Pagina 1 van 4
Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 15:54
door Vinculum
Het idee...
Nu mijn
speakersproject zijn einde nadert word het tijd voor fase 2. Dit bestaat uit een complete geluidsinstallatie bestaande uit:
* Voorversterker
* Eindversterker
* CD-Speler
Er komt ook nog een tuner en een mediacenter maar deze zullen niet zelfbouw zijn.
Part 1: De voorversterker
Het eerste deel bestaat uit het zenuwcentrum van de installatie, de voorversterker. De keus is gevallen om The Audiolink van Elektor te bouwen.
Link 1,
Link 2
Ik ga ervan uit dat ik het artikel hier niet mag plaatsen ivm copyrights. Dus wil je het schema, info etc. dan raad ik je aan om het enorme bedrag van 1,20 per deel uit te geven via bovenstaande links.
Ik speel heel erg met het idee om de DAC uit de groupbuy in te bouwen in deze voorversterker ipv in de CD-speler.
Part 2: De eindversterker
Hier zal ik niet veel aandacht aan hoeven te besteden aangezien dat een vrij standaard "Deluxe" LM3875 dual mono kit is van dantimax (
Link). Ik heb 2 units die gevoed worden door een 2*22V 225VA Ampimo trafo (
Link) en een Velleman luidsprekerbeveiliging (
Link).
Part 3: De CD-speler
Zoals gezegd zit ik sterk te denken om er alleen een loopwerk van te maken en de DA-conversie door de voorversterker te laten uitvoeren.
Dit word 1 van de vele zelfbouw cd-spelers gebaseerd op een computerloopwerk in combinatie met de groupbuy controller.
Tot zover de theorie, op naar...
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 15:54
door Vinculum
Part 1: De voorversterker
Hierbij de BOM voor de hoofdprint, de relaisprint en 2 voedingsprints.
Geplaatst: ma 23 mar 2009, 16:02
door Vinculum
En al een hele snelle update! Zojuist ontvangen:
Geplaatst: ma 30 mar 2009, 15:07
door Vinculum
Zonet de overige onderdelen van Conrad en de voedingsprints binnen gekregen. Binnenkort weer de soldeerbout aan! Het wachten is nu alleen nog op de trafo's en Pic van RS Components.
Overigens heb ik de BOM aangepast met de juiste serienummers want de caps die er eerst in stonden passen niet.
Ook staan de weerstandnetwerkjes er bij Conrad nu wel in. Als je wilt heb je dus aan 2 leveranciers genoeg.
Geplaatst: ma 30 mar 2009, 15:52
door TubeHead
Leuk " Grande Project " !
Zal deze zeker volgen ! Succes met het bouwen !
Geplaatst: di 31 mar 2009, 13:28
door Vinculum
Gisteravond aan het hobbyen geweest en ziedaar!
1 complete hoofdprint en 1 relaisprint.
Vandaag de trafo's en de pic binnengekregen. Morgen dus de voedingen klaar...
Geplaatst: di 31 mar 2009, 23:55
door fluppie
Ik kan niet anders zeggen dan: goed bezig ! Ziet er netjes gesoldeerd uit !
Geplaatst: wo 01 apr 2009, 8:15
door Vinculum
Dank u!
Gister de voedingen klaargemaakt en getest....
Guess what? Nothing happened! Geen rook, geen zwartgeblakerde prints, gewoon een mooie DC spanning aan de uitgangen.
Aangesloten op de hoofdprint en keurig strakke 5.00V of -5.00V op de testpunten.
De Pic is opgestuurd naar Xbake om voorzien te worden van firmware.
Geplaatst: wo 01 apr 2009, 23:07
door MxTheo
Waar komen die mooie ringkerntjes vandaan?.
Ziet er verder heel profi uit.
Oh sorry over het hoofd gelezen,bij RS dus.
Geplaatst: vr 03 apr 2009, 9:06
door Vinculum
Net een bestelling gedaan bij Schaeffer voor het achterpaneeltje. Best prijzig en nu maar hopen dat het in het echt net zo mooi word als in mijn gedachten...

De behuizing word ook 100% zelf gemaakt. Het is wel sterk gebaseerd op een bestaand model maar wel met een eigen touch. Beetje van mezelf en een beetje van Maggi zeg maar... Spannend!!
Geplaatst: zo 05 apr 2009, 14:47
door Vinculum
Sneak preview van de layout en de ruwe vorm.
Geplaatst: zo 05 apr 2009, 16:19
door ray5150
Leuk projekt!
De behuizing van die blauwe trafo's. is dat metaal of kunstof?
Vanwaar de keuze voor dit ontwerp voorversterker?
Geplaatst: ma 06 apr 2009, 10:19
door Vinculum
De blauwe trafo komt van Dick Best vandaan. Dit is de trafo die bij de groupbuy-dac meegeleverd werd. De buitenkant is van plastic en hij is net als de RKT's ingegoten.
De keus is voor groot functionaliteit en kwaliteit en deels prijs en eenvoud.
Geplaatst: ma 06 apr 2009, 16:37
door ray5150
Ik bedoelde eigenlijk die platte, ronde trafo's. (die ook blauw zijn, ja.)
Die andere heb ik zelf ook.....
Geplaatst: ma 06 apr 2009, 17:05
door danielv
ray5150 schreef:Ik bedoelde eigenlijk die platte, ronde trafo's. (die ook blauw zijn, ja.)
Die andere heb ik zelf ook.....
kijk in de BOM
Nettrafo sec. 2x7 V/10 VA, vlakke uitvoering, bijv. Talema of Amveco 70040 RS 223-9250 € 17,04

Geplaatst: ma 06 apr 2009, 17:37
door Vinculum
Precies die ja. Staat ook in mijn BOM van de 2de post...

Geplaatst: do 16 apr 2009, 13:51
door Vinculum
En zojuist is de door Schaeffer gemaakte achterplaat bezorgd!
Erg mooi al zeg ik het zelf!
Geplaatst: do 16 apr 2009, 13:53
door danielv
Geplaatst: do 16 apr 2009, 16:53
door Vinculum
En gevuld met RCA aansluitingen...
Geplaatst: do 16 apr 2009, 16:55
door danielv
8 uitgangen
dat ziet er wel heel erg professioneel uit

Geplaatst: do 16 apr 2009, 17:01
door Nils_vn
danielv schreef:8 uitgangen
dat ziet er wel heel erg professioneel uit

'K denk dat je ingangen bedoeld
maar idd erug netjes!!
Geplaatst: do 16 apr 2009, 17:01
door danielv
er staat toch out bij, of ben ik gek

Geplaatst: do 16 apr 2009, 17:12
door Vinculum
Het zijn 8 ingangen (1 tot

waarvan de eerste digitaal is en 1 uitgang (dat zijn die waar dus out bij staat)...
Er zit ook iets meer ruimte tussen de uitgang en ingang 8.
Maar dat zul je op de foto niet zo duidelijk zien misschien.
Geplaatst: do 16 apr 2009, 17:44
door TubeHead
wow ziet er super mooi uit !!! Ooit ook maaris keer daar frontjes bestellen !
Geplaatst: do 16 apr 2009, 21:00
door cve
Top!

Ziet er erg mooi uit. Schaeffer is niet goedkoop maar ze leveren wel mooi werk is ook mijn ervaring. Ik ben benieuwd hoe het geheel er verder uit gaat zien.
Groet, Co