Pagina 1 van 2

visaton 3 weg eigenbouw

Geplaatst: vr 28 nov 2008, 21:29
door roozeboom
goeiendag ik zal mij zelf eerst even kort voorstellen
ik ben bas ik woon in almelo ben 29 jaar
en sinds april weer alleen staand
heb dus nu weer wat meer tijd om aant project te
werken .
dus het schiet nu eindelijk een beetje op
grtn bas[/img]

Geplaatst: vr 28 nov 2008, 21:38
door roozeboom
ik heb van massief jatoba 26mm dik de kasten gebouwd

Geplaatst: za 29 nov 2008, 22:06
door roozeboom
ik zal vandaag of morgen nog wat meer foto's plaatsen
ben benieuwd op reacties
grtn bassie 8)

Geplaatst: za 29 nov 2008, 22:55
door dimmu1975
wat word het eindresultaat?
mooi hout in ieder geval :)

Geplaatst: zo 30 nov 2008, 0:55
door roozeboom
hier nog een paar foto's van de kast
met bitumen tapijt en de eerste foto's van de
baffle
overigens de baffle is van 28mm dik gerutu dat is een houtsoort
uit Azië die licht is van kleur en gemakkelijk is te bewerken
grtn bassie

Geplaatst: zo 30 nov 2008, 21:17
door pietje
Sow, behoorlijk dikke planken zeg! Wel erg mooi. Ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt.

Geplaatst: zo 30 nov 2008, 21:38
door jeroen_d
Mooi, mooi, maar lastig om reacties te geven als we verder zo weinig weten. Als het een 3-weg is, wordt het dan passieve radiator vanwege het gat aan de zijkant? Welke drivers? etc.

Geplaatst: ma 01 dec 2008, 20:26
door EJH
Stevig kastje,mooi hoor!

Geplaatst: ma 01 dec 2008, 22:50
door roozeboom
hierbij wat gegevens van de units die ik ga gebruiken

voor het hoog visaton dt 94 8 ohm
voor mid w130s 8 ohm
voor laag w200s 8 ohm

als filter aangepaste scheidingsfilters van kenwood
kpx-f801 ik heb namelijk de fase omschakeling er
uitgehaald

Geplaatst: di 02 dec 2008, 5:41
door prison
Zonde om een dergelijk filter te gebruiken.

Je ontwerp lijkt een beetje op deze http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... itung.html

Misschien kan iemand hier een mooi filter voor je uitrekenen dat veel beter tot zijn recht komt?

Geplaatst: di 02 dec 2008, 9:22
door bartsegers
Ik ben benieuwd wat je van de DT94 vindt. Ik heb hem ook bij 2 vroegere projectjes gebruikt, en heb ze beide keren niet lekker klinkend gekregen. het filter speelt een cruciale rol hierbij!

Geplaatst: di 02 dec 2008, 16:17
door Vuurkat
Met Boxsim kan je Visaton luidsprekers en filters simuleren.

Geplaatst: di 02 dec 2008, 21:07
door roozeboom
ok ik ben nog helemaal nieuw met het bouwen van luidsprekers
ik heb wel wat in de auto gedaan maar dat kun je (volgens mij )
niet vergelijken met spullen voor in huis?
op het gebied van filters ben ik nog helemaal groen
die xovers had ik nog liggen en ik ben gewoon benieuwd wat het geluid
straks wordt ik hoop binnen kort de eerste in elkaar te hebben en dan
maar luisteren afwerking kan later ook nog kost ook nog veel tijd
eindeloos schuren en daarna in de hardwax olie van osmo :D

Geplaatst: di 02 dec 2008, 21:18
door roozeboom
oh ook nog een tegenslag ik heb dus beide kasten moeten repareren
dmv schroeven (bah)omdat de lijm verbinding was gescheurd.
weer extra werk met de afwerking ,zelf deuvels maken van jatoba
heb gelukkig nog wat zaag afval en dan zie je er niks meer van hoop ik

Geplaatst: di 02 dec 2008, 22:27
door bartsegers
jammer van die tegenvaller, maar netjes opgelost dacht ik zo!

