Pagina 1 van 3

Revisie van een mengtafel

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 20:14
door ray5150
Gevonden op marktplaats voor welgeteld 7,50 euro. 25 jaar geleden gingen ze bij Nico Servaas (de oudere Hagenezen hier weten wel wie dat was.) voor 795,- gulden over de toonbank. Hier staat Roclab op, maar is bekender onder de merknaam Inkel. op de PCB's van binnen staat Phonic.

Okee, daar gaan we eens lekker mee aan de slag. Helemaal uit elkaar halen en flink schoonmaken. (hij komt uit de horeca,dan weet je het wel..)
De faders gaan uit elkaar om geheel gereinigd te worden. En de behuizing krijgt een sopje. Zo heb ik straks weer een leuk mengtafeltje voor mijn thuis studiootje.

Modificaties ben ik ook van plan: de voeding wordt voorzien van 78XX / 79XX regelaars. er zitten 8 Phono trappen in die afgekoppelt worden. Mischien nog een redelijke kwaliteit microfoon voorversterker. paar andere opamps erin. en ik denk dat ik ook een aantal routings schakelaars inbouw. ieder kanaal heeft een "monitor" knop maar ik weet niet of dat een Solo functie is. (daarmee schakel je de mix uit en hoor je alleen dat kanaal) anders verbouw ik dat wel zo. ruimte genoeg van binnen om aan te passen.

Jammer genoeg missen er 8 van de 10 Fader knoppen. als iemand er een paar weet te vinden hoor ik dat graag!

(wat bereft mijn onderschrift: Ja, het is geen D&R. die zijn ook wat prijziger. vooral de vliegdekschepen.)

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 21:35
door ray5150
Inmiddels is de bovenplaat en alle knopjes in de gootsteen verdwenen.
Hierdoor is het binnenwerk goed zichtbaar.
Gelukkig is de opbouw in "broodjes" dat wil zeggen dat ieder kanaal zijn eigen print heeft in plaats van alles op een grote print.
dat maakt service veel eenvoudiger.
Zoals jullie ook op de foto's kunnen zien.

Re: Revisie van een mengtafel

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 22:59
door mischa72
ray5150 schreef:
Modificaties ben ik ook van plan: de voeding wordt voorzien van 78XX / 79XX regelaars. er zitten 8 Phono trappen in die afgekoppelt worden.
Doe het dan meteen goed en gebruik de combinatie LM317/337, die ruisen namelijk een stuk minder, wat me wel handig lijkt in een audio-toepassing.

Groeten,
Mischa

Re: Revisie van een mengtafel

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 23:52
door audiomanics
ray5150 schreef:
Gevonden op marktplaats voor welgeteld 7,50 euro.
Jammer genoeg missen er 8 van de 10 Fader knoppen. als iemand er een paar weet te vinden hoor ik dat graag!
7,50? :shock: lachen!!
In Den Haag heb je toch ook Radioservice Twente? die hebben (hadden) altijd bakken vol met oude meuk.. Lijkt me dat die ergens nog wel van die knopjes hebben... Maar daar zul je vast al wel gekeken hebben..
Of de prijs voor 8 knopjes was al 7,50?

Kees

Re: Revisie van een mengtafel

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 23:57
door ray5150
mischa72 schreef:
gebruik de combinatie LM317/337, die ruisen namelijk een stuk minder
Dat kan ook, maar dan zal ik zeker de opamps moeten vervangen (12 stuks) want dat is de 4558. En dat is een erkende ruisbak.
Wat zoekwerk net heeft opgeleverd dat ik die 4558 goed kan vervangen door een NE5532

Ik zou ook die JRC4558 kunnen verpatsen voor 7.50 euro per stuk dan haal ik de kosten er dik uit. http://link.marktplaats.nl/226294172

Vooralsnog denk ik niet dat het zo heel veel (in deze situatie) uitmaakt wat voor spanningsregelaar ik er in zet, Een Solid State Logic zal het nooit worden.

Re: Revisie van een mengtafel

Geplaatst: za 28 feb 2009, 0:09
door ray5150
audiomanics schreef:
ray5150 schreef:
Gevonden op marktplaats voor welgeteld 7,50 euro.
Jammer genoeg missen er 8 van de 10 Fader knoppen. als iemand er een paar weet te vinden hoor ik dat graag!
7,50? :shock: lachen!!
In Den Haag heb je toch ook Radioservice Twente? die hebben (hadden) altijd bakken vol met oude meuk.. Lijkt me dat die ergens nog wel van die knopjes hebben... Maar daar zul je vast al wel gekeken hebben..
Of de prijs voor 8 knopjes was al 7,50?

