Pagina 1 van 1
Buizen gitaarversterkertje
Geplaatst: ma 01 dec 2008, 22:00
door sevenup
Kwam een leuk schemaatje tegen van een 5W gitaarversterkertje ( EL84 )
Wou toch al een keer het muziek maken weer oppakken, dus kan ik het versterkertje goed gebruiken.
Schema is de AX84-P1 (
http://www.ax84.com/p1.html voor meer info )
Ben al wat aardig opgeschoten. Nog een handje vol weerstanden en condensatoren en hij is klaar
Kast wordt ongeveer zoals deze
Speaker wordt een 8" van Jensen die ik 2de hands heb gekocht ( zie
http://jensentone.com/c8r.php )
Hierbij alvast een paar foto's

Geplaatst: ma 01 dec 2008, 23:32
door Miniwatt
Leuk ding!
Ik heb er hier ook eentje staan, alleen heb ik hem voor een niet meer te achterhalen reden zonder toonregeling opgebouwd, en de master volumepot is gaar, dus echt lekker doet hij het niet
Bovendien ben ik er nog niet aan toegekomen wat voor speaker erin moet, die dingen blijken ook nog eens loeiduur te zijn
Wellicht is dit topic een goede stimulans om eens een serieuze versie te maken
Hoe kom jij trouwens altijd aan je voedingstrafo's, Sevenup?
Geplaatst: ma 01 dec 2008, 23:34
door b_force
mooi man
Ben erg beneiuwd hoe ook een SE bevalt.
Zelf ben ik nog van plan een EL34 of KT77 SE te maken (das zo'n 10-15W)
Geplaatst: di 02 dec 2008, 8:22
door sevenup
Miniwatt schreef:Leuk ding!
Ik heb er hier ook eentje staan, alleen heb ik hem voor een niet meer te achterhalen reden zonder toonregeling opgebouwd, en de master volumepot is gaar, dus echt lekker doet hij het niet
Bovendien ben ik er nog niet aan toegekomen wat voor speaker erin moet, die dingen blijken ook nog eens loeiduur te zijn
Wellicht is dit topic een goede stimulans om eens een serieuze versie te maken
Hoe kom jij trouwens altijd aan je voedingstrafo's, Sevenup?
Tja, voedingstrafo's is het geheim van de smid

Nee hoor geintje, ik ben lid van een buizen radio club. We hebben meer dan 100 oude ( soms sloop ) radio's en bergen onderdelen. Hier zit altijd wel wat tussen voor de grijp.
Orginele website ( lach niet als je hem ziet... )
http://www.radiolamp.nl
Ik heb snel even wat anders in elkaar geflanst
http://home.wanadoo.nl/michielstegeman/ ... /index.htm
Speaker heb ik via marktplaats gekocht. Maar nieuw zijn ze niet zo duur bij
http://www.jukebox-revival.nl/catalog/i ... Path/96_97 en dan bijvoorbeeld de ceramic vintage serie.
Ik gebruik deze:
http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/1229
Groeten,
Michiel
Geplaatst: di 02 dec 2008, 20:17
door audioot
heel leuke club man
moet daar heerlijk toeven zijn
veel suc6
mvg
audioot
Geplaatst: di 02 dec 2008, 20:50
door ray5150
Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..
Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing.

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 8:54
door sevenup
audioot schreef:heel leuke club man
moet daar heerlijk toeven zijn
veel suc6
mvg
audioot
Is inderdaad een leuke club. Veel kennis ook daar

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 8:55
door sevenup
ray5150 schreef:Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..
Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing.

Chassis is idd van printplaat. Makkelijk te verwerken en goed genoeg voor kleine chassis.
Geplaatst: wo 03 dec 2008, 16:21
door Digidoo
Gaaf! Ga ik ook *ooit* nog eens doen

:roll:
Geplaatst: wo 03 dec 2008, 20:17
door Miniwatt
sevenup schreef:ray5150 schreef:Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..
Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing.

