Pagina 1 van 2

"Cable Nonsense"

Geplaatst: wo 15 jun 2005, 21:13
door JuuL
Nuchter stukje over kabels, die gozer weet waar hij het over heeft.

http://www.verber.com/mark/cables.html

Re: "Cable Nonsense"

Geplaatst: do 16 jun 2005, 2:00
door telefunken
JuuL schreef:
Nuchter stukje over kabels, die gozer weet waar hij het over heeft.

http://www.verber.com/mark/cables.html
dus wat wil je er mee zeggen.

Re: "Cable Nonsense"

Geplaatst: do 16 jun 2005, 7:58
door Martijn M
telefunken schreef:
JuuL schreef:
Nuchter stukje over kabels, die gozer weet waar hij het over heeft.

http://www.verber.com/mark/cables.html
dus wat wil je er mee zeggen.
Hij wil ons laten delen in deze informatie!
@ Juul: ik vind het wel een interessant stuk, maar Dunlavy voegt weinig toe aan de forumdiscussies waarover hij het heeft.

Geplaatst: vr 17 jun 2005, 10:35
door teacher
Het is idd leuk om te lezen.

Toch wil ik iedereen in zijn/haar waarde laten. Als je het extra geld voor zon kabel overhebt; be my guest!

Overigens hoor ik het verschil dus niet en vertrouw blind op mijn selectie 1,5 - 2,5 en 4 kwadraat "gewoon" OFC kabel.

Geplaatst: za 18 jun 2005, 16:19
door rho
Lees hier pagina 21 eens. (Leek me wel mooie info bij dit topic.)
http://www.avahifi.com/root/audio_basic ... ab1982.pdf

Geplaatst: za 18 jun 2005, 16:41
door voodooless
:D

zal maar ff het meest aansprekende stukje quoten:
For example, we have recently seen a magic
interconnect cable claiming to have an “air
core” with the magic qualities of being “very
quiet.” The price, being magic, is about
$10.00 a foot. A little research indicates that
the actual cable used is similar to Belden
#8254 93 ohm semi-solid polyethylene
coaxial cable. Belden’s only claims are that
the nominal velocity of propagation is 84%
(normal) and that the attenuation is about 3.1
dB per 100' at 100 MHz (normal). Belden’s
price for the cable is about 15¢ per foot in
1000 foot rolls. Although we realize that
labor is involved to cut and strip the cable
into interconnect lengths, and that RCA
phono plugs are furnished and installed, and
that the quality of workmanship for this
particular finished “magic cable” was very
good (unusual), still the final price for the
magic is about 100 times the price of the
original engineering.
De "echte" audiofiel zal dit soort dingen natuurlijk volledig ontkennen ;)

Geplaatst: za 18 jun 2005, 16:58
door rho
Onze oren zijn gewoon niet goed genoeg om te horen wat zij wél kunnen horen. Daar ligt het aan. De rest is gewoon onzin. :wink:

Geplaatst: za 18 jun 2005, 17:52
door Martijn M
rho schreef:
Onze oren zijn gewoon niet goed genoeg om te horen wat zij wél kunnen horen. Daar ligt het aan. De rest is gewoon onzin. :wink:
ben wel blij dat mijn oren minder goed zijn dan van de ECHTE audiofielen! bespaart mij een hoop knaken!

Geplaatst: za 18 jun 2005, 17:54
door rho
Zeg dat wel zeg. Voor een setje degelijke kabels koop ik een deftige versterker. Ik hoor die kabels toch niet. :)

Geplaatst: za 18 jun 2005, 18:05
door Martijn M
(beetje offtopic) mijn oren zijn volgens mij zo slecht dat ik geen, of in enkele gevallen een minimaal verschil tussen versterkers hoor. Als ik mag kiezen tussen prachtig afgewerkte kabels en een prachtig gebouwde versterker... dán is voor mij de keuze natuurlijk duidelijk.

Geplaatst: za 18 jun 2005, 19:34
door voodooless
keyser schreef:
Als ik mag kiezen tussen prachtig afgewerkte kabels en een prachtig gebouwde versterker... dán is voor mij de keuze natuurlijk duidelijk.
Zeker ook als je weet welke van de twee technisch gezien met meeste invloed kan hebben op het geluid.

Geplaatst: za 18 jun 2005, 21:51
door Rudy
egte audiofielen gebruiken monoblokken omdat dan kabel geen rol meer speeld, in stereo setups WEL. En het zit hem dan niet in de kabel zelf, of de interconnects maar in de setup van de verbinding. Waar grotendeels maar 2 dingen rol hebben, weerstand van je massakabel en de afscherming tov de aarding, als die er natuurlijk al is.

Groetjes
Rudy

Geplaatst: za 18 jun 2005, 22:31
door Martijn M
Rudy schreef:
egte audiofielen gebruiken monoblokken omdat dan kabel geen rol meer speeld, in stereo setups WEL. En het zit hem dan niet in de kabel zelf, of de interconnects maar in de setup van de verbinding. Waar grotendeels maar 2 dingen rol hebben, weerstand van je massakabel en de afscherming tov de aarding, als die er natuurlijk al is.

