een stereo 100 watt versterker, klasse D voor 40 dollar.
het bordje is met 10 bij 12 cm lekker klein, trafotje erbij en gaan met de banaan.
eventueel laptop voeding, universele om het compact te houden.
ik heb dus meteen een bordje bestelt, voor een PC versterkertje met vermogen.
enige wat ik hoor is dat het heatsinkje nogal warm wordt, volgens een diyaudio forum topic:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1
maar desondanks wou ik jullie dit kitje toch ff laten zien.
Geplaatst: do 04 jun 2009, 1:22
door b_force
Ziet er best leuk uit.
sja wat is warm? 60 graden? Kunnen ze prima hebben.
(full load)
Geplaatst: do 04 jun 2009, 8:13
door mischa72
Inderdaad, wat is warm? Mocht hij toch te warm worden kun je met een koeltunneltje en een oversized fan op laag toerental de warmtehuishouding redelijk eenvoudig binnen de perken houden.
Groeten,
Mischa
Geplaatst: wo 17 jun 2009, 16:40
door sterremuur
Interessant versterkertje.
Er stond er eentje door Sure.. aangeboden op eBay, parallel aan de normale verkoop.
Deze heb ik voor 29 dollar bemachtigd. Met verzending a 15 dollar dus een totaal van 44 dollar = 30 euro.
Volgens mij zetten ze er meerdere op eBay, dus ik zou af en toe even kijken, kan voordelig uitpakken.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0214290933
Geplaatst: wo 17 jun 2009, 16:45
door b_force
begrijp ik het goed, dat als je de outputs parallel zet je 100W aan 4ohm kunt leveren?
Geplaatst: wo 17 jun 2009, 20:05
door sterremuur
100 W per kanaal aan 4 Ohm, mits je de juiste voeding eraan knoopt.
Als ik ze heb zal ik de dummyload er eens aanhangen.
Geplaatst: do 18 jun 2009, 12:58
door MichaelB
Leuke bordjes!
Ook de lagere wattage bordjes zijn leuk.
Specs zien er goed uit.
Ik denk dat ik er hier ook een paar ga bestellen, voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Ben wel benieuwd hoe deze bordjes zich verhouden tot bijv. een Hypex UCD (niet dat dat DE standaard is).
EDIT:
Ik bedoel gehoormatig.
Geplaatst: do 02 jul 2009, 0:12
door sterremuur
Ik heb de mijne binnen. Hij wordt inderdaad geleverd, compleet met aansluitmateriaal en speakerterminals.
Maar ik zit even met de voeding. Die is op zich niet kritisch: 10 tot 36 V.
Er gaan dan wel de nodige amperes lopen als hij 2 x 100 W moet gaan leveren.
Zal ik een discrete voeding maken, of misschien een geschakelde voeding gebruiken? Bijvoorbeeld deze:
http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1960
Deze heeft een ruis/ripple van 120 mV. Ik weet niet of dat veel of weinig is.
Geplaatst: do 02 jul 2009, 0:33
door MichaelB
De mijne zijn ook vandaag binnen gekomen en ik zit met exact dezelfde vraag.
Netjes verpakt trouwens en binnen in 10 dagen EN dat voor maar 71 euro incl. verzenden (2 stuks)

Geplaatst: do 02 jul 2009, 1:32
door b_force
Ben net met een inkoopactie bezig dus als je nog mee wil doen, moet je redelijk snel zijn.
Ik heb met Jacco even over SMPS voedingen gesproken (die heeft veel met die dingen gewerkt) en die zegt dat het prima kan (dat verwachtte ik ook al). Zeker met een extra buffer elco. (Deze sluit je via een serie weerstand van rond de 0,1 ohm aan op de uitgang). 4700uF is dan zat omdat je dus op een heel erg hoge freq schakelt. Ook de rimpel is hierdoor heel laag.
Op mijn studie hebben we toevallig van zulke voedingen liggen. Wellicht kan ik het eea voor je testen en anders dus na de inkoopactie

