Low-pass for Absolute Dummies?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
ArtVark

Low-pass for Absolute Dummies?

Bericht door ArtVark »

Hi,
Gelijk even voostellen: Ik ben Ton, 36 jaar, woon in Amsterdam en werk in de IT. Ik heb in een ver verleden ooit eens een basisopleiding electronica gehad, maar heb er daarna niet veel meer mee gedaan dus de kennis is nogal zoek.

Ik heb een beginners vraag. Ik heb een setje Anthony Gallo Reference 3.1 speakers (http://www.roundsound.com/reference-3-speakers.htm). Deze speakers hebben op de bas speaker een tweede wikkeling zitten die gebruikt kan worden met een losse versterker om strakkere en lagere bas te krijgen. Hiervoor is een speciale versterker verkijgbaar, maar in principe zou elke versterker moeten werken.
IK heb het gevoel dat ik al wel genoeg bas heb, maar het lijkt me toch leuk om het eens te proberen. Ik heb nog een tweede versterker liggen, en zou in principe de pre-out van mijn hoofdversterker kunnen pakken en die naar de tweede versterker sturen. Maar ik moet dan wel alleen de bas hebben, Anthony Gallo raad low-pass ergens rond de 40hz aan (iig houd de speaker op bij 150Hz).
Aangezien ik het gewoon eens wil proberen zonder serieuze apparatuur aan to hoeven schaffen, zoek ik de meest eenvoudige manier om een stereo lowpass filter te maken (voor line-niveau dus). Ergens in de mist van mijn geheugen zwerven spoelen en condensators rond, maar daar houd het op..

Kan iemand mij in de goede richting wijzen, een web page met duidelijk verhaal oid.? Ik ben een echte beginner, laatste jaren alleen wat kant en klare kits in elkaar gezet.

Alvast bedankt :-)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat is je tweede versterker voor type?

Je zou heel simpel kunnen proberen met de toonregeling van deze versterker de hoge tonen eruit te draaien.

Waar je denk ik wel op moet letten is het fasegedrag van de twee versterker uitgangen. Als de twee spoelen in tegenfase aangesproken worden kan ik me zo voorstellen dat je de bas uitdempt ipv versterkt.

Het filteren is anders heel eenvoudig te doen met een actief filtertje tussen de pre-out en de andere eindversterker of koop op marktplaats voor een paar tientjes een equaliser die je tussen die pre-out en je tweede versterker in zet.
ArtVark

Bericht door ArtVark »

Eerste is een Dusson DS99, tweede is een Denon PMA-nogiets. Met de toonregeling daarvan krijg ik lang niet alle hoge tonen er uit (alleen bas en hoog regeling). Een EQ is een idee, maar ik denk dat ik met de meeste EQs het hoog wel zachter krijg, maar niet echt weg.
Is een actieve filter eenvoudig te maken?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor het experimenteren denk ik dat je met een EQ wel genoeg hoog wegfiltert. De rest van het signaal wordt door die woofer toch niet weergegeven.

Een simpel filtertje is volgens mij een standaard inverterende opamp schakeling met een condensator parallel aan de tegenkoppel weerstand. Het kantelpunt wordt bepaald door die condensator en die tegenkoppelweerstand.

Er zijn ook wel forumleden met digitale equalisers met fase correcties.

Als jouw Marantz PMAxxx een mogelijkheid heeft om een equaliser aan te sluiten (brug achterop de versterker) dan kun je proberen om de plek van die brug een simpel 1e orde filtertje met een condensator en een weerstand te plaatsen. Is heel basaal, maar voor experimenten misschien heel doeltreffend.
Weerstandje in serie met het signaal en aan de kant van de eindtrap een condensator naar massa. Die condensator die sluit alle hoge frequenties kort, dus alleen het laag wordt doorgegeven.
Kies voor het weerstandje iets van 10k, de condensator kun je dan berekenen. ( f = 1 / 2*pi*R*C ofzo)
ArtVark

Bericht door ArtVark »

Bedankt, die laatste methode spreekt me wel aan, er zit inderdaad een zo'n brug achter op de versterker.
Heb dit gevonden: http://www.woodsbas.demon.co.uk/calcs/lpfilter.htm
Dit lijkt me een handige manier om een beetje te experimenteren. Als ik een 5K weerstandje + een instellpotje van 10K in series doe zou ik zelfs wat moeten kunnen afstellen.
Een vraag dan nog: bij deze calculator wordt standaard een -3db attentuation gebruikt. Is dit niet een beetje weinig als ik boven de 150hz eingelijk vrijwel niets meer wil hebben? Ik heb wat grafiekjes gevonden, en krijg de indruk dat ik wellicht meer richting -9 of -12 db moet gaan.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Als je op deze manier steiler wilt filteren, dan kun je dat zo doen -> http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html .

