Beluisterd: TangBand W4-1337SA

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Beluisterd: TangBand W4-1337SA

Bericht door Candisa »

Een mede forum lid bleek een setje TangBand W4-1337SA breedbanders in de aanbieding te hebben. Aangezien ik deze sowieso al van plan was aan te schaffen voor in de wagen te gebruiken, ben ik maar op dit aanbod ingegaan en de drivers zijn dan ook deze week aangekomen.

Ik had eerder al wat getest met goedkope breedbandertjes (oa de Visaton FR10) en dat klonk 'redelijk', maar meer ook niet, wat je ook niet kan verwachten voor die prijs.
Mijn nieuwsgierigheid naar de klank van 10 keer zo dure breedbandertjes was dan ook erg groot. Zo groot dat ik niet eens mezelf de tijd gaf om een primitieve baffle te maken, daarom ook een wel heel simpele...

Testopstelling:
- Technics SA-5460 tuner/receiver/versterker uit 1976
- computer als signaalbron
- Tangband breedbanders gewoon free-air, zonder enige vorm van baffle bovenop mijn huidige speakers gezet, met een stapeltje cd-doosjes onder de motor zodat ze mooi rechtop staan.
- on-axis
- ongefilterd

Klank:
- Middengebied: dit mag je heel ruim beschouwen, dus het volledige stembereik: prachtig! zéér veel detail zonder dat het dunnetjes gaat klinken, erg realistische weergave en zeer open.
- Hoog: hiermee bedoel ik echt het allerhoogste hoog, boven het bereik van de menselijke stem: Ik heb in het verleden tweeters gehoord die beter deden, maar dat waren dan ook tweeters met een zéér hoge kostprijs. Een soft-dome tweeter met hetzelfde kostenplaatje als deze breedbanders die beter doet heb ik nog niet gehoord.
- Laag: Hier had ik geen al te hoge verwachtingen van, gezien het formaat van de driver en al helemaal gezien het volledig ontbreken van enige vorm van baffle, laat staan behuizing. Ik was echter aangenaam verrast! Uiteraard mepte het slaglaag niet in mijn gezicht en deed het sublaag niets trillen, maar het was wel duidelijk hoorbaar aanwezig!

Conclusie: had ik geen stel prachtige B&W DM2a's gehad, had ik het zeker overwogen om nog een setje van deze breedbandertjes er bij te kopen om er een setje TL behuizingen rond te gaan bouwen, of misschien wel mij te wagen aan een open-baffle project aangevuld met een subwoofer. Sterker nog, ondanks ik geen extra set speakers nodig heb, zal ik het misschien toch gewoon doen van zodra ik mij helemaal uitgeleefd heb op mijn huidige project (de wagen)!
Plaats reactie