Reiniging oude KEF speakers
Geplaatst: ma 06 jun 2005, 16:54
Tja, de meeste van jullie zullen dit niet zo vaak bij de hand hebben, maar ik zit met het volgende:
Ik luister al sinds jaar en dag naar mijn aloude KEF Cresta's bouwjaar 1971. Eigenlijk heb ik nooit zo goed aandacht besteed aan die dingen, alleen maar plezier van gehad.
Naarmate ik de laatste tijd ben gaan investeren in een nieuwe versterker (Marantz PM7200 KI) en bekabeling, werd ik iedere keer weer gelukkig met wat deze twee kanjertjes nog kunnen.
Ik ben er pas onlangs achter gekomen, dat ze al zo oud zijn, en dat een reiniging geen overbodige luxe zou zijn. De conussen zitten onder de bruine aanslag, maar ik durf het ook niet goed schoon te maken met van alles en nog wat, bang dat ik ze beschadig. Ik ben nog steeds erg gesteld op ze, maar vrees de dag dat ze echt het loodje gaan leggen.
Ik ben met een van de speakers al voorzichtig bezig geweest, maar zag tot mijn schrik dat het rubber van de bass unit hier en daar kleine scheurtjes vertoonden. Ook niet overal, maar met name aan de onderkant op de rubberen ring waar veel aanslag zit, lijkt het alsof het rubber een beetje is aangevreten.
Hoe kan ik ze nu het beste reinigen? Met een doek en warm water? Moet ik het rubber met vaseline behandelen misschien?
kortom... ehh... HELP!
Hier staan ze trouwens afgebeeld:
http://hifiloudspeakers.info/Anatomy/Sp ... /index.htm
Groetjes,
JJ.
Ik luister al sinds jaar en dag naar mijn aloude KEF Cresta's bouwjaar 1971. Eigenlijk heb ik nooit zo goed aandacht besteed aan die dingen, alleen maar plezier van gehad.
Naarmate ik de laatste tijd ben gaan investeren in een nieuwe versterker (Marantz PM7200 KI) en bekabeling, werd ik iedere keer weer gelukkig met wat deze twee kanjertjes nog kunnen.
Ik ben er pas onlangs achter gekomen, dat ze al zo oud zijn, en dat een reiniging geen overbodige luxe zou zijn. De conussen zitten onder de bruine aanslag, maar ik durf het ook niet goed schoon te maken met van alles en nog wat, bang dat ik ze beschadig. Ik ben nog steeds erg gesteld op ze, maar vrees de dag dat ze echt het loodje gaan leggen.
Ik ben met een van de speakers al voorzichtig bezig geweest, maar zag tot mijn schrik dat het rubber van de bass unit hier en daar kleine scheurtjes vertoonden. Ook niet overal, maar met name aan de onderkant op de rubberen ring waar veel aanslag zit, lijkt het alsof het rubber een beetje is aangevreten.
Hoe kan ik ze nu het beste reinigen? Met een doek en warm water? Moet ik het rubber met vaseline behandelen misschien?
kortom... ehh... HELP!
Hier staan ze trouwens afgebeeld:
http://hifiloudspeakers.info/Anatomy/Sp ... /index.htm
Groetjes,
JJ.