Pagina 1 van 3

dre Vifa XT

Geplaatst: ma 09 mar 2009, 22:53
door jeroen_d
Vanavond hebben we een tussendoor projectje van dre beluisterd. Hij wilde surrounds voor zijn systeem en dat moest gefilterd worden zodat hij speakers heeft terwijl hij zijn hoofdluidsprekers gaat afwerken, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=

Het systeem kan als een variant worden gezien op de bekende Premium 22XT.

Ik heb vanwege het vriendelijke gedrag van de drivers hetzelfde type filter gebruikt als voor anonamemouse met zijn tri-nextel systeem. Ik doel daarmee op het lattice-netwerk voor de tweeter, waardoor 2de orde akoestische en dus slappe filterhellingen kunnen worden bereikt.

Het is verder een 2½-weg, waarbij ik de twee woofers laat samenwerken door ze parallel te zetten maar voor een van de woofers een 2,2mH spoel te zetten zodat deze beneden de bafflestep voor extra laag zorgt. Dit stel woofers wordt vervolgens achter een laagdoorlaatfilter gezet, zodat de werking hiervan volledig doorwerkt op beide woofers. Ik had dit nog niet eerder gezien in een 2½-weg, maar vond dit eigenlijk wel een logische manier van filteren, het kost minder onderdelen en de integratie is beter.

Welnu, we vielen eigenlijk wel een beetje van onze stoel. :shock: dre mag aanvullen. Maar we hoorden het meteen, geluid kwam volledig los van de speaker en was heel mooi in balans. Stereobeeld stond als een huis, fantastische imaging en ruimtelijkheid. We gingen harder en harder en het systeem wilde NIET dichtlopen (onze oren wel). De muzikanten stonden gewoon in je kamer. Een heel ander effect weer als mijn open baffle, waar ik gewoon weer aan moest wennen na deze luistersessie.

Dit "tussenprojectje" is echt van een verrassende kwaliteit en eenvoud. :D

Geplaatst: ma 09 mar 2009, 23:03
door Martijn M
Leuk speakertje zeg! Ben wel benieuwd naar de klank. Gaat hij mee naar Breda? Waarom zit die dip op 1.5khz er in?

Geplaatst: ma 09 mar 2009, 23:22
door Wowly
He jeroen, wanneer ga je pro?

Deze gaat mee naar Breda toch? Ben razend benieuwd!!!

jan

Geplaatst: ma 09 mar 2009, 23:32
door b_force
zeer leuk :)

Je zegt dat het totaal heel erg ruimtelijk werd (tov het oude filte rneem ik dan aan).
Komt dat door een ander type filter, lagere orde filters, jou kamer of wat anders?

edit:
Overigens op die manier filteren met die spoelen gebeurt al vaker hoor, maar idd niet veel :wink:

Geplaatst: ma 09 mar 2009, 23:36
door jantje-secuur
Ik denk dat het aan de knopen ligt in de kabel. :P

Geplaatst: ma 09 mar 2009, 23:52
door indoubt
mooi werk. De tweeter is sowieso erg goed in het neerzetten van een breed klankbeeld en goede ruimtelijkheid.

Geplaatst: di 10 mar 2009, 7:49
door jeroen_d
Martijn M schreef:
Leuk speakertje zeg! Ben wel benieuwd naar de klank. Gaat hij mee naar Breda? Waarom zit die dip op 1.5khz er in?
Die dip is van het woofertje. Ik geloof dat dre hem mee gaat nemen!

Geplaatst: di 10 mar 2009, 7:53
door jeroen_d
b_force schreef:
zeer leuk :)

Je zegt dat het totaal heel erg ruimtelijk werd (tov het oude filte rneem ik dan aan).
Komt dat door een ander type filter, lagere orde filters, jou kamer of wat anders?
Er was geen oud filter, deze kast is door dre zelf ontworpen. De overeenkomst met de Premium XT is dat het 2 1/2 - weg is en dat de driverbezetting hetzelfde is in een slanke kast. Voor de rest alles anders.
edit:
Overigens op die manier filteren met die spoelen gebeurt al vaker hoor, maar idd niet veel :wink:
Ik heb het nog niet gezien, kun je me een voorbeeld geven? Ben wel benieuwd.

Geplaatst: di 10 mar 2009, 9:43
door Martijn H
jeroen_d schreef:
b_force schreef:
zeer leuk :)

Je zegt dat het totaal heel erg ruimtelijk werd (tov het oude filte rneem ik dan aan).
Komt dat door een ander type filter, lagere orde filters, jou kamer of wat anders?
Er was geen oud filter, deze kast is door dre zelf ontworpen. De overeenkomst met de Premium XT is dat het 2 1/2 - weg is en dat de driverbezetting hetzelfde is in een slanke kast. Voor de rest alles anders.
edit:
Overigens op die manier filteren met die spoelen gebeurt al vaker hoor, maar idd niet veel :wink:
Ik heb het nog niet gezien, kun je me een voorbeeld geven? Ben wel benieuwd.
Ben ook benieuwd! Zaph heeft het ook gedaan met de 6600 en de 18W.

