Pagina 1 van 1

Berekeningen voor baspijp

Geplaatst: za 04 jun 2005, 18:11
door elsteff1385
Hoi!

Ik heb een subwoofer gebouwd voor in een auto met 2 woofers erin. De kast klinkt vrij aardig, maar ik wil het nog ietsje beter laten klinken door middel van baspijpen aan te brengen...

Maar dat is niet zomaar gedaan natuurlijk. Met welke formules kun je berekenen wat de afmetingen van de baspijpen moeten zijn??

Groetjes Léon

Geplaatst: za 04 jun 2005, 18:31
door JuuL
Download het programma WinIsd maar eens, en voer dan de gegevens van je speaker in.

Geplaatst: za 04 jun 2005, 21:40
door sietse
Hoi Leon,

Misschien kun je een kopie van Sark krijgen over de BR waar deze berekeningen instaan. Sark heeft dit gescand uit een boekje van mij.
Probeer het eens via een pb

Geplaatst: za 04 jun 2005, 22:09
door ovni
Port Length
The port length required to tune a volume of air to a specific frequency can be calculated by using the following equation:

Lv = (23562.5*Dv^2*Np/(Fb^2*Vb))-(k*Dv),

where:
Dv = port diameter (cm)
Fb = tuning frequency (Hz)
Vb = net volume (litres)
Lv = length of each port (cm)
Np = number of ports
k = end correction (normally 0.732)
The value for k, the end correction, can be fine-tuned by using the following values to derive the appropriate end correction figure for each end of the port, then adding them together
Both ends flanged: k = 0.425 + 0.425 = 0.850
One end flanged, one end free: k = 0.425 + 0.307 = 0.732
Both ends free: k = 0.307 + 0.307 = 0.614
Normally, k=0.732 is assumed.

Dit zijn de formules, maarhet moet toch wel gezien worden als onderdeel van het hele concept.

Over wat in de praktijk juist is staat hier een geschikt artikel in het Engels.

Geplaatst: zo 05 jun 2005, 10:43
door elsteff1385
Heej, dat is goede informatie...

Ik ga me es uitleven, benieuwd wat het wordt...

En als het niet werkt kom ik trug ntuurlijk :)

Thanx

Geplaatst: zo 05 jun 2005, 12:35
door Henkjan
en kijk eens op de frontpage bij artikelen, daar staat ook een basis artikel over BR

Geplaatst: zo 05 jun 2005, 21:04
door elsteff1385
hmmm, ik heb een kast van 89,5 liter, en ik wil de baspijpen ook 7,2 cm in diameter nemen... ik wil 2 baspijpen gebruiken

berekening:

lengte=(23562.5*7,2^2*2/(50^2*89,5))-(0,732*7,2)=5.64cm??

als ik dan ook nog de studie op die engelse website bekijk, moet ik de uitkomst vermenigvuldigen met 0,6 of 0,7

dan wordt het zelfs een afstand tussen de 3.38 en 3.95 cm...

Is dit niet een beetje erg weinig voor een kast van 89,5 liter op 50Hz?

En als ik 4 poorten ipv 2 wil gebruiken, wordt de lengte wel veel langer?

lengte=(23562.5*7,2^2*4/(50^2*89,5))-(0,732*7,2)=16.56cm

vermenigvuldigen met 0,6 en 0,7

dan wordt de afstand tussen de 9.93 en 11.59

is dit n logische uitkomst of slaat het nergens op?

Geplaatst: zo 05 jun 2005, 21:10
door voodooless
Wat je doet is compleet zinloos. Zonder dat je de uiteindelijke curve weet is het uitrekenen van de lengte door middel van die forumule aan de hand van de afstelfreqentie volledig onzinig. Hoe weet je bijvoorbeeld dat 50 hz wel goed is?

Ga liever met winISD aan de slag, dan zie je meteen het resultaat.

Geplaatst: zo 05 jun 2005, 21:24
door elsteff1385
ik kan met winisd geen kast meer ontwerpen. De kast is al gebouwd...

En metingen kan ik niet doen. heb ik de apparatuur niet voor

Geplaatst: zo 05 jun 2005, 21:35
door voodooless
elsteff1385 schreef:
ik kan met winisd geen kast meer ontwerpen. De kast is al gebouwd...
So? geef volume aan en speel met tuning...
En metingen kan ik niet doen. heb ik de apparatuur niet voor
Wie zegt wat van metingen? die heb je niet nodig.

Geplaatst: zo 05 jun 2005, 22:36
door ovni
Deepspace heeft gelijk natuurlijk. Hoe kom je op 89 liter? En waarom 50 hz? Geef anders even de ts parameters van de units. Als je die niet hebt kun je die vinden via links/info op de homepage van deze site.