Kees
uhm Kees, voor deze hoefde ik maar 5 euro neer te leggen.

Ik ben nog niet bij Twenthe geweest voor de faderknopjes, was ik wel van plan. schijnen vrij zeldzaam te zijn tegenwoordig.

Geplaatst: za 28 feb 2009, 9:23
door Rien Kleinjan
Leuk paneeltje om mee te spelen. Overigens stond er enkele weken geleden een grote D&R tafel met een defect op Marktplaats voor erg weinig geld. Ik dacht iets van 200 euro :shock:

Geplaatst: zo 01 mar 2009, 0:53
door ray5150
Rien Kleinjan schreef:
Leuk paneeltje om mee te spelen. Overigens stond er enkele weken geleden een grote D&R tafel met een defect op Marktplaats voor erg weinig geld. Ik dacht iets van 200 euro :shock:
sterker nog, ze staan daar met karrevrachten tegelijk. nou kan 200 best nog veel geld zijn afhankelijk van wat voor defect het is, natuurlijk.
Vaak zijn die dingen 25, 30 jaar lang het land doorgesleept naar feesten en optredens.
en tot op de draad versleten. dan kan een revisie best tegenvallen.

Groot voordeel van D&R is dat ze een uitstekende site hebben waarop vrijwel alle handleidingen en service manuals zijn terug te vinden. ook leveren ze nog oude onderdelen en modules.
Ik heb er net een stel manuals gedownload en doorgekeken.
ik zag 2 opvallende dingen. de modellen die vergelijkbaar zijn met de mijne hebben dezelfde elektronische opzet.
het verschil zijn enkele andere materialen en de naam. verder zitten er gewoon koolweerstanden en basistypen transistoren in.
wel wordt er veel gebruik gemaakt van de TL072/74 en de NE5532/34 ipv JRC5548.
ook opvallend is bij de oudere modellen dat de stabilsatie gebeurd met 7815 en 7915.
de grotere modellen werken met een 723 en 2N3055. zal wel komen omdat er toen nog geen 78S15 en 79S15 waren.

Geplaatst: ma 02 mar 2009, 22:05
door ray5150
Hier op de foto zie je een gedemonteerd kanaal ofwel broodje.
De indeling is als volgt: Volume schuif (fader),monitor,panpot,delay,low,high, en input selectie.
Er zitten maar 4 aktieve komponenten in een kanaal 3 transistoren, (type nog niet bekend) en een 4558 opamp.
Ook opmerkelijk is dat er een plekje voorbereid is voor een "monitor on LED" . er is een lege plaats op de print voor een weestand en een led en een gat in het frame. er loopt ook een printspoor naar de monitor schakelaar. fluitje van een cent dus om dit erin te bouwen.
Het stukje flatcable is om de spanningsvoorziening en de uitgangen door te lussen naar de volgende kanalen. in de duurdere tafels is dit met een connector gedaan.

Geplaatst: ma 02 mar 2009, 22:11
door ray5150
Fadertje opengehaald om de schoon te maken. Dat was schrikken wat een vuilnisbak. nou ja, eerst door de wasbenzine en vervolgens met een fles keuken-cuisine voor het organische afval. en dan is hij weer zo goed als (bijna) nieuw. :? :?

Geplaatst: ma 02 mar 2009, 22:28
door Wowly
Bah, wat een viezu fotoo's hierzo. Ben je een beetje zoals de "vieze man"?

"hé, moet je horen, verderop, in de bosjes, moet je kijku, daar zijn ze ut aan ut oen!"



jan

Geplaatst: di 03 mar 2009, 11:18
door Miniwatt
"Dat je dan lekkâh met die fader schuìft en dat je dan 'ssssgggggggrrrt' hoâht, finnu dat auk sau lekkâh? "

:lol:

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 1:06
door Johannes
Leuk om te zien, ik heb hier sinds kort ook een mengpaneel staan wat ssssgggggggrrrt doet als je aan de faders zit.
Misschien een idee om die binnenkort eens open te schroeven en een paar interessante plaatjes te schieten ;-)

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 1:26
door Wowly
Hmm, sssggggrrrrtttt is een bekend probleem. Weet je zeker dat het geen kkkkkrkrrrrwwwwwwtpppppttt is??? In dat geval......

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 1:44
door Johannes
Mijn master fader doet zelfs kgggrrrrrrrrrrrppfffffffffffffffffffffffffkkggggrrrrpfffffff(herhaal oneindig) op de min en de max! :shock:

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 9:35
door Wowly
hmm. Hier kan het forum je niet in ondersteunen ben ik bang. Te lastig, te gevaarlijk. Het word tijd voor rigoreuze aanpak....

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 12:04
door RobertD
Leuk project.