Geplaatst: di 10 mar 2009, 9:48
door bertor
Erg mooi afstraalgedrag! Dat zal wel een van de redenen zijn dat het zo lekker klinkt ;)

Geplaatst: di 10 mar 2009, 10:38
door jeroen_d
Montana schreef:
Ben ook benieuwd! Zaph heeft het ook gedaan met de 6600 en de 18W.
Ik bedoel niet het lattice netwerk voor de tweeter, maar de spoel van 2,2mH voor de woofer. Meestal krijgt de onderste woofer in een 2 1/2 - weg zijn eigen filter, ik heb in dit filter zaken geintegreerd. Ik heb dat nog niet eerder gezien, maar het kan heel goed kloppen wat b_force beweert dat dit ook al door anderen is gedaan.

-edit- ik zie dat Zaph het heeft gedaan met zijn 2 1/2 - weg waveguide TMM.

Geplaatst: di 10 mar 2009, 11:07
door Martijn H
jeroen_d schreef:
Montana schreef:
Ben ook benieuwd! Zaph heeft het ook gedaan met de 6600 en de 18W.
Ik bedoel niet het lattice netwerk voor de tweeter, maar de spoel van 2,2mH voor de woofer. Meestal krijgt de onderste woofer in een 2 1/2 - weg zijn eigen filter, ik heb in dit filter zaken geintegreerd. Ik heb dat nog niet eerder gezien, maar het kan heel goed kloppen wat b_force beweert dat dit ook al door anderen is gedaan.

-edit- ik zie dat Zaph het heeft gedaan met zijn 2 1/2 - weg waveguide TMM.
jep en de 2.5 weg SS. Ik heb er zelf ook mee gespeeld, maar een 3 weg lijkt mooier te werken bij mijn SS ontwerp. Ik heb het gevoel dat je teveel midbas overhoudt, wanneer de units niet gelijk zijn.

Geplaatst: di 10 mar 2009, 13:02
door dre
hier mijn aandeel:gisteren de bij jeroen de speakers aangesloten op de t-amp(dus kan nog beter :wink: )
ik was echt verbaasd:drivers die al jaren op de plank lagen en een nieuw filter,en dan gelijk zo`n niveau neerzetten :shock:

enorm muzikaal en toch neutraal,wat mij erg aansprak was ook de directheid van het systeem:dit mis ik eigenlijk bij mijn openbaffle systeem.
we hebben echt alle soorten muziek gedraaid en bleef me verbazen hoe dit `tussendoor projectje`menig speaker die ik ooit gehoord heb compleet wegspeelde.

vanavond ga ik ze aan m`n eigen set hangen,dan kan ik pas echt een conclusie trekken.
ik ben erg benieuwd hoe ze in verhouding staan met m`n eigen speakers....

Geplaatst: di 10 mar 2009, 13:03
door dre
wat ook verbazend was:het filter was in 1 keer klaar 8)
zelf geen aanpassen van het hoog was nodig.
jeroen heeft weer een goed staaltje werk geleverd 8)

Geplaatst: di 10 mar 2009, 15:48
door b_force
Ik meen dat het ergens in een elektuur audio special heeft gestaan en ik heb het eens vaker gezien. Waar zou ik echt niet meer weten.

Re: dre Vifa XT

Geplaatst: di 10 mar 2009, 16:28
door Vuurkat
jeroen_d schreef:
Dit stel woofers wordt vervolgens achter een laagdoorlaatfilter gezet, zodat de werking hiervan volledig doorwerkt op beide woofers. Ik had dit nog niet eerder gezien in een 2½-weg, maar vond dit eigenlijk wel een logische manier van filteren, het kost minder onderdelen en de integratie is beter.
Heb je zo niet last van de hogere 'serieweerstand' voor de onderste woofer?

Geplaatst: di 10 mar 2009, 17:45
door jeroen_d
Nee, dat voorkomt elektrische opslingering en de noodzaak tot impedantiecompensatie. Daarom is de 2.2mH spoel zelfs bewust met een diameter van slechts 1.0mm gekozen met een relatief hoge serieweerstand. Het kost ietsje rendement, maar dat is een minor detail. Het rendement van dit systeem ligt op ruim 87dB.