Chassis is idd van printplaat. Makkelijk te verwerken en goed genoeg voor kleine chassis.
Dat heb ik van jou afgekeken en blijf ik ook gebruiken

Makkelijk te bewerken, gewoon met de figuurzaag

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 20:39
door sevenup
Miniwatt schreef:sevenup schreef:ray5150 schreef:Netjes hoor, die AX84 site is goed en uitgebreid verzorgd..
Je hebt het chassis zelf gemaakt van printplaat?
dat is wel een handige en goedkope oplossing.

Chassis is idd van printplaat. Makkelijk te verwerken en goed genoeg voor kleine chassis.
Dat heb ik van jou afgekeken en blijf ik ook gebruiken

Makkelijk te bewerken, gewoon met de figuurzaag

En voor lange stukken een ijzezaagje in de decoupeerzaag

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 21:18
door sevenup
Hij doet het

Klankregeling, Gain en Master volume allemaal OK. Alleen nog een heel klein brommetje ( alleen hoorbaar tot 30cm van de speaker ) maar dat kan ook bijna niet anders met zo'n gevoelige ingang. Toch 2 keer een grote versterking achter elkaar met die ECC83.
Ook even een test met mijn nieuwe Jensen speaker. Met een gevoeligheid van rond de 93 dB geluid zat voor thuis
Nog te doen:
- aan/uit schakelaar
- standby schakelaar
- paar draden vervangen voor afgeschermde exemplaren
- een mooie behuizing voor de versterker en de kast
en dan spelen maar...
Geplaatst: do 04 dec 2008, 21:20
door sevenup
Behuizing voor de versterker schiet al mooi op
Nog goed schuren en beitsen/lakken. Versterkertje en rooster spuiten en klaar is klara...
De speaker kast wordt gemaakt in hetzelfde hout. Semi open kast met achterkant voor 2/3 dicht.
Geplaatst: zo 14 dec 2008, 16:56
door sevenup
De versterker is zo goed als af. Er zijn nog wat schakelaars bijgekomen voor power en standby. Ook heb ik er een ECC83 bijgezet voor een overdrive kanaal. Alles werkt geruisloos en bromvrij.
Gister even bij de muziekwinkel geweest. Zag een mooie gitaar staan voor de helft van het geld. Het is een samick SKN-671. Redelijk onbekend, maar afgewerkt met mooie hardware en een goede hals. Stratocaster model met 2 humbuckers en een single coil.
de luidspreker kast is ook al klaar. Moet alleen nog een mooi frontje voor. Foto's volgen binnenkort.
Hieronnder nog een ontwerpje voor het frontje. Wil hem als sticker laten drukken.
Geplaatst: zo 14 dec 2008, 21:44
door sevenup
Hierbij een overzichtsfoto met alles bij elkaar

Moet zeggen dat het geluid zeer lekker is. Alleen in het laag komt de 8" wat te kort. Ooit maar eens een 12" erbij bouwen...
Het frontje van de versterker maak ik nog een keer opnieuw. dan kan ik alles perfect recht boren door middel van de sticker die er overheen komt. Ook worden alle potmeters vervangen door nieuwe. deze heb ik overal en nergens vandaan gehaald, zijn allemaal verschillend.
Het rooster van de versterker wordt nog overspannen met zwart doek. de speaker krijgt nog een frontje met hetzelfde doek.
Alle kanten van het hout worden nog afgewerkt met de bovenfrees. Daarna nog even doek schuren en blank aflakken

Geplaatst: zo 14 dec 2008, 22:21
door b_force
Ik ben heel erg benieuwd hoe dat beestje klinkt

Geplaatst: ma 15 dec 2008, 0:28
door ray5150
Persoonlijk had ik de versterker even breed gemaakt als de speakerkast, dan oogt het meer bij elkaar "passend".
Wel een hele mooie gitaar moet ik zeggen, hij doet mij denken aan een kruising tussen een Ibanez JEM en een Music Man Silhouette. dat zijn niet de minsten....
Geplaatst: ma 15 dec 2008, 1:16
door audiomanics
Het rooster van de versterker overspannen met doek? Niet doen!! Het geeft juist bij deze versterker het leuke effect dat je de "troep" erin ziet zitten... Maar het is natuurlijk jouw versterker... Ik zou het niet doen in ieder geval...
Staat ook wel lekker retro zo..
Die speaker mag ook best gezien worden hoor.. eventueel met net zo'n rooster als de versterker maar wel zichtbaar..
Maar het is jouw speaker...... (al zou je 'm paars schilderen

