Pagina 1 van 1
Beginneling
Geplaatst: vr 20 mei 2005, 23:13
door stefan_
Hoi,
Sinds kort klinken mijn luidsprekers rotslecht en toen kwam ik op het idee om zelf aan de slag te gaan,
na wat google'n kwam ik op deze site/forum.
Zelf ken ik (nog) niets over geluid/bouwen van luidsprekers,
maar ik heb al vluchtig enkele artikels/topics doorgenomen en het ziet er allemaal zeer interessant uit en ik wil het zeker leren.
Jammer genoeg weet ik niet direct waar ik moet beginnen (maken van goede kast),
ik ben al veel begrippen tegengekomen die ik niet direct begrijp

(transmissielijn, passief, actief, ...), nu mijn vraag, zijn er misschien (liefst nederlandstalige) site's (of topics op dit forum die ik nog niet heb gevonden

) met uitleg voor een beginneling hoe een luidspreker in elkaar steekt, hoe je een goede bekisting maakt, uitleg over dit en dat, ...
Stefan

Geplaatst: vr 20 mei 2005, 23:23
door Henkjan
ha die Stefan_, welkom hier!
heb je de artikelen op de site (
www.zelfbouwaudio.nl) al gelezen?
Geplaatst: vr 20 mei 2005, 23:30
door stefan_
Jep, er staan er zeer goede bij, maar de meeste gaan mijn petje nog te boven,
wat ik eigenlijk wil weten is echt basis (wat er in een luidspreker zit, hoe je alles aansluit enz)
ben nog maar 19 jaar jong, zie je 
Geplaatst: vr 20 mei 2005, 23:36
door JuuL
Kijk eens op deze site:
http://sound.westhost.com/index2.html
En dan bij dit hoofdstuk:
http://sound.westhost.com/articles.htm
Dan moet je al een eind komen dacht ik!

Geplaatst: vr 20 mei 2005, 23:39
door stefan_
Die zien er goed uit Jurian, bedankt

Geplaatst: za 21 mei 2005, 0:05
door Marp
Alhoewel 12vhifi.nl voor auto-hifi is bedoeld, worden er oppervlakkig enkele basiselementen toegelicht waar je wellicht toch iets van opsteekt. Zo is
op deze pagina bijv. in een oogopslag de opbouw van een luidspreker te zien, en kijk vooral even naar
deze pagina over filters. Daarop staan wat eenvoudige tools om basisfilters te berekenen, wat kan helpen om spelenderwijs een beetje inzicht te krijgen in wat een filter doet.
JuuL schreef:stefan_ schreef:
ben nog maar 19 jaar jong, zie je 
Dat was ik woensdag ook nog

.
Je gaat toch zeker niet zeggen dat je op 19 mei 20 bent geworden

Geplaatst: za 21 mei 2005, 0:07
door JuuL
Euhm 18 mei, foutje, hoezo jij 19 jarig?

Geplaatst: za 21 mei 2005, 0:31
door Marp
JuuL schreef:Euhm 18 mei, foutje, hoezo jij 19 jarig?

Nou gefeliciteerd dan maar dat je
bijna gelijk met mij jarig bent
Ohja, en ook met je verjaardag.

Geplaatst: za 21 mei 2005, 0:43
door JuuL
Hahaha lol, dankjewel!

En jij ook gefeliciteerd dan! (hoe oud ben jij eigenlijk nu dan?

)
Geplaatst: za 21 mei 2005, 1:10
door Marp
JuuL schreef:Hahaha lol, dankjewel!

En jij ook gefeliciteerd dan! (hoe oud ben jij eigenlijk nu dan?

)
Thanx

We schelen niet zoveel hoor

(JuuL^2 / 3pi)
Geplaatst: za 21 mei 2005, 2:39
door vigier
Mario: Dat had je ook veel makkelijker kunnen uitrekenen met
Juul * (100% + Duitse Mehrwertsteuer)^5
Groet, Joris
P.S. Bij het berekenen wel rekening houden met die schrijver van dat dikke boek
P.S. Ik zie net dat die regel niet meer geldt...
Waarschuwing
Het regeltje van mijnheer van dale wordt niet meer toegepast. Daar is de internationale regel voor in de plaats gekomen.
Die zegt: de rekenbewerkingen worden toegepast in de volgorde waarin ze staan. Komen echter optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen in dezelfde bewerking voor dan gaan vermenigvuldigen en delen voor optellen en aftrekken, echter ook in de volgorde waarin ze staan.
(met dank aan John Buskens).