Pagina 1 van 2

Koptelefoon op buizen OT

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 21:22
door b_force
Sinds vandaag ben ik eindelijk de gelukkige eigenaar van een Laney Chrome O Zone (iets kleinere zusje van de Laney VC50) gitaar versterker.
Dit is een 30W (4 x EL84) buizenbak en kan lekker scheuren 8) 8)
(en flink hard ook!!!)

Echter woon ik in een portiek woning dat behoorlijk gehorig is. Nu wil ik niet elke dag de buren plagen, dus ben ik van plan een koptelefoon zo af en toe te gebruiken.

Deze gitaarbak heeft helaas van zichzelf geen koptelefoon uit, dus dan moeten we zelf iets verzinnen.
Daarbij kom ook dat je de OT van een buizenbak altijd een belasting moet zien, omdat anders de buizen teveel stroom trekken (is dat waar :?: ).

Nu is er een aantal opties.
Ik kan vlak voor de eindtrap en na de voortrap een extra output maken met daarbij een koptelefoon versterker. Echter, wat doe ik dan met de belasting die de OT moet zien?

Ik kan een spanning deler maken die in totaal 8 ohm is.
(of een weerstand parallel om 8ohm te maken)

Ik kan nog een extra trafo achter de OT zetten met een bepaalde overbrenging.

De koptelefoon die ik nu even gebruik is een oude Philips van 600k, maar wellicht komt er binnenkort een Sennheiser van 32ohm.

Uiteraard moet output niet al te hoog zijn, omdat je anders je koptelefoon opblaast. Aan de andere kant wil je wel ge versterker redelijk kunnen open gooien.

Iemand ideeën, tips, suggesties?

Re: Koptelefoon op buizen OT

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:05
door vastwelgoed
Nu is er een aantal opties.
Ik kan vlak voor de eindtrap en na de voortrap een extra output maken met daarbij een koptelefoon versterker. Echter, wat doe ik dan met de belasting die de OT moet zien?

De koptelefoon die ik nu even gebruik is een oude Philips van 600k, maar wellicht komt er binnenkort een Sennheiser van 32ohm.

Uiteraard moet output niet al te hoog zijn, omdat je anders je koptelefoon opblaast. Aan de andere kant wil je wel ge versterker redelijk kunnen open gooien.

Iemand ideeën, tips, suggesties?[/quote]


http://www.headwize.com/projects/

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:28
door disco
Zo iets?

Bedenk dat een instrumentversterker een verlengstuk is van je instrument. De luidspreker is een essentieel
onderdeel van de klank die wordt voortgebracht. Met minder woorden: het gaat ielig klinken op deze wijze.

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:33
door b_force
Een headphone versterker heb ik al.

Dit is zo gemaakt met een paar componenten.

De vraag is eerder, wat is wijsheid??

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:40
door disco
Volumeknop linksom draaien? 8)

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:42
door b_force
Jij hebt zeker nog nooit een buizen gitaar versterker gehoord? 8) :lol:

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:45
door disco
Tot twee jaar terug had ik een Boogie .22
Ging ook knap hard. Een oude matras eromheen binden helpt :lol:

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:47
door ray5150
Zou het niet een idee zijn om een power soak / attenuator te bouwen?
Dat is een aantal hoogvermogen weestanden die het meerendeel van het vermogen opstoken.
dan kun je de boel flink opendraaien maar hou je toch huiskamervolume.
zal wel even een paar schema's opzoeken.

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:52
door b_force
dan weet je ook dat een gitaar amp een beetje goed klinkt als hij redelijk open staat.

Dat is een beetje het punt.

Fijnste optie is misschien gewoon ipv de speaker. Nadeel is dat je gigantisch veel warmte dissipeert.

Een andere optie is dus een phone versterkertje misschien.

Geplaatst: zo 17 mei 2009, 23:58
door disco
b_force schreef:
dan weet je ook dat een gitaar amp een beetje goed klinkt als hij redelijk open staat. Dat is een beetje het punt.
Als je feedback op je elementen wilt dan richt je met een headphone weinig uit...
Als je vervorming zoekt op een laag volume, dan zou je wat kunnen sleutelen met spoelen, weerstanden en condensatoren achter de ugt.

edit: Parallel Push Pull is wat gevoeliger dan gewone PP, er loopt een betrekkelijk hoge stroom. Blaas je ugt niet op met een al te maffe belasting.

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 0:12
door ray5150
Hier heb ik alvast iets leuks: het patent en de manual van de Groove Tubes Speaker Emulator.

(je kunt ook alvast een paar EL84 eruit trekken, dat scheelt de helft.)

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 0:22
door disco
ray5150 schreef:
(je kunt ook alvast een paar EL84 eruit trekken, dat scheelt de helft.)
Heheh, daar zat ik ook al aan te denken :wink:
alleen klopt de bias dan niet meer :?

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 0:29
door ray5150
En hier een scan van een kopie uit een elektuurboek van lang geleden.
Naar mijn idee zou dit ideaal zijn voor jouw situatie.
Ook een idee is om zowel de 10 als 20 x verzwakker te bouwen en deze met een zware schakelaar om te zetten.
Stalen of aluminum kastje erom heen met flink wat koelgaten en gaan maar.

