Technics SL-1500 opknappen
Geplaatst: di 09 dec 2008, 14:29
Hallo allemaal,
Ik heb pas een Technics SL-1500 gekocht bij de lokale kringloop, echter moet er nog wel het een en ander aan gebeuren. De eerste keer dat ik hem aan had gezet draaide hij veel te langzaam en schommelde de snelheid behoorlijk. Daarna heb ik de boel uit elkaar gehaald om te kijken of ik kon zien waar het probleem zat, nadat ik alles weer in elkaar had gezet draaide hij een stuk beter. Met wat afstellen aan de interne potmeters draait hij nu op een goede en vrij stabiele snelheid. Misschien ergens een vuil contactje of iets dergelijks? Ik ben in ieder geval van plan alle elco's te vervangen voor het geval dat. Heeft het ook nog nut om de potmeters te vervangen? Ik heb een schema gevonden op internet, ik kan daar wel wat uit opmaken maar veel verstand heb ik er nog niet van (ik ben nu 1e jaars electro student).
Dan het volgende probleem, het naaldje staat scheef en ziet er niet al te best meer uit. Het liefst zou ik er een compleet nieuw element in zetten, bijvoorbeeld een Grado Prestige Black of een Audio Technica AT95 (ik ben maar een arme student
) maar ik twijfel of deze elementen in de huidige headshell gemonteerd kunnen worden. Er zitten namelijk geen gaatjes in de headshell zoals je bij de meeste headshells wel ziet. Er zit nu een Phillips '400' element in, deze is vanaf de onderkant in de headshell geschroefd. Heb ik een nieuwe headshell nodig als ik een ander element wil monteren of kan dat ook in de huidige headshell? Of zou het verstandiger zijn om een nieuw naaldje voor de phillips '400' te kopen?
Ik zal kijken of ik vanavond wat foto's kan maken om dit verhaal wat duidelijker te maken.
Alvast bedankt
edit:
Hier een paar foto's

Ik heb pas een Technics SL-1500 gekocht bij de lokale kringloop, echter moet er nog wel het een en ander aan gebeuren. De eerste keer dat ik hem aan had gezet draaide hij veel te langzaam en schommelde de snelheid behoorlijk. Daarna heb ik de boel uit elkaar gehaald om te kijken of ik kon zien waar het probleem zat, nadat ik alles weer in elkaar had gezet draaide hij een stuk beter. Met wat afstellen aan de interne potmeters draait hij nu op een goede en vrij stabiele snelheid. Misschien ergens een vuil contactje of iets dergelijks? Ik ben in ieder geval van plan alle elco's te vervangen voor het geval dat. Heeft het ook nog nut om de potmeters te vervangen? Ik heb een schema gevonden op internet, ik kan daar wel wat uit opmaken maar veel verstand heb ik er nog niet van (ik ben nu 1e jaars electro student).
Dan het volgende probleem, het naaldje staat scheef en ziet er niet al te best meer uit. Het liefst zou ik er een compleet nieuw element in zetten, bijvoorbeeld een Grado Prestige Black of een Audio Technica AT95 (ik ben maar een arme student
Ik zal kijken of ik vanavond wat foto's kan maken om dit verhaal wat duidelijker te maken.
Alvast bedankt
edit:
Hier een paar foto's


