Pagina 1 van 1

RCA naar XLR naar XLR heeft dat zin?

Geplaatst: do 15 jan 2009, 0:46
door MichaelB
In mijn setup gaat het volgende gebeuren:

Voorversterker gaat met RCA naar een XLR van het actieve filter. In principe heeft dit actieve filter ook weer XLR uit, welke dan weer via kabels naar de speaker gaat alwaar 2 UCD's in zitten die in principe ook XLR aan kunnen.

Heeft het zin om dan RCA > XLR > XLR te doen of kan ik net zo goed RCA > XLR > RCA doen aangezien het toch niet meer geheel gebalanceerd is? Het actieve filter heeft 2 x XLR op het bord gesoldeerd en dat laat ik liever zo.

In het geval van RCA > XLR > XLR ga ik voor een 8-polige speakon om van het actieve filter naar de 2 UCD's voor hoog en laag te gaan.
In het geval van RCA > XLR > RCA ga ik voor 4-polig speakon van het filter naar de 2 UCD's.

Duidelijk?

En nu de vraag: wat is wijsheid? :lol:

Re: RCA naar XLR naar XLR heeft dat zin?

Geplaatst: do 15 jan 2009, 8:10
door markje
MichaelB schreef:
In het geval van RCA > XLR > XLR ga ik voor een 8-polige speakon om van het actieve filter naar de 2 UCD's voor hoog en laag te gaan.
In het geval van RCA > XLR > RCA ga ik voor 4-polig speakon van het filter naar de 2 UCD's.

Duidelijk?

En nu de vraag: wat is wijsheid? :lol:
Speakon is bedoeld om versterkte signalen te voeren, niet om lijnsignalen te voeren.

Het mooiste is gewoon XLR kabels, dan heb je ook per kanaal een afscherming en krijg je ook geen overspraak.



Groeten Mark

Re: RCA naar XLR naar XLR heeft dat zin?

Geplaatst: do 15 jan 2009, 9:54
door MichaelB
markje schreef:
Speakon is bedoeld om versterkte signalen te voeren, niet om lijnsignalen te voeren.

Het mooiste is gewoon XLR kabels, dan heb je ook per kanaal een afscherming en krijg je ook geen overspraak.

Groeten Mark
Het gaat me er meer om of het nog zin heeft om de rest XLR uit te voeren als er al RCA in de keten gebruikt wordt.

Speakon is alleen de connector, ik kan altijd kiezen voor afgeschermde kabel tussen de aansluitingen.


edit
Ik zie dat er ook 5/7-polige XLR pluggen en kabels te verkrijgen zijn. Probleem opgelost denk ik zo :)

Geplaatst: do 15 jan 2009, 18:41
door markje
...probeer eens een ader van 0,25qmm in een speakon te krijgen?

Je kunt ook eens kijken naar DIN connectoren, die zijn er ook in meerpolige varianten.


Groeten Mark

Geplaatst: do 15 jan 2009, 20:39
door MichaelB
Ik dacht aan bijv. deze kabel en deze deze connector.

Dat kan toch prima of zie ik iets echt verkeerd? Je hebt dan toch voldoende kabeltjes, 4 stuks + een shielding.

Re: RCA naar XLR naar XLR heeft dat zin?

Geplaatst: do 15 jan 2009, 22:03
door Pjotr
MichaelB schreef:
In het geval van RCA > XLR > XLR ga ik voor een 8-polige speakon om van het actieve filter naar de 2 UCD's voor hoog en laag te gaan.
In het geval van RCA > XLR > RCA ga ik voor 4-polig speakon van het filter naar de 2 UCD's.

Duidelijk?

En nu de vraag: wat is wijsheid? :lol:
5 polige XLR's gebruiken tussen je filter en je speakers, die zijn tot 7 polig te krijgen. Kun je gebalanceerd van je filter naar je speakers.

XLR connectors zijn degelijk en betrouwbaar en nog eens goed betaalbaar ook.

Geplaatst: do 15 jan 2009, 23:03
door richard
markje schreef:
Je kunt ook eens kijken naar DIN connectoren, die zijn er ook in meerpolige varianten.
Ook XLR heb je in meerpolige uitvoeringen. Voor twee maal gebalanceerd zou een vijfpolige XLR kunnen volstaan.
Een achtpolige speakon zou ik ook niet doen voor een lijnsignaal, een veel te lompe knol aan de (voor)versterker.
MichaelB schreef:
Ik dacht aan bijv. .
Dat bedoel ik.

Geplaatst: do 15 jan 2009, 23:27
door MichaelB
Bedankt voor jullie antwoorden!

2x XLR 5-polig it is :)

Het wordt namelijk laag/hoog vanaf het filter naar de speaker en op deze manier kan ik 1 kabel gebruiken en zit alles netjes solide vast!