Geplaatst: do 02 jul 2009, 9:30
door sterremuur
Hij moet het in principe ook doen op een flinke PC-voeding aangezien hij een breed traject aan voedingsspanningen accepteert.
Die moet dan wel 20 Ampere kunnen leveren bij 12 volt....
Geplaatst: do 02 jul 2009, 9:47
door b_force
PC voedingen zijn een apart verhaal.
Deze moeten altijd een zogenaamde start belasting hebben om goed op te starten. Ik vraag me af of dat wel goed uitpakt.
Per module zou ik inderdaad rond de 120W gaan zitten, dan zit je sowieso veilig. Enkel red je volgens mij met 12V nooit die 100W aan 4ohm.
Met een load van 4ohm op maximaal vermogen (zul je in de praktijk zelden halen, maargoed) zal je op:
P=u^2/R -> U=wortel (P* R) = wortel (100*4) = 20Vrms zitten, plus daarbij nog de nodige verliezen.
Volgens de datasheet komt je pas goed op de specs als je 30V neemt.
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yzwqtx.pdf
Geplaatst: do 02 jul 2009, 9:50
door Pjotr
Zijn idd leuke kaartjes en is best betaalbaar.
b_force schreef:Ziet er best leuk uit.
sja wat is warm? 60 graden? Kunnen ze prima hebben.
(full load)
En als ie het te warm krijgt kun je er altijd nog zoiets op zetten. Dat spul is niet duur:
http://www.zalman.co.kr/eng/product/Pro ... sp?idx=147
Geplaatst: do 02 jul 2009, 9:51
door b_force
Je plaatje doet het niet helaas.
Overigens past de Meanwell S-240-30 erg mooi. Ik bedenk me net dat je natuurlijk 1 stereo module hebt.
Die doet dan geen 2 x 100W, maar 2 maal 30-40W per kanaal. (zie tevens datasheet)
Dan heb je aan een minder zware voeding al voldoende.
Ik zou dan niet meer dan 120W totaal nemen.
edit:
Ow ik zie dat het bordje van sure twee van die TK2050 bevat, dat verandert de zaak natuurlijk. Dan heb je inderdaad meer vermogen nodig
Hie rmanual van sure:
http://www.sure-electronics.net/downloa ... 1.2_EN.pdf
Geplaatst: do 02 jul 2009, 10:53
door Pjotr
Zow beter?
Geplaatst: do 02 jul 2009, 11:03
door sterremuur
De stereo uitgangen zijn inderdaad elk weer een gebrugd stelletje.
Je mag ze dan ook niet onderling verbinden.
Geplaatst: di 07 jul 2009, 12:50
door sterremuur
MichaelB schreef:De mijne zijn ook vandaag binnen gekomen en ik zit met exact dezelfde vraag.
Netjes verpakt trouwens en binnen in 10 dagen EN dat voor maar 71 euro incl. verzenden (2 stuks)