Is dit wat voor de fader knoppen?

http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch

Lange link, ik hoop dat ie het doet...

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 12:09
door sevenup
RobertD schreef:
Leuk project.

Is dit wat voor de fader knoppen?

http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_ho ... w%3Dsearch

Lange link, ik hoop dat ie het doet...
denk dat je deze bedoelt?

Geplaatst: wo 04 mar 2009, 12:22
door RobertD
Da's dezelfde ja.

Geplaatst: do 05 mar 2009, 18:15
door ray5150
Wowly schreef:
Bah, wat een viezu fotoo's hierzo. Ben je een beetje zoals de "vieze man"?

"hé, moet je horen, verderop, in de bosjes, moet je kijku, daar zijn ze ut aan ut doen!"
wat ben jij een viespeuk zeg. en nee, ik ben een heel beschaafd mens.
(maar ik ben wel benieuwd wat ze dan daar in de bosjes aan het doen waren. :wink: )
Miniwatt schreef:
"Dat je dan lekkâh met die fader schuìft en dat je dan 'ssssgggggggrrrt' hoâht, finnu dat auk sau lekkâh? "

:lol:
Jaaah dat vinnik pas lekkah hoar. dat ie zo heen er weer glijdt (kan dat dakje op de a niet vinden.)

@Johannes: Zijn deze foto niet intressant dan?

@ RobertD: Bedankt voor de link. ik zal de maten van dat knopje eens uitprinten en kijken of het op de fader gaat passen. de prijs is leuk, normaal gesproken bestel ik nooit wat bij Conrad.

Geplaatst: do 05 mar 2009, 22:44
door RobertD
Ik denk dat er wel een wet van Murphy bestaat over schuifpotmeterknopjes die niet op andere schuifpotmeters passen...

Ben benieuwd of dit wél past.

Geplaatst: do 05 mar 2009, 23:01
door Soundexcel
RobertD schreef:
Ik denk dat er wel een wet van Murphy bestaat over schuifpotmeterknopjes die niet op andere schuifpotmeters passen...

Ben benieuwd of dit wél past.
Klopt. de standaard alps faders hebben een platte kop en dus niet zoals deze een punt.
Je moet dus heel goed uitkijken welke knoppen je koopt.
Bij de Alps knoppen (conrad) zie je ook staan: Alleen voor T-lever.
Dit gaat helaas dus niet passen.

Oplossing: faders vervangen voor mooie Penny en giles faders :D
(goedkope alps pro zijn vaak ook prima).

Re: Revisie van een mengtafel

Geplaatst: za 18 apr 2009, 21:52
door ray5150
audiomanics schreef:
In Den Haag heb je toch ook Radioservice Twente? die hebben (hadden) altijd bakken vol met oude meuk.. Lijkt me dat die ergens nog wel van die knopjes hebben...
Ze hebben oude spullen genoeg, maar deze niet...
En ook niet bij Radio Ster of Stuut & Bruin. niet een van deze zaken kon mij verder helpen met deze knopjes. de potmeters zelf konden ze trouwens ook niet leveren.
Nu kan ik kontakt gaan zoeken met de importeur, (Viertron in barendrecht) om te vragen of zij 10 knopjes kunnen leveren, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
die mengtafels zijn al meer dan 20 jaar oud en ik kan mij niet voorstellen dat zij dat soort zooi nog op voorraad houden.

Ik denk dat het makkelijker is om wat van die knopjes bij Conrad te bestellen.
ik heb de maten even opgenomen en dat komt behoorlijk overeen, 1,2 mm dik en 4 mm lang.
alleen de hoogte zou een probleem kunnen vormen, maar daar kan ik dan ook wel weer een mouw aan passen.

(de foto's zijn niet zo best. de camera loopt op zijn einde, volgende maand komt er een nieuwe...)

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 20:28
door ray5150
Inmiddels heb ik een nieuw voedingkje voor de mengtafel in elkaar gezet.
is niet zo heel veel bijzonders. gewoon een 7815 en 7915 met wat elko's.
het voedingsprintje wordt met het stukje hoekprofiel wat tevens al koelprofiel werkt aan de zijkant van de mengtafel vastgezet.

Geplaatst: do 30 apr 2009, 11:22
door DerKammi
Als je toch alle opamps wil vervangen doe het dat direct goed en redelijk goedkoop nog, de OPA2132 van TI drukken die NE5532 nog met gemak in het schaamrood.
Denk wel aan ontkoppeling van 100n direct bij de voedingspinnen van deze jongens, kunnen ze wel waarderen. Ook iets van 100µF/25V erbij op de +/- 15V.
Dan gaat het allemaal helemaal goed komen :)