De vervelende conlussie kan dan wel zijn dat er een andere kast moet komen. Met winisd of lspcad lite heb je direct een antwoord op dit soort vragen. Het genoemde artikel gaat over juistheid van de gebruikelijke formules voor een pijpje, maar dan moet wel de fb en vb juist zijn.

Als blijkt dat 89 liter en 50 hz correct is, dan klopt die lengte dus.

Geplaatst: di 07 jun 2005, 10:11
door elsteff1385
Nou, de parameters van de drivers staan hier: http://www.lanzar.com/manuals/HRW124.pdf

Ik heb 2 van deze drivers in 1 kast gezet, met gescheiden kamers...

In de handleiding van de woofers staat 35 liter per woofer. Ik kon maximaal een kast van 89 liter maken. Dus de kast is opgedeeld in 5 kamers. Links en rechts 2 kamers die samen 35/2=17,5 liter zijn. In het schot die de 35liter door 2 deelt zit een woofer gemonteerd.

In het midden is nu een kamertje over van 19 liter. Hierin wilde ik dan BAFwadding stoppen met de nodige baspijpen

Schetsje?
Afbeelding

Bij het maken van de kast ben ik alleen uitgegaan van het volume per woofer, en de maximale afmetingen van de kast.

Geplaatst: di 07 jun 2005, 10:32
door voodooless
Hmm, kun je misschien nog wat prezier uittekenen waar de schotten zitten, en wat nu open is, want het is me niet helemaal duidelijk...

Daar waar de magneet te zien is, is de ruimte daar open, of komt de lucht alleen door de luchtbuisjes naar buiten (en zie je de woofer dus niet zitten). Die 19 liter? hoe zit zie verbonden met de rest? Heb je daar ook schotten zitten?

Ik vrees dat je je moet gaan vertellen dat dit zo niet gaat werken... Maar ik wacht ff af hoe het nu werkelijk zit.

Geplaatst: di 07 jun 2005, 11:52
door Henkjan
vreemde afstemming..... erg hoog namelijk. met de Qt=0.455 en fs=35 had ik eerder een afstemming van rond de 25Hz verwacht. maar dan heb je ook wel een kast van 80 liter per speaker nodig. maar dat is een "thuis" afstemming [1], ik zie wel vaker "auto" afstemmingen die erg afwijken ...

referenties:
1. http://home.hccnet.nl/hj.ml.olthuis/lui ... bhh%5d.tif

Geplaatst: di 07 jun 2005, 12:07
door voodooless
Henkjan schreef:
ik zie wel vaker "auto" afstemmingen die erg afwijken ...
Auto afstemming is bijna per definitie bonk bonk bass. Tel daar de cabingain bij op, en je hebt een nog grotere bult [-X

Geplaatst: di 07 jun 2005, 15:40
door ovni
vas wordt dus 69.6 liter

De fabrikant adviseert een kast van 95 liter per speaker (de 1.5 lijn in pdf)
echter vanaf 50 liter is het dus ook mogelijk volgens hen. de pijpmaten staan erbij.

Lspcad lite geeft bij sbbb4 68 lier p speaker, buisje 10 cm dia met een lengte van 22 cm.

F3 bij 36.7 hz
fs bij 31.04 hz



l

Geplaatst: di 07 jun 2005, 15:44
door voodooless
Mooi, allemaal, maar niet met het ontwerp dat elsteff1385 heeft gemaakt vrees ik.

Geplaatst: di 07 jun 2005, 15:49
door ovni
deepspace schreef:
Mooi, allemaal, maar niet met het ontwerp dat elsteff1385 heeft gemaakt vrees ik.
Ik schreef ook al, dat er misschien wel een andere kast moet komen. Ik zal eens kijken of ik aan die kast kan rekenen. ... wordt wel moeilijk zie ik (dat rekenen)

Geplaatst: ma 13 jun 2005, 10:24
door elsteff1385
Schetsje?
Afbeelding

toelichting bij de kast, van links naar rechts

Eerste schot: dit is de 'buitenmuur' zeg maar. Gewoon helemaal dicht
2e schot: Hierin zit de woofer. Dit schot is voorzien van luchtbuisjes die naar het 3e schot lopen.
3e schot: Hierin monden de buisjes uit schot 2 uit, en zitten er nog een groot luchtgat in om verbinding te maken met de middenkamer van 19 liter
4e schot: zelfde als 3e schot, met gaten erin naar de middenkamer, en met buisjes die naar schot 5 lopen
5e schot: hierin zit de 2e woofer gemonteerd, met buisjes
6e schot: de buitenmuur weer

De volumes van de kamers staan bij het plaatje. Nogmaals opgeteld per woofer dus 35 liter

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de de beschrijving/handleiding van de drivers zelf erg ontoereikend vond. Ik ben (nog) niet zo thuis op het gebied van grafiekjes lezen.

hier nogmaals de handleiding: http://www.lanzar.com/manuals/HRW124.pdf

alvast bedankt maar weer