)
Kees
Geplaatst: ma 15 dec 2008, 2:35
door Marp
Ik kan eigenlijk niet anders dan bovenstaande mening onderstrepen. Juist dat rooster geeft het geheel een originele, en authentiek aandoende uitstraling. Het maakt er echt iets bijzonders van. Gewoonlijk zou ik het ook nog met ray5150 eens zijn v.w.b. een gelijke breedte, maar in dit geval denk ik dat juist de trapsgewijze opstelling nog een extra steentje bijdraagt aan de looks.
Erg leuke set zo!
Geplaatst: ma 15 dec 2008, 8:18
door sevenup
Misschien hebben julle wel gelijk over dat rooster. Zal ik hem gewoon zwart spuiten? Staat wel goed bij het goud/geel van het frontje
Nu ik de foto bekijk lijkt de speakerkast wel scheef, terwijl dat in het echt niet zo is. Heb ik gister nog even nagemeten...
Zal wel de camera zijn.
Geplaatst: do 01 jan 2009, 10:07
door sevenup
Heb de versterker laatst meegenomen om te vergelijken met een paar andere gitaarversterkers. Wat vooral opviel was het duidelijke cleane geluid. De anderen zetten vooral het laag/mid teveel aan. Deze is super dudelijk. Ook even de distortion vergeleken met een boss distortion pedaal ( transistor ) Compleet een andere sound. de boss is veel killer.
Geplaatst: do 01 jan 2009, 14:23
door Marp
"Boss killer" zou dus een toepasselijke benaming zijn.
Wat het rooster betreft: ik geloof dat ik hem niet eens zwart zou willen spuiten. Zoals het nu is, heeft het wat! Maar natuurlijk is mijn voorkeur niet de jouwe, en zwart zal ook niet misstaan.

Re: Buizen gitaarversterkertje
Geplaatst: za 17 apr 2010, 22:17
door sevenup
Ik heb met dit versterkertje een hele tijd gespeeld. Op zich was het geluid wel goed, maar hij was niet echt netjes opgebouwd. Ook vond ik dat hij teveel gain had. Heb hem dus gesloopt en heb een eigen schema bedacht.
Het nieuwe schema is geinspireerd op de Fender "Champ" ( 5F1 schema )
Gebruikte buizen zijn ECC83 en 6V6. Voeding en instelling van de buizen zijn iets anders als bij de Fender.
Orgineel heeft het Fender schema geen toonregeling.
ik heb een uitschakelbare toonregeling bedacht, geinspireerd op de big muff toonregeling.
Komt er in het kort op neer dat je met 1 potmeter bas en treble tegelijk regelt.
Regelbaar van veel bas/weinig hoog tot weinig bas/veel hoog.
Ook heb ik een klein bright condensatortje toegevoegd over de input volume potmeter.
Verder heb ik mijn houtbewerkingsvaardigheden weer verbeterd met het maken van een mooie combo-behuizing.
Er zit een 10" speaker in.
Er moeten alleen nog hoekjes op de kast en knopjes op de potmeters. Die zijn al besteld
Geluid is clean een stuk voller als het vorige versterkertje. Als de input potmeter iets boven de helft komt komt er een lekkere rauwe overdrive tevoorschijn.
Re: Buizen gitaarversterkertje
Geplaatst: zo 18 apr 2010, 9:21
door Wowly
tsk tsk, errrrg netjes hoor! Ik zie al eel jaloerse blikken ontstaan.
Jan
Re: Buizen gitaarversterkertje
Geplaatst: zo 18 apr 2010, 11:02
door ray5150
Heel mooi, dat chassis van PCB doet me aan mezelf denken...

(zoiets ben ik ook nog eens van plan.)
ook de kombinatie van messingkleur frontplaat en de messing kleur rand om de speaker staat netjes passend