Heb jij hem inmiddels aan aan de loop?
Ik heb er toch een conventionele voeding van 30 V, 8 Ampere aan gehangen.
Inmiddels zit het al vrijwel compleet in de 19-inch kast.
Losliggend heeft het proefgedraaid. Power genoeg in ieder geval.
Eén minpuntje: ik vind dat hij in absolute rust (geen signaal) toch wel een hoorbaar ruisje in de tweeters geeft. Voor PA-gebruik geen probleem, maar wel hoorbaar in een kleine kamer met het volume heel zacht.
En hij stoort nogal op de FM als je het koelblokje aanraakt, maar wel met de antenne van de tuner op enkele tientallen cm afstand. Dat lijkt me geen probleem: hij komt in een metalen kast.
Geplaatst: di 07 jul 2009, 15:12
door TH0M
Ik heb even een echte noob vragen tussendoor:
Is het maken van een versterker zoals met dit bordje makkelijk? Met andere woorden: Bordje in een kast samen met een goede voeding. Cd speler aansluiten, speakers aan de andere kant, en gaan met die banaan? Of moet er nog een voorversterker aan enzo? En hoe regel je het volume?
Alvast bedankt,
Thom
Geplaatst: wo 08 jul 2009, 16:03
door sterremuur
Dit bordje heeft een ingang op lijn niveau, zeg 1 a 2 V input.
De ingangsgevoeligheid is instelbaar met dipswitches, maar dat geeft dus een vast ingestelde gevoeligheid.
Ik heb een volumepotmeter van 22 kOhm toegevoegd.
Maar dan kun je 1 ingang regelen. Heb je dus alleen maar een CD-speler, dan kan dat dus wel.
Wil je ook ingangskeuze dan kun je een passieve voorversterker maken, bestaande uit een kastje met meerdere ingangen, geschakeld met bijvoorbeeld een 2 x 6 ingangen Lorlin schakelaar. En een volumeregelaar dus.
Eventueel bouw je alles in 1 kast, en als je van vinyl houdt bouw je een phono preamp toe.
Maar het bordje is puur een eindversterker op lijn niveau.
Je kunt ook losse voorversterkers kopen, of een oude vintageversterker waar je de (defecte) eindtrap uitsloopt en de rest als actieve preamp gebruikt.
Mogelijkheden te over dus.
Ik gebruik hem dus als losse eindversterker en sluit hem aan op een mengpaneel. Ook dan heb je regelbare ingangskanalen.

Geplaatst: do 09 jul 2009, 10:20
door TH0M
Ah ok, dus indien ik alleen een CD speler zou gebruiken en de ingangsgevoeligheid juist instel, dan gaat het werken.
Maar om hem dus breeder inzetbaar te maken, kun je het best een universele voorversterker met meerdere ingangen maken. De line out van de voorversterker dan op de line in van de versterker.
Ga eens kijken of ik een voorversterker print kan vinden
Bedankt voor het antwoord!
Geplaatst: vr 10 jul 2009, 9:53
door MichaelB
sterremuur schreef:
Heb jij hem inmiddels aan aan de loop?
Nope, nog niet. Ik kreeg ze de dag voor onze vakantie binnen en ben net weer terug.
Ik ga eerst m'n andere speakers afbouwen

en daarna hier mee aan de slag.
Geplaatst: za 18 jul 2009, 0:47
door riktw
draait als een trein hier, heb er maar een fan opgezet op 5V
ding werkt echt gloei heet, graadje of 100 wel.
Geplaatst: za 18 jul 2009, 1:45
door b_force
Dan is inderdaad groter koelblok best te proberen.
De afstand lijkt redelijk standaard voor chipset. Wat je kunt doen is op zoek gaan naar degelijk chipset/ vga kaart koelers. Liefst natuurlijk passief.
Zalman heeft daar een paar mooie kleine varianten in.
Geplaatst: ma 20 jul 2009, 12:01
door sterremuur
Hij draait hier nu ook, compleet in kast.
Toch ben ik niet helemaal tevreden. Ik vind de basisruis eigenlijk te veel.
Deze varieert met de ingestelde gevoeligheid dmv de dipswitches. Is verder onafhankelijk van de stand van de potmeter die ik ervoor heb gehangen.
Heb jij dat ook, riktw? Op enkele meters afstand is de ruis goed te horen, zelfs op mijn leeftijd (60 ) en voor echt audiofiel genieten vind ik het teveel.
Eigenlijk zie ik meer als toepassing als PA-versterker voor een zaaltje of zo.
Het is leuk dat hij zo goedkoop was, maar die ruis valt me tegen. Tenzij er een manier is om deze (bv. door tegenkoppeling) te onderdrukken.
Klank is verder prima en vanaf rustig huiskamerniveau merk je er niks van.

Geplaatst: ma 20 jul 2009, 12:56
door b_force
De prijs heeft totaal niks te maken met ruis of niet ruis. Dit zijn prima versterkers (van Tripath) die zelfs in flink dure merken wordt gebruikt.
Je zult eerder moeten kijken waar de ruis vandaan komt. Vaak komt het puur doordat de bron ruist, of dat de (interne) bekabeling niet goed is afgeschermd. Daarnaast kan soms ook je voeding ruizen.