Het loont wat betreft de filters, om daar goed naat te luisteren/kijken.
een standaard filte als dit kan heel slecht uitpakken namelijk.

De tweeter is best grillig, en ik heb hem de tweedemaal in een zelfbouwproject hoger moeten crossen. dat gaf al een rustigere hoogweergave. waarop cross je nu ? ik heb ze destijds op 3khz in eerste instantie gecrossed, en daarna op 4,7 khz. (beide malen 12db)

Geplaatst: di 02 dec 2008, 22:44
door roozeboom
beste bart wat bedoel je met crossen van wanneer het dempt?
zie foto zijn de curve's van het filter volgens mij paste dat redelijk bij
de luidsprekers???

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 6:39
door HoMeR
roozeboom schreef:
oh ook nog een tegenslag ik heb dus beide kasten moeten repareren
dmv schroeven (bah)omdat de lijm verbinding was gescheurd.
weer extra werk met de afwerking ,zelf deuvels maken van jatoba
heb gelukkig nog wat zaag afval en dan zie je er niks meer van hoop ik
Wel eens van een proppenboor gehoord ??

:wink:

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 8:20
door rho
roozeboom schreef:
beste bart wat bedoel je met crossen van wanneer het dempt?
zie foto zijn de curve's van het filter volgens mij paste dat redelijk bij
de luidsprekers???
De curve van die filters klopt enkel als je er de juiste drivers aan hangt. (en dan zullen ze zeker niet zo mooi verlopen) Als je er die Visaton drivers aanhangt zal het resultaat helemaal anders zijn.

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 16:20
door Vuurkat
Mischien helpt een zobel netwerk. Maar dat maakt het onnodig duur en ingewikkeld.

Geplaatst: wo 03 dec 2008, 21:26
door EJH
Weet je waarom de verbinding gescheurd is,verkeerde lijm teveel spanning in de kast?
Zie ik het goed dat je de planken heel hebt gelaten ?
Niet opgezaagd en tegendraads verlijmd bedoel ik.
Is wel mooi maar vergroot de kans op trekken/scheuren !

Geplaatst: vr 05 dec 2008, 20:29
door roozeboom
update , het is de bedoeling dat ik morgen de eerste kast in elkaar heb zitten
ben zelf zeer benieuwd als het zo ver is zal ik een paar foto's plaatsen grtn
bassie 8)

Geplaatst: zo 07 dec 2008, 20:30
door roozeboom
ja mensen de eerste zit in elkaar :D
ben er wel een beetje trots op nu binnenkort de tweede
in elkaar schroeven
ook al ff geluisterd klinkt leuk alleen de mid sectie loopt wat ver door int hoog
als ik de tweede zover klaar heb zou ik het leuk vinden als er door een aantal mede bouwers ook een keer geluisterd zou worden i.v.m.
tips en trics
ben benieuwd naar reacties
grtn bassie (hier ook nog een paar foto's)

Geplaatst: zo 07 dec 2008, 22:01
door EJH
Dat ziet er goed uit ! =D>

Geplaatst: zo 07 dec 2008, 22:08
door roozeboom
thanks ejh 8)

Geplaatst: vr 19 dec 2008, 21:37
door roozeboom
daar was ik weer heb de laatste week niks kunnen doen
heb het ziekenhuis plat gelopen omdat mijn dochter
afgelopen zaterdag is opgenomen ze was uitgedroogd
na anderhalf dag buikgriep .
met een beetje geluk mag ze morgen weer naar huis :D

ben vorige week nog wel ff bezig geweest om spikes en voetplaatjes
te draaien dus dat is ook weer klaar
gemaakt van rvs met een geborsteld uiterlijk
montage is makkelijk omdat het jatoba zo hard is
kun je er makkelijk schroefdraad in tappen
dat is makkelijk voor de bevestiging