Ik vermoed inderdaad dat dat wel wenselijk is (hangt een beetje af van hoe het laag normaal gesproken afvalt), omdat je anders teveel midlaag boenkieboenk zou krijgen. Maar dat is zonder verder iets te weten over je speakers moeilijk/niet te voorspellen.

Wat een onzettend gaaf uitziende apparaten trouwens zeg, zonder die grille ! Uniek uiterlijk (voor mij dan ;-) ).
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

ArtVark schreef:
Bedankt, die laatste methode spreekt me wel aan, er zit inderdaad een zo'n brug achter op de versterker.
Heb dit gevonden: http://www.woodsbas.demon.co.uk/calcs/lpfilter.htm
Dit lijkt me een handige manier om een beetje te experimenteren. Als ik een 5K weerstandje + een instellpotje van 10K in series doe zou ik zelfs wat moeten kunnen afstellen.
Een vraag dan nog: bij deze calculator wordt standaard een -3db attentuation gebruikt. Is dit niet een beetje weinig als ik boven de 150hz eingelijk vrijwel niets meer wil hebben? Ik heb wat grafiekjes gevonden, en krijg de indruk dat ik wellicht meer richting -9 of -12 db moet gaan.
3dB, dat is het min-3dB-punt. Bij de frequentie die je opgeeft is het signaal dan 3 dB verzwakt. Alle hogere frequenties zullen met 6dB per octaaf verzwakt worden.
Dus het min 3dB punt is bijvoorbeeld 150Hz
Bij 300Hz is de verzwakking dan al 9dB
Bij 600Hz is de verzwakking dan al 15dB etc.

3dB is een halvering van de amplitude van het (elektrische) signaal, dat is best veel denk ik zo.

Ik heb het even ingevuld (leuke site trouwens)
Met een weerstand van 10kOhm en een condensatortje van 100nF ligt het kantelpunt op ongeveer 150Hz, dat zocht je toch?

Dat is een experiment van een paar euro (weerstandjes, condensatortjes, paar cinchbussen, wat draad en wat soldeertin. )
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik ben toch bang dat het fasegedrag van de hele schakeling roet in het eten zal gooien..
Is het misschien een optie om het signaal dat al naar de bass-speaker gaat te verzwakken met een weerstand-delertje (1:100 ofzo) en dat naar de tweede versterker te voeren.. Hoef je alleen maar te meten of de uitgang van die tweede versterker in fase aangesloten wordt. (kwestie van draadjes omwisselen)
Hopen natuurlijk dat het signaal er in fase of 180 gedraaid uitkomt en niet 90 graden ofzo..

Kees
ArtVark

Bericht door ArtVark »

Hmmm. De handleiding van de versterker die je voor sub op deze speakers kan gebruiken raad aan de crossover op 40Hz te zetten, maar zegt over de speakers wel: 'The crossover network inside the speaker chassis sends frequencies below 150Hz to the woofer and everything above 150Hz to the midranges and speakers', dus ik gok dat ik niet veel problemen zal krijgen als er nog wat signaal over is boven de 150HZ. Dan denk ik dat een first order filter op 40Hz (10K en 400nF) goed genoeg zou moeten zijn voor een experiment.

Dacht ik dat ik het had, zie ik nu de post van Kees. Als er fase verschil is in het signaal denk ik idd niet dat ik veel opschiet. Maar als ik je goed begrijp, stel jij dus voor dat ik in de speaker zelf, na de crossover het signaal dat naar de woofer gaat af tap? Ik heb ze net en ben er wel heel erg blij mee, denk niet dat ik dat aan durf :-)

MarcoSQ: ben naast het geluid ook wel blij met hoe ze er uit zien ja. Ze zijn opvallend maar zeker niet storend groot. Als je die lelijke kappen er af laat in ieder geval :-)
ArtVark

Bericht door ArtVark »

Ik heb nog even gezocht, en ben hier terecht gekomen:
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... s/lpf.html

Het lijkt er inderdaad op dat ik toch vrij veel fase verschil ga krijgen met pasieve first en second order low pass filters.
Heeft iemand anders nog suggesties?

In ieder geval bedankt voor alle hulp tot nu toe!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”