Groetjes
Rudy
ik begrijp er niets van. zou je het kunnen toelichten?

Geplaatst: zo 19 jun 2005, 9:22
door rho
Rudy schreef:
egte audiofielen gebruiken monoblokken omdat dan kabel geen rol meer speeld, in stereo setups WEL. En het zit hem dan niet in de kabel zelf, of de interconnects maar in de setup van de verbinding. Waar grotendeels maar 2 dingen rol hebben, weerstand van je massakabel en de afscherming tov de aarding, als die er natuurlijk al is.

Groetjes
Rudy
Rudy,

Ik kan wel geloven dat je zulke dingen kan meten. (volgens mij hebben we het er al eens over gehad) Maar horen zal je dat nooit. (extreme gevallen buiten beschouwing gelaten)

Geplaatst: ma 20 jun 2005, 1:29
door Rudy
Je mening staat dus al vast vooralleer je het zelfgeprobeerd hebt.

Maakt het mij imo 10 keer simpeler.

Trouwens als je ooit de tijd hebt kan je simpel je minima eigenschappen van je eindtrap/voortrap/verbinding berekenen voor jou ( of eender welke ) situatie, alle faktoren zijn toch bekend ( maar nooit hetzelfde ).

Groetjes
Rudy

Geplaatst: ma 20 jun 2005, 2:08
door Martijn M
Rudy schreef:
egte audiofielen gebruiken monoblokken omdat dan kabel geen rol meer speeld, in stereo setups WEL. En het zit hem dan niet in de kabel zelf, of de interconnects maar in de setup van de verbinding. Waar grotendeels maar 2 dingen rol hebben, weerstand van je massakabel en de afscherming tov de aarding, als die er natuurlijk al is.

Groetjes
Rudy
ik neem aan dat je laatste post een reactie op Rho's post was?
kun je het gequoteerde stukje verder toelichten?
Misschien is het leuk om mee te doen aan de Blinde Test die binnenkort in rotterdam zal worden gehouden? Is voor jou net zover als voor vele nederlanders die er aanwezig zullen zijn.

Geplaatst: ma 20 jun 2005, 21:41
door rho
't Kwam wat harder over dan bedoelt. 'k Was niet zo in m'n nopjes...

Ik kan er wel inkomen dat een goede verzorging van de massa een invloed heeft op de uiteindelijke klankwaliteit. Aardlussen zijn niet echt ideaal als je zuiver geluid wil.
Maar of dan enkel een stel monoblocks tot de juiste resultaten kan leiden betwijfel ik dan weer wel.
Misschein dat het wel meer "het ideaal" benadert, maar of je nog idealer dan het best mogelijke met een stereo-versterker moet gaan lijkt me eigenlijk een beetje verloren moeite. Je zit dan ver onder de door mensen waarneembare verschillen te werken. Naar mijn idee.

Geplaatst: ma 20 jun 2005, 22:49
door Rudy
Mja, der zit wel iets van in, maar kwa massalussen is een monoblok ideaal, een goede en toch nog simpele oplossing is een geintegreerde oplossing, maar wanneer er meer en meer verbindingen zijn tussen twee massapunten ( niet eens aarding meegeteld ) zakt je S/R, afhankelijk van de ohmse verbinding ( van de massa ) tussen beide, uiteindelijk zolang deze verslechtering minder is dan de waardes die je amp/preamp/cdspeler zoiezo al had dan is dat op zich geen probleem, enkel is dat vaak niet zo vanzelfsprekend.

(mocht je trouwens een extra afscherming gebruiken die aan de aarding hing dan zou dit probleem ook verminderd worden door externe invloeden. Maar die oplossing is niet zo evident )

Trouwens ook de reden dat symmetrische systemen gebruikt worden voor langere afstanden, minder kans op storing omdat de spanning nooit word "gemeten" tov de massa.

Men zegt al te vaak dat de "weerstand" van een kabel van geen enkele invloed heeft, maar dit is gewoon situatie afhankelijk, wat ook die testen situatieafhankelijk maakt, en daarmee steeds nooit over hetzelfde standpunt word gediscuteerd.

Mocht je wille beweren dat kabels niet uitmaken dan zou je simpel een mono opgebouwde preamp en monoversterkers gebruiken en dan niemand je het tegendeel bewijzen dat ze wel iets uitmaken.

Hoe hoog je je S/R waarde wil hebben hangt enkel vanaf van en tot welk niveau je wil luisteren, welke afhankelijk is van je omgevingsklawaai en je maximaal vermogen van je amp ( +eff speaker natuurlijk ), des te verder de twee niveaus uit elkaar liggen des te beter je amp moet zijn, zijn die verschillen maar 40 dB dan heeft een een S/R van 100dB tuurlijk geen nut, en alleen maar zonde van de meerkost.

@keyser, Rotterdam is zo niet egt bij de deur, en dubbel zo lang rijden dan luisteren is imo niet mijn definitie van een leuke dag uit.