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 0:32
door ray5150
disco schreef:
alleen klopt de bias dan niet meer :?
Hangt dat niet van het ontwerp af? (tis gewoon een Vox AC30 kopie.)

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 0:48
door disco
Als iedere EL84 is uitgevoerd met een eigen kathodeweerstand dan zou je ze kunnen verwijderen. Bij een gezamelijke kathodeweerstand heb je een probleem.

Die scan is net iets te klein om de waarden te kunnen aflezen. Kun je hem nogmaals.... ? :shock:

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 0:55
door b_force
Krap, krap, :-k
Denk, dnek

Eigenlijk is het nogal simpel.

Wat ik nl. wil hebben is een verzwakker en tevens dat de totale vervangingsweerstand (Rtotaal) gelijk is aan 8ohm.

Wat ik dus eerst heb is 30W aan 8ohm.
Vout = wortel(30*8 ) = 15,5V

Voor een beetje koptelefoon heb ik ergens tussen de 0,1 en 0,2W nodig.
Ik neem dus 0,2W. Ik heb nu een koptelefoon van 600 ohm ongeveer (uiteraard kan dit ook met 32ohm).
Vout hierbij is dus:
wortel(0,2*600)= 11V.

De verzwakking is dus 0,71.

Nu heb ik dit simpele schematje dat geldt voor me:
Afbeelding

Met in feite twee vergelijkingen en twee onbekende.
Dat kan ik oplossen 8)
Rh=weerstand van hoofdtelefoon

Voor de verzwakking (noem het Vo/Vi) geldt:

Vo/Vi= (R2//Rh) / ((R2//Rh) + R1)

Tevens geldt er dat (R2//Rh) + R1 = Rtotaal = 8 ohm

Dus:
R2//Rh = 8 * Vo/Vi = 8 * 0,71 = 5,7
Rh is bekend (namelijk 600ohm in mijn geval) dus zo is te vinden dat R2=5,7ohm
(die 600ohm maakt dus bijna niets uit)

Aangezien Rtotaal = R1 + (R2//Rh) is R1:
8 - 5,7 = 2,3ohm.

Voor het vermogen geldt:
P = V^2 / R

Spanningsval over R1 is 4,5V
Dus gedissipeerde vermogen R1 (afgerond) 10W
Voor R2: 22W.

Zelfde kan ik voor een belasting met 32ohm doen. :D

Dan geldt:
R1=6,7 ohm
R2=1,3 ohm

Spanningsval R1: 15,5 - 2,53 = 13V
Dus: vermogen

R1: 25,2W
R2: 5W

en zo kan ik ook prima ene powersoak maken 8)

Je ziet duidelijk het nadeel. Dikke grote weerstanden nodig, die redelijk veel vermogen moeten dissiperen.

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 1:20
door ray5150
disco schreef:
Die scan is net iets te klein om de waarden te kunnen aflezen. Kun je hem nogmaals.... ? :shock:
Yep:

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 2:24
door TubeHead
Dit is de schema van mijn buizen bak.

download.php?id=16716

Moet je is kijken bij de UGT.. daar spelen ze ook met hoofdtelefoon gedoe.

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 5:42
door disco
Daar zit een 10W 16 ohm weerstand tussen.

Zijn je 7189 buizen nog goed?

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 5:45
door disco
Ah, die aanname van 0,2W was voor mij de derde onbekende.
b_force schreef:
Je ziet duidelijk het nadeel. Dikke grote weerstanden nodig, die redelijk veel vermogen moeten dissiperen.
Hop, naar Twenthe :)

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 15:42
door ray5150
disco schreef:
Hop, naar Twenthe :)
Je haalt me de woorden uit mijn mond.... :lol:
PS. is de scan nu wel leesbaar?

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 16:02
door TubeHead
disco schreef:
Daar zit een 10W 16 ohm weerstand tussen.

Zijn je 7189 buizen nog goed?
Je bedoeld de EL84 ? Buizen zien er ranzig en versleten uit, maar laats in een buizen tester gehad en kwamen er super goed door heen.

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 16:22
door b_force
Twente?

Overigens kun je natuurlijk ook met een volgende trafo werken, waar je werkt met wikkel verhoudingen.
Een docent van me kon herinneren dat ze dat ook weleens deden.

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 17:08
door Miniwatt
b_force schreef:
Twente?
http://www.radiotwenthe.nl ;)

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 17:49
door disco
ray5150 schreef:
PS. is de scan nu wel leesbaar?
Hij is leesbaar, maar net ;) Met de scanner op 120 lines/inch krijg ik meestal scherpe resultaten.
TubeHead schreef:
Je bedoeld de EL84 ? Buizen zien er ranzig en versleten uit, maar laats in een buizen tester gehad en kwamen er super goed door heen.
EL84 vinden 400V niet fijn. 7189 is een variant van de EL84 die wel bestand is tegen hoge spanningen. Er bestaan Russen die ook hoge spanningen zouden aankunnen maar ik vind het pestdingen :( RCA of oude Sylvania zijn 'the ones'.
b_force schreef:
Overigens kun je natuurlijk ook met een volgende trafo werken, waar je werkt met wikkel verhoudingen. Een docent van me kon herinneren dat ze dat ook weleens deden.
Je kunt misschien wat truuken met een autoformer? Je weet wel zo'n een-wikkeling trafo met diverse aftakkingen.