Re: dre Vifa XT

Geplaatst: di 10 mar 2009, 18:06
door anonamemouse
jeroen_d schreef:
Ik heb vanwege het vriendelijke gedrag van de drivers hetzelfde type filter gebruikt als voor anonamemouse met zijn tri-nextel systeem. Ik doel daarmee op het lattice-netwerk voor de tweeter, waardoor 2de orde akoestische en dus slappe filterhellingen kunnen worden bereikt.
en ik ben daar nog steeds diep van onder de indruk, het geluid hier is fantastisch!
dre schreef:
wat ook verbazend was:het filter was in 1 keer klaar 8)
zelf geen aanpassen van het hoog was nodig.
jeroen heeft weer een goed staaltje werk geleverd 8)
het is bijna eng... :D dat was hier ook bijna zo... slechts een minimale aanpassing, en dat was eigenlijk nog meer "polijstwerk"...
dre schreef:
vanavond ga ik ze aan m`n eigen set hangen,dan kan ik pas echt een conclusie trekken.
ik ben erg benieuwd hoe ze in verhouding staan met m`n eigen speakers....
dat kan dus verkeerd aflopen he... straks staan je open baffles ineens bij de vuilisbak... :twisted:

Geplaatst: di 10 mar 2009, 18:19
door jeroen_d
dre schreef:
ik ben erg benieuwd hoe ze in verhouding staan met m`n eigen speakers....
Haha, je gaat je eigen speakers vergelijken met je eigen speakers. :lol:

Re: dre Vifa XT

Geplaatst: di 10 mar 2009, 18:20
door audiomanics
anonamemouse schreef:
straks staan je open baffles ineens bij de vuilisbak... :twisted:
Mag ik in dat geval "de vuilnisbak" uitzoeken?? Ah, nee... Ik hou het wel bij hoorns...

Kees

Geplaatst: di 10 mar 2009, 22:35
door dre
vanavond even een korte luistersessie gehouden:ze klnken hier ook lekker,alleen loopt het geluid op hoog volume dicht :roll:
dus morgen even de klasse d erop ipv de buizen

in het korte vergelijk ze klinken heerlijk fris en direct,het geluid komt echt super los van de speakers en klinkt ook erg ver buiten de speakers door 8)
wel klinken ze een stuk minder open en gaan een stuk minder diep als m`n open baffle systeem.

maar goed de boel moet nog even inspelen......
en morgen even wat meer power op de speakers.

Geplaatst: di 10 mar 2009, 23:35
door jeroen_d
Ja, het is altijd een trade-off. Het extreme open geluid van open baffle gaat wat ten koste van pin-point imaging en directheid.

Wel vreemd dat het bij jou dicht loopt. Dat moet dan toch de luisterruimte zijn, die buizenbak zou het toch aan moeten kunnen? Dat het wat minder diep gaat in jouw ruimte verbaast me ook niet. Straks in Breda moeten we ze gewoon in de grote ruimte boven met schuin dak zetten denk ik, ze zijn best in staat die ruimte te vullen.

Tja en die open baffle met BR-eton-laag bij jou klinkt gewoon heeel erg lekker. Vergeet ook niet dat we het filter getuned hebben op je (lastige) luisterruimte.

Geplaatst: wo 18 mar 2009, 19:44
door JvS
Mooie luidsprekers hoor! Ik ben zelf wel fan van smalle speakers en dit ziet er echt mooi uit :).

Ik zou deze best wel eens een keer willen horen. Ik ben overigens helemaal nieuw met zelfbouw en wel benieuwd naar alle creaties hier. Ik overweeg daarom ook om als pure luisteraar en indrukken opdoenaar ook eens naar die Breda dag te komen.

Deze zou ik ook weleens willen maken, (maar eerst maar eens ervaring op doen met een cheap subje en de 'budgetzuiltjes MKIV inmiddels :P).

Geplaatst: wo 18 mar 2009, 22:43
door dre
de speakers gaan mee naar breda,dus daar kun je ze horen.
maar uiteraard kun je hier altijd terecht voor een bezoek :wink:

Geplaatst: za 11 apr 2009, 12:26
door dre
na de nodige luistertijd toch het volume van de tweeter een tandje gedempt....

de kast is klaar,filter zit erin.
nu de voetjes nog voorzien van een kleurtje en dan naar de volgende uitbereiding: een subwoofer.

ik heb voor een heerlijke prijs een scan-speak 23w/4557t02 kunnen overnemen(nieuw in doos 8) )
een hypex ds 4.0 heb ik nog dus een nieuw project is geboren.

kasten heb ik gesimuleerd: 8) gesloten komt er het mooiste uit.
het verschil tussen gesloten en 1 met een passive radiator was heel minimaal.
br gaat echt absurd laag,maar heeft een akelig lange poort.