Groetjes
Rudy

Geplaatst: di 21 jun 2005, 20:08
door rho
Rudy,
Kan je wat verder ingaan op de manier waarop de S/R verandert door toename van weerstand in je massa? Dat interesseert me wel.
Ik weet wel dat de eigen-ruis van een weerstand toeneemt met z'n waarde. Is het dat effect dat zo sterk gaat optreden dat het merkbaar wordt?

Geplaatst: di 09 aug 2005, 23:16
door jeroen_d
Rho, wellicht is deze link nuttig om duidelijk te maken wat Rudy bedoelt althans voor interconnects. Als je wat verder zoekt op die site vind je ook vast nog veel meer over kabels.

http://www.audioholics.com/techtips/aud ... lanced.php

Verder, wat cable nonsense betreft, zie de onderstaande tip voor om uit te proberen op de gladde verkoper. Hilarisch.

Try This Next Time Someone Tries to Sell You Something ...

Thanks to a reader for the suggestion, this is a wonderful way to prove something to yourself. Next time a salesperson tries to flog you the latest and greatest (and of course most expensive) cable they have on offer, just use this technique ...

Suggest that you would like to hear the cable in action before committing yourself. As you walk to the demo room with the salesperson, come up with 'spontaneous' bright idea - suggest that you swap the cables, and if the salesperson can correctly identify the 'super cable' that s/he so desperately wants you to purchase, then you will do so. Naturally, you will want to make the swap several times, and the salesperson will have to get it right at least 75% of the time.

There is every chance that the packet will never be opened, the comparison never done, and you will save a bunch of money. There is nothing dishonest about what you are doing - you simply want (and are entitled to) verification that the cable will make a difference, and if the salesperson is unwilling to participate in the test, s/he knows something that s/he hasn't told you!

Geplaatst: wo 10 aug 2005, 21:24
door rho
Bedankt voor de link. 'k Heb 'm nog niet doorgelezen maar ik heb er eens diagonaal over gezien en er staat denk ik wel in wat ik zoek. (weinig tijd momenteel)

Die tip met de verkoper lijkt me wel eens leuk om te doen. :D

Ff een linkje ...

Geplaatst: vr 14 jul 2006, 23:41
door Ed
Hoi,

Surfte een beetje rond en kwam op deze webstek terecht. Interessant hoor, kabels. Het heeft ook een tijdje mijn grote belangstelling gehad en nog wel een beetje. Misschien voegt deze webstek wat toe aan de discussie:

http://www.breem.nl/

Deze persoon heeft kennelijk kennis van zaken. Een hoofdstuk is gewijd aan de vraag of luidsprekerkabel invloed heeft op de geluidsweergave. De toon zou misschien soms wat vriendelijker mogen, maar de info is helder en voorzien van goede argumentatie. Zeer interessant.

Geplaatst: za 15 jul 2006, 0:05
door rho
Hmmm, Breem......die kenden we nog niet. :wink: :)

Welkom trouwens.

Geplaatst: di 25 jul 2006, 17:24
door audiomanics
Ja, die Breem... die had ik een jaar of wat ook al eens gelezen.
Frappant vind ik het wel dat bijna iedereen duvels goed weet welke condensatoren goed, beter best zijn en welke je maar beter niet kan gebruiken.
Bij kabels wordt het ineens maar afgedaan als geldklopperij.. Maar geloof me (of niet dan): ik heb meerdere malen toch heel duidelijk verschil gehoord tussen de ene en de andere kabel.
Ok, ik weet ook niet in welke grootheden je de verschillen moet uitdrukken, ik zou ook niet weten hoe ik met getalletjes moet aantonen dat de ene kabel beter is dan de andere.. Gewoonweg kennis te kort om dat te kunnen bewijzen.. Weerstand, Capaciteit en Zelfinductie zijn kennelijk niet alle parameters die een kabel kent..
Wel weet ik zeker dat de DC-weerstand van een kabel niet of nauwelijks invloed heeft op de geluidskwaliteit. Een materiaal waarmee de weerstand over een meter 100 Ohm is kan zelfs beter klinken dan bijv koper waarvan de weerstand voor zo'n kabeltje in de orde van 0,4 Ohm zal liggen.. (dit gaat over low-level interconnects, niet over LSP-kabels)
Anyway: zoek het lekker zelf uit.. Voor geinteresseerden heb ik nog wel een paar tips die bijdragen aan een verbeterde geluidskwaliteit. En dat zijn niet alleen mijn bevindingen. Ik verdien niets aan tips namelijk.

Kees

Geplaatst: ma 31 jul 2006, 8:41
door markje
Rudy, een groot voordeel van monoblokken is dat je relatief lange interlinks krijgt en korte LS kabels. Ik heb hiermee een enorme winst gehaald bij mij thuis, zowel met sub als de stereo speakers. Ik van 1 meter interlink en 9 meter ls kabel naar 9 meter interlink gegaan en 1 meter ls kabel, een wereld van verschil.

Groeten Mark